Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A globalizáció és a kultúra
2
A globalizáció fogalma
A modern világ népeinek növekvő kapcsolatrendszere és kölcsönös függése. Nemzetállami határok „elmosódása”. Globalizáció
3
„Nincsenek határok” Repülőgép segítségével néhány óra alatt a Föld bármely pontjára eljuthatunk. A nemzetközi pénzügyi tranzakciók a számítógépek segítségével egy-két másodpercet vesznek igénybe. A híradástechnika az információk rendkívül gyors áramlását teszi lehetővé. Globalizáció
4
GLOBALIZÁCIÓ 1. A világ kulturális és gazdasági egységesedése. 2.
A modern világ népeinek növekvő kapcsolatrendszere és növekvő függése. 3. Világméretű munkamegosztás és piac kialakulása. Az áruk, a tőke, az emberek és az információ áramlását a technika gyorsítja. Globalizáció
5
Vers „A kocsma, hitted, kiirthatatlan.
Tévedtél. A helyén pizzahát van, s ahogy régen kiült a tornácra, úgy ül öregapád most a mekdonálcba. Kis falud a tőke kicifrázza, a piactér mostmár szitipláza.” Globalizáció
6
Accor szállodalánc Globalizáció
7
Accor szállodalánc Globalizáció
8
Mit jelent a globalizáció?
A világ összekapcsoltsága Túlnépesedés erősödése A gazdasági megoszlás A jövedelmi különbségek erősödése A gazdasági, kulturális homogenizáció, fogyasztói társadalom, nemzetközi kereskedelem, a televízió, az internet hódításai Az egész világon ugyanazok a gazdasági, kulturális minták terjednek el. Globalizáció
9
Globalizáció és antiglobalizáció
minden egyforma lesz a leggazdagabbak diktálják a feltételeket belső piaci korrekciók csekély mértékben Globalizáció -nemzetközi méretek munkamegosztás, munkahelyteremtés „Aki kimarad, lemarad!” Globalizáció
10
Néhány következmény Pénzpiaci forró pontok működése és gazdasági autonóm régiók kialakulása /kontra nemzetállamok „Informacionalizmus” (Castells, 1980!) az információ termelése, forgalmazása, feldolgozása már alapvető forrása a termelésnek, termelékenységnek. Üzleti ökoszisztémák, hálózatok jönnek létre: fogyasztók, gyártók, beszállítók,forgalmazók, szolgáltatók Leomló határok, 80 nap helyett 48 óra óra alatt lehet körbeérni a földön Globalizáció
11
A marketingtevékenységek egynél több országban zajlanak.
Nemzetközi marketing A marketingtevékenységek egynél több országban zajlanak. A különbség nem a marketingfogalmakon múlik, hanem a környezeten, amelyben a marketingterveket meg kell valósítani! Globalizáció
12
Globális marketing Globális termék/brand Globális árpolitika
Globális cég Globális termék/brand Globális árpolitika Globális fogyasztói magatartás Sztenderdizáció Szponzorálás Reklám Internetbázis Globalizáció
13
A HELYI KULTÚRÁK SAJÁTOSSÁGAI
4 P + „ÖTÖDIK ELEM” A HELYI KULTÚRA A KULTÚRA ÖRÖKÖLT ÉS TANULT ÉRTÉK A FELVETT SZOKÁSOK ÖSSZESSÉGE Globalizáció
14
Kultúrák közeledésének hatásai
Pozitív hatása: lehetővé teszi a "más"-nak jobb megismerését, a másság elfogadását, a pozitív, kölcsönösen jobbító hatások érvényesülését . Negatív hatása: egységesülő, globális kultúra, illetve civilizáció kialakulása felé visz, melyben a domináns kultúra és civilizáció félő, hogy elnyomja az egyes nemzeti-nemzetiségi kultúrákat, civilizációkat, illetve nyelveket. Globalizáció
15
Eredmény: a kultúra egyes elemeinek tudatos alkalmazása
A VIZSGÁLAT CÉLJAI Ki dönt a vásárlásban? Kinek a véleménye számít? Termékhasználat Célba talál-e a kommunikáció? Hol és milyen körülmények között üzenjünk? Eredmény: a kultúra egyes elemeinek tudatos alkalmazása Globalizáció
16
Férfias vagy nőies beállítottság
KULTÚRÁK DIMENZIÓI 1. Férfias vagy nőies beállítottság Az egyének egy bizonyos társadalmon belül mit tartanak fontosabbnak Eredmény, vagy folyamatorientáltság Férfias kultúra, ha a végeredmény fontos (arab országok, Japán) Nőies kultúra, ha a procedúrák, a célhoz való eljutás fontos Globalizáció
17
SIKER ITT, BUKÁS OTT Egy csendes középosztálybeli külvárosi környezet, a házak nagyon egyformák és közel vannak egymáshoz. A fiatal feleség hazavárja a férjét, míg a szomszédban a csinos szomszédasszonyt látjuk. Egyszer csak megérkezik a férj egy vadonatúj Renault Mégan-nal és megáll a szomszéd ház előtt, kezében egy csokor rózsával elindul befelé. Természetesen ezt látja a fiatal felesége és hatalmas jelenetet rendez. A férj ekkor veszi észre, hogy nem a saját, hanem a szomszéd ház előtt állt meg és elkezd szabadkozni, hogy ez az új autó miatt van, aminek sokkal jobbak a fékei mint a réginek. Globalizáció
18
A USP az új ABS-rendszerű fék volt.
Bonyolódik a jelenet, kiderül az is, hogy a feleségnek születésnapja van és a férj meg akarta lepni egy szép új autóval, amit végre megengedhetnek maguknak. A végén persze tisztázódik minden és egymás nyakába borulnak. A USP az új ABS-rendszerű fék volt. Pozicionálás: fiatal „kezdő” családok. A TV reklám eredménye: Belgiumban hatalmas siker, az értékesítések a reklám hatására jelentősen nőttek. Hollandiában teljes bukás Globalizáció
19
Egyéni (Amerika), vagy demokratikus-közösségi (Japán)
KULTÚRÁK DIMENZIÓI 2. Egyén vagy közösség orientált Az a dimenzió, amely megmutatja, hogy egy kultúrán belül mennyire elfogadott az egyén illetve a közösség akaratának érvényesülése. Egyéni (Amerika), vagy demokratikus-közösségi (Japán) Globalizáció
20
Távolságtartó beállítottság
KULTÚRÁK DIMENZIÓI 3. Távolságtartó beállítottság Az a dimenzió, amely megmutatja, hogy egy kultúrán belül mennyire elfogadott a hatalom és annak különböző megnyilvánulásai. Tisztelet: Oroszország, India, Szerbia Elutasítás: Magyarország Globalizáció
21
Mi jellemzi a távolságtartó kultúrákat?
A hatalmi/vallási jelvények, ikonok vagy szereplők melletti megjelenés erősítheti a termék vagy márkanév elfogadását, vagy az üzenet hitelességét. A „Gorbacsov vodka” egy régi jól bevált termék. „Orbán vodka”? „Gyurcsány vodka”? Globalizáció
22
Bizonytalanságkerülő: az inmobil magyar Elfogadó: USA - mobilitás
KULTÚRÁK DIMENZIÓI 4. A BIZONYTALANSÁG ELKERÜLÉSÉRE VALÓ HAJLAM Az a dimenzió, amely meghatározza, hogy egy kultúrán belül mennyire félnek az emberek a bizonytalan szituációktól, illetve mennyire hajlamosak elfogadni az adott struktúrákat. Bizonytalanságkerülő: az inmobil magyar Elfogadó: USA - mobilitás Globalizáció
23
Rövid vagy hosszú távú orientáltság
KULTÚRÁK DIMENZIÓI 5. Rövid vagy hosszú távú orientáltság Az a dimenzió, amely kifejezi, hogy egy kultúrán belül mennyire számítanak a rövid vagy hosszú távú célok. Ez a dimenzió jelentős különbséget csak a keleti és az európai, ill. nyugati kultúrák között mutat. (EU rövid, keleti hosszú) Globalizáció
24
Mit nem vettek figyelembe a hirdetők?
A belga kultúra erősen férfias beállítottságú, míg a holland kultúra erősen nőies. A férfias kultúrában a fontos pénzügyi döntéseket a családfő, a férfi hozza (magyar vidék?) A nőies kultúrában minden fontos döntést a család közösen, konszenzus alapján hoz. Globalizáció
25
Kulturális korlátok: a nyelv
Nyelvi korlátok: a helyszíni kommunikációt akadályozzák (szóban és írásban is) Egy svájci étterem étlapján találtuk: „Our wines leave you nothing to hope for.” Egy koppenhágai repülőjegy irodában: „We take your bags and send them in all directions.” Globalizáció
26
Kulturális korlátok: attitűd
Az értékrend erősen kultúrafüggő. Franciaországban a tradicionális étkezés magasabb pfreferenciájú, mint a gyorsétkezésé Szlogenek megfogalmazása: mi áll az adott országban középpontban Globalizáció
27
Kulturális korlátok: viselkedési normák
Elsősorban a helyi frontszemélyzet kiválasztásánál fontos Mosolygós amerikai, pesszimista közép-európai A fejlett országokban sem épülnek le a kulturális korlátok (a londoni buszon sem veszi le csadorját a mohamedán nő) Mi a szépségideál az adott országban? Globalizáció
28
KONKLÚZIÓ A különböző kultúrák ismeretében könnyebb megismernünk és főleg megértenünk más országok, vagy akár a falu/város gondolkodásmódját. Ezen keresztül tökéletesíthetjük a kommunikációt, illetve ebből adódóan egyes termékek vagy márkanevek sikeres bevezetését. Globalizáció
29
Globalizáció
30
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!
Katona Mária Globalizáció
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.