Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Információrendszer-architektúrák

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Információrendszer-architektúrák"— Előadás másolata:

1 Információrendszer-architektúrák
Házainkat mi formáljuk: aztán meg ők formálnak minket. Winston Churchill A téma Az előadások, követelmények A gyakorlatok (konzultációk) és az önálló munka Olvasnivalók Kapcsolattartás

2 Az első félév témakörei
A/ Vállalati funkciók és ICT architektúra 1. Szept. 7: Bevezetés: Információs architektúra A gazdaság működése. Rendszerszemlélet. A vállalat, mint rendszer. Labor: Dokumentációs szoftver használata 2. Szept.14: Főfolyamatok ICT támogatása I. Labor: Ábraszerkesztések, szervezeti ábrák, forráskutatás. 3. Szept.21: Főfolyamatok ICT támogatása II. Labor: Folyamatok elemzése: csoportmunka, adatgyűjtés, dokumentálás 4. Szept. 28. : Mellékfolyamatok ICT támogatása Labor 2: Folyamatok elemzése: kiadott esetek prezentálása 5. Okt. 5.: Alapvető ICT architektúrák Labor: Vezetői Reporting, SAP BW (OTP, Audi Magyarország) Egyéni feldolgozási munkák kiadása

3 folytatás B/ Rendszer-funkciók különböző architektúrái
6. Okt. 12: Korszerű kötegelt rendszerek. Rendszerfejlesztés, SOA Labor: Külső előadó: Nagyvállalat IT architektúrájának felépítése Okt. 19: Tranzakció-kezelés, OLTP Labor: munka az egyéni feladatokkal. Okt. 26: Őszi szünet, a foglalkozások elmaradnak. 8. Nov. 2.: Kliens-szerver rendszerek. A hálózati szerver. Intranet, portál Labor: EGYÉNI MUNKÁK BENYÚJTÁSÁNAK HATÁRIDEJE. Csoportok kialakítása, csoportmunkák előkészítése, feladatok kiválasztása. 9. Nov. 9.: Többrétegű architektúrák. E-megoldások. Labor: Az előadások kulcsfogalmainak illusztrálása, anyaggyűjtés. Csoportmunka a kiadott feladaton. 10. Nov. 16: Döntéstámogatás, OLAP, adatbányászat, üzleti intelligencia 10.fej. Labor: Csoportmunka a kiadott feladaton. C/ Integrálás, hálózati munkavégzés 11. Nov. 23: Az integráltság jellemzői, fejlődés 6.fej., Homonnay Labor: Csoportmunka a kiadott feladaton. 12. Nov. 30.: eSCM, eCRM, web2, kiszervezés 3. és 13. fej. ill: vendégoktató Labor: Csoportmunkák prezentációja, értékelés I. 13. Dec. 7: IT konfiguráció- és szolgáltatás-menedzsment, Michelberger, 13.fej. Labor: Csoportmunkák prezentációja, értékelés II.

4 A gyakorlati munkák (egyelőre…)
Az első elkészítendő egyéni munka (20 pont): Kiadott témában adatgyűjtés A forráskutatási módszer leírása (keresők, adattárak) Jelentés készítése (2-3 oldal, szám, szöveg, táblázat, diagram, stb.) A második csoportos munka (3-5 fő, 20 pont): Egy kiadott (pl. ERP, vagy más komplex rendszer kiválasztása) A rendszer bemutatása (funkciók, célok) Elhelyezése a piacon (szegmens, forgalom, elterjedtség, árak, stb.) Forgalmazók, implementálók, hozzáférés Egy installált rendszer esetének ismertetése, vélemény Prezentáció

5 Bevezetés Két példa A gazdaság működése Rendszerszemlélet, fogalmak
A vállalat, mint rendszer A szervezetek közös és eltérő jellemzői – az IR következmények

6 Vaskos tévedések “A rádiónak nincs jövője. A levegőnél nehezebb gépekkel nem lehet felemelkedni” Lord Kelvin, 1899 Ez a „telefon” olyan sok hátránnyal rendelkezik, hogy biztosan nem lesz belőle semmi: másképpen kell kommunikálni! Western Union internal report, 1876 “Azt hiszem, kb. öt nagy IBM számítógép elegendő minden számítási igény kiszolgálására” Thomas Watson, chair of IBM, 1943 Az a probléma ezzel a „televízióval”, hogy oda kell ülni eléje, a szemünket rámereszteni: egy normális amerikai családnak erre sose lesz ideje New York Times, 1949 “Semmi okot nem látok arra, hogy valaki hazacipeljen egy számítógépet” Ken Olson president, Digital Equipment Corp, 1977 Ezt a „személyi” számítógépet senki se fogja megvenni magának Xerox Co. internal report, 1974 “A 640 Kbyte memória minden igényt ki tud elégíteni.” Bill Gates, Microsoft,1981 “Úgy látom, ez az Internet 1996-ra biztosan összedől.” Bob Metcalf, 3Com founder, 1995

7 Gondoljuk meg… Az IBM ICT infrastruktúrája:
datacenter (adatközpont) 1 100 nagyszámítógép 200 ezer középkategóriájú szerver 76 országban 110 ezer alkalmazott számára. Egy megabit információ számítógépes tárolása a hetvenes években kb. ötezer dollárba került, ma 1GB kb. 20 dollárcent, s ugyanilyen az arány az „egy MHz processzor-teljesítmény”-ben számolva is.

8 Az E-Book architektúra
Hogyan lehetne: Könnyebb Olcsóbb Energiatakarékos Bárhol használható Kezelőszervek nélküli Sony Kindle Knol

9 Mire jó a számítógép? Élhetünk-e nélküle: egy nap története…
Információ és kommunikáció konvergenciája Gazdaság és társadalom: az adatok begyűjtése – előállítása - tárolása – átalakítása – továbbítása – hasznosítása A munkaerő vándorlása új szektorokba: az információs hullám, a szolgáltató társadalom A tudás le- és felértékelődése Az információs jogok, a személyi szabadság

10 Gondoljuk végig: reggeltől estig mindenkivel mindent
mindenhol – hogyan? On-board computing Jegyeladás Groupware Távmunka Mobil Internet

11 IA alapfogalmak: konfigurációk, komplexitás 1
Épület/architektúra: építészeti terv - műszaki terv – lakberendező – háziasszony – (házigazda) A „felület” és az infrastruktúra viszonya: ami működik és ami működtet Vállalatok és ICT: „informatikai nyomornegyed”, „kommunikációs viskó”, „összkomfortos lokális hálózat”, „információs katedrális” A szabadkőművesek és az informatika: Tudomány híján: művészet az informatika? Eltitkolás, kaszt-szellem, összetartás Saját nyelv, zsargon, viselkedésmód, saját kommunikációs csatornák Szakma helyett akárki: villamosmérnök, rádiótechnikus, hegedűművész – majd lassan kialakuló szakmák, foglalkozások Amint kialakul, szakmává, tudománnyá válik: szigorú racionalitás – somogyi parasztház, évszázados tapasztalati alapon! Vessük össze: több-szerveres hálózat, sok kliens, authentikáció, biztonsági rendszerek, alkalmazások, adatbázis Ami azonos: az analitikus-szintetizáló építő-módszer; a hagyományok (tapasztalat alapú) szerepe Ami eltér: az eszközök hihetetlen változatossága, a szakmák kialakulatlansága, a tapasztalat hiánya

12 Munkaerő és szektorok (USA)
Management Egészségügy Pénzügyi szolgáltatás Oktatás, könyvtárak Értékesítés, marketing Termelés Irodák, adminisztráció Szállítás Élelmiszer, vendéglátás

13 IA alapfogalmak: konfigurációk, komplexitás 2
Tekintsünk két webhelyet: Gastroyal - ??? Látszik a „tartó-szerkezet”, világos a struktúra? Rögtön tudjuk, mit várhatunk? Hatékony a navigáció a tartalomban, eljutunk oda, ahova akarunk? Releváns válaszokat kapunk, vagy elmossák? Minden szolgáltatás működik? Megtaláljuk a házigazdát, a szakácsot, a lakájt és a kertészt? Ha valami nem tetszik, nem működik: kinek mondhatjuk el? Vannak rozsdás, lyukas lavórok, koszos zoknik, száraz kenyérvég? Mikor festették ki utoljára a házat? Milyen kütyük vannak: szuvas koloniál, virágvázával, vagy minimal art és high-tech média?

14 Az informatika „teljesítménye”
1976: az informatikai szektorok értéktermelése eléri a gyártó-összeszerelő iparágakét az USA-ban 1980: a munkaerő 52%-a „információs” szektorokban dolgozik, ez közel 63 millió embert jelent (USA) 1990: Ezek a szektorok elérik a GNP 75%-át A Microsoft ma többet termel, mint a General Electric A világon kb. 1 mrd ember internetezik Az újfajta termékek (PC, tárolók, mobiltelefonok, beépített elektronika, szoftverek) és szolgáltatások (távközlés, Internet) felmérhetetlen hatással vannak a globalizációra; átalakítják a gazdaságok szerkezetét; átalakítják a munkaerő-keresletet Magyarországon 100 lakosra 32 számítógép jut, a háztartások 48%-ának van internetes kapcsolata, az alkalmazottaknak 37%-a használ számítógépet Egy iskolabútor vagy 20 évig használható, egy tankönyv kb. 10 évig, egy PC 2-3 évig, egy alkalmazói szoftver 1 évig… Mi kerül többe?

15 Some data on ICT industry today
US households 2003: 64% having Internet, mainly broadband Worldwide spending on IT trillion US$ Worldwide software spending billion US$ Worldwide PC shipments million pieces In million Windows systems were installed Gartner Group: growth in the global PC market was 13.7% for 2007 (with m PCs sold, including 64.2 million in the U.S.). 53% of computers sold in May 2005 were laptops iPod has sold more than 100 million units as of April 2007, Hungary, 2001: 213,000 PC, +7%; 2008: 40% broadband access : Internet use 52%; Budapest: 70% Annual ICT growth in EU: +4,4%, Eastern-Eu.: +13%, Turkey: +15% From 150 million people employed in the US there are 40 million "knowledge workers"

16 A számítógép: áttekintés
Az általános információ-feldolgozási modell: ADAT ÁTALAKÍTÁS ÚJFAJTA ADAT ADAT INFORMÁCIÓ TUDÁS DÖNTÉS

17 UPS: globális verseny és az IT
Jim Casey & Claude Ryan, 1907: “Best Service with Lower Rates” Ma: évi 3 milliárd küldemény, 185 országban, verseny a FedEx-szel. : az UPS 1.8 milliárd dollárt ölt IT rendszerekbe. 1. DIAD kézi adatrögzítő aláírásokhoz a sofőröknél. 2. GSM telefonon továbbítás a kocsiból. 3. Központi nagygépes adatbázis Mahwah-ban (New Jersey), a megrendelő lekérdez, vagy papírt is kaphat 4. TotalTrack: vonalkódos csomagkövetés 5. Megrendelő-irodák: vevőszolgálati PC közvetlen eléréssel 6. Állandó megrendelők: közvetlen lekérdezés UPS szoftverrel 7. Inventory Express, 1991: egyszerű termékek raktárról történő rendelése ig, kiszállítás másnap ig bárhová a világon 8. UPSNet, 1988: saját világméretű Intranet hálózat, EDI, számlázás,kontroll, vevőszolgálat Datamation, 1995,1st March ESET

18

19

20

21 Gondoljuk meg: vállalat és információs architektúra
MIK A BEMENETEI ENNEK A RENDSZERNEK? ADAT? Információ? Tudás? MILYEN FELDOLGOZÁSOKAT VÉGEZNEK? Adatfeld? Infofeld? Tudás-mgmt? MIK A KIMENETEK, KINEK? MILYEN ARCHITEKTÚRA-ELEMEK KELLETTEK MINDEHHEZ? HOGYAN MŰKÖDNE AZ UPS AZ IR NÉLKÜL?

22 Feldolgozás bemenet kimenet
MIRŐL BESZÉLÜNK? EGY RENDSZER-MODELLRŐL: KÖRNYEZET VEVŐK SZÁLLÍTÓK SZERVEZET Információs rendszer VERSENY- TÁRSAK KÖRNYEZET (természet, épített) TÁRSA- DALOM, POLI- TIKA, HATÓ- SÁGOK Feldolgozás osztályozás, rendezés, számítás bemenet kimenet visszacsatolás TULAJDONOSOK

23 A vállalat alrendszerei
OVIT

24 Vállalati információs folyamatok: operatív, végrehajtási szint (APQC)
1/ A fogyasztói piac megismerése 2/ A vevők megrendeléseinek kezelése 3/ Tervezés, újratervezés (termék, szolgáltatás) 4/ Erőforrás-igények meghatározása 5/ Árkalkuláció 6/ „Termelés”: nyersanyagtól a késztermékig gyártás és/vagy szolgáltatás 7/ Értékesítés, fizikai és pénzügyi folyamatok 8/ Kapcsolattartás, CRM, visszacsatolás American Productivity & Quality Centre APQC, 2002 6 1 2 3 4 5 8 7

25 Értéknövelési lánc és információ
alkatrészek szállítók késztermékek megrendelések termékterv gyártás eladás kiszállítás szolgáltatás termék igény termékinformációk rendelés vevők elvárások

26 Formalizáljuk: rendszer, részrendszer
RENDSZER: egymással kapcsolatban lévő részek, közös céllal együttműködnek (nyílt - zárt) SZINERGIA: a részrendszerek hatásainak összegzése kisebb, mint az együttes hatás RÉSZRENDSZER: önmagában rendszerként működő rész egy rendszerben, csak más a nézőpont MÓDSZERTAN: elvek és tudás halmaza: eljárások, technikák és eszközök egy-egy esetre MÓDSZER: szisztematikus eljárásrendszer Bertalanffy, 1968;Churchman, 1968; Aristoteles...

27 System: definitions A system is a collection of components that constitute a whole. A system operates in an environment from which the system is delimited by a boundary. Organizations are probabilistic, open systems. An organization is thus influenced by a wide variety of inputs. A system is decomposed into subsystems. Subsystems in an organization share resources. The modular nature of software is an example of system decomposition. Information feedback is an important factor in determining the success of a business. A company promoting a new product in the market relies on feedback from its customers to address issues related to the product. Increasing competition demands that companies act on these issues in a timely manner. MIS plays an important role in the feedback loop of an organization. Information systems can be used by management to formulate corrective actions. Information systems may be employed to forecast the projected performance of an organizational unit on the basis of current internal data and of certain system inputs, such as external information.

28 Rendszer-elméleti fogalmak
Rendszer: azonosítható, egymással kapcsolatban álló, közös cél érdekében együttműködő elemek A rendszer határa és elemei elkülöníthetőek A részrendszer önmagában rendszer, része egy nagyobb rendszernek - más a nézőpont, más az absztrakciós szint Szinergia: „Az egész a részek összegénél nagyobb hatást jelent” Kommunikáció és interfészek (részek,külvilág) Nyílt („adaptív”)- zárt („strukturált”) rendszer Determinisztikus – sztochasztikus; emberi – gépi Absztrakt – fizikai; egyszerű – bonyolult Informális és formális (információ)-rendszerek Részrendszerek csatolásának jelentősége: szoros, vagy eltolt/ pufferelt Visszacsatolás (feedback) jelenősége a vezérlésben Rendszertervezés: az állapottér elemzése, HIPO analízis a részrendszerekre, folyamatok átszervezése, vezérlő-szabályozó rendszer átszervezése

29 A vezérlő rendszer feladatai
Funkcionális rendszer Bemenet Kimenet Folyamat előírások érzékelés beavatkozó vezérlés

30 Példa: rendszer, részrendszer, csatolás, visszacsatolás, határok
Alvállalkozói számlák befogadása, kezelése számla- kezelés VIR számlák jelentések könyvelés vállalkozók vezetők pénzügy BANK külső infok pl. csőd-értesítő

31 A rendszerszemlélet előnyei
A bonyolultság leképezésére: fekete doboz - felbontási (dekompozíciós) módszerek bemenetek és kimenetek elemzése rendszerállapotok elemzése Módszertani előnyök: használható a matematikai rendszerelmélet információ-visszacsatolás elmélete irányítás-vezérléselmélet, „vezérlőrendszer”-elemzés információelmélet, kommunikációs lehetőség ábrázolás-technikákkal, játék- és döntéselmélet, csoportmunka-módszerek, stb. Ford, 1980: fős számla-kezelő részleg szervezése. Mazda: 4

32 A rendszerszemlélet hátrányai
eltérő módszerrel a valóság eltérő leírását kapjuk a modell részletessége más és más lehet nincs egyetértés módszerekben („eljáráshalmaz és szisztematikus eljárás bonyolult feladat megoldására”) és módszertanokban (filozófia, elvek, „paradigma”, illeszkedő módszerek halmaza, technika)

33 A vállalati szervezet, mint speciális rendszer
Churchman, C.,1968: „ A szervezet a környezettel aktív kapcsolatban lévő, önfenntartásra törekvő emberi társulási rendszer, amely valamilyen konkrét cél érdekében jön létre és működik” A vállalati szervezet sajátosságai: ismert a cél és az elvárt teljesítmény mértéke definiált a környezet és a működés feltételei ismertek az erőforrások, a belső termelési tényezők definiáltak a rendszer komponensei, azok célja, tevékenysége, állapotai, a teljesítés mérték-rendszere a célok eléréséhez adott bemenetekből adott feltételek mellett adott kimeneteket kell létrehozni mindezt egy „vezetői szerv” felügyeli és irányítja, vannak benne „kliensek” és nélkülözhetetlen egy „designer”.

34 Miért kell az informatika? (Hansen,2004)
Racionalizálás. Számítógépes információfeldolgozással csökkenthetjük a munkaerő létszámát és így csökkenthetjük a költségeket. Nagy adatmennyiség feldolgozása. A tárolókapacitás, a feldolgozási sebesség lehetővé teszi, hogy igen nagy tömegű adatot gyorsan, naprakészen kezeljünk (pl. bankokban, áruházakban, közigazgatásban). Rutintevékenységek kiváltása. Monoton rutintevékenységeket számítógépes rendszer válthat ki. Az emberi hibalehetőségek lecsökkennek.. Döntéstámogatás. Aktuális, minőségi információkat állíthatunk elő, amelyek különböző szintű döntéseket alapozhatnak meg. Jó minőségű eredmények elérése. A számítógép komplikált számításokat igen rövid idő alatt meg tud oldani. Így különböző egzakt, vagy közelítő módszerekkel a feladatok újabb köre oldható meg (pl. gazdasági prognózis, beruházás-számítás, árú elosztás különböző piacokon). Stratégiai versenyelőny. A vállalat üzleti folyamatait (vállalat-vállalat, vevő-vállalat, szállító-vállalat) más formában szervezhetjük a számítógép segítségével. Ez vonatkozhat mind a belső, mind a vállalatok közti folyamatokra (Internet felhasználás, elektronikus piac, stb.)

35 Egy másfajta rendszermodell: A vállalat erőforrásai
Munka Pénz Anyagok Tárgyi eszközök Információ Tudás, technológia Személy-ügy Pénzügy K+F Infor-matika Kapcsolati tőke Értékesítés Beszerzés Eszköz-menedzs. Ter- melés, szol-gál-tatás Az IA tervezéséhez elsősorban a vállalati struktúrát, annak jellegét kell ismernünk!

36 A “technikai” modell Tőke és Munkaerő a két tényező
Egy termelési függvény leírja, milyen módon lesz az inputból termék/szolgáltatás Az outputot elfogyasztja a környezet Mindehhez stabil, formális struktúrák szükségesek

37 A viselkedéstudományi modell
„A vállalat jogok, privilégiumok, kötelezettségek,felelősségek kiegyensúlyozott együttese” Megegyezések történnek emberek-szervezet szintjén: milyen munkát hogyan mikor kivel kell elvégezni

38 IT/IR és a modellek: tanuljunk mindkettőből!
Ha “technikai” jellegű a cég: cseréljük ki az inputokat és outputokat, változtassuk meg a “termelési”’ rendszert takarítsunk meg tőkét, munkaerőt: ProdMgmt-orientált MIS Ha “viselkedéstudományi” jellegű: változtassuk meg az információk birtoklásának, ellenőrzésének rendszerét, változtassuk meg az adatok/infók hozzáférési rendszerét, változtassunk a döntési környezeten, stb HR/IM/TM-orientált MIS Keressünk példákat!

39 Amiben egyeznek a szervezetek
Amikor inforendszert építünk, újratervezünk egy ICT architektúrát: tanuljuk meg, miben egyeznek meg (közös vonások), és tanuljuk meg, miben térnek el jelentősen (egyedi, különös jellemzők). Így a tervezés/tanácsadás nagy részét standardizálhatjuk, s az egyedi, speciális alrendszerekre koncentrálhatunk!

40 A/ Miben egyeznek meg Max Weber, 1911: “Bürokratikus” szervezetek struktúrájának felismerése szervezeti politikák meghirdetése szervezeti kultúra követése, erősítése, építése világos elhatárolások: munka, specialitások többszörös hierarchia explicit szabályok, eljárások (SOP!) generális, univerzális szabályok a pozíciókat technikai kvalifikációkkal jelölik ki: tréningek, képzés, kompetencia-vizsgálatok maximális szervezeti hatékonyság: kisebb input, több profit - ez az alapelv Példa: A Ford és a japán autógyártás eltérései

41 B/ Amiben eltérnek szervezetek, inforendszerek
Differenciák: struktúra, célok, vezetési stílus, feladatok jellege, környezet és kezelése, stb. Mintzberg, H.: The Structuring of Organizations, 1979 1/ Entrepreneurial : egyszerű, fiatal, kicsi 2/ Machine bureaucracy: lassú, tömegtermelő 3/ Professional bureaucracy: tudás & professzionalizmus, szakmaiság 4/ Divizionális bürokrácia: “osztott” környezet 5/ Adhokrácia: feladatok, projektek, kutatás, változó környezet, gyenge vezetési igény

42 Entrepreneurial struktúra: csekély, szegényes IR
IA PÉLDÁK?

43 “Machine bureaucracy”: standard kimenetek, lassan változó környezet, centralizáció - “nagygépes IR”
IA PÉLDÁK?

44 Professzionális bürokrácia: gyenge centralizáció; tudás-alapú irányítási rendszer; iskola, kórház; SOP-ok centrális IR-e, a többi az osztályok szintjén IA PÉLDÁK?

45 Divizionált bürokrácia: kombináció, vezető, nagy cégek; eltérő piacok, környezet; EIS központosítoitt, MIS decentralizált - konfliktusok! CIO kérdése? IA PÉLDÁK?

46 Adhokrácia: “task force” stílusú vezetés és struktúra; K+F; élvonalbeli környezet;
“top level” IR, IT a projektekben IA PÉLDÁK?

47 Mi a kurzus feladata? A vállalat információs architektúrája az alkalmazott digitális hardver-eszközök, távközlési - kommunikációs berendezések, hálózatok, számítógépes vezérlésű irodai és ipari eszközparkok, mindezek alapszoftverei, az alkalmazási portfolió elemei (programcsomagok és egyedi fejlesztések), a vásárolt szoftverek licenszei, a felhalmozott adatállományok, tudástárak, web-portálok tartalma, az információs eljárási protokollok, az informatikai szakértelmet képviselő emberi erőforrások és a rendszer vezérlését végzők (vezetők, szabályzatok, politikák, tanácsadók) komplex együttese.

48 Mit csinál az IA menedzser?
Egyszerűen és világosan: rendet csinál az információs szénakazalban, annak a szervezetnek-vállalatnak a részére, amely saját képére a megfelelő IA rendszert kialakította és üzemelteti: Kezeli az adat- és információ-feldolgozó eljárásokat, begyűjti és tárolja a szervezet számára szükségesnek ítélt belső és külső állományokat, gondoskodik a biztonságról. Strukturál, megszervezi a megtalálást, az elérést, a rész-állományokat leválogatja és rendelkezésre bocsátja. Figyeli és értelmezi az üzleti célokat és az ezekhez szükséges információs igényeket; katalizál és innovál ezen a téren, segíti és támogatja a döntéshozatali munkát. S mindezt dokumentálja, költség-hatékonyan végzi, kontrollálja, s felelősséget vállal minden paraméterért.

49 Kulcs-szavak Társadalmi, mérnöki-ipari és más architetúrák -
rendszer – alrendszer – visszacsatolás – vezérlés – rendszer elemei - rendszer határa – szinergia – formális rendszerek – zárt és nyílt rendszerek - bürokratikus rendszer – vállalkozói rendszer – gépi bürokrácia – divizionális szervezet - adhokrácia – APQC folyamat – technikai jellegű szervezeti modell – viselkedéstudományi modell – üzleti folyamat – információs architektúra – IA menedzsment alapfeladatai


Letölteni ppt "Információrendszer-architektúrák"

Hasonló előadás


Google Hirdetések