Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vizuális nevelés tantárgypedagógia

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vizuális nevelés tantárgypedagógia"— Előadás másolata:

1 Vizuális nevelés tantárgypedagógia
A tantárgyi tanítás tervezése – óratervezés Az óraterv kivitelezése Vizuális nevelés tantárgypedagógia Sándor Zsuzsa

2 a gyakorló iskolában a tanítási gyakorlatok miatt zömében óráról-órára haladó tanítás folyik
a vizuális kultúra órák többsége komplex-jellegű vagy olyan alkotó óra, ahol jelentősebb szerepet kap az elemzés is óraterveket a hallgatók a főiskolai tanulmányok részeként gyakorló óratervként készítenek, ilyeneket a pedagógus nem készít

3 Hogyan néz(zen) ki egy óraterv?
a következő példa az óratervezéssel foglalkozó tankönyvből való

4 Mérai Júlia II. D/h tantárgy: vizuális kultúra felhasznált tanterv: Szinva 2.évf. alkotó óra, 90 perc Utazás állatországba (kb. 8 óra) [időszak: február ] Tartalom: A róka és a farkas a lakodalomban című mese megjelenítése térben, egy szereplő szobrának elkészítése Cél: A vizuális kifejezőképesség és a plasztikai készségek fejlesztése Tanítási eszközök: mesekönyv (Illyés Gy.: Hetvenhét magyar népmese), a farkast és a rókát ábrázoló könyv (állatok) és kesztyűbáb; agyag, mintázó eszközök adatsor kifejtés - Felolvasom a mesét. Spontán megnyilatkozások: Kinek hogyan tetszett? Ki(k)ről szól a mese? - A gyerekek bábmozgatásos kísérettel elmesélik az eseménysorozat lényeges epizódjait.

5 - Állatokat ábrázoló könyvekből megnézzük és elemezzük a farkas és a róka alakját, színét, mozgását.
A képek forrása: Állatok képeskönyve. Könyvmíves Kiadó Csodálatos állatvilág. Ciceró, Emlősök. Magyar Könyvklub reprodukciók kifejtés

6 tagolás, áttekinthetőség
- Feladat (1.): Mindenki az általa választott meseszereplőről egy szobrot készít agyagból (a karakterjegyek megjelenítésével). - Önálló munkájuk közben személyre szabottan értékelek, ha kell, segítséget nyújtok az elakadt tanulóknak. Aki szükségét érzi, tovább nézegetheti az állatos könyveket, vagy beleolvashat a mesébe. saját kezű rajz is tagolás, áttekinthetőség kifejtés - Egy-két tanuló bemutatja, elemzi saját elkészült alkotását. Ha szükséges, segítő kérdéseket teszek fel: Melyik szereplőt választottad? Miért? Mit szerettél volna megjeleníteni a munkádban? Sikerült-e? - Feladat (2.): Kis csoportokban dolgozunk. Minden csoport azt a meserészletet ábrázolja a jelenetbe rendezett szobrokkal, amelyik neki legjobban tetszett; elkészítik a hiányzó tárgyakat, figurákat is. - A csoportok bemutatják egymásnak az elkészített alkotásokat. (Elemzés.) Szükség esetére segítő kérdések: Melyik részletet választottátok? Mi történik a jelenetben, kompozícióban? - Rendrakás, a szoborcsoportokat biztonságos helyre tesszük a teremben -pl. polcra - hogy kiszáradhassanak. leíró stílus

7 az óraterv részei: adatsor b) az óra tartalmi kifejtése (szöveggel és képekkel)

8 AZ ÓRATERV ADATSORÁNAK ELEMEI
az óraterv készítője (név, évf., csop.) a tantárgy neve, tanterv, évfolyam az óra típusa, időtartam a tanítási témakör (projekt) adatai (sorszám, cím, tervezett óraszám) az óra célja (vizuális nevelési cél, amihez általános pedagógiai célok társulhatnak) alkotó és/vagy elemző tananyag; + alkotó tevékenységnél ábrázolási téma és technika tanítási eszközök (tanári, tanulói) teremrend adatsor: minden óratípusra

9 TEREM-ELRENDEZÉSEK

10 AZ ALKOTÁS DOMINANCIÁJÚ VIZUÁLIS KULTÚRA ÓRATERV
ismétlés óra felépítése = óraterv felépítése AZ ALKOTÁS DOMINANCIÁJÚ VIZUÁLIS KULTÚRA ÓRATERV KIFEJTŐ RÉSZÉNEK ÁLTALÁNOS FELÉPÍTÉSE a tanítási gyakorlatokon / az óráról órára történő tanítási ütemezésnél szemléltetés és motiváció o előkészületek  A) A TANANYAG MEGKÖZELÍTÉSE TANULÓI ELEMZÉSEKKEL; A TANÁR IRÁNYÍT  B) AZ ALKOTÓ FELADAT TANÁRI MEGFOGALMAZÁSA ÉS TANÁRI-TANULÓI MEGBESZÉLÉSE  C) A TANANYAG TANULÓI FELDOLGOZÁSA AZ ALKOTÓ TEVÉKENYSÉGBEN, TANÁRI KORRIGÁLÁS  D) AZ ALKOTÁSOK (KÉPI MEGOLDÁSOK)  TANULÓI - TANÁRI ELEMZÉSE, ÉRTÉKELÉSE  rendteremtés felépítés – feladatsor szervezés

11 Hogyan néz ki egy óraterv?
adatsor a szöveges- képes kifejtés folytatása kifejtés szövegekkel és képekkel terjedelem: 2-3 oldal

12

13 MŰELEMZŐ ÓRA TERVEZÉSE, KIFEJTÉS
ismétlés MŰELEMZŐ ÓRA TERVEZÉSE, KIFEJTÉS szerkezetét az elemzésre kerülő művek és a tanulói tevékenységek egymásutánisága határozza meg - a terv pontosan közvetíti: művek adatai (szerző, dátum, technika, méret), források (könyv, internet) - tartalmazza: a szemléltetés módját (eredetei, repró, vetítés); a tanulók figyelemirányításának módjait; a tanulók kapcsolódó cselekvéses tevékenységeit felépítés - projekt és feladatsor

14 a vizuális kultúra óraterv szöveg és kép együttese
az óraterv szövegei: leíró stílus tömör, lényegretörő közlések az óraterv képisége: illusztratív és magyarázó célú érzékelteti az órán feldolgozásra kerülő vizuális kultúra tartományt/területet saját kezű rajzok is és reprodukciókat tertalmaz

15 A LEJEGYZETT ÓRATERV VÁLTOZATAI
„TERVEZET” - minden részletében és minden vonatkozásában végiggondolt „VÁZLAT” - fő kérdésekben meggondolt, koncepcionális - szerkezeti órát tervezni lejegyzés nélkül is lehet

16 AZ ÓRATERV KIFEJTÉSÉNEK JELLEMZŐI
 hordozza a vizuális nevelés és a vizuális órák jellemzőit  bemutatja az óra tartalmi mozzanatait, menetét (időrend, tanító és tanuló tevékenységei)  szöveg és kép együttese  leíró jellegű  lényegre figyelő  áttekinthető, tagolt; terjedelme: 1-3 oldal e g y é n i e l g o n d o l á s ú A MÁSOLÁS NEM FOGADHATÓ EL ezek elvárások is


Letölteni ppt "Vizuális nevelés tantárgypedagógia"

Hasonló előadás


Google Hirdetések