Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kelemen Gábor www.szocialismunka.hu A reflexív praxis a szociális szakmában „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” KÉPZÉSFEJLESZTÉSBEN.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kelemen Gábor www.szocialismunka.hu A reflexív praxis a szociális szakmában „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” KÉPZÉSFEJLESZTÉSBEN."— Előadás másolata:

1 Kelemen Gábor www.szocialismunka.hu
A reflexív praxis a szociális szakmában „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” KÉPZÉSFEJLESZTÉSBEN RÉSZTVEVŐ SZAKEMBEREK KÉPZÉSMETODIKAI TOVÁBBKÉPZÉSére   Kelemen Gábor Pécs, április 26. Civil Közösségek Háza, 7624 Pécs, Szent István tér 17.

2 Reflexió A magától értetődő megkérdőjelezése.
Reakció helyett tanulás a „harmadik fül” használata révén (ami nincs kimondva, ami néma vagy elnémított, ami hallgatólagos, (Szókratészi hagyomány: kérdezés, feed-back és átkeretezés általi tanulás) A bizonytalanság és az átmenetiség tolerálása Kritikus önreflexió, érzelmi reflexió.

3 Instrumentális - reflektiv
Instrumentális – célirányos, progresszióra irányul pro + gress(us) (előre, tovább + lépés, járás) A vallásos társadalomban világos volt a haladás iránya (az Istenhez vezető út). Választ adott a „hogyan éljünk” kérdésére. A sikert Istenre bízta. Reflektív – a folyamat, a minta felismerése. A „hogyan” tudatosítása. Nincs már megalapozó lényeg, magadat neveled autentikussá. (A szerepidentitás kísérlet az esszencia megmentésére – valami nagyobbat reprezentálsz) Reflexió: „túl a szerepidentitáson”, parrézia + törődés önmagunkkal.

4 SZAKMAI ÉLETTERV Sorold fel három szakmai erősségedet.
Sorolj fel három olyan területet a szakmai életedben, ahol növekedni, változni akarsz. Sorolj fel három szükségletet, mellyel jobbá teheted a szakmai életedet. Nevezz meg három tevékenységet, melyekkel valóra váltod ezeket a szükségleteidet.

5 ÉRZELMI REFLEXIÓ Hogyan érzel azzal kapcsolatban, amit leírtál?
Mit fejez ki a hangod, a gesztusaid, a testtartásod? Mire jöttél rá az érzelmi szükségleteidet illetően? Hogyan használod a pozitív érzelmeidet? Hogyan kezeled a negatív érzelmeket?

6 Áldozat, stigmatizált A magát áldozatnak tekintő ember perspektívája más (egy egész nép tekintheti magát áldozatnak) A stigmatizált ember perspektívája más

7 Újraértékelés Does the situation have similarities with previous experiences? How could you handle the situation differently? What are the likely consequences of alternative actions? Do you feel any different now about the situation? Can you support yourself or others nay better as a consequence?

8 Mindenkinek vannak előítéletei, feltételezései, torzításai.
(Nietzsche: ha lemondanánk a téves ítéletekről, az életről mondanánk le. ) A foglalkozás, a nem, az etnikum, az életkor, a vallás befolyásolja a felfogásunkat.

9 Learned-resourcefulness (hopeful, industrious, mastery)
Empowerning Learned-resourcefulness (hopeful, industrious, mastery) Self-efficacy (nem azonos a pozitív pszichológiával)

10 Socrates: the unexamined life is not worth living.
A meg nem vizsgált életet nem érdemes élni. a vizsgálódás nélküli élet nem emberhez méltó élet. H. Ferguson: a nem kutató élet nem az emberhez méltó élet. Foucault - the art of living is an art of "refusing what we are". Foucault's Greeks (like Nietzsche's) had a positive understanding of this art of living, this passion for existing beyond oneself as a work of art.

11 A szemlélet meghatározója a fogalom: az ember szeme többet lát mint a sas szeme.
Az ember az állattal szemben reflektáltan cselekszik, nemcsak viselkedik.

12 A világ hogyanjának legtökéletesebb leírása sem nyújthat egzisztenciális útmutatást, a tudomány nem filozófiai. „Érezzük -- írja Wittgenstein --, hogy még ha minden lehetséges tudományos kérdést megválaszoltunk is, életproblémáinkat még egyáltalán nem érintettük." Mindaz, ami a filozófust foglalkoztatja, az ember végsõ létproblematikája, kimondhatatlan, egyáltalán racionálisan megragadhatatlan. „A kimondhatatlan létezik. Ez megmutatkozik, ez a misztikum." A filozófus, tulajdonképpeni tárgyát illetõen, némaságra van ítélve. „Amirõl nem lehet beszélni -- mondja Wittgenstein --, arról hallgatni kell." (Wittgenstein, Tractatus, 1921) életmû és élet egységét követelve, nemcsak személyiségük teljességével keresik az igazságot, a filozófiai problémákat valóságos létproblémáiknak tekintve, hanem saját életüket is mintegy filozófiai feladatként ismervén fel, annak tudatos megformálására törekszenek.

13 Models of reflective practice:
- an awareness of unsettling thoughts feelings about an event or events, - critical analysis of the situation - the development of a new perspective on the situation

14 self-control as habitus, as second nature
first nature are drives, impulses third nature developes from the second nature self-regulation in the direction of more reflective and flexible one. Third-nature type of personality has been developing.

15 (Neoliberalism: govern yourself competitively; become the entrepreneur of yourself. Maximize your human capital. Through the lens of neoliberal, we come to view our marriages, our health, our friendship, our happiness, all as enterprises. Commodification and commercialization of human feelings)

16 Collective - individual
Empowerment – coping Collective - individual

17 Learning outcomes To be aware of the variety of theories relating to reflection. To understand the process by which reflection is undertaken. To be able to employ the underlying skills of reflection. To appreciate the role of both student and mentor in the reflective process. To be able to write about the experience of reflection. To understand the role of evaluation in developing change strategies.

18 What is reflection? Reflection is a systematic procedure that is logically constructed to provide a basis for changing practice, and is therefore considered to be a learning tool. Many organisms have the ability to learn. Learning by reflection is said to be a higher-order level of learning that only human possess. It is based on the ability of the human mind to ‘bend back’ on itself and think about thinking. It can take a particular moment in time and, in a sense, ‘freeze it’ in order to examine what one was thinking about at that time. (Thinking about thinking.)

19 Defining reflection A conscious process. Interpreting from experience. In isolation or with others. Creates and clarifies meaning in term of self. Results in changed conceptual perspective.

20 Stages of reflection The experience is reframed and discussed with other people. We work with others and deal with both positive and negative feelings. We concern with re-evaluating the experience and integrating new skills and knowledge. (Boud, Keogh and Walker, 1985, Reflection: Turning experience into Learning. London: Kogan Page.

21 (1) The experience is reframed and discussed with other people.
To focus attention to something. This can be an event, situation, encounter, and so on, which has left you feeling a little uncomfortable, upset, disturbed or perplexed. The important point is that your attention is drawn to it.

22 (2) We work with others and deal with both positive and negative feelings.
The awareness of feelings, which often emerges from the negative feelings and thoughts that we experience in a situation. When describing the situation it is important to include this thoughts, feelings, salient events and key features. A critical analysis of the situation, which is constructive and includes an examination of both feelings and knowledge how the situation has affected the individual and how the individual has affected the situation.

23 (3) We concern with re-evaluating the experience and integrating new skills and knowledge. Stakeholders’ interests, power relations, options. Development of a new perspective on the situation, which is a consequence of the learning process. This may result in the development of new attitudes and values, or a new way of thinking about something. Action or commitment to action, resulting from the learning process.

24 John Dewey Reflective thinking, in distinction from other operations to which we apply the name of thought, involves A state of doubt, hesitation, perplexity, mental difficulty, in which thinking originates, and An act of searching, hunting, inquiring, to find material that will resolve the doubt, settle and dispose of the perplexity.

25 Skills of reflection Attending to feelings and attitudes.
Developing self-awareness. Using positive feelings. Dealing with negative feelings.

26 Questions – reflexivity
Does the situation have similarities with previous experiences? How could you handle the situation differently? What are the likely consequences of alternative actions? Do you feel any different now about the situation? Can you support yourself or others nay better as a consequence?


Letölteni ppt "Kelemen Gábor www.szocialismunka.hu A reflexív praxis a szociális szakmában „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” KÉPZÉSFEJLESZTÉSBEN."

Hasonló előadás


Google Hirdetések