Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Merre tart a hazai fogyasztóvédelem?

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Merre tart a hazai fogyasztóvédelem?"— Előadás másolata:

1 Merre tart a hazai fogyasztóvédelem?
Változások és irányok – dr. Aranyi Péter főosztályvezető-helyettes Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Nemzetközi és Civil Kapcsolatok Főosztálya 2011. Május Budapest

2 Állami fogyasztóvédelem
A fogyasztóvédelem rendszere Állami fogyasztóvédelem Országgyűlés Kormány Fogyasztóvédelmi Bizottság Közvetlenül az Országgyűlésnek felelős állami szervek (GVH, ombudsman, stb.) Nemzetgazdasági Minisztérium Egyéb minisztériumok Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Fogyasztóvédelmi hatáskörrel rendelkező állami szervek

3 Civil fogyasztóvédelem Fogyasztóvédelmi társadalmi
A fogyasztóvédelem rendszere Civil fogyasztóvédelem Fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek Általános fogyasztóvédelmi feladatokat ellátó civil szervezetek Speciális érdekképviseleti tevékenységet ellátó civil szervezetek

4 Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
A hatóság szervezete Kormány Nemzetgazdasági Minisztérium Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság központi szerve Kormányhivatalok Megyei felügyelőségek

5 A hatóság szervezete az SZMSZ alapján

6 Változások - 2010. II. félév Új Szervezeti és Működési Szabályzat
piacfelügyelet és fogyasztóvédelem (szolgáltatás-ellenőrzés) főosztályi szinten Nemzetközi és Civil Kapcsolatok Főosztálya Stratégiai Kabinet, Szóvivői Iroda Hatósági Tanácsadó Irodák augusztus 1-jétől valamennyi megyeszékhelyen, a hét öt napján, hétvégi telefonos ügyfélszolgálat Új jogalkalmazási politika arányos, fokozatos és méltányos intézkedések a jogszabálysértő vállalkozásokkal szemben EU pályázat benyújtása az Európai Fogyasztói Központ működtetésére 2011. január 1-jétől az EFK az NFH szervezetébe tartozik

7 Változások (tervek) – 2011. Pozitív lista
a hatósági ellenőrzések során nem kifogásolt egységek megismerhetővé tétele – márciustól él, igény a továbbfejlesztésre Fogyasztóbarát embléma a jogszabályi kötelezettségek betartásán túl a fogyasztói elégedettségért tenni hajlandó vállalkozások megkülönböztetése Jogszabály-módosítások előkészítése fogyasztóvédelmi törvény ágazati jogszabályok Akkreditált képzés beindítása Vállalkozások felkészítése a hatályos jogszabályi rendelkezésekből

8 A hazai fogyasztóvédelem új irányai: Fogyasztóvédelmi stratégia 2011-2014.
Elérhető a kormányzati portálon, internetes szakmai konzultáció ig Összhangban: - kormányzati politika (2011. megújulás éve) - EU fogyasztóvédelmi policy (2013-ig) Célkitűzések: Magas szintű védelem Bizalmatlanság felszámolása Politikai szemléletváltás Fogyasztóvédelmi aquis gyökereinek erősítése Piacfelügyeleti tevékenység erősítése Hatáskörök egyértelművé tétele (tényleges általános hatáskör) Jogalkalmazás eszköztárának bővítése alternatív és preventív eszközökkel (ajánlás, pozitív lista, védjegy)

9 A hazai fogyasztóvédelem új irányai: Fogyasztóvédelmi stratégia 2011-2014. II.
Célkitűzések folyt: Jogalkalmazás: partnerség, kiszámíthatóság, átláthatóság Szankciórendszer: arányosság, következetesség (KKV policy) Egyértelmű felelősségi szabályok Adminisztratív terhek csökkentése Tájékoztatás és felvilágosítás helyitől országos szintig Alternatív vitarendezés erősítése Fogyasztók oktatása (kisgyerekektől felnőttképzésig): NAT alapon, pedagógusokkal együttműködve, speciális igények alapján segédanyagok Kiszolgáltatott csoportok védelme: gyermekek, fiatalkorúak, idősek, széles kört érintő jogsértések Tudatos fogyasztói magatartás erősítése, hatékony, átlátható kampányok On-line fogyasztóvédelem, sajtó szerepének erősítése

10 Az oktatás helye és szerepe
243/2003. (XII. 27.) Korm. rendelet – a Nemzeti Alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról kompetencia és műveltségi területek körében nevesítve a fogyasztóvédelem fontossága 2009-es felmérés – a választ adó 775 közoktatási intézmény közül 426 iskola építette be helyi tantervébe a fogyasztóvédelmi ismeretek oktatását OKJ – az állam által elismert szakképesítések szakmai- és vizsgakövetelményeibe fokozatosan épülnek be a fogyasztóvédelmi ismeretek a szakképzést folytató iskolák integrálták tantárgyaikba az ismereteket (szakmai ismeret, etika, jogi ismeretek, háztartástan, állampolgári ismeretek, üzleti gazdaságtan, társadalomismeret, fogyasztóvédelmi ismeret, gazdálkodási és vállalkozásismeret, élelmiszerismeret, informatika, pénzügyi kultúra)

11 Az oktatás helye és szerepe
Fogyasztóvédelmi Stratégia (vitairat) „Magyarországon is szükség van új felnőttoktatási modulok kidolgozására és a meglévők fejlesztésére” „a tanfolyamokat illetően ösztönözni kell a modulrendszerű és posztgraduális szintű fogyasztóvédelmi képzéseket”

12 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Merre tart a hazai fogyasztóvédelem?"

Hasonló előadás


Google Hirdetések