Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében"— Előadás másolata:

1 Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
Sőrés Anett Debreceni Egyetem, Szociológia MA II. Témavezetők: Dr. Krémer Balázs, Farkas Éva XXX. OTDK. Budapest, – 16.

2 Miről lesz szó az előadásban?
Elméleti megalapozás Szelekció az iskolarendszerben – iskolai életútmodellek A szakiskolai képzés funkciói Hipotézisek Az eredmények bemutatása Vizsgált dimenziók Kutatási módszerek Főbb megállapítások

3 Iskolai szelekció A társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődése
Szelekciós állomások – differenciálódó iskolai életpályák A szelekció és a szegregáció összefüggései

4 Milyen esélyeik van az alacsony végzettségűeknek?
Kik az alacsony végzettségűek? A szakiskolák presztízsvesztése (Liskó 2006, Sági 2003, Torraco 2007)

5 Mit ér a szakmunkásvégzettség?

6 Hipotézisek A nyolc osztály és a szakiskola elvégzése több dimenzióból is egyenértékűvé vált Kompetenciák Elhelyezkedési esélyek Bérelőny Az alacsony végzettségűek alternatív stratégiákkal rendelkeznek oktatási hátrányaik kompenzálására

7 A módszerről Kvantitatív elemzés
Innotárs: „Munkavállalási és Munkakeresési hajlandóság az alacsony foglalkoztatási szegmensekben” , kutatásvezető: Dr. Krémer Balázs N = 991 fő, év (átlagéletkor: 41,98 év) Adatfelvétel: ősz/tél Véletlen minta (Random walking és születésnap-módszer) Klaszter-analízis

8 A minta szocio-demográfiai jellemzői

9 Eredmények

10 Hol válnak el az iskolai pályák
Hol válnak el az iskolai pályák? Mi eredményezi a „magasabb” végzettséget? Már a gimnázium elkezdése is minőségi ugrást eredményez az iskolai karrierben A szakmunkás végzettség nagyobb esélyeket hordoz magában a nyolc általánosnál A „magas” iskolázottsághoz magasabb tanfolyami aktivitás is kapcsolódik

11 Tudatos mobilitási stratégiák márpedig nincsenek
A „magas” végzettségűek több mint 85%-a legalább reprodukálja szülei státuszát Tudatos mobilitási stratégiákról azonban nem beszélhetünk (max. 7%)

12 Kevesebb kudarc, magasabb végzettség Az iskola belső mechanizmusainak hatása
A „magas” végzettségűeket egyértelműen kevesebb kudarc éri az iskolai pálya során Az általános iskolai megerősítés hatással van a továbbtanulásra

13 Mit ér a szakmunkás végzettség?
A szakmunkás végzettség kompetencia-többlettel jár A szakma megszerzése azonban nem kamatoztatható sem az elhelyezkedés, sem a bérek tekintetében

14 Következtetések A 8 általános iskolai és a szakiskolai végzettség között van minőségi különbség a kompetenciák tekintetében – mégis a gimnázium elkezdése jelenti a nagy választóvonalat A szakmunkás végzettségűek mégsem tudnak a szakmájukban elhelyezkedni, bérelőnyük sincs az alacsonyabb végzettségűekhez képest A státuszreprodukció nem tudatos – a lefelé irányuló intergenerációs mobilitást elsősorban a lemorzsolódás okozhatja

15 Oktatáspolitikai javaslatok
Az iskolarendszerű képzésben oktatott szakmák alkalmazkodása a piaci igényekhez Az iskolarendszeren kívüli képzések összehangolása a szakmunkásképzéssel A szelekciós eszközös elérhetővé tétele az alacsonyabb kvalitásokat igénylő intézményekben is A megszerzett kompetenciák kihasználásának elősegítése

16 Sőrés Anett (sanett88@gmail.com)
Köszönöm a figyelmet! Sőrés Anett


Letölteni ppt "Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében"

Hasonló előadás


Google Hirdetések