Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A tehetséggondozás új felfogása és lehetőségei

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A tehetséggondozás új felfogása és lehetőségei"— Előadás másolata:

1 A tehetséggondozás új felfogása és lehetőségei
2009. április 25. Budapest Előadó: Sipos János (és Csermely Péter) az MNÁMK Pedagógiai Intézetének igazgatója

2 ” Az tudomány gyükere keserű, gyümölcse penig gyönyörűséges
” Az tudomány gyükere keserű, gyümölcse penig gyönyörűséges.”   (Apáczai Csere János)

3 arany ezüst bronz dicséret 2001.* 11 6 2 2002.* 5 7 1 2003. 3 2004. 8
Nemzetközi Diákolimpiák Éremtáblázat Matematika, Kémia, Fizika, Informatika, Filozófia arany ezüst bronz dicséret 2001.* 11 6 2 2002.* 5 7 1 2003. 3 2004. 8 4 2005. 9 * ben még nem vettünk részt hivatalosan a Nemzetközi Filozófiai Diákolimpián

4 Tehetséggondozó programok típusai napjainkban a magyar közoktatásban
a) Az iskola pedagógiai programjában egy-egy tantárgyhoz kötötten vagy komplexen felvállalt tehetséggondozás (általában a gazdagítás) szervezeti formái: tagozat emelt szintű képzés nívó csoportok fakultációk tanórai differenciálás Pl.: 2003-tól kezdve 5%-ről 12%-ra növekvő időkeret egyéni foglalkozásra. Nyelvi előkészítő évfolyam: 430 középiskolában, évf. tanuló. b) Tanórán kívüli programok speciális képességek szerint sport táncművészet színjátszás zene idegen nyelv csillagászat számítástechnika dráma stb.

5 c, Útravaló Ösztöndíjprogram (több mint 20 000 diák)
„Út a tudományhoz” (77 nyertes kutatási pályázat – a természettudományok témakörében 49, a műszaki tudományok témakörében 22, a matematika témakörében 6 darab – született 53 iskolából, és ez 306 középiskolás tanulót érint. Összesen 30 mFt támogatás. hátrányos helyzetű és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók számára mentor tanári segítség és ösztöndíj: „Út a középiskolába” (8942 diák) „Út az érettségihez” (9550 diák) „Út a szakmához” (1553 diák)

6 d) Arany János Tehetséggondozó Program (AJTP)
a gazdagítás, a tehetséggondozás és a hátránykompenzáció összekapcsolása komplex fejlesztés a Renzulli-modellt alapul véve alapul, részint tanórai, részint tanórán kívüli gazdagító programok mentén az iskolában és a kollégiumban; tudományos megalapozottság (23 iskola-kollégium intézmény-párban), jelenleg közel 3000 tanulóval, dupla normatív támogatás mellett

7 e) Egyéni mentorok (pl. híres tudósok, akadémikusok, kutató professzorok, tanárok) kutató diákoknak
A kutatás iránt érdeklődő határon inneni és túli, több mint 5000 diák középiskolai diák számára a Kutató Diákok mozgalom keretében 1995 óta. (Most már közel 800 mentor és 37 kutatóhely.) A legjobb magyar középiskolás kutató diák 2002-től a Nobel-díj osztó ünnepség vendége.

8 f) Versenyeztetés ("Európa bajnokai vagyunk":
évente több mint 250 000 diák versenyez csak az OKM által támogatott versenyeken!) Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny (érettségi kedvezmény is) OM által anyagilag és/vagy szakmailag támogatott további versenyek, amelyeket az OM háttérintézményei vagy szakmai és civil szervezetek szerveznek (a versenylista megjelenik évente a tanév rendjéről szóló miniszteri rendeletben) többfordulós, főleg középiskolai (de van ált isk. is) Nemzetközi Diákolimpiák: Matematikai Kémiai Fizikai Informatikai Filozófiai

9 h) Fesztiválok, táborok, kiállítások
Tantárgyakhoz kapcsolható – elsősorban nyári – táborok diákoknak és tanároknak AJTP fesztivál - Pécs i, Tehetséggondozó/tehetséggondozással foglalkozó központok, decentrumok A tehetséggondozás egyik formája A tehetségfejlesztő Tanácsadó Központ / decentrum tevékenységi területei lehetnek: Tanácsadás Tehetségazonosítás Tehetséggondozás BAZ megyében létrehoztak 5 decentrumot és számos tehetséggondozó műhelyt. Magyar Tehetséggondozó Társaság.

10

11 1985: B. S. Bloom: tehetség = átlagon fölüli képességekkel és személyiségjegyekkel megáldott ember (művészek, tudósok, sportolók - később: az üzleti világ sikeres menedzserei, politikusok, vallási vezetők is), aki rendkívüli teljesítményekre képes („Developing Talent in Young People” című könyv a 120 tehetség körében végzett kutatásról).

12 A tehetség összetevői átlag feletti
általános képességek (absztrakció, memória, kommunikáció, információ-feldolgozás, IQ, bal agyfélteke) kreativitás (jobb agyfélteke) motiváció (érdeklődés, kitartás, érzelmi stabilitás) speciális képességek hálózatépítő tehetség További részletek:

13 A Renzulli-modell A tehetség összetevői:
1. átlag feletti általános képességek 2. kreativitás 3. feladat iránti elkötelezettség

14 Mi a kompetencia? (ismeret)tudás + képességek attitűdök

15 Mindenki tehetséges lehet
Ez a történet Rólad (is) szól Mindenki tehetséges lehet „csak” meg kell találni, hogy ki – miben az! bizalom, szeretet, személyesség További részletek: Piirto modell

16 Paradigmaváltás hátrány? kudarc? érték! siker! Hátrányos helyzetű?
NEM! Tehetség, akinek a kibontakozását néhány hátrányos vonás hátráltatja

17 A tehetséggondozás az anyaméhben kezdődik
(és a halál pillanatáig tart)

18

19

20

21 A hálózatépítő tehetségek mint netokraták
Tehetséggondozás bölcsőtől a sírig Tehetségfejlesztési lehetőségek Hálózatépítő tehetség A hálózatépítő tehetségek mint netokraták Ron Burt, Structural holes, Harvard Univ. Press 1992 Számításból kötött barátságok? Nem! Életvitel! Robert: hálózatépítő tehetség James: lúzer

22 MA?!? Hogyan használhatjuk ezt a tudást? 1. magam pozitív szemlélete
2. pozitív üzenetek hosszútávú gondolkodás 3. kapcsolatok  gyenge kapcsolatok 4. pozitív visszajelzések, gazdagodás

23

24 Nemzeti Tehetségsegítő Tanács
Bolyai Farkas Alapítvány Zenta, Vajdaság Katolikus Pedagógiai Intézet Magyar Tehetséggondozó Társaság 25 tagszervezet, 150 partner szervezet

25 Nemzeti Tehetség Program
126/2008 (XII. 4). Országgyűlési határozat (7 ellenszavazattal) Akcióprogram, Korm. határozat, rendelet Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Alap (nyitott) Nemzeti Tehetségügyi Koordinációs Fórum Fenntarthatóság: pénzeszközök 2011 után is DE helyi összefogás: Tehetségpontok, Tehetségsegítő Tanácsok Tehetségnapok

26 No de ki fizeti ezt meg nekünk?!?
Lehetséges források: 1. Állami költségvetési támogatás (Pl. AJTP, Útravaló ösztöndíjprogram, versenyek, stb…) 2. Hazai és EU-s pályázatok 3. Új: Tehetségalap 2009-től: az adó egyik 1%-a is mehet pl. erre a célra! technikai szám 1823 a másik 1%: pl. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége közhasznú egyesület adószáma: ( 4. Helyi társadalom

27 Magyar Géniusz Program
Iskolai programok, versenyek (68 mFt KMR+428 mFt konv. régiók, ) egyéni fejlesztési programok kreatív tanulmányi versenyek ↑ hálózatképzés (¤→) az iskolák között + a társadalommal Integrált Tehetségsegítő Program (kiemelt program 698 mFt – szerződéskötés előkészítésen, pályázat I. forduló: 52 mFt KMR+323 mFt konv., ) legkiválóbb programok elterjesztése, újak indítása átjárási pontok, környezet (szülők), hasznosulás, hátrányos helyzet hálózatképzés (→¤) segítése Tehetségpont, Tehetségnap, Tehetségsegítő Tanácsok tehetséges fiatalok önszerveződése Részletek:

28 Regisztrált Tehetségpontok®
2009 110 Tehetségpont a mai napig Ki lehet? Bárki, aki megfelel iskola, önkormányzat plébánia, egyesület, stb., stb. Információk:

29 „ Ha erőd kevés, akkor félúton kidőlsz, de ne feküdj le már az út elején!” (Kung Fu-Ce)

30 Dolgozzunk együtt azért, hogy nekik (De nekik mindegyiküknek
Dolgozzunk együtt azért, hogy nekik (De nekik mindegyiküknek!) jobb legyen!


Letölteni ppt "A tehetséggondozás új felfogása és lehetőségei"

Hasonló előadás


Google Hirdetések