Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Outsourcing Készítette: Giczi Gyöngyi és Gáspárné Tatai Kinga

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Outsourcing Készítette: Giczi Gyöngyi és Gáspárné Tatai Kinga"— Előadás másolata:

1 Outsourcing Készítette: Giczi Gyöngyi és Gáspárné Tatai Kinga
II. évf., emberi erőforrások szak

2 Vázlat Mi is az az outsourcing? Outsourcing típusai
A kiszervezés előnyei és veszélyei A kiszervezés kockázatai HR outsourcing Magyarországi helyzetkép

3 Mi is az az outsourcing? „Outside Resource Using”  a vállalkozáson kívül elérhető erőforrások igénybevétele a vállalkozás feladatainak ellátásához. Az outsourcing lényege: - erőforrás kihelyezés; - alkalmazás kihelyezés; - tevékenység kiszervezés; - egy cég olyan tevékenység, szolgáltatás elvégzését bízza egy külső vállalkozásra, amelyet jellemzően maga is el tudna végezni. Fogalma: outsourcing alatt azt a speciális folyamatot értjük, amiben egy vállalat az addig szokásosan maga által végzett valamelyik tevékenységét átadja egy, az adott tevékenységre szakosodott más vállalatnak és a jövőben azt a bizonyos tevékenységet – díjazás ellenében – ezen másik vállalat látja el. Sikeres outsourcing esetén a tevékenységet átadó és az azt átvállaló cég egyaránt profitál az átszervezésből.

4 Az outsourcing területei
Az outsourcingot először azokon a területeken (pl. takarítás, biztonsági szolgálat, étkeztetés) alkalmazták, amelyek kívül estek a vállalatok fő tevékenységi körén. A következő hullámban az információtechnológia területén kötődtek hosszabb távú szerződések, és ma már a módszert alkalmazzák a következő területeken is: - Adminisztráció (sokszorosítás, levelezés, leltározás), - Pénzügy (bérelszámolás, anyagbeszerzés, könyvelés, ügyvitel), - Emberi erőforrások (toborzás, kiválasztás, humánerőforrás fejlesztés, HR-információs rendszer), - Marketing (direct marketing, telemarketing, reklámozás, kiállításszervezés, marketing terv készítés).

5 Szélsőségek „Szervezzünk ki mindent, amit csak lehet!”
„A kiszervezés szót nem is szabad kiejteni!” Meg kell találni a megfelelő középutat, és olyan kiszervezéseket végrehajtani, amelyek a cég számára előnnyel járnak.

6 Kiszervezést kiváltó okok
Törvényi környezet Anyavállalat nyomása Költségcsökkentés Hatékonyságnövelés Létszámleépítés igénye Funkcionalitás (nem alaptevékenység) Szakmai kompetencia Pénzügyi mutatók javítása

7 Outsourcing típusai Spin-off cégek – A cég profiljától eltérő tevékenység kivitele egy elkülönülő vállalatba. Munkaerő-kölcsönzés – Nem tekinthető igazán outsourcingnak, de nagyon markáns vonulatot jelent. „Hagyományos” outsourcing – Adott tevékenység magas színvonalú ellátása külső szolgáltató által – A cég fő tevékenységére tud koncentrálni.

8 Outsourcing előnyei Költségcsökkentés A hatékonyság növelése
A professzionalitás kiterjesztése a lehető legtöbb tevékenységre A képzési költségek csökkentése A járulékos tevékenységek csökkenése Stratégiai gondolkodás, világos célok

9 Outsourcing előnyei Megbízhatóság
A szolgáltatóval kiépített jó kapcsolat Teret nyer a hozzáadott érték Gyors változások nyomon követése Időszakos igények kielégítése Ügyfélelégedettség

10 Az outsourcing veszélyeket is rejt magában:
a kihelyező vállalat elveszítheti az ellenőrzést a korábban „kapun belül” megoldott tevékenység felett, és ez zavarokat okozhat a működésben, nehéz előre jelezni, milyen hosszú távú pénzügyi hatásokkal jár a kihelyezés, a kihelyezés miatti létszámleépítés feszültségeket okozhat, fokozottan ügyelni kell a partner helyes megválasztására.

11 A kiszervezés kockázatai
Mottó: A kihelyezés kockázatokkal jár, de nem kihelyezni ha szükséges, az még nagyobb kockázat. A kihelyezés sikerét több kockázati tényező is befolyásolhatja, az alábbiak a gyakoribbak: - stratégiai kockázatok, - bevezetési kockázatok, - a szolgáltató kiválasztásának kockázatai, - a kihelyezés menedzsmentjének kockázata, - a szolgáltatás minőségének kockázata, stb. A sikeres kihelyezés érdekében a lehetséges kockázatokat még a kihelyezés előtt fel kell térképezni és meg kell fogalmazni a kezelési stratégiákat - ez nagymértékben hozzájárul a kihelyezés sikerének biztosításához.

12 Humánügyviteli outsourcing
Jellemzően kiszervezett tevékenységek: - Bérszámfejtés - TB feladatok - Munkaerő-kölcsönzés Esetenként kiszervezésre kerül: - Munkaügyi feladatok - HR ügyfélszolgálat Általában cégen belül marad: - Toborzás - Képzés - Teljesítményértékelés Mindenképpen érdemes cégen belül maradnia hozzáértő kapcsolattartónak, aki a munkavállalók felé is fontos, de a külső céget is ellenőrizni tudja.

13 Munkaerő-kölcsönzés Elsősorban a következő területeken alkalmazzák:
– Nagy fluktuáció esetén, – Nincs kapacitás a HR funkciókra (toborzás, elbocsátás, stb), – Kampányszerű működés. Típusai: – Állandóan foglalkoztatottak – Kampánymunkások

14 Munkaerő-kölcsönzés előnyei
Jól becsülhető munkaerő-költségek. Kisebb belső HR szükséges. A kölcsönzött munkaerő jól motiválható az állandó státusz ígéretével. A kölcsönzött munkatársak a kölcsönzés lejártával könnyebben találnak munkát a kölcsönző cégen keresztül.

15 Munkaerő-kölcsönzés veszélyei
A kölcsönzött munkaerő másodrendű állampolgárnak érzi magát. Kevésbé motivált. Nagyobb lehet a fluktuáció. Bérfeszültségek a kölcsönzött és az állandó munkaerő között.

16 Humánügyviteli adminisztrációs outsourcing
Szolgáltatás kiszervezése, az informatikai háttér megváltoztatása nélkül, vagy a munkaügyi szoftver cseréjével együtt. Olyan szolgáltató partner kiválasztása, amely: - saját főtevékenységéhez kiválóan ért és megbízható szolgáltatást tud nyújtani, - megfelelő szaktudással biztosítja a szolgáltatás állandó színvonalát, - megbízható informatikai és szakmai háttérrel rendelkezik.

17 Magyarországi helyzetkép
Az outsourcing terén Magyarországon egymással ellentétes folyamatok figyelhetők meg. A szolgáltatás-outsourcing terén az ország egyre vonzóbbá válik – e téren a régió más országaival együtt már India pozícióit fenyegeti – (IBM, GE, SAP service centerek létrehozása, vagy áthelyezése ide), ugyanakkor a gyártás terén – a magas bérek és az erős forint miatt – veszített vonzerejéből és üzembezárásra is sor került (pl. IBM merevlemez-gyár bezárása 2002-ben, az Artesyn áttelepülésre Romániába 2005-ben). A Global Outsourcing Report 2005-re Indiát, Kínát, Costa Ricát, Csehországot és Magyarországot sorolta a legfőbb outsourcing célországok közé, és a 2008-as outsourcingra ajánlott országok harmincas toplistáján Magyarország szintén szerepel.

18 Forrás: http://www.bankihitel.hu/index.php?us=fogalomtar&id=315

19 Elérhetőségeink: http://groups.google.com/group/gazdmen07

20 Köszönjük a figyelmet!


Letölteni ppt "Outsourcing Készítette: Giczi Gyöngyi és Gáspárné Tatai Kinga"

Hasonló előadás


Google Hirdetések