Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mobilitás és közösségi média – „Szép új világ?”

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mobilitás és közösségi média – „Szép új világ?”"— Előadás másolata:

1 Mobilitás és közösségi média – „Szép új világ?”
Előadó: Hegedűs Gyula szakértő KÜRT Zrt. Információmenedzsment • • © 2012

2 Szép új világ! Milyen szerencsések vagyunk manapság:
- már a éves gyereknek is van mobiltelefonja bármikor, bárhonnan felhívhatjuk gyermekünket, megtudhatjuk éppen hol van, mit csinál, továbbá ez folyamatos biztonságérzetet nyújt nekünk, hisz tudjuk, hogy minden rendben van, ha baj lenne, úgyis telefonálna Ezzel önmagában még nincsen semmi probléma, egész addig, amíg gyermekünket egy internethozzáférés nélküli, hagyományos mobiltelefonnal láttuk el (max. elveszik tőle). A gond ott kezdődik, amikor gyermekeink kezében megjelennek az ún. okostelefonok (számítógépek). Hogy ez pontosan milyen veszélyeket is rejt magában, erről fog szólni a rövid előadásom. KÜRT Zrt. Információmenedzsment • • © 2012

3 DIGITÁLIS ADATTEST Mielőtt továbbmennénk, szeretném deifinálni a digitális ADATTEST fogalmát, mely szorosan kapcsolódik előadásom témájához. Digitális adattestnek nevezzük a rólunk eltárolt valamennyi digitális információ összességét, mely napjainkban legfőképp már a világhálón (egy elméletileg mindenki által elérhető helyen) található. Ide tartozik pl. a közösségi oldalon elhelyezett valamennyi személyes információ, a bankunknál vezetett számlához kapcsolódó valamennyi személyes és pénzügyi adatunk, a pontgyűjtőkártyák általi összes vásárlásunk adata, stb.. Adattestünk világra jövetelünk előtt megszületik (ultrahang), gyermekéveink alatt folyamatosan növekszik, és mire abba a korba jutunk, hogy saját magunk is használni kezdenénk a rendszereket, egyenesen hátrahőkölünk, hogy tudtunk nélkül mennyi adat halmozódott fel rólunk a világháló különböző szegleteiben, melynek igen jelentős része publikus, mások által is elérhető információ. A nem kellőképp biztonságtudatos felhasználó – és a gyermekek jellemzően természetüknél fogva ilyenek – a közösségi oldalak és hozzájuk kapcsolódó trendek kapcsán rohamos léptékkel növelik adattestüket, és nem is gondolnak bele annak esetleges következményeibe. KÜRT Zrt. Információmenedzsment • • © 2012

4 INFORMÁCIÓBIZTONSÁGI ANALFABETIZMUS
A „Digital Natives” generáció Nincs kellő hangsúly az információbiztonságon (mit, kivel, hogyan, hol osztanak meg) INFORMÁCIÓBIZTONSÁGI ANALFABETIZMUS Nincsenek tisztában a cselekedeteik lehetséges veszélyeivel Természetesnek veszik, mert „mindenki csinálja” Digital natives (digitális bennszülött) generáció (vagy Z Generáció), aki már beleszületett a digitális korba, nem Digital Immigrant (digitális bevándorló). Ők már természetesnek veszik az Internet, a mobiltelefonok meglétét, el sem tudják képzelni, milyen volt az élet nélkülük. Virtuális közösségekben élnek és kapcsolataikat elsősorban közösségi oldalakon kötik és ápolják. Mivel ők már beleszülettek a technológiába, nem kellőképp elővigyázatosak szemben a digitális bevándorlókkal, akikben jellemzően él egyfajta egészséges szkepticizmus a rendszerrel kapcsolatosan. Ezáltal érzik, hogy „tartoznak valahova” KÜRT Zrt. Információmenedzsment • • © 2012

5 Hol kezdődik a probléma??
A probléma ott kezdődik, amikor a digitális korba beleszületett gyermekünk kezébe megfelelő oktatás és felkészítés nélkül internetelérésre és fényképezésre (netán gps-es) okostelefont nyomunk. A gyermekek pillanatok alatt elsajátítják a készülékük legrejtettebb funkcióit, gyorsabban mint gondolnánk. (Facebook-on 13 éves kortól lehet regisztrálni hivatalosan.) Innentől kezdve semmi sem állhat útjukba, hogy a nap bármely időpontjában bármilyen eseményt megosszanak a hálón, melyet előszeretettel meg is tesznek, hisz ez ma az új trend az iskolákban! KÜRT Zrt. Információmenedzsment • • © 2012

6 Elérhető technológia…
A ma kapható okostelefonok jelentős hányada beépített GPS-szel rendelkezik GPS híján a GSM hálózat segítségével is már néhány méteres pontossággal meghatározható a pozíciónk (háromszögelés) Már az is kellőképp „veszélyes” lehet, ha a telefonnal internetezni és fényképezni lehet, mára azonban a legtöbb okostelefont már gps-szel szerelik, mely az átlagszülő által is elérhető, megfizethető technológiává vált. GPS híján GSM háromszögelés. KÜRT Zrt. Információmenedzsment • • © 2012

7 …és a rá épülő alkalmazások
A GPS-szel szerelt mobiltelefonok elterjedésével párhuzamosan megjelentek a hozzá kapcsolódó alkalmazások is, ilyen a facebook places és a foursquare, csak hogy a legnagyobbakat említsük. A facebook places lényege, hogy a felhasználó gps-es mobiltelefonja segítségével pillanatnyi földrajzi helyzetét oszthatja meg online. (GSM cellainformáció alapján is működik!) A mobil GPS-adatait, vagy a GSM-cellainformációkat alapul véve a Facebook felsorolja a közelben lévő üzleti egységeket, illetve címeket, ahová a felhasználó egy gombnyomással be tud jelentkezni, ennek tényét pedig a szokott módon megoszthatja ismerőseivel. Természetesen a bejelentkezések adataiból szemezgetve megkereshetjük ismerőseinket, akik a környékünkön tartózkodnak, csakúgy, mint a Foursquare-ben. A Foursquare a fizikai lokáció megosztásán alapuló ismeretségi hálózat. Használatakor a leggyakrabban használt funkció az úgynevezett check-in, mellyel helyszínekre (venue-kra) jelentkezhetnek be a felhasználók. A felhasználók tipeket, fotókat csatolhatnak a venue-hoz. Gyakori ajánlás például éttermeknél a hely kedvelt étele, menüje, de jellemző a helyi wifi hálózat jelszavának megosztása is, vagy éppen a helyre jellemző negatív tulajdonságaira történő figyelem felhívás. A checkinekért pontokat ad a rendszer. Bizonyos feltételek teljesülésekor badgekkel jutalmazza a felhasználó tevékenységét. A badgek megszerzése valamilyen feltételhez kötött, ez a feltétel általában valamilyen check-in tevékenység elvégzése. A megszerezhető badgek egy része fizikális lokációhoz kötött, azaz csak adott helyen, adott országban, adott városban vagy földrajzi egységen szerezhető meg. Az említett alkalmazások segítségével a felhasználóról pontosan tudni lehet, hogy mikor és hol, valamint sokszor azt is, hogy kivel és mit csinál. Biztosan meg akarjuk osztani ezeket az információkat valamennyi ismerősünkkel (beleértve pl. tanárainkat, később főnökünket)? KÜRT Zrt. Információmenedzsment • • © 2012

8 Teljes lekövethetőség!
Az imént említett technológiának és a rá épülő alkalmazásoknak, valamint az őket körülölelő trendeknek köszönhetően nem kellő elővigyázatosság mellett a felhasználó – jelen esetben gyermekünk – mindennapi élete szinte teljes mértékben lekövethetővé válik: tudjuk kikkel és hova megy iskola után, mit csinál, mik a hobbijai, milyen a személyisége stb. Nem szabad elfelejtenünk, hogy bár a legtöbb közösségi oldalon beállítható, hogy ki lássa a minket érintő eseményeket, ez a legtöbbször külön figyelmet és tudatosságot igényel. Kiemelkedő fontosságú, hogy csak olyan személyeket engedjünk az ismerőseink közé, akit valóban ismerünk, és akiben megbízunk, hogy nem fogja rossz célra használni vagy továbbítani a velünk kapcsolatos információkat. A fiatalok szociális életében kiemelkedő szerepet tölt be a közösségi média, amin keresztül próbálnak minél szélesebb tömeget elérni, ezáltal megmutatni magukat a világnak, felhívni a figyelmet magukra és cselekedeteikre, így gyakran szánt szándékkal állítják publikusra a profilbeállításaikat, hogy ezáltal még több like-ot és esetleges új ismerőst szerezhessenek. Gyakran olyan képek is felkerülnek a közösségi oldal fényképalbumába, amit az előző esti party-n készítettünk (vagy még akkor feltöltöttük alkoholos állapotban) és nem gondolkozunk el, hogy kik is látják pontosan rólunk ezeket és milyen fényben tüntet fel bennünket (tanár, főnök, szülők, stb.). Ami egyszer felkerül a netre, az fenn is marad!! KÜRT Zrt. Információmenedzsment • • © 2012

9 Teljes lekövethetőség!
Nem egy eset fordult már elő a világban, hogy a család gyermeke twitteren, facebookon közzé tette, hogy Hurrá, nyaralni megy a család! Nem megfelelő biztonsági beállítások mellett ez az információ bizonyos nem kívánatos köröknek komoly információval bír, és amíg mi a tengerparton süttetjük a hasunkat, ők kirámolják házunkat, elviszik az autónkat. Az esetek többségében a szülőknek fogalmuk nem volt, hogy valójában gyermekük meggondolatlan tweetjének köszönhették veszteségeiket. Nem teljesen ezzel összefüggő, de hasonló eset történt a közelmúltban az Egyesült Államokban, amikor egy fiatal hölgy úgy döntött, hogy a születésnapi partyját szétkürtöli az Interneten és mindenki meg van hívva aki el szeretne jönni. Ennek az eredménye, hogy több ezren érkeztek a környékre, és mivel a házba pár száz embernél több nem tudott bejutni, a környéken is elkezdtek randalírozni, rendőri erőkkel kellett a tömeget feloszlatni, nem beszélve arról, hogy mi maradt másnap reggelre a házból. KÜRT Zrt. Információmenedzsment • • © 2012

10 Teljes lekövethetőség!
Mindenképpen szót kell ejtenünk az online tőrbecsalás kérdésköréről, mely a 90-es évek végén a publikus chatszobák elterjedésével vált világszintű problémává a gyermekes szülők körében. Nem lehet kellőképp hangsúlyozni a szülői oktatás fontosságát, miszerint is be kell vernünk gyermekünk fejébe, hogy semmilyen magánjellegű adatot ne adjon ki magáról idegeneknek, és legfőképp semmi szín alatt ne találkozzon senkivel akit interneten ismert meg egész addig, amíg nem bizonyosodott meg az illető valós kilétéről. KÜRT Zrt. Információmenedzsment • • © 2012

11 Folyamatos szülői tájékoztatás
Lehetséges megoldások az információbiztonsági analfabetizmus csökkentésére Folyamatos szülői tájékoztatás (kritikus a szülők naprakész tájékozottsága!) Oktatás az iskolában Monitoring GPS-szel felszerelt mobiltelefonok követésére ma már bárki számára elérhető megoldások találhatóak a piacon, mindösszesen a szülőnek egy alkalmazást kell feltelepíteni a telefonra, amely segítségével utána interneten keresztül pontosan nyomon követheti a készülék pillanatnyi helyzetét. Ez egyébként közkedvelt eszköze a féltékeny férjeknek és feleségeknek is, de ez nem tartozik előadásunk témájához. KÜRT Zrt. Információmenedzsment • • © 2012

12 KÜRT Zrt. Információmenedzsment • www.kurt.hu • © 2012


Letölteni ppt "Mobilitás és közösségi média – „Szép új világ?”"

Hasonló előadás


Google Hirdetések