Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

TELJESÍTMÉNYREPÜLÉS PASZTERNÁK LÁSZLÓ.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "TELJESÍTMÉNYREPÜLÉS PASZTERNÁK LÁSZLÓ."— Előadás másolata:

1 TELJESÍTMÉNYREPÜLÉS PASZTERNÁK LÁSZLÓ

2 FELKÉSZÜLÉS – A PILÓTA Akarj repülni – kényszerből ne szállj fel!
Legyél kipihent! Tervezz előre, reggel ne kelljen rohanni. Reggelizz!  Legyen meg a rep.gyakorlatod! (év eleji 5 óra helyben) Ismerd a gépet! (min. távfeltétel) Jól tervezd meg a feladatot! (saját tudás, időjárás, stb.)

3 FELKÉSZÜLÉS – A REPÜLŐGÉP
Év eleji ápolás – polír, wax Napi ápolás – alapos mosás, leragasztás Gépátvétel Teljesen feltöltött akksi(k)! Kabinban: Térkép PDA Mobil (+egy papír mobilszámokkal) Enni-, innivaló Fehér sapka Napszemüveg Pénztárca Meleg ruha

4 FELADAT MEGTERVEZÉSE Szempontok:
Hány km-t szeretnék? (mire vagyok képes) Mit enged a periódus? Mikor/hol fog várhatóan beindulni az idő? Milyen lesz a felhőalap? Milyen/mekkora szél lesz? Mennyire ismerem a környéket? (mi van ha terep van?) Meteor infók: Gliding Windows Phone app 

5 Lehetőségek Miskolcról indulva
TÉRKÉP Lehetőségek Miskolcról indulva

6 TAKTIKA Mikor szálljak fel? (Miskolcon ez örök dilemma )
Mondanak-e valahová összeállást, zivatarosodást? Merre vannak légterek? (meddig vannak nyitva/zárva?) Milyen terepen visz a kurzus? (pl. nagy vízfelület belassíthat)

7 INDULÁS Mikor induljak? Indulásig hol várakozzak?
Lehetőleg alapról, de ez nem mindig lehetséges A vonal mentén is lehet/kell helyezkedni! MVK-ban mindenhol 500m-es cilinder van, ott elég kötött az indulás helye (120km/h-nál 15sec veszteség, ha a kör széléről indulok) Várakozás alatt fel kell mérni a kurzus időjárást. Ki kell választani az első siklás irányát, és meg kell választani a MacCready-t!

8 SIKLÁS Sokkal nehezebb siklani, mint tekerni 
Először csak foglalkozzunk a távolsággal…

9 SIKLÁS Mi van ha merülésbe/emelésbe érünk?

10 SIKLÁS Mi van ha fúj a szél?

11 SIKLÁS Most már tudjuk, mi a legjobb siklósebesség ahhoz, hogy a legmesszebb jussunk. De ez eredményezi a leggyorsabb átlagsebességet? NEM! A következő termik tetejére szeretnénk mihamarabb odaérni. Ehhez MacCready kell!

12 Paul MacCready (1925. szeptember 25. – 2007. augusztus 28.)

13 A MacCready tárcsa

14 MI A HELYZET A POLÁRISSAL?
Fix? NEM! El lehet tolni!

15 MINDIG EZ A LEGJOBB? Lehet, hogy lassabban kell siklani:
Pl. ha nagy távolságot kell átsiklani…földbe állnánk Pl. ha lökéses az idő, és a MacCready a Va-n felül diktál Lehet, hogy gyorsabban kell siklani: Pl. ha tudunk pályázni -> nagyobb sebességgel tudjuk ugyanazt a siklószámot produkálni, kvázi feltolódik a poláris

16 TERMIK FOGÁS Lehetőleg elsőre találjuk meg  Megálljunk benne?
Eléri a Mac értékünket? Ha nem, akkor Mac szerint belehúzunk, és tovább megyünk Ha igen, akkor megdöntjük -> termikelési sebesség +10%-nál A fenti döntés azért bonyolultabb: lehet, hogy lenne jobb is, csak nem a közepét találtuk meg elsőre…illetve az se mindegy, milyen magasan vagyunk (working height band) Ha jót találtunk, érdemes leütni a pontot. (team code)

17 TERMIK ÁTLAG Az átlag az első körtől az utolsóig értendő!
Hallgassunk a PDA-ra, a finom varió nem erre való. Példa: 1000m emelkedés egy 2m/s-es termikben: +egy-egy kör a tetején és az alján: 1000m/600s = 1.66m/s

18 TERMIK ELHAGYÁSA Már tekerés közben figyelni kell a kurzust, a következő felhőt! Mikor hagyom ott? Ha elértem az alapot Ha lecsökken az átlag a MacCready alá Ha biztos vagyok benne, hogy előrébb jobbat találok Ha megvan a szükséges magasság (végsiklásnál) Hogy hagyom ott? Gyorsító körrel!

19 FORDULÓPONT Megcélzom a szektor kiválasztott pontját, nagyítok a PDA-n. Biztosan legyen ütött pont a szektorban! Már a pont előtt figyelem a következő szár időjárását. A fordulás nem műrepülő figura! Ügyeljünk a sebességre! (elképzelni, milyen lenne ez földközelben)

20 EMBERI TÉNYEZŐ Veszélyforrások a repülés alatt: Fáradtság
Koncentrációhiány Hideg/meleg Szomjúság/éhség Egyéb szükségletek  Rádióüzenetek Pilótahibák: Kései terepválasztás, kapkodás Erőltetés alacsonyan

21 VÉGSIKLÁS – UTOLSÓ TERMIK
-> ez Mac függő. Ilyenkor a Mac-et az aktuális emeléshez állítjuk Az utolsó termik utáni siklás. De mi az utolsó termik? Nem biztos, hogy lehet eleget emelkedni az utolsó termikben. Lehetőségek: Ha van még elől emelés-> Ha nincs-> Ha 0-s Mac-el is mínuszt ír-> akkor ez még nem végsiklás lesz lejjebb tekerem a Mac-et, azzal hazaérhet bukta  Az utolsó termikben hagyjunk tartalékot! (SeeYou-ban állítható)

22 VÉGSIKLÁS – SIKLÁS KÖZBEN
Használjuk a Mac-et! ->0-s Mac-el végsiklani tartalék nélkül tuti bukta! A siklás pályája csak egyenes, vagy lefelé görbülő lehet. Ragaszkodjunk a tartalék magasságunkhoz-> ha kell állítsuk utána a Mac-et! Érdemes nézni a Current L/D – Required L/D arányt! A SeeYou STF-jében viszont nem szabad bízni! Az első pár igazi végsiklás nagyon szokatlan lesz!

23 VÉGSIKLÁS AZ LHMC-RE Az ideális végsiklás: sosem kell lassítanunk mert túlnyomtuk volna, és végül a küszöb fölött 1m-en biztonságos sebességgel megérkezünk Miskolcon viszont gyakori a speed landing Ny-DNy-i irányból A speed landing egyébként hibát jelent: Túl magasra tekertünk Nagyon tartott a pálya

24 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "TELJESÍTMÉNYREPÜLÉS PASZTERNÁK LÁSZLÓ."

Hasonló előadás


Google Hirdetések