Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kereskedelemtan 2 Gagyi termékek

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kereskedelemtan 2 Gagyi termékek"— Előadás másolata:

1 Kereskedelemtan 2 Gagyi termékek
Tóth Gergely

2

3 ?

4 Két kis lustaságstruktúra

5

6 Kis félelemstruktúra

7 Kis kényelemstruktúra

8 A közlegelők tragédiája (Hardin, 1968)
Közlegelő, hagyományok 10 gazda, 1-1 tehén Darabonként 1000 font súlyúak Valaki kicsap még egy tehenet Kevesebb fű, 900 fontra fogynak Kerekes Sándor, Környezetgazdaságtan c. könyve alapján

9 A közlegelők tragédiája (Hardin)
A tehenek száma Egy tehén súlya A kéttehenes gazdák állatainak együttes súlya A tehenek összsúlya 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 1000 900 800 700 600 500 400 300 200 100 1800 1600 1400 1200 10000 9900 9600 9100 8400 7500 6400 5100 3600 1900

10 A bűn struktúrái

11 A bűn struktúrái „A személyes bűnben gyökereznek, és ezért mindig a személyek konkrét tetteihez kapcsolódnak, akik ezeket létrehozzák, megerősítik és felszámolásukat megnehezítik. Így megerősödve terjednek, és további bűnök forrásaivá lesznek az ember magatartását befolyásolva.” „…egyéni bűnök felgyülemlésének és halmozódásának gyümölcsei.” Sollicitudo rei socialis (1987) Reconciliatio et poenitentia (1984)

12 A bűn struktúrái „Itt nagyon is azok személyes bűnéről van szó, akik jogtalanságot kezdeményeznek, pártolnak, abból hasznot húznak; akik tehetnének valamit a szociális bajok elkerülésére, megszüntetésére vagy legalább határok közé szorítására, de lustaságból, félelemből vagy cinkos egyetértő hallgatással elmulasztják ezt megtenni; akik titkos egyetértésből vagy közömbösségből csak eltűrik azt; akik menekvést keresnek abban, hogy a világot megváltoztatni úgysem tudják, … A valóságos felelősség tehát személyekben rejlik.” Sollicitudo rei socialis (1987) Reconciliatio et poenitentia (1984)

13 Esettanulmány: USA egészségügy
Bár a SiCKO ugyanazon a provokatív és szenzációvadász ösvényen jár, mint a rendező előző filmsikerei, az Oscar-díjas KÓLA, PUSKA, SÜLTKRUMPLI és minden idők legsikeresebb dokumentumfilmje, a FAHRENHEIT 9/11, mégis valami egészen mást jelent Michael Moore számára. SiCKO az ostoba és néha kegyetlen amerikai egészségügyi ellátási rendszer szívvel-lélekkel felvázolt portréja, olyan emberek nézőpontjából elmesélve, akiknek egészen különleges és bizarr kihívásokkal kellett megküzdeniük azért, hogy a nekik kijáró ellátásban részesülhessenek. Mark Twain és a híres amerikai komikus és társadalomkritikus, Will Rogers nyomdokaiban járva a SiCKO a humort használja eszközéül ahhoz, hogy megejtő történeteket meséljen el nekünk, és ahhoz, hogy rávezesse közönségét arra, hogy egy alternatív ellátási rendszer az egyetlen megoldás a problémára.

14 Termék témák Káros termékek Csökkentett élettartamú termékek
Túlcsomagolt termékek Termék visszaélések Messziről szállított termékek Felesleges termékek

15 3. Túlcsomagolt termékek

16 Egy kis csomagolás? Kozmetikai ecset, 4x-es csomagolásban… Tea
a polcra kerülésig gyűjtődoboz a dobozban x darab, átlátszó műanyagban a polcon külső fólia zöld doboz, mely az „elemeket” tartalmazza műanyag csomagolás a teásdobozon maga a teásdoboz a filter papírcsomagolása a filter a teafűvel Gyűjtő: Csizmazia Nóra – Szauer Veronika , Koppányi Gergely – Murguly Gábor, PTE, 2006

17

18 87 g = 27 g +28 g +32 g ? 18 g 105 g ?

19 1 g ? 20 g 32 g ? ? 11 g

20 60 g 57% 255 Ft 3 g 3% 13 Ft 24 g 23% 102 Ft 18 g 17% 77 Ft 105 g 100% 447 Ft

21

22 Termék / kacat arány 60 g / 105 g = 57%
Pedig lehetne 60 g / 63 g = 95%

23 4. Termék visszaélések

24 Révay lexikon Termék vagy termény általában minden, ami a természeten megterem, tehát az állat, a növény, még a kő is. Ezért a historia naturalis neve termékrajz vagy terményrajz. Szorosabb értelemben a termény a növénynek valamely része, kivált amelyet az ember valamely célra termeszt, tehát a széna, dohány, takarmány, sarjú, burgonya, szalma, stb. is.

25 A termékek egy része átverés!
Megveszed a CD-t Csak 999 Ft! Installálod Meglepődsz (1), lemez mindig kell hozzá Belső oldalon regisztrációs kód, beütöd Meglepődsz (2), még egy reg. kód, beütöd Meglepődsz (3), telefonos regisztráció, új kód Meglepődsz (4), törléskor is regisztrálni kell! Végre elindul, ekkor lepődsz meg igazán (5)!!!

26

27

28 Hogy védekezhetsz? Általános műveltség Modern műveltség
A Révai Nagy Lexikona egy magyar nyelvű általános lexikon, melyet a Révai Testvérek Irodalmi Intézet Részvénytársaság adott ki 1911 és 1935 között. Általános műveltség Modern műveltség Szükséged van rá? Ha igen, ne csak az árát nézd! Ismerd a céget! Ne járj „olyan” helyekre!

29

30 A termékek egy része tehát átverés.
A termékek egy része emellett indokolatlanul szennyezi a környezetet!

31 5. Messziről szállított termékek

32 Miért jobb… A szőlő Chiléből? A spárga Peruból?
A brauburn alma Thaiföldről? A főtt gesztenye Kínából? A gyöngyhagyma és a csirke Hollandiából? A zöldpaprika Marokkóból? A tarkabab Spanyolországból? A báránycomb Új-Zélandról? Gyűjtő: vegyes gyűjtés , PTE, Ökomarketing, 2006

33 Komparatív előnyök elmélete???

34 Nem mind magyar, ami nemzeti színű…
Tesco, fűszerek. BORS. Címer az üvegen: Hazai Arany. De a bors sajnos Indonéziából érkezett… Tesco, zöldség-gyümölcs. ÉTKEZÉSI SZÁRAZBAB. Szintén a magyar zászlós címerrel, és természetesen Kínából. A FOKHAGYMÁT a Csertus és Társa Kft forgalmazza. Az írás szerint a cég Makón van bejegyezve. Ezen felül fel van tüntetve a méret és a darabszám. Láthatjuk azt is, hogy első osztályú termékről van szó, valamit a csomagolás és a szavatossági idő dátumát, idejét. Az ábra: piros fehér zöld zászlóba csomagolt fokhagyma. Egyértelműen a termék magyar voltára utal. Ezen felül a három nyelvű felirat arra enged következtetni, hogy exportra is szállítják, ami ismét megtévesztő lehet. A Makó szó előbb található, mint a termelés igazi színhelye, Kína. Ráadásul csak rövidítésben írják a származási helyet, így hát minden adott, hogy a felületes szemlélő elsikkadjon a valódi információ felett. Gyűjtő: Grozsdics Anita – Szabó Tamás, 2006 Zoltán Dénes, PTE, Ökomarketing, 2005

35 Tesco gazdaságos papírzsebkendő
A nagyobb kiszerelés gazdaságosabb… Gyűjtő: Fajt Gergő – Nagy Eszter – Novreczky Kamilla , PTE, Ökomarketing, 2006

36 6. Felesleges termékek

37 Ez így is volt egy darabig…
Mi a piaci logika? Az embereknek az jó, minél több terméket kapnak minél alacsonyabb áron Ez így is volt egy darabig…

38 Jövedelemnövekedés és határboldogság Forrás: Ringier

39 Mi az (eltorzult) piaci logika?
Az embereknek az jó, minél több terméket kapnak minél alacsonyabb áron Ezt a minél nagyobb verseny garantálja A termelőknek, kereskedőknek szintén ez jó, hiszen hatékonyságuk javul, piacuk bővül Szabad (szélsőségesen liberális) globális (mindenek feletti) verseny

40 A termékek elméleti eloszlása

41 A gagyi termék csak a jéghegy csúcsa
Ember szolgálata helyett az emberen uralkodó termékek!


Letölteni ppt "Kereskedelemtan 2 Gagyi termékek"

Hasonló előadás


Google Hirdetések