Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Columbine után Az iskolai erőszak szociálpszichológiája

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Columbine után Az iskolai erőszak szociálpszichológiája"— Előadás másolata:

1 Columbine után Az iskolai erőszak szociálpszichológiája
Elliot Aronson Columbine után Az iskolai erőszak szociálpszichológiája

2 Voltál már DEPRESSZIÓS?
Piszkáltak már? Voltál már MAGÁNYOS? Érezted úgy, hogy ELSZAKAD A CÉRNA?

3 Mi történt a Columbine középiskolában?
1999. Április 20. Littleton, Columbine középiskola Eric Harris és Dylan Klebold Lelőttek 12 diákot és egy tanárt 23 diákot súlyosan megsebesítettek Magukkal is végeztek

4

5 Eric (18) és Dylan (17)

6 Az áldozatok

7

8 Mi váltotta ki belőlük. Hogyan lehetne megelőzni. Ki a felelős
Mi váltotta ki belőlük? Hogyan lehetne megelőzni? Ki a felelős? Miért nem vették észre a szülők? Javulna az iskolák helyzete, ha betiltanák a videojátékokat és akciófilmeket?

9 Ha meghatározzuk az okot, meg tudjuk oldani a problémát… erkölcsi viselkedésre nevelés – tízparancsolat kifüggesztése az iskolákban Fémérzékelő berendezések, térfigyelő kamerák Átlátszó hátizsákok, személyazonosító rendszerek Személyiségtesztek

10 A probléma tudományos megközelítése
POLITIKAI SZEMPONTBÓL ELŐNYÖS INTÉZKEDÉSEK PROBLÉMA AZONNALI MEGOLDÁS NEM FEKTETNEK KELLŐ HANGSÚLYT AZ ERKÖLCSI NEVELÉSRE AZ ISKOLÁK? IMÁDKOZÁS ENGEDÉLYEZÉSE, TÍZPARANCSOLAT KIFÜGGESZTÉSE TÚL SOK AZ ERŐSZAK A MÉDIÁBAN? KORLÁTOZÓ INTÉZKEDÉSEK AZ ERŐSZAKOS FILMEK ÉS VIDEOJÁTÉKOK VISSZASZORÍTÁSÁRA TÚL SOK FEGYVER, TÚL KÖNNYEN HOZZÁFÉRHETŐEK? SZIGORÚBB FEGYVERTARTÁSI SZABÁLYOK FIATALOK NEM KELLŐEN TISZTELETTUDÓK? KÖTELEZŐ „URAM” ÉS „HÖLGYEM” MEGSZÓLÍTÁSA A TANÁROKNAK ÁLTALÁNOS NORMÁTÓL ELTÉRŐ VISELKEDÉS? TARTSUK ŐKET MEGFIGYELÉS ALATT, KÖTELEZZÜK ŐKET INTENZÍV KEZELÉSRE, MÍG NEM ÚGY VISELKEDNEK, MINT MÁSOK

11 Jelentsük, ha furán öltözik,viselkedik valaki ROSSZ
Jelentsük, ha furán öltözik,viselkedik valaki ROSSZ! Az iskola tele van KLIKKEKKEL. A diákok félnek, rosszul érzik magukat, az iskolai életük pokol. Ezzel az eljárással jóváhagyják egyes tanulók kirekesztését! CÉL: Olyan légkör megteremtése, amelyben nincs senki akit „gyűlölni” lehet!

12 Az ember mint társas lény Ismerjük meg az emberek hátterét, mielőtt elítéljük őket -Nem mindenkinek a személyiségével van probléma, aki furcsán, nekünk nem tetszően viselkedik! -Aronson példája: A goromba picérnő: sütik között válogatunk >> türelmetlen a nő>> gorombán szól hozzánk>> azt hisszük ilyen a természete>> ha megismernénk tudnánk: gyermekeit egyedül neveli- az egyik halálos beteg-munkába menet lerobbant a kocsija- nincs pénze megjavíttatni stb. NE ÍTÉLJÜNK ELSŐRE!

13 Ki láthatta volna előre a tragédiát?
Szülők Otthon normálisan viselkedtek, szerették szüleiket. Szoba átkutatása: rossz! Találhatunk olyan ártalmatlan dolgot ami zavarba hozza a gyereket. Pszichiáter (Ericé) Ismerte Ericet, mégsem gyanított semmit Nevelőtiszt Jövőjüket illetően bizakodóan nyilatkozott

14 „fegyverek, mindig csak a fegyverek”
Minden iskolai vérontásnál az elkövetők lőfegyvert használtak, ezekhez nem volt nehéz hozzáférni Lehetséges megoldások: Lőfegyverek betiltása >> LEHETETLEN Fegyvertartást jogosítványhoz kötni

15 KÚTLEZÁRÓ MEGOLDÁSOK Fémdetektorok, őrök Nagyvárosi iskolákban jó, mert sok diáknak az iskola jelentené a biztonságos helyet (gettók Vidéki iskolákban nem jelentene jót >> nem biztonságos hely érzetét keltené >> Nem akadályozná meg a fegyverrel rendelkezőket, iskolán kívül is megteszik amit akarnak Pl: tűzriadót csináltak - iskolát körülvevő fák között lövöldöztek

16 Erőszak a médiában Hajlamosak leszünk-e az erőszakra ha erőszakot látunk? Adatok: TV programok 58%-a tartalmaz erőszakot Ezek 78%-a nem tartalmaz megbánást, büntető kritikát Erőszakos cselekmények 40%-át a gyerekek számára hősként beállított szereplők kezdeményezik Egy átlag amerikai gyerek 7. osztályos korára több mint erőszakos cselekményt lát a TV-ben

17 A gyilkosok serdülőkorú fiúk voltak
Általában fiúk követik el az iskolai lövöldözéseket, de a lányokban is meg van a hajlam A serdülő fiúk tesztoszteron szintje a gyerekkori szint tizennyolcszorosa Nem csak a szexualitásra, hanem az agresszivitásra is hatással van „ A serdülőkor a verbális és testi bántalmazás, a kegyetlenkedések és megalázások időszaka”

18 A tömeggyilkosságok legfőbb oka az iskolai légkör >> figyelmen kívül hagyja a kirekesztést, verbális bántalmazást A másság elfogadására kell nevelni a diákokat Minden iskolában jelen van a klikkesedés Élen a sportolók, pomponlányok, gazdagok, és a „brancs” Legalul a visszahúzódó diákok, akiknek nincsenek barátaik Kevesen nyílvánulnak meg úgy mint Harris és Klebold, de gondolkodnak az elégtételen

19 A tizenévesek számára a középiskola nem életük átmeneti szakasza, hanem az ÉLETÜK
Megtanulják hogy viszonyuljanak egymáshoz A szülőknek komolyan kell venniük gyermekeik problémáját

20 Érzelmi intelligencia:
Saját érzéseink tudatos felismerésének és kezelésének képessége Típusai: Intraperszonális: önmagunk megismerése Interperszonális: másokkal való együttműködés képessége Harris és Klebold IQ-ja magas volt, de hiányzott belőlük az érzelmi intelligencia

21 A fiúk szabályai Légy kemény, mint a kőszikla !– ha megütnek tilos sírni, vagy bármit is mondani. Mutasd meg neki! – legyenek kemények és vállalják a vakmerő fellépést Törj nagyra! – színlelni kell, hogy minden rendben van. Státuszra és hatalomra kell törekedni Csak semmi nyavalygás! – kinevetik a fiúkat ha feminin érzéseiket kimutatják. A harag az egyetlen érzelmi megnyilvánulás ami társadalmi szinten elfogadható

22 A fiúk nem élnek érzelmileg teljes életet
Harris és Klebold is követték a fiúk szabályait Az érzelmi stressz megelőzésében döntő szerepű az iskola Meg kell előzni a depresszió kialakulását >> erre depresszió megelőző programok Meg kell előzni a bántalmazást és megszégyenítést >> ez ellen tennie kell az iskolának is >> ha ráhagyják a diákokra, hogy egymást zaklatják, bűnözőket nevelnek

23

24 Amerikában több száz állami iskolában alkalmazzák a konfliktusmegoldás elnevezésű programot
Célja: az erőszak megelőzése Tanárok, diákok, szülők vesznek részt ezen

25 Empátia A jobb empátiakészséggel rendelkezők kevésbé agresszívak
Ha tudja milyen lehet más bőrében, nagyon nehezen tud támadóan fellépni az adott személy ellen

26 Gyerekkori kiközösítés felnőttkori önértékelés problémához vezet
Népszerűtlen gyerekek érzelmi intelligenciája fejletlen >> indulatos reakciók, sértődés, szorongás, félénkség Érzelmi fejlődésben fontos, ha van legalább egy barátjuk Általános iskolásoknak >> barátságra nevelő programok Akik részt vettek ebben a program után egy évvel a középmezőnybe tornázták fel magukat 3.-4. osztályban működnek a legjobban Középiskolákban mentorokat kellene felfogadni az új diákok mellé >> segítenek kapcsolatot teremteni másokkal Columbine-ban be is vezették

27 Empátia, együttérzés és kooperáció osztályon belül
Mozaikmódszer a tanórán Csoportban tanulás egyik formája a „mozaikalkotás” Célja: együttműködés- minden egyes tanuló (mozaikdarabka)nélkülözhetetlen ahhoz, hogy összeálljon és érthetővé váljon a végeredmény Ha minden tanuló feladatrésze fontos, akkor minden tanuló maga is fontos Előnye: Egymásra figyelés

28 Együttérzés és empátia kialakulása
Csapatként kell dolgozni Minden személy a többiekre van utalva Az empátia gyakorlással fejleszthető Erre alkalmas a mozaikmódszer Ha ezt a módszert a Columbine középiskolában bevezették volna, örömtelibb lett volna a hely, így a tragédia is megelőzhető lett volna (könyv 157. oldal. Idézete)

29 ÖSSZEGZÉS Meg kell tanulni empátiával és együttérzéssel viszonyulni egymáshoz Nem törvényekkel kell megoldani a problémákat A megoldások az orrunk előtt vannak – nekünk kell gondoskodnunk arról, hogy alkalmazzuk is

30 1997. december: egy 14 éves diák három társát ölte meg Kentuckyban.
1998. március: négy diákot és egy tanárt lőtt agyon két diák egy arkansasi iskolában. 1999. április: Coloradóban két diák 13 társát ölte meg, megsebesítve további 23-at egy hatórás mészárlásban. 1999. május: Georgiában hat társát lőtte agyon az iskolában egy diák. 2000. február: egy michigani elsős agyonlőtte hatéves osztálytársát. 2000. május: Floridában egy 13 éves diák lelőtte a tanárát. 2002. január: New Yorkban lövöldözés volt a Martin Luther King középiskolában. Két 16 éves fiú megsebesült. 2002. január: a virginiai Grundy településen működő jogi felsőoktatási intézményben hat személyt lőttek meg, közülük hárman meghaltak. 2002. október: Tucsonban, Arizona állam egyetemén egy 41 éves bukott diák lelőtte három tanárát, majd magával is végzett. 2006. január: Floridában a rendőrök lelőttek egy 15 éves fiút, aki hátizsákjában pisztollyal érkezett az iskolába, és túszul ejtette osztálytársát. 2006. szeptember: a coloradói Bailey város középiskolájába egy férfi lövöldözni kezdett, majd hat diákot túszul ejtve bezárkózott egy terembe. A túszok kiszabadításakor a férfi egy diáklányt súlyosan megsebesített, majd öngyilkos lett. 2006. október: lövöldözés tört ki egy túszszedő akció közben az amerikai Pennsylvania államban az amis vallási közösség iskolájában. A vérengzésnek öt halálos áldozata volt. 2007. január: Washington államban egy tacomai középiskolában egy 18 éves diák háromszor rálőtt 17 éves társára.

31 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Columbine után Az iskolai erőszak szociálpszichológiája"

Hasonló előadás


Google Hirdetések