Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A LEGMEGFELELŐBB FINANSZÍROZÁSI FORRÁSOK

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A LEGMEGFELELŐBB FINANSZÍROZÁSI FORRÁSOK"— Előadás másolata:

1 A LEGMEGFELELŐBB FINANSZÍROZÁSI FORRÁSOK
vállalkozások társfinanszírozása uniós és hazai támogatások felhasználásával - Joint Venture Szövetség konferencia, Budapest ,2008. június 18. Összeállította: Dr. Lőrincz Sándor Ügyvezető igazgató Kutatás-fejlesztési Tanácsadó Központ Kft. JVSZ beszállítói konferencia

2 JVSZ beszállítói konferencia
TARTALOM Finanszírozási helyzetkép Célkitűzések a legmegfelelőbb források megszerzéséért Aktuális pályázati lehetőségek Hogyan készítsünk kifogástalan pályázatot Kiemelt és egyedi nagyprojektek: egyedi döntéssel kiválaszott, projektötlet megküldése NFÜ-nek, a kormány dönt a kiemelt projektekről Kiemelt és egyedi nagyprojektek esetében pályázhat: költségvetési szerv, állami tulajdonban lévő szervezet, önkormányzat (társulás, intézmény), egyház, magánszféra közcélú projektek esetében pályázhat Országos vagy regionális jelentőségű összköltség meghaladja az 1 milliárd Ft-ot (regionális programból támogatható projekt esetében), vagy az 5 milliárd Ft-ot ágazati program esetében, és az adott időszaki akcióterv nem tartalmaz olyan pályázati konstrukciót, amiből az adott projekt támogatható lenne. Kétfordulós pályázatok: 1. körben projektterv kidolgozása, elfogadása esetén a KSZ segítségével a pályázat kidolgozása, amelyre 1 év áll rendelkezésre (Pl: ÉMOP Vállalkozások betelepítésére alkalmas térségi Ipari parkok fejlesztése Kis összegű hitelnyújtás nem bankképes kis- és középvállalatok számára JVSZ beszállítói konferencia

3 JVSZ beszállítói konferencia
Piaci pozíció a Budapest Business Journal Listák Könyve ( ) alapján: országos I. helyezés /Pályázati tanácsadó cégek lista, 87.oldal/ Eredmények: legnagyobb árbevétel legnagyobb ügyfélkör legtöbb nyertes pályázat legtöbb elnyert támogatás. JVSZ beszállítói konferencia

4 „A legjobb cégek tanácsadója” (Világgazdaság, 2003)
K+F Kutatás-fejlesztési Tanácsadó Központ Eredményei: több mint 200 milliárd forint támogatás megszerzése több mint 600 nyertes pályázat (2000-től napjainkig) I. NFT ( ) több mint 300 nyertes pályázat, 48 milliárd Ft pályázati úton elnyert támogatás több ezer munkahelyteremtésben való közreműködés egyedi kormánydöntéses ügyletek száma 85 db „A legjobb cégek tanácsadója” (Világgazdaság, 2003) JVSZ beszállítói konferencia

5 „K+F” Tanácsadó Központ - CÉGTÖRTÉNET
1992 „K+F” megalakítása, főtulajdonos és ügyvezető igazgató Dr. Lőrincz Sándor Folyamatos fejlődés, részvétel a nagyberuházások letelepedésében Kiemelt nagyprojektek indítása 2005 Budapesti iroda és regionális képviseletek megnyitása 2005 ISO és Országos Pályázati Minősítő Testület tanúsítása mint pályázatíró /tanácsadó/ pályázat-menedzselő cég 2005 Megújuló energia források pályázatai 2006 Turisztikai és önkormányzati projektek 2007 Felkészülés a közötti uniós projektekre JVSZ beszállítói konferencia 5

6 JVSZ beszállítói konferencia
ÜZLETÁGAK Pályázati tanácsadás, a kapcsolódó dokumentációk összeállítása, projektkövetés; Turisztikai projektek szervezése, befektetések támogatása; Önkormányzatok részére település-fejlesztési projekt – támogatás és szervezés, fejlesztésfinanszírozás; Alkalmazott kutatás-fejlesztés, megújuló energetikai innovációs fejlesztések. JVSZ beszállítói konferencia 6

7 SZAKÉRTŐI SEGÍTSÉGNYÚJTÁS
az európai uniós és hazai támogatások valamint a banki finanszírozási lehetőségek naprakész ismerete állandó munkakapcsolat a pályázatokat kiíró kormányzati hivatalokkal, valamint a kereskedelmi bankokkal, befektetőkkel és pénzintézetekkel igényes, magas színvonalú pályázati és banki dokumentációk készítése, ISO 9001 és Pályázati minősítő testületi akkreditációval sokéves gyakorlati tapasztalok, széleskörű szakértői háttér, számítógéppel segített üzleti tervezés, fejlesztési stratégia készítés elsőre jól kidolgozott pályázat, kisebb elutasítási kockázat, időmegtakarítás a szakértői közreműködés eredményeképpen forráshiány elkerülése és optimális finanszírozási szerkezet kialakítása, pályázati lehetőségek - akár több forrásból is. JVSZ beszállítói konferencia 7

8 FŐBB ÜGYFELEK - több mint ezer pályázati megbízás mostanáig
JVSZ beszállítói konferencia 8

9 JVSZ beszállítói konferencia
Pályázati helyzetkép I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) db lezárt pályázat 620,3 milliárd Ft kifizetett támogatás II. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) db beérkezett pályázat 321,6 milliárd Ft megítélt támogatás i állapot Kiemelt és egyedi nagyprojektek: egyedi döntéssel kiválaszott, projektötlet megküldése NFÜ-nek, a kormány dönt a kiemelt projektekről Kiemelt és egyedi nagyprojektek esetében pályázhat: költségvetési szerv, állami tulajdonban lévő szervezet, önkormányzat (társulás, intézmény), egyház, magánszféra közcélú projektek esetében pályázhat Országos vagy regionális jelentőségű összköltség meghaladja az 1 milliárd Ft-ot (regionális programból támogatható projekt esetében), vagy az 5 milliárd Ft-ot ágazati program esetében, és az adott időszaki akcióterv nem tartalmaz olyan pályázati konstrukciót, amiből az adott projekt támogatható lenne. Kétfordulós pályázatok: 1. körben projektterv kidolgozása, elfogadása esetén a KSZ segítségével a pályázat kidolgozása, amelyre 1 év áll rendelkezésre (Pl: ÉMOP Vállalkozások betelepítésére alkalmas térségi Ipari parkok fejlesztése Kis összegű hitelnyújtás nem bankképes kis- és középvállalatok számára JVSZ beszállítói konferencia

10 JVSZ beszállítói konferencia
Pályázati helyzetkép – Összehasonlítás I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Összes támogatás: 611,4 milliárd Ft Nyertes pályázat: db „K+F” Tanácsadó Központ Kft. ( ) Elnyert támogatás: 213 milliárd Ft ezen belül 48 md Ft Nyertes megbízás: 704 db ezen belül 300 nyertes Kiemelt és egyedi nagyprojektek: egyedi döntéssel kiválaszott, projektötlet megküldése NFÜ-nek, a kormány dönt a kiemelt projektekről Kiemelt és egyedi nagyprojektek esetében pályázhat: költségvetési szerv, állami tulajdonban lévő szervezet, önkormányzat (társulás, intézmény), egyház, magánszféra közcélú projektek esetében pályázhat Országos vagy regionális jelentőségű összköltség meghaladja az 1 milliárd Ft-ot (regionális programból támogatható projekt esetében), vagy az 5 milliárd Ft-ot ágazati program esetében, és az adott időszaki akcióterv nem tartalmaz olyan pályázati konstrukciót, amiből az adott projekt támogatható lenne. Kétfordulós pályázatok: 1. körben projektterv kidolgozása, elfogadása esetén a KSZ segítségével a pályázat kidolgozása, amelyre 1 év áll rendelkezésre (Pl: ÉMOP Vállalkozások betelepítésére alkalmas térségi Ipari parkok fejlesztése Kis összegű hitelnyújtás nem bankképes kis- és középvállalatok számára JVSZ beszállítói konferencia

11 JVSZ beszállítói konferencia
Finanszírozási források - Bankhitel (KKV: mikro-hitel, Széchenyi kártya) Kötvénykibocsátás Kockázati tőkebefektetés - Tőkeemelés tőzsdére vitellel v. befektető által - Céges kölcsön - Tagi betét - Lízing - Hazai és uniós támogatások Kiemelt és egyedi nagyprojektek: egyedi döntéssel kiválaszott, projektötlet megküldése NFÜ-nek, a kormány dönt a kiemelt projektekről Kiemelt és egyedi nagyprojektek esetében pályázhat: költségvetési szerv, állami tulajdonban lévő szervezet, önkormányzat (társulás, intézmény), egyház, magánszféra közcélú projektek esetében pályázhat Országos vagy regionális jelentőségű összköltség meghaladja az 1 milliárd Ft-ot (regionális programból támogatható projekt esetében), vagy az 5 milliárd Ft-ot ágazati program esetében, és az adott időszaki akcióterv nem tartalmaz olyan pályázati konstrukciót, amiből az adott projekt támogatható lenne. Kétfordulós pályázatok: 1. körben projektterv kidolgozása, elfogadása esetén a KSZ segítségével a pályázat kidolgozása, amelyre 1 év áll rendelkezésre (Pl: ÉMOP Vállalkozások betelepítésére alkalmas térségi Ipari parkok fejlesztése Kis összegű hitelnyújtás nem bankképes kis- és középvállalatok számára JVSZ beszállítói konferencia

12 JVSZ beszállítói konferencia
Támogatási konstrukciók az NFT II-ben: Kiemelt és egyedi nagyprojektek „projektcsatorna” keretében Kétfordulós pályázatok Egyfordulós pályázatok Automatikus (jogosultság alapján nyer) Normál eljárás útján elérhető támogatás, Bíráló Bizottság bevonásával folyamatos, szakaszos Közvetett/közvetített támogatások (Jeremie, Jaspers, Jessica) Kiemelt és egyedi nagyprojektek: egyedi döntéssel kiválaszott, projektötlet megküldése NFÜ-nek, a kormány dönt a kiemelt projektekről Kiemelt és egyedi nagyprojektek esetében pályázhat: költségvetési szerv, állami tulajdonban lévő szervezet, önkormányzat (társulás, intézmény), egyház, magánszféra közcélú projektek esetében pályázhat Országos vagy regionális jelentőségű összköltség meghaladja az 1 milliárd Ft-ot (regionális programból támogatható projekt esetében), vagy az 5 milliárd Ft-ot ágazati program esetében, és az adott időszaki akcióterv nem tartalmaz olyan pályázati konstrukciót, amiből az adott projekt támogatható lenne. Kétfordulós pályázatok: 1. körben projektterv kidolgozása, elfogadása esetén a KSZ segítségével a pályázat kidolgozása, amelyre 1 év áll rendelkezésre (Pl: ÉMOP Vállalkozások betelepítésére alkalmas térségi Ipari parkok fejlesztése Kis összegű hitelnyújtás nem bankképes kis- és középvállalatok számára JVSZ beszállítói konferencia

13 A támogatások tervezése az NFT II-ben
Új Magyarország Fejlesztési Terv Operatív Programok Ágazati és régión belüli konkrét részcélok, pénzfelosztás, 7 évre szól Akcióterv Konkrét pályázati- és projektcélok, pénzügyi keretek, 2 évre szól, évente újra tervezve Konkrét pályázatok Meghatározott célokra, specifikus feltételekkel. Operatív Programokat a magyar kormány elfogadta, a tárgyalások az Európai Bizottsággal továbbra is folynak, a tárgyalások lezárása várhatóan nyár közepéig megtörténik. Mivel azonban az OP-t az Európai Bizottság decemberében befogadta, ezért ettől az időponttól jogosult Mo. pályázatok meghirdetésére. 15 OP, 7 regionális és 8 ágazati Az egyes dokumentumok hivatalosan is elérhető a honlapon. Az akciótervek társadalmi egyeztetése folyamatban. A társadalmi egyeztetés a kormány elé terjesztést előzi meg. JVSZ beszállítói konferencia

14 JVSZ beszállítói konferencia
Támogatási konstrukciók az NFT II-ben: Kiemelt és egyedi nagyprojektek „projektcsatorna” keretében Kétfordulós pályázatok Egyfordulós pályázatok Automatikus (jogosultság alapján nyer) Normál eljárás útján elérhető támogatás, Bíráló Bizottság bevonásával folyamatos, szakaszos Közvetett/közvetített támogatások (Jeremie, Jaspers, Jessica) Kiemelt és egyedi nagyprojektek: egyedi döntéssel kiválaszott, projektötlet megküldése NFÜ-nek, a kormány dönt a kiemelt projektekről Kiemelt és egyedi nagyprojektek esetében pályázhat: költségvetési szerv, állami tulajdonban lévő szervezet, önkormányzat (társulás, intézmény), egyház, magánszféra közcélú projektek esetében pályázhat Országos vagy regionális jelentőségű összköltség meghaladja az 1 milliárd Ft-ot (regionális programból támogatható projekt esetében), vagy az 5 milliárd Ft-ot ágazati program esetében, és az adott időszaki akcióterv nem tartalmaz olyan pályázati konstrukciót, amiből az adott projekt támogatható lenne. Kétfordulós pályázatok: 1. körben projektterv kidolgozása, elfogadása esetén a KSZ segítségével a pályázat kidolgozása, amelyre 1 év áll rendelkezésre (Pl: ÉMOP Vállalkozások betelepítésére alkalmas térségi Ipari parkok fejlesztése Kis összegű hitelnyújtás nem bankképes kis- és középvállalatok számára JVSZ beszállítói konferencia

15 JVSZ beszállítói konferencia
Forrás: Közép-Magyarországi Régió kiemelt szerepe, meghaladja az EU fejlettségi szintjének 75 %-át, ezért a KMOP kizárt az ágazati Operatív Programokból DE!! A KMOP-ban is kiírásra kerülnek ezek a pályázati kiírások (tükör OP) GOP , ,04% Környezetei OP , ,77% TÁMOP , ,05% TIOP , ,84% KEOP , ,58% Nyugat-Dunántúli OP , ,87% Közép-Dunántúli OP , ,04% Dél-Dunántúli OP , ,84% Dél-alföldi OP , ,01% Észak-alföldi OP , ,92% Észak-magyarországi OP , ,63% Közép-magyarországi OP , ,09% Államreform OP , ,59% Elektronikus közigazgatás OP , ,45% Végrehajtás OP , ,27% 6 875, ,00% JVSZ beszállítói konferencia

16 JVSZ beszállítói konferencia
Változások a os pályázatokhoz képest Közép-Magyarországi régió külön OP 2 évnél fiatalabb cégek külön pályázatban indulhatnak, csak az elmaradott térségekben A projektet a pályázat befogadását követően lehet megkezdeni Projekt fenntartási időszak 3 év Megjelentek az esélyegyenlőség és környezetvédelmi fenntarthatóságra vonatkozó vállalások (nélkülük nem lehet pályázni) Területi lehatárolás és iparági megkötés hangsúlyának növekedése Biztosíték adás mérséklése (visszamenőleg is!) JVSZ beszállítói konferencia

17 JVSZ beszállítói konferencia
Fontos változások a pályázati rendszert meghatározó jogszabályokban Regionális támogatási térkép változása (pl. Közép-dunántúli Régióban nagyvállalatok számára től 50 helyett 40 % ) Nagyvállalat – középvállalat (+10%) – kisvállalat (+20%) – eltérő intenzitás Fenntartási időszak, bérleti szerződés kedvező változása KKV-körben Vállalások egyértelművé tétele a pályázati kiírás megjelentetésével egyidejűleg Biztosíték nyújtására vonatkozó enyhítések Projekt megkezdésének időpontja változik (szállítási dátum helyett megrendelés dátuma) JVSZ beszállítói konferencia

18 JVSZ beszállítói konferencia
BERUHÁZÁS TÁMOGATÁS MAXIMÁLIS INTENZITÁSAI ( ) Nagyvállalatok esetén: 50% - Dél-Dunántúl, Észak-Magyarország, Észak-Alföld, Dél-Alföld 40% - Közép-Dunántúl 30% - Nyugat-Dunántúl, Közép-Magyarország (kivéve Budapest) Budapest: december 31-ig 25%, utána max. 10% Közepes vállalatok 10%-kal kaphatnak többet. Mikro- és kisvállalkozások 20%-kal kaphatnak többet. JVSZ beszállítói konferencia

19 JVSZ beszállítói konferencia
Kiemelt és egyedi nagyprojektek: egyedi döntéssel kiválaszott, projektötlet megküldése NFÜ-nek, a kormány dönt a kiemelt projektekről Kiemelt és egyedi nagyprojektek esetében pályázhat: költségvetési szerv, állami tulajdonban lévő szervezet, önkormányzat (társulás, intézmény), egyház, magánszféra közcélú projektek esetében pályázhat Országos vagy regionális jelentőségű összköltség meghaladja az 1 milliárd Ft-ot (regionális programból támogatható projekt esetében), vagy az 5 milliárd Ft-ot ágazati program esetében, és az adott időszaki akcióterv nem tartalmaz olyan pályázati konstrukciót, amiből az adott projekt támogatható lenne. Kétfordulós pályázatok: 1. körben projektterv kidolgozása, elfogadása esetén a KSZ segítségével a pályázat kidolgozása, amelyre 1 év áll rendelkezésre (Pl: ÉMOP Vállalkozások betelepítésére alkalmas térségi Ipari parkok fejlesztése Kis összegű hitelnyújtás nem bankképes kis- és középvállalatok számára JVSZ beszállítói konferencia

20 JVSZ beszállítói konferencia
NFT I. NFT II. Operatív programok száma (db) 5 15 Előirányzott keret az egész periódusra (mrd Ft) 664 6875,4 Előirányzott keret éves átlagban (mrd Ft) 332 982 GVOP GOP KMOP GF 150 690 419 1109 75 99 60 159 Prioritások száma (db) 4 9 vs GOP 1, 2, 3as prioritás KMOP 1. prioritás Pályázatok száma (db) 13 21 22 43 (Várható) nyertesek száma (db a periódusban) 17255 (várható) nyertesek száma éves átlagban (db) 8627 3685 2422 6107 GF= Gazdaságfejlesztés JVSZ beszállítói konferencia

21 JVSZ beszállítói konferencia
Pályázati helyzetkép – II. II. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Teljes keret: md Ft Ebből jelenleg pályázható: GOP , milliárd Ft KEOP , milliárd Ft TÁMOP ,69 milliárd Ft TIOP , milliárd Ft ROP ÉMOP ,93 milliárd Ft Kiemelt és egyedi nagyprojektek: egyedi döntéssel kiválaszott, projektötlet megküldése NFÜ-nek, a kormány dönt a kiemelt projektekről Kiemelt és egyedi nagyprojektek esetében pályázhat: költségvetési szerv, állami tulajdonban lévő szervezet, önkormányzat (társulás, intézmény), egyház, magánszféra közcélú projektek esetében pályázhat Országos vagy regionális jelentőségű összköltség meghaladja az 1 milliárd Ft-ot (regionális programból támogatható projekt esetében), vagy az 5 milliárd Ft-ot ágazati program esetében, és az adott időszaki akcióterv nem tartalmaz olyan pályázati konstrukciót, amiből az adott projekt támogatható lenne. Kétfordulós pályázatok: 1. körben projektterv kidolgozása, elfogadása esetén a KSZ segítségével a pályázat kidolgozása, amelyre 1 év áll rendelkezésre (Pl: ÉMOP Vállalkozások betelepítésére alkalmas térségi Ipari parkok fejlesztése Kis összegű hitelnyújtás nem bankképes kis- és középvállalatok számára JVSZ beszállítói konferencia

22 Gazdaságfejlesztési OP 2007-2013
Prioritások: K+F és innováció a versenyképességért Vállalkozások jövedelemtermelő képességének erősítéséért Az információs társadalom és a modern üzleti környezetért Jeremie típusú pénzügyi eszközök technikai prioritása Prioritás célja versenyképes hazai vállalkozások, termékek és szolgáltatások létrehozása, tudományos eredmények gazdasági társadalmi hasznosítása, vállalati szféra innovációs aktivitásának növelése 2. Prioritás vállalkozások (kkv) versenyképességének javítása, munkahelyteremtő beruházások, vállalati szervezetfejlesztés, korszerű folyamatmenedzsment ösztönzése 3. Prioritás korszerű infokommunikációs infrastruktúra fejlesztése, telephelyfejlesztés (ipari parkok, logisztikai központok), vállalkozások részére üzleti, információs és piacfejlesztése tanácsadás 4. Prioritás hitelképes, de nem bankképes mikrovállalkozások hitelezése pénzügyi közvetítőkön keresztül Kiindulási alap: hazai vállalkozások egy része nem tud bekerülni a banki finanszírozás körébe, alacsony tőkeellátottság JVSZ beszállítói konferencia

23 Gazdaságfejlesztési OP 2007-2013
Prioritás: K+F és innováció a versenyképességért Piacorientált kutatás-fejlesztési tevékenység támogatása milliárd Ft Kutatás-fejlesztési központok megerősítése – 9 md Ft Pólus innovációs klaszterek létrehozása – 15,2 md Ft Innovációs és technológiai parkok támogatása – 21 md Ft Vállalati innováció ösztönzése - 27,8 md Ft Vállalati kutatás-fejlesztési kapacitás erősítése – 5,9 mFt Technológia-intenzív start-up vállalk. támogatása 1,2 mFt Prioritás célja versenyképes hazai vállalkozások, termékek és szolgáltatások létrehozása, tudományos eredmények gazdasági társadalmi hasznosítása, vállalati szféra innovációs aktivitásának növelése 2. Prioritás vállalkozások (kkv) versenyképességének javítása, munkahelyteremtő beruházások, vállalati szervezetfejlesztés, korszerű folyamatmenedzsment ösztönzése 3. Prioritás korszerű infokommunikációs infrastruktúra fejlesztése, telephelyfejlesztés (ipari parkok, logisztikai központok), vállalkozások részére üzleti, információs és piacfejlesztése tanácsadás 4. Prioritás hitelképes, de nem bankképes mikrovállalkozások hitelezése pénzügyi közvetítőkön keresztül Kiindulási alap: hazai vállalkozások egy része nem tud bekerülni a banki finanszírozás körébe, alacsony tőkeellátottság JVSZ beszállítói konferencia

24 JVSZ beszállítói konferencia
K+F és innovációt elősegítő pályázatok a GOP keretein belül - A már meghirdetett pályázatok két operatív programban összesen több mint 45 milliárd forintnyi támogatás a pályázók kutatás-fejlesztési és innovációs terveinek megvalósításához. Ezzel egyidejűleg az Innovációs Alap is számos pályázatot jelentet meg hazai forrásból (nagysága 2007-ben 42, 2008-ban 56 milliárd Ft – NKTH) - A pályázati konstrukciók elsősorban a korszerű termékek és versenyképes szolgáltatások fejlesztését, a vállalatok és kutatóhelyek együttműködésében folytatott kutatás-fejlesztést, ipari kutatásokat, kísérleti fejlesztéseket, iparjogvédelmet, K+F+I-hez kapcsolódó beruházásokat, eszközbeszerzéseket támogatják. Kiemelt és egyedi nagyprojektek: egyedi döntéssel kiválaszott, projektötlet megküldése NFÜ-nek, a kormány dönt a kiemelt projektekről Kiemelt és egyedi nagyprojektek esetében pályázhat: költségvetési szerv, állami tulajdonban lévő szervezet, önkormányzat (társulás, intézmény), egyház, magánszféra közcélú projektek esetében pályázhat Országos vagy regionális jelentőségű összköltség meghaladja az 1 milliárd Ft-ot (regionális programból támogatható projekt esetében), vagy az 5 milliárd Ft-ot ágazati program esetében, és az adott időszaki akcióterv nem tartalmaz olyan pályázati konstrukciót, amiből az adott projekt támogatható lenne. Kétfordulós pályázatok: 1. körben projektterv kidolgozása, elfogadása esetén a KSZ segítségével a pályázat kidolgozása, amelyre 1 év áll rendelkezésre (Pl: ÉMOP Vállalkozások betelepítésére alkalmas térségi Ipari parkok fejlesztése Kis összegű hitelnyújtás nem bankképes kis- és középvállalatok számára JVSZ beszállítói konferencia

25 JVSZ beszállítói konferencia
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség évi K+F pályázatai: Piacorientált K+F tevékenység támogatása (GOP-1.1) K+F központok fejlesztése (GOP-1.1.2) Innovációs és technológiai parkok támogatása (GOP-1.2.2) Vállalati innováció támogatása (GOP-1.3.1) Vállalati K+F kapacitás erősítése (GOP-1.3.2) A pályázatok meghirdetése június – augusztus hónapokban várható. Az éves ütemezés szerint ez évben meghirdetésre kerülnek még a GOP 1 prioritásba tartozó további pályázati konstrukciók is: Technológia intenzív start – up vállalkozások segítése (GOP-1.3.3) Pólus innovációs klaszterek támogatása (GOP-1.2.1) Vállalati innovációs együttműködés támogatása (GOP B). Kiemelt és egyedi nagyprojektek: egyedi döntéssel kiválaszott, projektötlet megküldése NFÜ-nek, a kormány dönt a kiemelt projektekről Kiemelt és egyedi nagyprojektek esetében pályázhat: költségvetési szerv, állami tulajdonban lévő szervezet, önkormányzat (társulás, intézmény), egyház, magánszféra közcélú projektek esetében pályázhat Országos vagy regionális jelentőségű összköltség meghaladja az 1 milliárd Ft-ot (regionális programból támogatható projekt esetében), vagy az 5 milliárd Ft-ot ágazati program esetében, és az adott időszaki akcióterv nem tartalmaz olyan pályázati konstrukciót, amiből az adott projekt támogatható lenne. Kétfordulós pályázatok: 1. körben projektterv kidolgozása, elfogadása esetén a KSZ segítségével a pályázat kidolgozása, amelyre 1 év áll rendelkezésre (Pl: ÉMOP Vállalkozások betelepítésére alkalmas térségi Ipari parkok fejlesztése Kis összegű hitelnyújtás nem bankképes kis- és középvállalatok számára JVSZ beszállítói konferencia

26 Hogyan állítsunk össze kifogástalan pályázatot?
A hazai és uniós pályázatok főbb tudnivalói, a pályázatok tartalmi és formai követelményei. A pályázati folyamat elemei. A pályázati dokumentáció tartalma és az előírt mellékletek. Az adhatósági és a kizáró feltételek a turisztikai pályázatoknál. Az előírt biztosítékok köre és a vállalások rendszere. A formai és tartalmi ellenőrzés. A pályázatok beadását követő pályázatkezelési feladatok, hiánypótlások. A támogatási szerződés és annak teljesítési feltételei. Szerződésmódosítás és pénzügyi teljesítésjelentések. A beszámolási kötelezettségek áttekintése. A támogatási szerződés lezárása. JVSZ beszállítói konferencia

27 JVSZ beszállítói konferencia
KKV értelmezés – I. KKV-nak minősül az a vállalkozás, amelynél: összes foglalkoztatotti létszáma 250 főnél kevesebb, ÉS éves nettó árbevétele legfeljebb 50 millió eurónak megfelelő forintösszeg, VAGY mérleg-főösszege legfeljebb 43 millió eurónak megfelelő forintösszeg, az állam vagy az önkormányzat közvetlen vagy közvetett tulajdoni részesedése tőke vagy szavazati joga alapján - külön-külön vagy együttesen nem haladja meg a 25%-ot. (2004. évi XXXIV. törvény a kis- és középvállalkozásokról) JVSZ beszállítói konferencia

28 JVSZ beszállítói konferencia
KKV értelmezés – II. A KKV kategórián belül kisvállalkozásnak minősül: összes foglalkoztatotti létszáma 50 főnél kevesebb, ÉS éves nettó árbevétele VAGY mérlegfőösszege legfeljebb 10 millió eurónak megfelelő forintösszeg. A KKV kategórián belül mikrovállalkozásnak minősül: összes foglalkoztatotti létszáma 10 főnél kevesebb, ÉS éves nettó árbevétele VAGY mérlegfőösszege legfeljebb 2 millió eurónak megfelelő forintösszeg. (2004. évi XXXIV. törvény a kis- és középvállalkozásokról) ELŐÍRT VIZSGÁLATOK TÖBB CÉG ESETÉN A KKV STÁTUSZ ELDÖNTÉSÉRE: Partner és kapcsolódó vállalkozások vizsgálat JVSZ beszállítói konferencia

29 JVSZ beszállítói konferencia
KKV státusz megállapítása Partner vállalkozás: - ha nem kapcsolódó vállalkozás ÉS - legalább 25%-os tulajdonosi részesedés Kapcsolódó vállalkozásra példa: Tulajdonosi részesedés 50%-a, Szavazati többség Felügyelőbizottsági tagság, vezető tisztségviselők megválasztására jogosult Döntő irányítás, ellenőrzés JVSZ beszállítói konferencia

30 JVSZ beszállítói konferencia
Kizáró okok I. Csődeljárás, végelszámolás, felszámolás alatt álló cég nem pályázhat Támogatási szerződés nem teljesítése pályázónak felróható okból Támogatási összeg visszafizetésére kötelezték Nem Rendezett munkaügyi kapcsolatok Környezetvédelmi előírások be nem tartása Szükséges hatósági engedélyek hiánya JVSZ beszállítói konferencia

31 JVSZ beszállítói konferencia
Kizáró okok II. Pályázatban valótlan, hamis adatot állított Lejárt esedékességű, meg nem fizetett köztartozás Aki az adott pályázati kiírás évében részesült már támogatásban az adott prioritás keretében (partner- és kapcsolódó vállalkozások) Enyhítésre került ez a feltétel! Horizontális előírások be nem tartása (esélyegyenlőség és környezetvédelem) Saját tőkéje a legutolsó lezárt, teljes üzleti évben negatív JVSZ beszállítói konferencia

32 JVSZ beszállítói konferencia
Általános gazdálkodási feltételek Saját tőke nem lehet negatív A minimális működési idővel kapcsolatos elvárások (pl.: legalább kettő lezárt teljes üzleti év) A különböző, egy foglalkoztatottra eső nettó árbevételi elvárások a pályázóval szemben (pl.: 1 foglalkoztatottra eső nettó árbevétel legalább 4 m Ft) Legutolsó lezárt év pénzügyi mérlegével kapcsolatos elvárások (pl.: a legutolsó lezárt üzleti éves beszámoló szerint a nettó árbevétel nem csökkenhet 5 %-nál nagyobb mértékben az azt megelőző évhez képest) Árbevételi elvárások a projektmegvalósítási időszakra (pl.: a pályázat benyújtását megelőző évhez képest a pályázó éves nettó árbevétele nem csökkenhet 20 %-nál nagyobb mértékben) Árbevételi elvárások a megvalósítást követő időszakra (pl.: a pályázónak vállalnia kell, hogy a projekt befejezési évét közvetlenül követő 3 üzleti évben az éves nettó árbevétel százalékos  növekménye átlagosan legalább 8-15% lesz, azzal, hogy az első évben a növekményt a bázisárbevételhez, a további években a tárgyévet megelőző évhez viszonyítva kell számítani) A fenntartási időszak árbevétel növekményének el kell érnie a támogatási összeg 1,2-2-szeresét JVSZ beszállítói konferencia

33 JVSZ beszállítói konferencia
A PÁLYÁZATI FOLYAMAT: (normál eljárásrend esetében) Pályázat elkészítése, benyújtása a formai követelményeknek megfelelően Pályázat beérkezése > regisztrációs levél Jogosultság és teljesség ellenőrzés Formai ellenőrzés > hiánypótlásra felszólító levél /Hiánypótlás beérkezése/ Befogadás > befogadó nyilatkozat (MEGKEZDHETŐ!) Tartalmi értékelés Döntést megelőző szemle Bíráló Bizottsági ülés Döntésre felterjesztés az IH-hoz DÖNTÉS A PÁLYÁZATRÓL > értesítő levél Támogatási szerződés megkötése Előleg igénylése Támogatás lehívása – elszámolási dokumentáció készítése Projekt Előrehaladási Jelentések elkészítése (PEJ 6 havonta kötelező) Esetenként Egyszerűsített Projekt Előrehaladási Jelentés készítése (EPEJ) Helyszíni ellenőrzés a projekt megvalósítását követően Fenntartási jelentések készítése Záró beszámoló elkészítése JVSZ beszállítói konferencia

34 JVSZ beszállítói konferencia
Pályázatkészítés – I. Célkitűzés maximális támogatások, elnyerése a legkevesebb problémával és lehetőleg kockázatmentes vállalásokkal Jellemzői: teljes körű ügyintézés a pályázati koncepció kialakításához az elnyert támogatás folyósításáig a szóba jöhető hazai és EU-s támogatások fajtáinak, összegének és feltételeinek feltárása JVSZ beszállítói konferencia

35 JVSZ beszállítói konferencia
Pályázatkészítés – II. Feladatok: a legmegfelelőbb támogatási forma kiválasztása az optimális anyagi műszaki összetétel és finanszírozási forrásszerkezet kialakítása a benyújtandó pályázati dokumentáció teljes körű kidolgozása előírt példányban sokszorosítások, majd benyújtás, esetleges hiánypótlások lebonyolítása helyszíni szemlék lebonyolítása JVSZ beszállítói konferencia

36 JVSZ beszállítói konferencia
Pályázatkészítés – III. Nyertes pályázat esetén teendők: a támogatási szerződés legkedvezőbb feltételrendszerének kialakítása az ügyfél számára teljesítési dokumentáció összeállítás elnyert támogatás folyósításához zárójelentések összeállítása JVSZ beszállítói konferencia

37 JVSZ beszállítói konferencia
Pályázatkészítés – IV. Kiegészítő feladatok: a megvalósítás során történt módosításokkal kapcsolatos ügyintézések (más eszköz beszerzése, megváltozott teljesítési határidő, árbevétel módosítások, stb.) közbeszerzési eljárások szakszerű lebonyolítása (a megfelelő eljárás kiválasztástól a tenderezésen keresztül az értékelésig) JVSZ beszállítói konferencia

38 JVSZ beszállítói konferencia
A támogatási szerződések jellemzői Cégadatok Vállalások Biztosítékok Szankciók Változásokról értesítés Monitoring jelentések A szerződés lezárása JVSZ beszállítói konferencia

39 JVSZ beszállítói konferencia
Tanácsok a támogatások elnyerése érdekében A pályázatkészítés nem azonos a nyomtatványok kitöltésével! Fontos teendők a pályázatok benyújtása előtt – I. a kiírások alapos áttanulmányozása és értelmezése összehangolt üzleti terv és pénzügyi számítások előírt mellékletek összeállítása /folytatás/ JVSZ beszállítói konferencia

40 JVSZ beszállítói konferencia
Fontos teendők a pályázatok benyújtása előtt - II. A számadatok alátámasztása dokumentumokkal formai és tartalmi hibák küszöbölése egyidejűleg összehangolt tartalmú pályázatok benyújtási feltételeinek tisztázása bázisadatok értelmezése /árbevétel, létszám, stb./ 0 készültségi fok értelmezése a beruházás megkezdhetőségének értelmezése módosítási feltételek tisztázása alaki követelmények teljesítése /folytatás/ JVSZ beszállítói konferencia

41 JVSZ beszállítói konferencia
Fontos teendők a pályázatok benyújtása előtt – III. a támogatások vetítési alapjába számító költségelemek egyértelműsítése vonatkozó kormányrendeletek átolvasása közbeszerzési előírások betartására való felkészülés biztosítéki feltételek tisztázása szakhatósági engedélyek megszerzése a fejlesztés piaci megalapozottságának dokumentálása a kiegészítő dokumentációk összeállítása JVSZ beszállítói konferencia

42 JVSZ beszállítói konferencia
„A benyújtott pályázat több mint fele alaki-formai és tartalmi hiányosságok miatt kerül elutasításra…” / Forrás: Nemzeti Fejlesztési Ügynökség / KOCKÁZATOK A PÁLYÁZATOK BENYÚJTÓI SZÁMÁRA értelmezési kérdések miatti félreértések túl hosszú pályázatkészítési folyamat hiánypótlások határidőre történő teljesítésének elmulasztása nem teljes körű hiánypótlások vetítési alapba tartozó költségelemek hibás értelmezése a pályázati rendszer szabályainak hibás értelmezése nem egyértelmű kötelezettségvállalások nem megfelelő banki háttér a finanszírozáshoz JVSZ beszállítói konferencia

43 A beérkezett pályázatok értékelésének tapasztalatai
JVSZ beszállítói konferencia

44 JVSZ beszállítói konferencia
A „K+F” Kft. szolgáltatásai a pályázati tanácsadáson túl Finanszírozási terv kidolgozása Pénzügyi projekt management szolgáltatás Hitelkérelmek készítése, kötvénykibocsátások előkészítése Megvalósíthatósági tanulmányok, üzleti tervek összeállítása Tőkebefektetések előkészítése JVSZ beszállítói konferencia

45 Pályázatírás  átfogó pályázat-menedzsment
Projekttervezés, költségvetés-készítés Pályázati feltételek és várható vállalások alapos áttekintése a Pályázóval közösen Pályázati dokumentáció összeállítása és benyújtása Hiánypótlások Érdekképviselet a helyszíni szemlék alkalmával Szerződéskötés-szerződésmódosítások Elszámolási dokumentáció összeállítása, személyes benyújtás a Közreműködő Szervezetnél Jelentések (PEJ, PÜB, PFJ), beszámolók JVSZ beszállítói konferencia

46 JVSZ beszállítói konferencia
Javaslatok a megfelelő tanácsadó kiválasztásához: /amennyiben nincs rá saját személyzet/ általános körű tájékozódás a szóba jöhető cégekről részletes ajánlatkérés a szolgáltatásokról és díjazásról tárgyalás a konkrét feladatról és tanácsadási feltételekről értékelési szempontrendszer alapján való döntés a megbízásról. JVSZ beszállítói konferencia

47 A K+F” Tanácsadó Központ Kft. szolgáltatásai:
Ingyenes: az érdeklődő cégeknek a kiválasztott pályázatokról a bővebb tájékoztató anyagok megküldése, személyes konzultáció keretében a pályázati feltételek részletes megismertetése, az adhatósági és kizáró feltételek tisztázása, előzetes kalkuláció készítése az elérhető maximális pontszámra és a maximális támogatás mértékére vonatkozóan. Térítéses : a pályázati dokumentáció teljes körű kidolgozása,nyertes pályázat esetén a támogatási szerződés előkészítése, pénzügyi elszámolások összeállítása, továbbá a beadott pályázattal kapcsolatos összes adminisztratív feladat elvégzését, megbízási szerződés keretében. JVSZ beszállítói konferencia 47

48 Kutatás-fejlesztési Tanácsadó Központ Kft.
Bővebb információk: Ügyvezető igazgató: Dr. Lőrincz Sándor Kutatás-fejlesztési Tanácsadó Központ Kft. 1055 Budapest, Alkotmány utca 12. Tel: Fax: Pályázati Iroda: 8000 Székesfehérvár, Kadocsa u 3/A. Tel: Fax: JVSZ beszállítói konferencia


Letölteni ppt "A LEGMEGFELELŐBB FINANSZÍROZÁSI FORRÁSOK"

Hasonló előadás


Google Hirdetések