Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tengeri fuvarozás BGF-KKK – NG. nappali alapképzés

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tengeri fuvarozás BGF-KKK – NG. nappali alapképzés"— Előadás másolata:

1 Tengeri fuvarozás BGF-KKK – NG. nappali alapképzés
Nemzetközi ügyletek logisztikája Áts Júlia

2 Általános jellemzők: tömegszerűség hozzáférés
Gyakoriság (short-seal – nagyon sűrű [Gibraltár, Skandinávia] Sebesség – leglassúbb, legnagyobb távok, legkisebb sebességgel időjárás-függőség (hullámzás/ mechanikai igénybevétel/ klimatikus és biológiai kockázat) árubiztonság Díjszint (távolságarányosan, fajlagosan alacsony) környezeti hatás nagy közvetett (kikötőn keresztül) távolságfüggő viszonylag lassú erős többféle kockázat alacsony viszonylag kímélő Coaster hajók

3 Infrastruktúra kikötők
Medencék (rakpartüzemek száma határozza meg) kikötésre alkalmas rakpartok raktárak, (felmerülő ütemkülönbséget hidalja át) árukezelést szolgáló létesítmények, átrakó létesítmények (daruk) szárazföldi közlekedési hálózatok (vasút, közút)

4 Eszközök Kereskedelmi hajók fő jellemzők:
Típus (TANKÖNYV) Fő jellemző – mit tud vinni kapacitás befogadóképesség – egysége: térmérték (régen: regisztrált tonna) Hordképesség(nettó terhelhetőség) – egysége: tonna DWC – dead weight capacity DWCC– dead weight cargo capacity rakodási együttható (ez dönti el, h a bef.képesség v. a hordképesség számít) Életkor (lényegesen gyorsabb az avulása, mint más eszköznek [15 éves már „veterán”]) Lobogó (melyik országban jegyezték be [adózás, jogszabályok]) Minősítés (időről időre történik, befolyásolja a biztosítási [hajó; áru] díjakat is)

5 Fuvarjogi egyezmények
Hague-Visby Rules (HVR) Hamburg Rules (HR) [alkalmazhatóságához előfeltétel a HVR felmondása] Rotterdam Rules (RR) [nem KIZÁRÓLAG tengeri fuvarozásra érvényes, lényeg h részben legyen benne {Még nem hirdette ki az aláíró országok egyike sem. Amíg ilyen nem történik, a HVR az alap.}

6 A tengeri teherfuvarozás ágai
Jellemzők Bérelt (charter) Vonal (liner) a küldemény neme komplett rakomány (konvencionális tömegáru) pl. nyersolaj araboktól - ömlesztett darabáru (csomagolt áru – magasabb feldolgozottsági fok) több feladó terméke fuvarozási feltételek egyedi megállapodás szerint egységes (ht. üzletszabályzat) útvonal igény szerint menetrend szerint Konvencionális: hagyományosan a fuvareszközbe rakott áru. (ellentéte: intermodális [konténer]) Charter party: hajóbérleti szerződés NEM fuvarokmány fuvardíj egyedi megállapodás szerint a hajós jegyzése szerint a hajós ad ajánlatot mindenki részére fuvarokmány B/L vagy fuvarlevél

7 A charter hajópiac szereplői - TK
hajótulajdonos (owner) hajóbérlő (charterer) ügynök (alkusz, bróker) owner’s charterer’s competitiv – ha nem tőzsdén kötik egyedül ez van, PÁRTATLANUL játszik [versenyeztető]

8 Időbérlet (time charter)
meghatározott időre (hosszú, közép, rövid) – napi bérleti díj [tőzsdei árfolyam alapján] műszaki feltételek  tulajdonos biztosítja rakomány, útvonal meghatározása  bérlő („rendelkező tulajdonos”) üzemanyag- és kereskedelmi költségek (kikötőhasználat, stb.)  bérlő csupasz hajótestbérlés (bareboat/ demise charter) esetén személyzet nélkül vesz hajót  bérlő átnevezheti, áthelyezheti stb a bérlés célja: - vállalkozás (közép, hosszú) a főbérlő nem árutulajdonos, továbbértékesítés inkább a cél - áru fuvaroztatása (rövid)

9 Útbérlet (voyage charter) nem időre, hanem 2 kikötő közt
a bérlés célja: áru fuvaroztatása (egyszeri, rendszeres) 1 hajó - egy vagy több bérlő (full vagy part charter) bérleti szerződés: Charter Party (TK 2. kötet 1. fejezet!) üzemeltetéssel kapcsolatos költségek  tulajdonos bérleti díj = fuvardíj  bérlő rakodási költségek (FIO FIOS Tankönyvben) a fuvardíj tartalmazza-e vagy sem rakodási norma (mindig meg kell határozni a rakodási szerződésben demurrage, despatch money (prémium a gyorsabb rakodásért) Charter Party ZH-ban esélyes, vizsgán biztos

10 A vonalhajózás jellemzői
tengeri darabáruk (pl. sárgáktól) (konvencionális [zsák, doboz, kanna], intermodális [konténer]) előre meghatározott kikötők közötti útvonalon, meghirdetett menetrend szerint ( ETA[expected time for arrival], CT[closing time][indulás előtti árubeérkezési határidő az indulási kikötőbe], ETS/ETD [expected time of /Departure] ) meghatározott fuvarozási feltételek és díjjegyzés alapján Tulajdonképp fuvarozói gyűjtőforgalom gyűjtőponton

11 A vonalhajózási fuvarpiac szereplői
keresleti oldal kínálati oldal hajós-társaságok ügynökök/képviselők szállítmányozók megbízók több ht. egy kikötői helyi eladó vevő F U V A R O Z Á S hajóval kapcsolatos: – rakpart – formaságok , – vizsgálatok – utánpótlás – javítások szervezése rakománnyal kapcs.: szerzés, ajánlat-adás, könyvelés; B/L kiállítás, áru-felszabadítás, számlázás, beszedés stb. szárazföld felől érkező áruk fogadása, „hajóhoz állítása”; tenger felől érkező áruk kiváltása, szf. irányú feladása szerződés-kötés: ht.-ügynök-kel, kikötői speditőrrel, szárazföldi fuvarozóval, egyéb szol-gáltatókkal szállítmányo-zó megbízása NVOCC – hajóval nem rendelkező hajóstársaságok: állandó hajóTERET bérelnek Ügynökségek – világ számos pontján vannak képviseleteik Megbízók – nem érdemes közvetlenül szerződni a hajóssal, érdemes igénybe venni egy közvetítőt

12 Fuvarozási szerződés megkötése
hajótér könyvelés hajóstársaság ügynökénél közvetlenül a hajós nem foglalkozik ezzel hajós választás szempontjai Ügynökség – döntő szempont (közelség=egyszerűbb papírmunka) TK 2. kötet 2. fejezet kikötő menetrend – mennyire teljesíthető a száll határidő hajó megbízhatóság Díjszint – mostanság ez a legalapvetőbb

13 A fuvarköltség tényezői
a díjtétel fogalma (egységnyi áru fuvardíja meghatározott távra [adott 2 kikötő közt]) a díjtétel-képzés (alkalmazás) egységei: tömegegység (súlyárukra): LT, MT, ST térfogategység (többször mérő árukra – 1 tonna tömegű része több, mint 1 m3) CBM, cft súly vagy térfogategység hosszúság egység Ro-Ro hajókon érték utáni díjtétel (ad valorem) a küldemény FOB értékének x %-a (leginkább értékbevallás esetén) X USD / W (t) X USD / M X USD / W/M X USD / m vagy ‘

14 díjtétel jegyzés konténerhajók esetén
lehetséges egységek: TEU (twenty feet equivalent unit) (húszlábas egységben) 20 ‘ 40 ‘ (USA-ba 45 ‘ is) változatok FAK (freight all kinds – egyszéges díjtétel árufüggetlenül) CBR (commodity box rate) – árufüggő díjtétel lumpsum

15 korrekciós tényezők CAF  currency adjustment factor
BAF  bunker adjustment factor elvben negatív előjelű is lehet

16 Pótlékok hosszúsági/terjedelmességi pótlék Súlypótlék IMO pótlék
zsúfoltsági pótlék (congestion, peak season s.) időjárási pótlék útvonal pótlék háborús pótlék kalóztámadás kockázata biztonsági pótlék stb.

17 A tengeri fuvarköltség viselése
nem osztható meg ! prepaid CFR, CIF CPT, CIP, DES*,DEQ* DDU*, DDP DAT, DAP * Incoterms 2000 collect EWX FCA FAS FOB tengeren- túli rendeltetési hely indulási hely

18 a szállítmányozó bekapcsolásának elsődleges haszna
összehangolás többletköltségek elkerülése előfeltétele: bekapcsolása a kereskedelmi ügylet előkészítő fázisában megbízás „hosszú” paritáson

19

20

21 A hamburgi kikötő

22 General Cargo

23 Multipurpose

24 Full container

25 Bulk

26 Reefer

27 Heavy cargo

28 Tank

29 Car

30 Ro-Ro v. Ferry boat

31 Feeder


Letölteni ppt "Tengeri fuvarozás BGF-KKK – NG. nappali alapképzés"

Hasonló előadás


Google Hirdetések