Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2009. április 3. Ficzkó Ildikó ficzko@bibl.u-szeged.hu Honlapelemzés 2009. április 3. Ficzkó Ildikó ficzko@bibl.u-szeged.hu.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2009. április 3. Ficzkó Ildikó ficzko@bibl.u-szeged.hu Honlapelemzés 2009. április 3. Ficzkó Ildikó ficzko@bibl.u-szeged.hu."— Előadás másolata:

1 2009. április 3. Ficzkó Ildikó ficzko@bibl.u-szeged.hu
Honlapelemzés 2009. április 3. Ficzkó Ildikó

2 miért? tanulmányok tapasztalatszerzés
előkészítő munkálatok: honlaptervezés fejlődés

3 hogyan? honlapelemzés vs információkeresés folyamatában más
céljában ugyanaz információ megtalálása

4 alapinformációk oldal neve, címe van-e? pontos megnevezés
az oldal URL-je legyen ugrópont! (.doc, .html) elemzés dátuma

5 „küldetésnyilatkozat”
megfogalmazódik-e a honlapon a célja? ha igen, hogyan? van-e küldetésnyilatkozat? kell-e küldetésnyilatkozat?

6

7

8

9

10

11

12

13 a tartalom összegzése mi a honlap tartalma összefoglalóan 1-2 mondatban? megfogalmazható-e? segít-e a küldetésnyilatkozat? a honlap neve utal-e a tartalomra?

14 a megcélzott közönség kinek szól, kinek készült a honlap?
a kör szélessége utalás erre hol? küldetésnyilatkozat menüpontok szerkezet

15 cél és tartalom tartalmát tekintve eleget tesz-e a honlap a megfogalmazott cél(ok)nak? átfogó, alapos, mélyreható infomációkat ad-e a témáról? mennyire törekszik teljességre?

16 tartalom és szerkezet mi a honlap rendezőelve (pl. a tartalom logikája, stb.)? könnyen átlátható-e a szerkezeti felépítése? milyen típusú a szerkezet: lineáris, hierarchikus, központosított, teljes vagy ezek kombinációja? a szerkezet összhangban áll-e a tartalommal? a tartalom mélysége tükröződik-e – és hogyan – a szerkezetben?

17 tartalom és kezdőlap a tartalom milyen mélységéig tájékoztat a kezdőlap? az elvárható főbb tartalmi elemek megjelennek-e a kezdőlapon?

18 elérhetőségek 1) információt, szolgáltatást nyújtó, ajánló intézmény, személy, csoport 2) webmester

19 elérhetőségek 1) van-e elérhetőségi adata ( , levélcím, cím, stb.) a honlapon szolgáltatást nyújtó, ajánló intézménynek, személynek, csoportnak? ha igen, könnyen lokalizálhatók-e ezek az elérhetőségi adatok? milyen egyéb formája van a kommunikáció lehetőségének (pl. helyett űrlap)? megfelelőek-e ezek a felhasználó számára?

20 elérhetőségek 2) könnyen lokalizálható-e a webmester elérhetőségi adata? webmester = tartalomgazda?

21 interaktivitás mennyire interaktív az oldal?
kínál-e egyéb, a honlapon túlmutató szolgáltatásokat (pl. hírlevél, stb.)? kér-e regisztrációt? milyen mértékben (szintek) korlátozódik a hozzáférés?

22 navigáció milyen segítséget, eszközöket kapunk a navigációhoz?
menüsorok, ismétlődő menük, legördülő menü, keretek, gombok, nyilak, … tudom-e mindig, hogy „hol vagyok”? milyen honlapszerkesztési, HTML és formai elemek segítik (vagy nehezítik) a navigációt? keresési lehetőség? honlaptérkép?

23 ugrópontok a honlap tartalmát kiegészítik-e a honlapon kívülre vezető linkek? gazdag-e ez a linkgyűjtemény? milyen módon vannak a linkek rendezve (tematikus, alfabetikus, stb.)? URL-t látunk-e vagy a másik honlap nevét? annotáltak-e a linkek? élnek-e a linkek?

24 „up-to-date” információk
megítélhető-e, hogy a honlapon található információk mennyire frissek? van-e jele a rendszeres karbantartásnak? automatikus vagy manuális dátumfrissítés, stb.)? kezdőlapon és/vagy minden oldalon?

25 tartalom a hasonló oldalakhoz viszonyítva mennyivel tud a honlap többet, kevesebbet vagy mást? a feldolgozott témát tekintve mekkora a lap jelentősége? van-e tartalmát tekintve különleges vonása a honlapnak? mit lehetne legfőbb erényeként kiemelni? milyen esetben, mire használható a legjobban?

26 design, forma a honlap formai megoldásai erősítik-e a tartalmat és a navigációt? a design szemszögéből nézve egységes arculata van-e a honlapnak? milyen az esztétikai hatása? tetszetős-e? áttekinthető-e? mi a felhasználó első benyomása? milyenek a színek, grafikák, képek, betűk? harmonikusak-e ezek a formai megoldások vagy zavaróak? jól olvashatók-e a szövegek? megfelelők-e a kiemelések?

27 szöveg a honlap nyelvezete nyelvileg, nyelvtanilag helyes-e?
világos-e a fogalmazás?

28 szöveg idegen nyelven van-e a honlapnak idegennyelvi változata?
könnyen észrevehető-e ez? teljesen azonos-e az idegennyelvi verzió a honlap elsődleges nyelvével? az adott honlap esetében szükséges-e ez? megtalálhatók-e a fontos információk más nyelveken? hány nyelven?

29 letöltés milyen gyorsan tölthető le az oldal?
megfelelő méretűek-e (az olvasást, megértést segíti-e) a szövegek hosszúsága? vannak-e túlméretezett képek, szövegfájlok? van-e felhasználóbarát nyomtatási (csak szöveg, .rtf, .pdf, stb.) lehetőség?

30 forrás, metaadatok a keresőrendszerek megtalálják-e a honlapot?
vannak-e metadatok az oldalon? milyen nyelven?

31 kulcsszavak honlapelemzéshez 1.
design tartalom interaktivitás biztonság technikai megoldások menedzselés

32 kulcsszavak honlapelemzéshez 2.
tartalom megjelenés működés

33 kulcsszavak honlapelemzéshez 3.
az egész elemzése meghatározott szempontok alapján egy részének elemzése (meghatározott logika alapján kiválasztva az oldalt ill. oldalakat)

34 feladatmegoldás az Internet segítségével: útvonal-információ!
URL és/vagy az oldal neve hogyan jutunk oda? menüpontok, linkek helyének, sorrendjének feltüntetése formai megoldás: gondolatjel, nyíl, stb.


Letölteni ppt "2009. április 3. Ficzkó Ildikó ficzko@bibl.u-szeged.hu Honlapelemzés 2009. április 3. Ficzkó Ildikó ficzko@bibl.u-szeged.hu."

Hasonló előadás


Google Hirdetések