Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az evolúciós pszichológia alapjai

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az evolúciós pszichológia alapjai"— Előadás másolata:

1 Az evolúciós pszichológia alapjai

2 Miért tökéletes az ember, és ha nem az, miért az mégis?

3 Érvényes-e az evolúció a pszichológiára?
Darwin, 1872: az érzelmek kifejezése emberben és állatokban

4 Harag Figyelem Izgalom Mosoly Vigyor Nevetés Sírás Ijedtség Félelem Undor meglepődés

5

6

7 Az evolúció elmélete

8 Charles Darwin A természetes szelekció elmélete
1859: The origin of the species The Beagle Lyell: centres of creation Lamarck evolucionizmusa Gálapagos – pintyek Teknőseredetvizsgálat Ausztrália : kenguru és kacsacsőrű emlős

9 Malthus, Thomas 1978. Tanulmány a népesedés törvényéről
The constant effort towards population A népesség növekedése nem vezet gazdasági növekedéshez, sőt épp ellenkezőleg Természeti ellenszer: balesetek, halál Nyomor: éhhalál, járványok Bűn: gyilkosság, gyerekgyilkosság, homoszexualitás Mesterséges ellenszer: későn kötött házasság, szaxuális tartózkodás, abortusz, fogamzásgátlás Szociális támogatások ellenfele

10 A természetes szelekció
Az élőlények számukra kedvező körülmények között exponenciálisan szaporodnak (Malthus!) A valóságban ezt még sem teszik – a populációk elég stabilak Vagyis: sok egyed nem hagy annyi utódot, amennyi potenciálisan lehetséges

11 Azok az egyedek hagyják a legtöbb utódot, akik a legjobban alkalmazkodtak a környezethez
Az öröklés miatt az utódok hasonlítanak a szülőkre Generációk során az egyedek megváltoznak, egyre jobban alkalmazkodnak a környezetükhöz

12 Leegyszerűsítések elkerülése végett…
„survival of the fittest” Szaporodás! Fittest?

13 Mi az adaptáció? Hatékonyság, pontosság, megbízhatóság
Xenofóbia A csontok színe A fülcimpa alakja Adaptáció Melléktermék Semleges Apró tervezésbeli sajátosságok (design), melyek segítik a szaporodást – növelik az egyed fittségét a környezetéhez

14 Minden tulajdonságunk adaptáció?
Hogyan kerüljük el a panglossi paradoxont? Dr. Pangloss: “Things cannot be other than they are… Everything is made for the best purpose. Our noses were made to carry spectacles, so we have spectacles. Legs were clearly intended for breeches, and we wear them.” Az orr: Megtartani a szemüvegünket? Levegő melegítése párásítása és tisztítása

15 Minden tulajdonságunk adaptáció?
Hogyan kerüljük el a darwini evolúció határait? 5%-nyi szárnnyal nem lehet repülni, de elég jól akadályoz – miért nőtt nagyobbra? (George Jackson Mivart)

16 Stephen Jay Gould Phyletic gradualism – faji folytonosság, anagenesis
Punctuated equilibrium – a szakaszos egyensúly elmélete, cladogenesis

17 Újabb fordulat - exaptáció
Stephen J. Gould: A panda hüvelykujja Preadaptációk/exaptációk: valami másra kialakult szervet használ fel egy szervezet „Barkácsolás-elmélet” Pl.:dinoszauruszok tollai: szigetelés- repülés Emlősök: izzadságmirigyek – tejtermelő mirigyek Ember: lapos talp: guggolás (squat eating)- bipedalizmus Madárszárny: thermoreguláció Csontok: kalcium-foszfát tartalék

18 Az evolúciós szerszámosláda
Miért van többféle szerszám, miért nem egy univerzális? Svájci bicska modell

19 A fajok kialakulása-Ernst Mayr

20 Richard Dawkins _ Az emlősök szeme Richard Dawkins:
The Blind Watchmaker Climbing Mount Improbable

21 A scala naturae és az evolúciós fa
Haladás vs változás Az egyszerűsödésre is van példa: pl bélférgek

22 A scala naturae és az evolúciós fa

23 EP, ESZ és szociobiológia

24 Három vita története 1. Wilson & Dawkins contra Lewontin
2. Margaret Mead contra Cosmides és Tooby 3. Pinker, Cosmides, Tooby contra Lewontin és Gould

25 Három vita története 1. Wilson & Dawkins contra Lewontin
2. Margaret Mead contra Cosmides és Tooby 3. Pinker, Cosmides, Tooby contra Lewontin és Gould

26 Szociobiológia: a biológia és a szociológia egy közös ága, ami az emberi és állati társadalmak viselkedését vizsgálja evolúciós stratégiai szempontból Edward Osborne Wilson: Sociobiology: The New Synthesis, 1975 Agresszió, altruizmus, gondoskodás

27 Edward O. Wilson 1971. Insect societies
1975: Sociobiology: The New Synthesis 1978: On human nature In a Darwinian sense the organism does not live for itself. Its primary function is not even to reproduce other organisms; it reproduces genes, and it serves as their temporary carrier... Samuel Butler's famous aphorism, that the chicken is only an egg's way of making another egg, has been modernized: The organism is only DNA's way of making more DNA

28 Edward O. Wilson Altruizmus : önromboló viselkedés mások segítésére
Az emberek állatok és a az állatokhoz hasonlóan fejlődtek evolúciósan. A kultúrának biológiai gyökerei vannak

29 Edward O. Wilson A kultúra: csak akkor élhet túl, ha a biológiai igényeket szolgálja Források összegyűjtése (territoriális viselkedés) kooperáció – rokonok segítése Populációfolytonosság biztosítása Náci „Sozialbiologie”, genetikai determinizmus, eugenika fennhang

30 Richard Lewontin Populációgenetikus – locus vizsgálatok
interakció - nichék: a környezet nem kedvére alakítja a passzív élőlényeket – rossz a determinista személet

31 Richard Lewontin Not in Our Genes
Történelmi misszió: kisebbségek elnyomása és mások kihasználása Legitimációs ideológia: statikus világ Első bűnbak: Isten Második bűnbak: tudomány Biológiai determinizmus – fegyver Egyetemek: fegyvergyárak

32 Richard Lewontin Not in Our Genes
A tudomány célja nem az ismeretlen felfedezése, hanem a hatalom legitimációja A szociobiológia redukcionista és biológiai determinista „Az elkerülhetetlenség” nem biológiai fizikai fogalom Bach agya zeneatomokból állna?

33 Richard Lewontin Not in Our Genes Dialektikus biológia
Az ember = kenyér Bizonyos % liszt, só, víz tojás- mégis furcsa azt mondani, hogy az ízét 20%-ban a tojás adja, 15%-ban a hőmérséklet A kész kenyeret nem lehet morzsáira törni, miszerint az első morzsa a lisztnek köszönhető, míg a másodikat a tojás hozta létre

34 Három vita története 1. Wilson & Dawkins contra Lewontin
2. Margaret Mead contra Cosmides és Tooby 3. Pinker, Cosmides, Tooby contra Lewontin és Gould

35 Standard Social Science
A standard társadalomtudományi modell Standard Social science Model (SSSM) Kiindulási pont: a kisbabák az egész világon ugyanolyannak születnek – később válnak változatossá -> a tapasztalat okozza a különbségeket A kultúra mindent áthat

36 Az SSSM alapvető feltevései
Az emberi lélek legalábbis egy része ugyanolyan az egész világon Az emberek közötti különbséget a kultúra és a tapasztalataik okozzák Az emberi viselkedés biológiai korlátai elhanyagolhatóak A tanulást egyetlen, általános célú tanulómechanizmus valósítja meg.

37 Az SSSM kritikája Öt kritikai megfigyelés
Az öröklött tulajdonságok nincsenek jelen születéskor Téves a természet vagy neveltetés kettősség feltételezése Az általános tanulómechanizmus elképzelés nem működik Az SSSM falat húz a társadalomtudományok és a természettudományok közé Az SSSM nem ad mögöttes összefogó elvet az egész tudományágra

38 Az öröklött tulajdonságok nincsenek jelen születéskor
Az öröklött tulajdonságok kérdése Mit tekinthetünk öröklött tulajdonságnak? Cosmides és Tooby érvei az SSSM ellen: Hibás elképzelés az, hogy ami nincs jelen születéskor, az nem öröklött szakáll, menstruáció Beszéd (Pinker – jelelő kisgyerekek) Járás (Dennis és Dennis – lekötözött csecsemői)

39 Téves a természet vagy neveltetés kettősség feltételezése
Nem lehet felosztani a viselkedést százalékosan öröklött és tanult tulajdonságokra A járás valójában nem 50%ban a jobb és 50%ban a bal lábnak köszönhető, bár 100%-ban mindkettőnek Interakciós elképzelés (lásd később)

40 Az általános tanulómechanizmus elképzelés nem működik
A tanulásmodelljei Pavlov, Watson, Skinner Ratus norvegicus=homo sapiens Keller és Marian Breland: Állatidomítás: faji viselkedéses készültség (preparedness) Azért nincsenek általános problémamegoldó-mechanizmusok, mert nincsenek általános problémák sem – számítógép, svájcibicska analógia

41 Az emberi természet Evolúciós pszichológia SSSM
Donald Brown: az univerzális ember Társas lény: rang státusz, etikett Ajándékok, bulik, partik Házasság, testi funkciók Hit a természetfelettiben SSSM Tabula rasa: a különbségek oka a kultúra Margaret Mead: coming of age in Samoa ><Derek Freeman

42 Leda Cosmides & John Tooby
The goal of research in evolutionary psychology is to discover and understand the design of the human mind. Evolutionary psychology is an approach to psychology, in which knowledge and principles from evolutionary biology are put to use in research on the structure of the human mind. It is not an area of study, like vision, reasoning, or social behavior. It is a way of thinking about psychology that can be applied to any topic within it. In this view, the mind is a set of information-processing machines that were designed by natural selection to solve adaptive problems faced by our hunter-gatherer ancestors. This way of thinking about the brain, mind, and behavior is changing how scientists approach old topics, and opening up new ones.

43 Három vita története 1. Wilson & Dawkins contra Lewontin
2. Margaret Mead contra Cosmides és Tooby 3. Pinker, Cosmides, Tooby contra Lewontin és Gould

44 Velence – szent Márk templom

45 Ívmezők

46 Katedrális Azért építették a katedrálisba az íveket, hogy ilyen szépeket lehessen festeni rájuk ???? Dr. Pangloss: “Things cannot be other than they are… Everything is made for the best purpose. Our noses were made to carry spectacles, so we have spectacles. Legs were clearly intended for breeches, and we wear them.”

47 Aztékok Michel Harner: a véráldozat a húshiány ellensúlyozására
Wilson : Adaptív genetikai ragadozói diszpozíció Sahlins: kultúra – szövet Versengés az uralkodók között – kihalás Csak a főnemesek ettek belőle és ők is csak a végtagok egy részét Ortiz de Montellano: nem is volt húshiány system developed for other reasons generated an increasing number of fresh bodies; use might as well be made of them

48 Alapvető hibák Nem különböztetik meg a jelenlegi hasznosságot az eredet okától (a tyrannosaurus csiklandoz)

49 Hihetőségen alapulnak a spekulációra épülő magyarázatok
Just-so stories

50 Alapvető hibák Nem fogad el nem adaptációs magyarázatot
Genetic drfit – nagyon kis létszámú csoportokon allometria

51 Az evolúciós szemlélet

52 Proximális és disztális kérdések
A hogyan működik és miért így tervezték kérdések Hűtő, termosztát, atomreaktor, belső égésű motor Adórendszer, TB rendszer

53 Evolúciós etika Az, hogy valami magyarázható és ebben az értelemben természetes, nem vonja maga után, hogy helyes is Szívroham és nemi erőszak Buss: the naturalistic fallacy

54 Herbert Spencer Szociáldarwininizmus
Igaza van-e Spencer-nek és ha nem, miért nem? Alapvetően két hiba Összekeveri a változást a haladással Naturalistic fallacy

55 Lamarck A zsiráf nyaka azért olyan hosszú, mert sokat nyújtogatta, hogy elérje a fán a leveleket.

56 A szelekció szintjei Gén Egyén Rokonok csoportok

57 Aaz ember rövid története

58

59

60

61

62 Proportion by Volume (%)
The modularity of mind Jerry Fodor Proportion by Volume (%) Rat Human Cerebral Cortex 31 77 Diencephalon 7 4 Midbrain 6 Hindbrain 2 Cerebellum 10 Spinal Cord 35 (Reference: Trends in Neurosciences, 18: , 1995)

63

64

65 A genetikai idő Ha egy évbe (N.B::évbe! Nem napba!) sűrítenénk az eseményeket… Dec 31.: Reggel 6. az ember felhagy a vadászó gyűjtögető életmóddal és háziállat tartásba, növénytermesztésbe kezd Délután 3: megjelennek az első városok Éjfél előtt 20 perccel: elkezdődik az ipari forradalom (lemaradás) Az EEA-hez adaptálódtunk: environment of evolutionary adaptedness

66 A csupasz majom története
Rágcsáló-> majom -> emberszabású Emberszabásúak eltérő fejlődése csak az Óvilágban Kedvezőtlen éghajlat : Kimerészkedtek a szavannára – verseny (kutya, macskafélék) Utolsó egymillió év: sok változás – felegyenesedés, agyméret, kezek használata

67 A csupasz majom története
Vadászat, szerszámkészítés, letelepedés Alapvető változás: növényevőkből lettünk húsevők (az óriáspanda fordítva) Kire hasonlítunk jobban?

68 Húsvők Jó hallás, forgatható fül Látás: mozgásérzéknység Szagérzékenységük kiugróan magas Vadászösztön Erős fogak és karmok Böjtölésre tervezett emésztőrendszer - élelemtárolás Csoportok, klánok – táplálék megosztása Növényevők Hallás és szaglás nem olyan jó (szervi vált) Látás - inkább a színekre specializálódott Jól másznak és ugranak, de a földfelszíni mozgásuk rossz Egész nap táplálkoznak

69 Hím-nőstény szerepek változása
Neoténia – Agy csimpánz 70% 1 év Ember 23% 23 év Fej iránya Hím-nőstény szerepek változása Nőstény nem vadászik, hím is részt vállal a gyerekgondozásban Párkötődés

70 Miért csupasz? Neoténia? Bolhák? A vadászó nagymajom letelepedik
Csenevész szőr – kivéve a négereket Bolhák? A vadászó nagymajom letelepedik Tisztátlan étkezési szokások – keselyű Tűzrakás Vízimajom elmélet Szőrirány, függőleges testtartás, zsírpárna, zárható orr, csecsemőreflexek, érzékeny kéz

71 Miért csupasz? Fajtársak felismerése – túl drasztikus
Nemi jeladás – párkötődés növelése? Hűtési célok? Nap miatt Nagy fizikai erőkifejtés – túlhevülés csökkenése

72 Pszichológiai adaptációk
Just-so-stories Nincsenek kövületek, amelyek a pszichológiai működést mintáznák – csak közvetett bizonyítékokra támaszkodhatunk Apró részképességeket tételeznek fel – részben betegségek alapján, mint pl a prozopagnózia – és ezeknek a képességeknek a hasznosságát vizsgálják – legtöbbször elméletben

73 Még néhány megjegyzés Az evolúció az agyra hat (ez az a struktúra, ami öröklődik), nem magára a viselkedésre Az agyunk strukturális és hormonális szerkezete hajlandóbbá tesz minket bizonyos viselkedésekre ? Mennyire előrehuzalozott a viselkedésünk? Járás, nyelv, alapérzelmek, szociális mosoly babáknál….

74 A panglossi paradoxon feloldása
Miért nincsen szénmonoxid-szűrő tüdő változat? Generációs idő – embernél? Csak a már létező változatok közül lehet válogatni A természetes szelekció önmagában nem hoz létre jó adaptációkat tudatosan Gyakran le vagyunk maradva a környezetünktől

75 Mi adja az evolúció erejét?
Rengeteg idő áll a rendelkezésére – próba-szerencse tanulásra Rengeteg egyedből áll a populáció, akik között nagy a variabilitás Nem kell tökéletesen megoldani a problémát, ahhoz, hogy egy hasznos tulajdonság fennmaradjon

76 Bizonyítékok az evolúcióra
Maradványok Homológia – pl mellső végtag A genetikai kód univerzalitása Analógia a mesterséges kiválasztással Közvetlen megfigyelés Peter és Rosemary Grant: Darwin-pintyek megfigyelése

77 A természetes szelekció feltételei
1. variáció 2. különböző reprodukciós arányok 3. Megbízható öröklési rendszer

78 A mesterséges környezetünkben továbbra is fennáll a természetes szelekció?
A fűtés, húsboltok és spermabank világában még mindig alakulnak az emberek?

79 Valójában mindig is változott az evolúciós környezet – ezt próbálták követni az élőlények
A természetes szelekció feltételei még mindig fennállnak

80 Milyen lesz a jövő generációja?
Mik most az adaptív tulajdonságok, a mai társadalomban?

81 Az evolúció mechanikája
Mendel elfeledett borsói Allélok- dominanciahierarchia és intermedier megjelenés Diploid és haploid sejtek Heterozigóták és homozigóták Genotípus és fenotípus Poligenetikus tulajdonságok és normális eloszlás


Letölteni ppt "Az evolúciós pszichológia alapjai"

Hasonló előadás


Google Hirdetések