Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Agresszivitás az iskolákban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A kutatásban közreműködtek: Kiss Judit, Simon Mária, Singer Péter, Vágó Irén,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Agresszivitás az iskolákban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A kutatásban közreműködtek: Kiss Judit, Simon Mária, Singer Péter, Vágó Irén,"— Előadás másolata:

1 Agresszivitás az iskolákban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A kutatásban közreműködtek: Kiss Judit, Simon Mária, Singer Péter, Vágó Irén, Vígh Sára

2 Előzmények Fiatalok agresszív magatartása az iskolában és iskolán kívül „tanárverések” Blaha Lujza tér c. A rendőrség által készített „problématérkép” d. Az iskolai integrációval összefüggő problémák (lásd: pl. Kerepes) Vegyük figyelembe a média hatását! Számos adat van arra, hogy az iskolákban mindig is voltak agresszív magatartású tanulók, vagy lehetett számolni másfajta agresszivitással! Kosztolányi Dezső: Aranysárkány, Móricz Zsigmond: Légy jó mindhalálig! Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk, Balla Borisz: Niczky növendék, W. Golding: A legyek ura, Gajdar: Timur és csapata, M. V. Llosa: A város és a kutyák, Ottlik Géza: Iskola a határon, Takami Kósun: Battle Royale, H. Mann: Ronda tanár úr,

3 A kutatás módszertana A kutatás célja: problémafeltárás egy intézkedési cselekvési terv megalapozásához A minta: a fővárosi fenntartású középfokú intézmények vezetői és tanulói számára készült on-line kérdőív Válaszadás: az utóbbi években tapasztalható legmagasabb válaszadási hajlandóság Vezetők: 85 fő Tanulók: 1822 fő A rendőrségi problématérkép alapján kiválasztott intézményekben vezetői interjúk és tanulói fókuszcsoportos beszélgetések (18) Fókuszcsoportos beszélgetés fővárosi intézményvezetőkkel és gyermekvédelmi felelősökkel

4

5

6 A kérdés így hangzott: Hány gyereket érintenek, és az összes tanulóhoz viszonyítva milyen arányban az Önök iskolájában az alábbi megoldások? (A táblázatban a minta átlagadatai szerepelnek!)

7 Iskolatípusok és tanulói problémák

8 Problémát jelentő tanulói magatartások

9 A problémát jelentő tanulói magatartásformák változása az elmúlt 5 évben

10 Honnan, kitől szereznek leggyakrabban tudomást a tanulók viselkedési problémáiról?

11 Milyen gyakran fordulnak elő az alábbi viselkedésformák az osztályban
Milyen gyakran fordulnak elő az alábbi viselkedésformák az osztályban? , hogy soronként, viselkedésformánként osztályozzon! 1= soha, 2= ritkán, 3= közepesen, 4=gyakran, 5=rendszeresen

12 Problémát jelentő tanulói magatartásformák a tanulók szemszögéből

13 Osztálytársai kb. hány százalékát jellemezné úgy, hogy…

14 Ha igen, mihez kötődik ez a baráti kör? (fő)

15 Mennyire tartja a tanulók számára biztonságot nyújtó helynek az Önök iskoláját?

16 A tanulók szabadidő-felhasználásáról
Tanári-vezetői vélemények: „Biztos, hogy sok helyre járnak, de ezt mi nem tudjuk.” „Nekem úgy tűnik, hogy a szabadidejük eltöltése nagyon sivár módon történik. Rendkívül szegényes az érzelemviláguk.” „A szabadidejüket alvással töltik., evéssel, aztán bekapcsolják a tévét. Hétvégén diszkóznak, de azt, hogy hol, nem tudom.”

17 Problémák, amelyek agresszivitáshoz vezet(het)nek (vezetők)
Hiányzás mértéke magas, fős osztályok mellet ezt nehéz kezelni 24 fő a maximális létszám évfolyamon, de 15-tel van probléma”. „Kevés eszköz van a pedagógusok körében, sőt, gyakorlatilag semmi.” „Tanárok idősek, a fiatalok nem tudnak bánni a tanulókkal” „nincs motiváció a tanulók előtt”, „nincs a tanuláshoz affinitás „18 éves korhatár nehezíti a munkát, mert addig az iskolában kell tartani a gyereket.” „18 éves korhatár nehezíti a munkát, mert addig az iskolában kell tartani a gyereket.” „Volt olyan társaság egy-egy osztályban, amelyek kaptak drogokat. Itt a Belváros, sajnos, veszélyforrás is lehet.”

18 Diák – tanár közötti konfliktusokról
Nálunk többször volt már ilyen … az órán a gyerek csak fütyült, a tanár meg a tarkójára adott egy taslit.. és az osztálytársam is fenyegetőzött azzal, hogy a szülei ezért elintézik a tanárt.. Az, hogy simán letegezik a tanárt, elküldik a kurva anyjába a tanárt, meg ehhez hasonlók. az eseteket a tanárok nagy része eltussolja, mert attól félnek, hogy elfogynak a diákok, vagy nem tudom. A probléma az volt, hogy egy iskolán kívüli banda konfliktusba keveredett az iskolán belüli bandával – ezt egy tanárnő megpróbálta megbeszélni velük, hogy valami jó süljön ki az egészből. A válasz az volt, hogy a külső banda megfenyegette a tanárt, hogy agyon lesz verve, megölik, meg hasonlók. Utána a tanárt mindig kísérte valamelyik kollégája kísérte haza heteken át, mert félt a tanár. A fenyegetés miatt, nem is tudtak tenni semmit a tanárok Hasonló jelenet volt tavaly is, amikor a tanárnő adott neki egy hármast, és a csajszi felállt az asztalra ordított, hogy te nem tudsz osztályozni A graffitisekkel is baj van, őket nem könnyű kezelni. Ha beagresszívóskodik, akkor a 300 ablakot is összefirkálja

19 Diák – diák közötti konfliktusokról
nekem te csak törölköző vagy…. Csapkodja a padot, leszúrat minket disznóölő késsel, hívja a barátait, hogy leszúrjanak minket disznóölő késsel. bekurvaanyázik, akkor odamegyek és kitöröm a nyakát !

20

21 A kutatási eredmények összegzése
További feladatok A kutatási eredmények összegzése A szakértői bizottság által összeállított anyag + a kutatási eredményre támaszkodva javaslatok készítése az intézkedési terv számára Az elkészült anyag publikálása

22 Köszönöm munkatársaim és a szakértői bizottság nevében a figyelmüket!


Letölteni ppt "Agresszivitás az iskolákban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A kutatásban közreműködtek: Kiss Judit, Simon Mária, Singer Péter, Vágó Irén,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések