Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Om (Olympic Medal) = LTAD + TID ?

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Om (Olympic Medal) = LTAD + TID ?"— Előadás másolata:

1 Om (Olympic Medal) = LTAD + TID ?
Olimpiai érem = Hosszútávú versenyzőfejlesztés + tehetség-meghatározás ? Understandings, thoughts and interpretations By Glenn Cook GB Olympic Head Womens Triathlon Coach 2012 England Commonwealth Games team Head Coach 2002 &2006 Director of Coaching at team Bodyworks xtc Sports Coaching Lecturer at the University of Brighton

2 Understandings, thoughts and interpretations
Olimpiai érem = Hosszútávú versenyzőfejlesztés + tehetség-meghatározás ? Felfogások, értelmezések, gondolatok és magyarázatok Understandings, thoughts and interpretations By Glenn Cook GB Nagy-Britannia női triatlonválogatottjának kapitánya 2012 Anglia csapatának vezetőedzője a Közösségi Játékokon 2002 &2006 Edzésigazgató a Bodyworks xtc csapatánál Edzéselméleti professzor a Brightoni Egyetemen

3 Reiteration From my experience and reading the following are my thoughts and opinions. They are simply a sharing of what goes on in my head As coaches we will always find those we share understandings with and those we disagree with. Through experience and time this is something I have become more comfortable with.

4 Ismétlés (visszatekintés)
Az alábbi gondolatokat és véleményemet a tapasztalataim és olvasmány-élményeim alapján gyűjtöttem össze. Mindössze azokat a gondolatokat osztom meg itt ma, amelyek a fejemben vannak. Edzőként mindig találkozunk olyanokkal, akikkel egyetértünk és olyanokkal is, akikkel nem. A tapasztalataim és az idő megtanított arra, hogy ezt így el is fogadjam.

5 Where am I from ?

6 Honnan származom?

7 Then Now

8 Régen és most…

9 What do I do ? Team Bodyworks xtc Bodyworks Fitness & Nutrition
University of Brighton British Triathlon Federation

10 Mivel foglalkozom? Team Bodyworks xtc A Brightoni Egyetemen
Bodyworks Fitness & Táplálkozás A Brit Triatlon Szövetségnél

11 INTRODUCTION Research has identified that it takes at least 10 years or 10,000 hours for talented athletes to achieve sporting excellence. There are no short cuts! .

12 Bevezetés Tudományosan bizonyított tény, hogy minimum 10 év vagy 10,000 óra munkával jár tehetséges versenyzőknek az élvonalba kerülni. NINCSENEK RÖVIDÍTŐ UTAK!!!

13 There are two ways in which young athletes can improve their performance: Training Growth and development

14 A fiatal versenyzői teljesítmény javulásának két módja van:
1) Edzés 2) Növekedés és fejlődés

15 Long Term Athlete Development (LTAD) is about achieving
optimal training competition and recovery throughout an athlete’s career. Particularly in relation to the important growth and development years of young people.

16 (Hosszútávú versenyző-fejlesztési modell) lényege
Az LTAD (Hosszútávú versenyző-fejlesztési modell) lényege az optimális edzés elérése versenyzés és regenerálódás a versenyző teljes életpályáján keresztül Ez a szemlélet különösen a fejlődésben és növésben lévő fiataloknál fontos.

17 Ennek a felfogásnak az elfogadása nélkül elkerülhetetlenül gondok lesznek, amikor a versenyző teljesítménye tetőződik és amikor leáll a fejlődés, ill. a növekedés. Egyes versenyzőknél ez teljesítmény-csökkenéssel járhat, melyet követően a rövidtávú gondolkodásból fakadó felfogás eredménye visszafordíthatatlanná válik. Ez gyakran a versenyző idő előtti visszavonulásával / leállásával járhat.

18 REASONS FOR LTAD General across sport
There are five clear reasons for introducing a Long term athlete development approach to the Britain: To establish a clear athlete development pathway;

19 Minden sportra érvényes
Indoklás Minden sportra érvényes Öt oka van annak, hogy Nagy-Britanniában bevezettük a hosszútávú versenyzőfejlesztési programot. Egyértelmű / világos versenyzői életút meghatározása

20 2. To identify gaps in the current athlete development pathway;

21 2) A jelenlegi versenyző-fejlesztési program hiányosságainak meghatározása

22 3. To realign and integrate the programmes for developing athletes ;

23 3) A fejlődő versenyzők edzésprogramjának átrendezése és integrálása,

24 4) Tudományos kutatásokon alapuló tervezési módszer meghatározása az edzők s sportvezetők számára.

25 4. To provide a planning tool, based on scientific research, for coaches and administrators.

26 5.To guide planning for optimal performance.

27 5. Optimális teljesítmény tervezésének irányítása

28 CURRENT SPORT SYSTEM ISSUES
The following are some general observations of sporting systems from around the world (including Britain): Young athletes under-train, over-compete Low training to competition ratios in early years Adult competition superimposed on young athletes Adult training programmes superimposed on young athletes Male programmes superimposed on females

29 Jelenlegi sportügyi problémák
A korai években már az eredményre (győzelemre) való törekvés a FOLYAMAT (optimális edzés) helyett A sportban eltöltött évek száma fontosabb az edzés szempontjából, mint a biológiai életkor. Kihasználatlanok a „kritikus” , különösen alkalmazkodásra alkalmas /fogékony időszakok.

30 CURRENT SPORT SYSTEM ISSUES
Training in early years focuses on outcomes (winning) rather than processes (optimal training) Chronological age influences coaching rather than biological age The “critical” periods of accelerated adaptation are not fully utilised

31 What’s missing Poor training between 6-16 years of age cannot be fully corrected (athletes will never reach genetic potential) The best coaches are encouraged to work at elite level Coach education tends to skim the growth, development and maturation of young people Coaches, Athletes and Parents need to be educated in LTAD principles Administrators and officials need to be educated in LTAD principles.

32 Mi a baj? A 6-16 év közötti szakszerűtlen edzés nem korrigálható teljesen (így a versenyző sohasem éri el a genetikai csúcsteljesítményét) A legjobb edzők (csak) az élversenyzőkkel foglalkoznak Az edzőképzésre jellemző a fiatal versenyzők növekedésének, fejlődésének és érésének az elhanyagolása. A hosszútávú szemléletet (LTAD)el kell fogadtatni az edzőkkel, versenyzőkkel és szülőkkel. A sportvezetőknek és versenybíráknak is tanítanunk kell az LTAD elveket.

33 LTAD FRAMEWORK Long Term Athlete Development (LTAD) is a sports development framework that is based on human growth and development. In short, it is about adopting an athlete centred approach to athletic development. All young people follow the same pattern of growth from infancy through adolescence, but there are significant individual differences in both the timing and magnitude of the changes that take place. It is however important to stress that human growth and development happens without training, however athletic training can enhance all of the changes that take place.

34 Az LTAD modell Long Term Athlete Development (LTAD) is a sports development framework that is based on human growth and development. Az emberi növekedésre és fejlődésre kidolgozott sportfejlesztési modell. Röviden versenyzőközpontú edzési modell.

35 Triatlon-központú A versenyzőfejlesztési modell és a z életút különböző szakaszainak áttekintése

36 Triathlon Specific Overview of Athlete Development and Challenges to various stages of pathway

37 Stage 1 – FUNdamentals Female: 5 to 8 years Male: 6 to 9 years. Swim
technique stroke awareness lane etiquette swim for fun Run technique cadence./foot strike Drills (hop/skip/jump) soft surfaces control time run for fun Bike height/reach braking cornering Safety cycle for fun

38 1 szint – ALAPvetések Lányok: 5 - 8 évesek Fiúk: 6 - 9 évesek Kerékpár
magasság/ hosszúság fékezés kanyarodás Biztonság játékosság Futás technika cadence./foot strike ritmus / talajfogás Futóiskola (hop/skip/jump) puha talajon időalapú (control time) játékosan Úszás technika csapások tudatosítása pályaillemtan játékosság

39 Stage 2 –Skills: Building technique
Female: 8 to 11 years Male: 9 to 12 years. Swim technique stroke awareness lane etiquette clock reading Run technique cadence./foot strike drills soft surfaces Bike height/reach braking cornering transition mount/dismount running with bike safety Circuit training/ flexibility

40 2. szint –Készségek: Technika fejlesztése
Lányok: évesek Fiúk: évesek Úszás technika csapástudatosság pályaillemtan óra olvasása Kerékpár magasság / hossz fékezés kanyarodás váltások fel-/leszállás futás kerékpárral biztonság Futás technika ritmus/ talajfogás futóiskola puha talaj

41 Stage 3 – Training To Train: Building the engine!
Female: 11 to 14 years Male: 12 to 15 years Swim Increased volume Swim club programme Introduction to open water Skills Bike start use of clipless Pedals cadence gearing maintenance Run Technique development Leg speed Conditioning Introduction of medicine balls, swiss balls, jumping, hopping etc

42 3. szint – Edzeni tanulni: A gépezet építése!
Lányok: éves Fiúk: éves Úszás Nagyobb mennyiség (?) Úszóprogram (klub) Nyílt vízi készségfejlesztés Kerékpár klipsz nélküli pedál ? Loook? ritmus sebességváltás karbantartás Futás Technikai fejlesztés láb gyorsítása Erősítő edzés Medicinlabda bevezetése, nagy gumi/lufilabda, ugrálás, szökdelés, stb.

43 Stage 4 – Training To Compete: Optimising the engine!
Female: 14 to 16 years Male: 15 to 18 years . Develop multi varied intensity –single or double periodised year Swim Increase volume Develop stroke length/rate Develop open water skills Bike bike racing Developing tactical Awareness Developing bike specific fitness Run Developing run Frequency Good technique on increased duration Conditioning During this stage, training should also focus on developing strength , stability and core gains. At the sametime maintaining suppleness.

44 4. szint – Készülés a versenyzésre: A gépezet optimalizálása
Lányok: éves Fiúk: éves Többszintű intenzitású edzés – egy- vagy két éves lebontásban Develop multi varied intensity –single or double periodised year Kerékpár kerékpárversenyzés Taktika fejlesztése Tudatosítás Kerképár-specifikus erőedzés (fittség) úszás növelt terhelés csapásszám és csapáshossz Nyílt vízi készségfejlesztés Futás Futás gyakoriságának növelése(?) Jó technikával, egyre hosszabb időtartamon keresztül

45 Stage 5 – Female: 17+ years Male: 19+ years . Develop multi varied intensity –single or double,triple periodised year Swim/Bike/Run Developing the individual as an individual to be a stand alone medal winner Patience Patience Patience Conditioning During this stage, training should also focus on developing maximum strength gain through the use of weights. Continued work on injury prevention. This should be coupled with continued work on core body strength and maintaining suppleness.

46 5. szint – Training To Win Edzés a győzelemre A gépezet maximalizálása
Lányok: 17+ years Fiúk: 19+ years Többszintű intenzitás fejlesztése –egyszeres, kétszeres vagy háromszoros ciklusokban? Swim/Bike/Run A versenyző egyéniség szerinti fejlesztése , hogy önálló egyénként dobogós legyen Türelem TÜRELEM TÜRELEM Patience Erősítés Ezen a szinten az edzésnek a maximális erősítésre kell koncentrálnia, súlyzós edzésekkel. Továbbra is el kell kerülni a sérüléseket, . Continued work on injury prevention. Továbbá alap testerősítés és nyújtások. (?)

47 Most popular pastimes in the UK
How can we approach TID ? Most popular pastimes in the UK Fishing Gambling Similarities to TID ?

48 Hogyan értelmezzük a TID-módszert?
Legkedveltebb szabadidős tevékenységek Nagy-Britanniában Horgászás /Halászat Szerencsejátékok Miben közösek a TID-del?

49 FINDING A BIG FISH WHO CAN WIN

50 Nyerőképes nagy hal felderítése a cél

51 Fishing The amateur angler Single line Tackle Bait A hobby
Can he/she get a bite

52 A pecás Az amatőr horgász Egy bottal Csali (kukacos) Műcsali Hobbi
Lesz-e kapása, ez a kérdés…

53 Professional angler Professional Two or more lines Best spots to fish
Correct tackle Correct bait

54 A sporthorgász Profi Legalább két bottal horgászik
A legjobb helyeken próbálkozik Megfelelő műcsalival Megfelelő csalétekkel

55 Industrial angling Modern day trawler
Sophisticated equipment sonar to seek out ever moving fish populations

56 Ipari halászat A legmodernebb halászhajókkal
Kifinomult érzékelő berendezéssel keresik a legsűrűbb hallelőhelyeket

57 Empty net Even casting a large net does not mean a large catch
Large resource wrong area

58 Az üres háló effektus Még a nagy háló kivetése sem garantál nagy fogást Remek eszköz – rossz helyen

59 Gambling Reducing the odds to find a winner
Finding a successful formula Om(Olympic Medal) = S(support) + A(ability) + P(passion) + LUCK

60 Szerencsejáték A győztes megtalálásához maaximalizálni kell az esélyeket Sikeres képlet Oé(olimpiai érem) = S(segítség/támogatás) + A (alkalmasság /képesség) + SZ(szenvedély) + SZERENCSE

61 What are we looking for ?

62 Mit keresünk?

63 Physiological Factors Morphological Factors
Tactic Opposition/cooperation Variations of intensity Drafting orientation SWIM Physiological Factors VO2 max Anaerobic capacity Strength-endurance of arms speed Morphological Factors Height Weight Buoyancy Glide Hydrodynamics Length of segments Biomechanical Factors Frequency Coordination of arms and legs relaxation Technique Crawl Specific to changing conditions adaptability Economy Energy cost/distance Energy cost/stroke

64 Fiziológiai összetevők Biomechanikai összetevők
Tactic Opposition/cooperation Variations of intensity Drafting orientation ÚSZÁS Fiziológiai összetevők VO2 max Anaerobic kapacitás Karok erő-állóképessége sebesség Testi adottságok Magasság Testsúly Vízfekvés Siklás? Hidrodinamika Egységek hossza Biomechanikai összetevők Fordulatszám? kar-láb koordinációja pihenés Technika Gyorsúszás a változó körülmények szerint változik alkalmazkodó képesség Gazdaságosság Energia leadása/ táv Energia leadása / csapásonként 64

65 Physiological Factors Morphological Factors Biomechanical Factors
Tactic Opposition/cooperation Adaptability to elevation changes Drafting Variations of intensity BIKE Physiological Factors VO2 max Anaerobic threshold Anaerobic capacity Maximal power Strength endurance of legs Morphological Factors Weight Body fat % Length of segments (trunk, thigh, leg) Biomechanical Factors Power / Weight ratio Pedal frequency Muscular coordination relaxation Technique Efficiency of pedalling Aerodynamics Bike measurements / setup Economy Energy cost/distance

66 Fiziológiai összetevők Biomechanikai összetevők
KERÉKPÁR Taktika Ellenállás/együttműködés Alkalmazkodás a magasság változásaihoz to elevation changes Bolyozás Ritmusváltás Style Choice of bike Fiziológiai összetevők VO2 max Anaerob küszöb Anaerob kapacitás Maximal (erő)teljesítmény Láb erőállóképessége Testi összetevők Tetssúly Testzsír-százalék Testrészek hossza (törzs, comb, lábszár) Biomechanikai összetevők Erő / testsúly aránya Pedálfordulat Izomkoordináció pihenés Technika Pedálozás hatékonysága Aerodinamika Kerékpár méretei / beállítások Gazdaságosság Energialeadás / távolság

67 Physiological Factors Morphological Factors
RUN Physiological Factors VO2 max Anaerobic threshold Anaerobic capacity Morphological Factors Height Weight Body Fat % Biomechanical Factors Muscular coordination Agonistic/antagonistic muscles Relaxation Symmetry of stride Stretch-shortening cycle Economy Energy cost/distance Energy cost/stride Technique Specific to course Adaptability to course Stability after the bike

68 Fiziológiai összetevők Biomechanikai összetevők
Taktika Hajrázás Versenytempó Futás Fiziológiai összetevők VO2 max Anaerob küszöb Anaerob kapacitás Testi összetevők Magasság Testsúly Testzsír-százalék Biomechanikai összetevők Izomzati koordináció Nyújtó- hajlító izmok Pihenés Lépés szimmetriája Nyújtás-rövidülés szakasza ? Technika Pálya-specifikus Pályához való alkalmazkodás Stabilitás a kerékpár után Gazdaságosság Energiakiadás / távolság Energiakiadás/ hajtás

69 s+a+p (s) támogatás+(a) képesség+ (p)szenvedély
support passion ability

70 support segítség passion szenvedély ability képesség

71 support segítség passion szenvedély ability képesség

72 support segítség passion szenvedély ability képesség

73 support segítség ability képesség passion szenvedély

74 ability képesség support segítés passion szenvedély

75 desire vágy /akarás passion szenvedély ability képesség

76 support passion ability

77 passion szenvedély support segítés ability képesség

78 S+A+P support segítés ability képesség passion szenvedély

79 Support / Támogatás /Segítés
family család club(s) facilities klub létesítmények friends barátok ? structure rendszer School/ education iskola/ iskolázottság finance anyagiak Coach(es) Edző(k)

80 ? Ability / Képesség robustness robbanékonyság physiological
parameters fiziológiai paraméterek ? Skills Tanulékonyság mental body shape testalkat

81 ? Passion / Szenvedély Correct nutrition Helyes táplálkozás Self
determination eltökéltség ? desire akarat knowledge tudás motivation motiváció Self belief önbizalom

82 Some LTAD and TID problems
Az LTAD és a TID problémái

83 Stage 1 Female 5-8 years Inclusion into activities
Questioning to establish interest –why do you like running, swimming etc? Establishing that it is fun Male 6-9 years Do you have friends who like sport ? Supporting self targets that are not based on comparing with others

84 1. szint Vannak sportoló barátaid?
6-9 éves FIÚK Vannak sportoló barátaid? Olyan egyénre szabott célok kitűzése, amely nem másokhoz való hasonlításon alapszik. 5-8 éves LÁNYOK Részvétel Érdeklődés felkeltése Miért szeretsz futni, úszni stb.? Elfogadtatni, hogy örömöt jelent.

85 Stage 2 Female 8-11 Male 9-12 School changes
Peer pressure Body changes –body awareness Magazine awareness – body shape, nutrition Male 9-12 Parental perception and support

86 2. szint 8-11 éves LÁNYOK Iskolaváltás kora
Társak befolyása Testi változások –test-tudatosság Magazin-tudatosság – alak, táplálkozás 9-12 éves FIÚK Szülői felfogás és támogatás

87 Stage 3 Female 11-14 Friendships Relationships Performance levelling
Parental perception and support Male 12-15 School changes Peer pressure

88 3. szint 11-14 LÁNYOK Iskolaváltás kora Baráti kapcsolatok
Egyéb kapcsolatok Teljesítmény kiegyenlítődése Szülői hozzáállás és támogatás 12-15 éves FIÚK Iskolaváltás kora Társak hatása

89 Stage 4 Female 14-16 Studies exams Competition Money Social Exclusion

90 4. szint 14-16 éves LÁNYOK Tanulmányok, vizsgák Verseny Pénz
Társadalmi? Kirekesztés 15-18 éves FIÚK

91 Stage 5 Female 17+ Male 19+ University Relationships Lifestyle
Positive choices Male 19+

92 5. szint 17év feletti LÁNYOK Egyetem Kapcsolatok Életstílus
Kedvező döntések 19 év fölötti FIÚK

93 Psychological and Social
Can LTAD work without the underpinning of psychological and social issues In senior athletes the end ingredient that separates the “wheat from the chaff” is the mental qualities Poor development of psych and social skills leads to drop out in early teens. At same time early talent without psych and social skills leads to inadequacies at older ages

94 Pszichológiai és szociális kérdések
Működhet-e az LTAD program a pszichológiai és szociális kérdések alátámasztása nélkül? Felnőtt (Senior) versenyzőknél a MENTÁLIS képességeken múlik a verseny. A lelki és társadalmi készségek elhanyagolása korai kimaradással jár. Ugyanakkor a korai tehetség a lelki és szociális készségek hiánya a későbbiekben alkalmatlansághoz vezet.

95 Basic Psychological development in the UK
We learn in early life through experiences and the enjoyment of completing processes without understanding of outcomes Coinciding with the years of our physiological growth and development we currently become outcome orientated by the influences on us Finally after the physiological development ages we are required as athletes to be successful to become process driven to achieve outcomes

96 Pszichológiai fejlesztés az Egyesült Királyságban
Gyerekkorban megtanuljuk az eredmények megértése nélkül megtapasztalni a teljesítmény folyamatának örömét (sikerélményt) Coinciding with the years of our physiological growth and development we currently become outcome orientated by the influences on us Fiziológiai növekedésünk és fejlődésünkkel együtt eredményközpontúakká válunk környezeti hatások eredményeként. Végül a fiziológiai fejlődési koron túl versenyzőként /sportolóként a sikereket várják el tőlünk ahhoz, hogy a folyamatra figyelve eredményeket érjünk el.????????

97 Medals don’t grow on trees
Medals grow around us We have to look down to find them nurture them and produce them

98 Az érmek nem az égből pottyannak
Az érmek körülöttünk nőnek Le kell néznünk ahhoz, hogy megtaláljuk, tápláljuk és gyártsuk őket.

99 British system for Triathlon
Young athlete competition programme Regional Academys National programmes

100 A brit triatlon szerkezete
Ifjúsági versenyprogram Regionális akadémiák Nemzeti programok

101 Köszönöm, hogy meghallgattak
Any questions ?


Letölteni ppt "Om (Olympic Medal) = LTAD + TID ?"

Hasonló előadás


Google Hirdetések