Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAlexandra Borbélyné Megváltozta több, mint 9 éve
1
A realizmus a 19. középső harmada, második fele
2
Realizmus, a stílusirányzat
Franciaországból indul a 19. század 2. harmadában, jelentős még a 19 századi orosz művészetben is Már nem minden művészeti területen jelentkező irányzat (nincs az építészetben vagy a zenében, csak az irodalomban és a festészetben jelentős) Courbet: Műterem című képének részlete
4
A valóság (realitás) hű ábrázolása mint művészeti cél
A latin realis: „dologi” szóból Nehezen határozható meg pontosan, a művészettörténet során többször megjelenő fogalom, minden művész, saját korának lehetőségei és igényei szerint a valóságot keresi
5
A művészet tükör Már a reneszánsz arra törekedett, hogy a látható világ valóságát próbálja visszaadni - ez a törekvés a reneszánsz és a barokk nagymestereinél egészen magas szintet ért el
6
A művészet sohasem azonos a valósággal, mindig elvonatkoztatás
Egy művészeti nyelv segítségével kell a valóságot megjeleníteni, ez mindig absztrakció (elvonatkoztatás) Egy adott kor, egy adott művész ezt mindig sajátosan teszi (stílus), ez stilizálással, idealizálással járhat együtt
7
Realizmus és naturalizmus
A latin natura: „természet” szóból, rokon a realizmussal, a valóság aprólékosan hű, részletező, a jelenségek között nem válogató, stilizálástól, eszményítéstől mentes művészi megközelítés neve Általánosabban: túlzottan részletező, nyers sőt durva, visszataszító ábrázolásmód Gericault: Levágott fejek
8
Lehet-e a művészet tárgya a rút, az alantas, a visszataszító?
A művészet céljának meghatározásán múlik: az igazság fontosabb lehet a szépségnél Újrealizmus: Daniel Spoerri alkotása a 20. sz. 2. feléből
9
A realizmus festészete
Formai szempontból nem különbözik a romantikus festészet megoldásaitól A tartalom, a témák a fontosak: a jelen felé fordul, életképek, portrék, tájképek, csendéletek jellemzik leginkább Millet: Paraszt pár
10
Félre a múlttal, a történelmi, bibliai, mitológiai témák helyet a jelen valóságát kell a művésznek megfesteni Courbet: Rostálók
12
A társadalom bemutatása az igazi feladat
Courbet: Temetés Ornans-ban
13
Az alsóbb társadalmi rétegek élete: a munka világának ábrázolása
Courbet: Kőtörők
14
Egyre fontosabb a tájkép
Markó Károly Nem idealizál, nem eszményít, nem grandiózus és nem a festőisége a fontos mint a klasszikus vagy a romantikus tájképnek Turner
15
Realista tájfestészet: intim (bensőséges) tájkép
Egyszerűbb, hétköznapibb motívumok, a művész által a természetben felfedezett és megörökített meghittség a lényege Courbet: Tájkép
16
Barbizoni iskola Corot tájképe A fontainebleau-i erdőben, egy Barbizon nevű faluban 1850 körül megtelepedő francia művészek csoportja A tájkép megújítására törekvő művészek, az intim tájkép megteremtői Theodore Rousseau
17
A barbizoniak kezdenek műterem helyett a szabadban (plein air) festeni, az impresszionizmus előfutárai Daubigny tájképe
18
Később a magyar tájkép festészet kiemelkedő alakja, Paál László is csatlakozott a barbizoniakhoz
19
A talán legjelentősebb barbizoni: Jean-Francois Millet
A francia Millet tájképek helyett inkább életképek alkotója Főleg a paraszti munka ábrázolása érdekli Monumentális erővel ábrázolja a szegény földművelők világát
20
Van Gogh csodálta művészetét, több művét lemásolta
Millet és Van Gogh magvetője
21
Jean-Francois Millet: Kalászszedők, 1857.
22
Egy vázlat A szegénység világa, a tarlón maradt, elszórt kalászokat gyűjtik a nincstelen asszonyok
23
A téma rajzban és rézkarcon
Klasszikusan felépített, nyugodt kompozíció Monumentális, felesleges részletektől mentes, szobrászi zártságú figurák Szinte ünnepélyes, emelkedett ábrázolás: a munka emlékműve
24
Millet gyakran úgy teszi monumentálissá és hősiessé figuráit, hogy alacsony horizont előtt ábrázolja őket, az égre rajzolódik alakjuk
25
Gustave Courbet Ő a legfontosabb alakja a francia realista festészetnek, ő használja először ezt a stílus meghatározást saját művészete kapcsán Politikai szerepvállalása miatt börtönbe, majd száműzetésbe került Önarckép a börtönben
27
Ő is a romantikából indul
Sebesült férfi (Önarckép)
28
Saját stílusára találván igyekszik kerülni minden idealizálást, szépelgést
29
A valóság kíméletlen ábrázolása, hatalmas méretű életképek
Ebéd után Ornans-ban
30
Nagy társadalmi tablók
Courbet: Temetés Ornans-ban
31
A műterem
32
Társadalom kritika: a munka világa
Kőtörők (elpusztult)
33
Egyház ellenesség Hazafelé
34
Erőteljes tájképek
35
Monet egyik kedvelt témája (Etretat), ahogy Courbet látja
Courbet képe
36
Kiváló portréista
37
Gustav Courbet: Bonjour Monsieur Courbet (Jónapot Courbet úr), 1854.
38
Honoré Daumier: Rue Transnonain, 1834., litográfia
39
A francia karikatúra rajzoló Daumier, az egyik legeredetibb alkotója a kornak
Rubens Krisztusára emlékeztető rövidülésben ábrázolja a halott férfit, aki egy 1834-ben történt botrányos eset egyik áldozta, egy tüntetés során egy házból rálőttek a katonákra, akik ezután a ház minden lakóját lemészárolták
40
Litográfia (kőrajz) A korabeli sajtó ezt a grafikai eljárást használja a képek sokszorosítására
41
Szatirikus látásmód, társadalom kritika
42
Különös, részleteket alig mutató képek festője
43
Harmadosztályú vasúti kocsi
44
Hajóvontató
45
Íme az ember
46
Don Quijote
47
Fedotov: Az őrnagy leánykérőben, 1848.
48
Az anekdotikus hangulatú kép az orosz társadalom jellegzetes típusait vonultatja fel: a katonatiszt, a úri asszony és lánya, a pópa, a szolgáló stb.
49
Ilja Repin: Hajóvontatók a Volgán, 1873.
A heveder jelképes eszköz, rabságuk, elnyomatásuk szimbóluma
50
Túlsúlyba kerül a társadalombírálat, kritikai realizmus
Orosz festők 1871-ben csoportba (Vándorkiállítási Társaság), szerveződnek, céljuk a vidéket járva felvilágosítani az orosz népet elmaradottságukról, nyomorúságos helyzetükről A fennálló rendszer elleni lázítás is megtalálható művészetükben
51
Munkácsy Mihály A legismertebb magyar festő, főleg külföldön, leginkább Párizsban alkotott Sötét alapra festett, éles fénnyel felvillantott részletek jellemzik stílusát Szerette a bitumen alapot, ami mára nagyon megfeketedett, ez restaurátorainak komoly gondot jelent
52
Romantikus kezdetek
53
Leginkább realista életképei jelentősek
Komor hangulatú, drámai feszültségű, falusi jelenetek alkotója Sötét világítású belsőtérben helyezi el alakjait, élesen megvilágított ruhadarabok és arcok emelkednek ki a homályból Vajat köpülő asszony
54
A barbizoniakkal és Courbet-val rokon témák
Rőzsehordó nő
55
„Éjjeli menedékhely”
56
„A siralomházban”
57
Patetikus, érzelmes hangvétel, romantikus realizmus
58
Munkácsy Mihály: Tépéscsinálók, 1871., MNG
59
Egy a szabadságharcból hazatért katona és a kötszert készítő asszonyok
60
Szalonképek Legnépszerűbb, ma kevésbé értékelt akadémikus szalonképei tették gazdaggá
61
Erőteljes portéfestő Liszt Ferenc képmása
62
Tájképei Paál László festményeihez, a barbizoniak látásmódjához hasonlóak
63
Nem érdekelte a kibontakozó impresszionizmus, de néhány képe bizonyítja, hogy volt érzéke az atmoszférikus hatások iránt
64
„Poros út”
65
A Krisztus trilógia: „Pilátus előtt”
66
Híres, nagyméretű bibliai kompozícióiról is: „Íme az ember”
67
„A keresztre feszítés”
68
Paál László A legjelentősebb magyar tájképfestők egyike
Finom, kevéssé változatos színekkel bensőséges hatásokat tudott elérni Munkácsy barátja Rövid élete végén Barbizonban települt le Munkácsy portréja Paál Lászlóról
69
A barbizoniakra emlékeztető intim tájkép
70
A magyar pusztát idéző hollandiai képek
73
Paál László: Út a fontainebleau-i erdőben, 1876., MNG
Meleg tónusokkal festett, nagyvonalú, foltszerű ecsetkezeléssel kialakított, borongós hangulatú képek jellemzik
74
Szinyei Merse Pál Bár az akadémista történelmi festészet központjában, Münchenben tanult, a jelen ábrázolása felé fordul Fiatal kori főműveit itthon értetlenség fogadja, ez kedvét szegi, évekig nem fest, későbbi művei már nem mérhetőek fiatal éveinek magaslatához Leibl festménye Rippl-Rónai festménye
75
Ragyogó színek, ember a szabadban
A hinta Ruhaszárítás
76
A szabadban megfigyelhető erős fény és élénk színek, az impresszionizmus látásmódja
A francia impresszionizmus ismerete nélkül, tőlük függetlenül, hasonló problémák felé fordul A magyar festészetet a kor legmodernebb törekvéseihez közelíti
77
Szinyei Merse Pál: Majális, 1873., MNG
78
A fő műve: „Majális” A szabadban festés látásmódja műteremben
Sugárzó napfény, mozgó árnyékok, könnyedség, üde színfoltok, kikapcsolódó, a jelennek élő modern ember
79
Túl színes, szokatlan, az itthoni kritika elutasítása
Lilaruhás nő
80
A pacsirta
81
A kései képek impresszionizmusa
Szinyei pipacsos rétje Monet festménye
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.