Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó"— Előadás másolata:

1 A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó
A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó? Kató Lenke Magyar Fogyasztó Platform

2 A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó?
Szerintetek mekkora helyet foglal el agyunkban a fogyasztás gondolata. Alapvetően úgy tűnik, hogy a fogyasztás minden értékrend, emberi kapcsolat alapja.

3 A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó?
Milyen témák érdeklik Önt? Csoportok Magyarországon az eltérő érdeklődési körök szerint Kultúrlények: (15%) Kiemelkedő érdeklődés: Kultúrák; Művészet; Tudomány; Vallás; Környezet 40+ korosztály Magasabb végzettség Háziasszonyok: (18%) Kiemelkedő érdeklődés: Főzés; Ház, lakás; Gyereknevelés; Természet nők 40 év felett középfokú végzettség Ifjú titánok: (13%) Kiemelkedő érdeklődés: Sportolni; Wellness; Internet; Divat; Mozi Tizen- és huszonévesek Technokraták: (15%) Kiemelkedő érdeklődés: Autók; Elektronikai termékek; Internet férfiak 30 éves korig Elzárkózók: (30%) Kiemelkedő érdeklődés: Csak a sport nézése esetében haladja meg kissé az átlagot, minden egyéb tekintetében átlag alatti. 60 + korosztály Befogadók: (9%) Kiemelkedő érdeklődés: minden iránt az átlagot jóval meghaladó érdeklődés, Pl. művészet, kultúrák, környezet, wellness, sportolás nők leginkább a éves korosztályból felsőfokú végzettség forrás: GfK Hungária

4 A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó?
Már egészen kis korunkban jelentkezik fogyasztási igényünk. Persze ludasak ezen igény kialakításában a márkák és a reklámok is…

5 A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó?

6 A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó?
de segít benne a szülő is, aki már igencsak kicsi gyermekét elviszi vásárol, ahol a csöppség maga válogathat. Így korán kialakul bennünk a vásárlás mechanizmusa.

7 A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó?
Végignézve a mai társadalmon, feltehetnénk a kérdést: „Vásárolok, tehát vagyok” ? Ha nem is vagyok, de kompenzálok. A magyarok egyre erősödő múltidéző szokásáról és ennek valószínűsíthető okairól kevés szó esik; pedig jelenleg Magyarországon a lakosság 42 százaléka nyilatkozik úgy, hogy nagyon csalódott a rendszerváltásban, mert az elvárásai közül szinte semmi sem teljesült.

8 20 év a magyar társadalomban
Gazdasági- és politikatörténeti változások Az érzelmek – kötődés intenzitása Kezdünk tisztán látni: Itt már minden az EU-felkészülés jegyében történik Mégsem olyan egy-szerű (és nekünk kell megvívni a csatát) A magyar gazdaság gyakorlatilag betagozódik a nagy európai rendszerben A pártpolitika eluralja Magyarországot Mindenekfelett konvergencia Változást akarunk! (reformok nélkül) Eufória és cselekvési vágy ? ? ? forrás: GfK Hungária

9 A rendszerváltás megítélése Magyarországon
forrás: GfK Hungária

10 A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó?
Rendelkezünk elvárásokkal, melyek életünkhöz, jövőnkhöz, karrierünkhöz stb. kapcsolódnak. De vannak vajon fogyasztói várakozásaink is? A ritka kivételtől eltekintve nem igazán, hiszen senki nem ébred úgy reggel, hogy nekem például feltétlenül málna ízű ásványvízre van szükségem, azonban a reklámokkal a gyártok felkeltik a vágyat... Furcsa mód, a fogyasztó az utóbbi 6-7 évben mintha tönkrement volna, például hullik a haja és a foga, pedig a valóságban ugyanolyan, mint volt csak a reklámokból sugárzik felé ez a kép.

11 A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó?
Sokan és sokféleképpen próbálnak hatni érzelmeinkre. Így tesznek a márkák is. Kihasználják, hogy a magyar fogyasztók alapvetően nem szeretik felvállalni az érzelmi konfliktusokat. Szeretjük a fejünket homokba dugni, könnyű támadási felületet biztosítva azt érzelmi alapon meggyőzni kívánó márkáknak.

12 A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó?
Bár hagyjuk magunkat érzelmi impulzusokat befolyásolni, a jövőbeni kampányokban valószínűleg ez már nem lesz elég. Mivel amennyiben egy márka szeretné a fogyasztót megfogni, akkor élményt kell adnia, érzelmi kötödést kell kialakítania.

13 A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó?

14 A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó?
A GfK Hungária februári, mintegy 1000 fő megkérdezésével történt kutatásának kérdései egyebek mellett firtatták azt is, hogy hogyan viszonyulunk a reklámokhoz. A sokszor újdonságokról is hírt adó reklámokkal szemben a legfőbb követelmény az, hogy informáljanak. A megkérdezettek háromnegyede szerint a reklám manapság már életünk része. És hogy hogyan vélekedünk a reklámokról?

15 Informáljon. Például, hívja fel a figyelmemet a globális felmelegedésre.

16 A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó?
A GfK Hungária februári kutatása során a fogyasztók reklámokkal kapcsolatos állításokat értékeltek: Legnagyobb arányban (86 százalék) azzal az állítással értettek egyet, mely szerint a reklámoknak elsősorban informálniuk kellene, nem pedig befolyásolniuk. Hasonlóan magas arányban (75 százalék) értettek egyet azzal is, hogy manapság a reklám már az életünk része. A fogyasztók háromnegyede úgy véli, hogy a reklámok mindig túlzóak, így nem hihetőek. A válaszadók 67 százaléka ért egyet azzal az állítással, miszerint reklámozás nélkül a termékek olcsóbbak lennének. Minden második megkérdezett szerint a reklámok összezavarják az embereket, akik így azt sem tudják, mit vásároljanak meg.

17 A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó?
Legkevésbé azokkal az állításokkal értettek egyet a fogyasztók, amelyek a reklámok szórakoztató szerepét firtatták. A válaszok alapján csupán 32 százalék gondolja azt, hogy a reklámok változatosságot hoznak az életünkbe. A reklámot a megkérdezettek 30 százaléka tartja a szórakozás esztétikailag kellemes formájának, de csak 27 százalékuk szokta a reklámokban hallott dallamokat, szlogeneket dúdolni.

18 Az „egyetértek” és „teljesen egyetértek” együttes százaléka
Állítás Az „egyetértek” és „teljesen egyetértek” együttes százaléka 2007 2003 1999 A reklámok nem befolyásolják igazán a közvéleményt 38 41 a reklámok összezavarnak, az ember nem tudja, mit vásároljon meg 50 58 53 manapság a reklám az életünk része 75 74 78 a reklámoknak informálniuk kellene, nem pedig befolyásolniuk 86 85 89 reklámozás nélkül a termékek olcsóbbak lennének 67 72 66 a reklám a szórakoztatás esztétikailag kellemes formája 30 36 31 a reklámok manapság elkerülhetetlenül szükségesek 55 56 a reklámok mindig túlzóak, így nem hihetőek 76 73 a reklámozás szükségtelen 37 47 a reklámok változatosságot hoznak az életünkbe 32 39 a reklámok rávesznek bennünket, hogy felesleges dolgokat vásároljunk meg 63 61 gyakran azon kapom magam, hogy a reklámokban hallott dallamokat vagy szlogeneket dúdolom 27 Mennyire ért Ön egyet az alábbi kijelentésekkel egy 1-től 4-ig terjedő skálán, ahol az 1 = egyáltalán nem ért egyet, 4 = teljesen egyetért? (az adatok a válaszadók százalékának átlagában kifejezve) A reklám nem szórakoztató???? Legkevésbé azokkal az állításokkal értettek egyet a fogyasztók, amelyek a reklámok szórakoztató szerepét firtatták.

19 A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó?
Szerintem ez szórakoztató…

20 A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó?
Meg ez is…

21 A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó?
Tehát nem szeretik nagyon a reklámokat. Nem könnyű ilyen „ellenszélben” alkotni… Azonban a márka, hosszú évtizedek munkája után, akár ikonikus márkává is válhat, így immár egyszerű termék- vagy szolgáltatás cserén kívül többet tud majd adni a fogyasztónak. Például eldukálhatja, akár környezetvédelemre is (vagy sportra ;) - box). A nevelt fogyasztó pedig valószínűleg tudását tovább adja, mivel a ma embere viselkedésének 90%-át másolja valakiről.

22 A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó?
Az is tény, hogy a reklám állandóan megszakítja életünket…A márkák által manapság használt „figyelem gazdaságát”, melyben a fogyasztók életét állandóan megszakítják és őt egyszerű gyakori felhasználónak tekintik, akit nagy ígéretekkel próbálnak elcsábítani, el kell érkeznie a „vonzás gazdaságának”, ahol a márka elkötelezettséget vált ki az inspirált, intim gesztusokkal kényeztetett és érző emberi lénynek tekintett felhasználóból.

23 A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó?
Élmény…

24 A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó?
Tehát dőljünk hátra (vagy levitáljunk nyugodtan), és várjuk a kényeztetést!

25 Köszönöm a figyelmet! Kató Lenke kommunikációs- és programmenedzser Magyar Fogyasztó Platform 1016 Budapest, Naphegy tér 8. Tel.:


Letölteni ppt "A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó"

Hasonló előadás


Google Hirdetések