Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

NEVELÉSI MÓDSZEREK Forrás: Czike Bernadett (szerk.): Bevezetés a pedagógiába. Szöveggyűjtemény. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest, 1996.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "NEVELÉSI MÓDSZEREK Forrás: Czike Bernadett (szerk.): Bevezetés a pedagógiába. Szöveggyűjtemény. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest, 1996."— Előadás másolata:

1 NEVELÉSI MÓDSZEREK Forrás: Czike Bernadett (szerk.): Bevezetés a pedagógiába. Szöveggyűjtemény. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest, 1996.

2 Támogató, útmutató nevelési módszerek
Pozitív én üzenet Bátorítás Dicséret Jutalmazás Sikerhez segítés

3 Korrigáló nevelési módszerek
Emlékeztetés Figyelmeztetés Szidás Fenyegetés Büntetés (szeretetmegvonás, verés)

4 Jutalmazás és büntetés
Mi a jutalmazás és büntetés célja? Hogyan jutalmazzak? Hogyan büntessek? Hibák, nehézségek a mindennapi gyakorlatból

5 Jutalmazás – büntetés célja
A büntetés és a jutalmazás célja a büntető, jutalmazó személy által közvetített értékek megerősítése, az általa elvetettek gyengítése, azaz magatartás- és tevékenységszabályozó funkciót töltenek be. operáns kondicionálás

6 A dicséret mint pozitív megerősítés
A dicséret, mint szociális megerősítés lehet: Barátságos gesztus (bátorító pillantás, bólintás, helyeslő kézszorítás, mosoly, vállon veregetés, stb.) Elismerés, helyeslés A bizalom kimutatása Szóbeli, írásbeli dicséret Apró figyelmesség (matrica, maci pecsét)

7 A jutalmazás mint pozitív megerősítés
Mint anyagi megerősítés: Ajándék, játék, pénz, stb. Mint nem anyagi megerősítés: Dicséret Kellemetlen feladat elengedése Kedvelt tevékenység feltételeinek biztosítása, engedélyezése, stb. Hatásai: Önbecsülés, önbizalom növekszik Fokozódó motiváltság, érdeklődés, kreativitás, teljesítmény, Elvárt magatartás előfordulási valószínűsége nő

8 Siker és sikerélmény A siker olyan pozitív következmény, amely közvetlenül adódik egy dologból, magatartásformából, cselekvésből. A siker független a másik szubjektumtól, a növendék szempontjából önjutalmazó.

9 Milyen a jó jutalmazás? vágyakozás a jutalomra szükségletkielégítő
mértéktartó kritériumok alapján történik személyre szabott konzekvens

10 Hibák a dicséretnél,jutalmazásnál
Tartós, túlzott alkalmazással értékét veszti Külső motivációt alakít ki, erősít meg, tartósít (a jutalomért teszi amit tesz) Távoli vagy elérhetetlen a cél A jutalom kerülő úton is megszerezhető A túl sok jutalmazás  devalválódás, gyengül a belső motiváció A „hatalmi pozícióban” levő személy iránti függőséget erősíti

11 Korrigáló nevelési módszerek
Negatív énüzenet Emlékeztetés Figyelmeztetés Szidás Fenyegetés Büntetés

12 Korrigáló nevelési módszerek
A büntetés néhány megkülönböztetett formája: A szeretet megvonása Kirekesztés Megalázás Lelki terror Verés, testi fájdalom okozása

13 A büntetés hibái Megszégyenítő, megalázó a büntetés
Súlyos fizikai bántalmazás Testi és lelki terror Kollektív büntetés Nem szándékos tettért is büntetünk

14 Az iskolai jutalmazások - büntetések
Szóbeli, írásbeli dicséret Könyvjutalom Bizonyítványba írt tantárgyi, szorgalmi, magatartási dicséret Pénzjutalom Oklevél Utazási jutalom Kitüntetések Szóbeli intés, figyelmeztetés Írásbeli figyelmeztetés, intő, rovó Igazgató elé idézés Fegyelmi tárgyalás

15 A jutalmazás és büntetés hatása
Önértékelés Csökken Belső motiváció Kedvező Énkép Kedvezőtlen Együttműködő Viselkedés Agresszív, félelem


Letölteni ppt "NEVELÉSI MÓDSZEREK Forrás: Czike Bernadett (szerk.): Bevezetés a pedagógiába. Szöveggyűjtemény. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest, 1996."

Hasonló előadás


Google Hirdetések