Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A mentorképzés tapasztalatai

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A mentorképzés tapasztalatai"— Előadás másolata:

1 A mentorképzés tapasztalatai
Lehetséges szempontok a mentorok kiválasztásához .

2 Tisztázzuk az alapfogalmat!
Ki az a „mentor”? Kiből lehet mentor? Mi az, hogy mentorálás? Kit „mentorál” a mentor”? Ki szorul rá a „mentorálásra”?

3 Ki volt valójában Mentor?

4 Mit árul el erről a mitológia?
Ithakai nemes, Alkímosz fia (apjáról nincs információ, mint ahogy szinte semmit sem tudunk a fiatalkoráról, élete eseményeiről) Odüsszeusz idősebb barátja Odüsszeusz rábízza fiát, Télemakhoszt akkor, amikor elindul a háborúba

5 Mentor, Télemakhosz szemszögéből
Tiszteli, szereti, de nem tudja pótolni apját Bizonyosan meghallgatja tanácsait (de a legfontosabb tanácsokat mégsem ő adja a fiúnak!) A kérők legyőzésében nincs szerepe, egyáltalán: nem tudjuk, hogy él-e még akkor, amikor Odüsszeusz hazaérkezik?!

6 A kulcs Mentor megítéléshez: Pallasz Athéné
Az ő képében jelenik meg az istennő a döntő pillanatokban (A kérők legyőzéséhez Mentor alakjában ad P.A. tanácsokat az út előtt) Az úton P.A. Mentor képében a hajó tatján helyezkedik el! Ílyen alakban kíséri útjain Télemakhoszt, így pl. Pylosba is. Itt mindenki „szemmel láthatta”, hogy jelen van a Poseidón tiszteletére adott lakomán!)

7 Milyen szerepe van még Mentornak?
P.A. a kérők legyőzése után Mentor képében jelenik meg azért, hogy békét tegyen Ithaka lakói között P.A. leinti a napszekér száguldását akkor, amikor Odüsszeusz és Penelopé újra együtt hálnak

8 Foglaljuk össze tapasztalatainkat!
Milyen tulajdonságokkal rendelkezett Mentor? Élettapasztalattal A tudás átadásának és akarásának a képességével Korábbi cselekedetein alapuló és abból fakadó, a közösség tagjai számára is evidens tekintéllyel Jó kapcsolatrendszerrel Konfliktuskezelés képességével

9 Mit kell leszűrnünk a mítoszokból?
A mentor kiválasztása döntő momentum -néhány szempont ehhez: A korábbi (szakmai)életút elemzése Az érintett közösségben betöltött státusz (formális, nem-formális: tekintély és elfogadottság) mérlegelése A kitűzött feladattal történő azonosulás megítélése

10 Mentor és „mentorált” kapcsolata
Milyen tényezőkön alapul? Két oldalról felépülő elfogadottságon Partnerségre való törekvésen Elkötelezett sikerorientáltságon

11 A mentor feladata Szakszerűség biztosítása a tanulásban
Piac-orientált szemlélet a foglalkoztatásban Globális életpálya/életvitel-tanácsadás a kitűzött cél megvalósítása érdekében

12 Köszönöm a figyelmüket!
A témával kapcsolatban további információk: Munka és tanulás (OKI Szek: Mayer József) Kőpatakiné Mészáros Mária-Mayer József: Bevezetés a mentorálás módszertanába (OKI 2005) Egymásra utalva (OKI Szerk: Mayer József) Életvilágok (Nyíregyházi Főiskola Szerk: Kiss Judit – Mayer József)


Letölteni ppt "A mentorképzés tapasztalatai"

Hasonló előadás


Google Hirdetések