Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Novák Géza Máté Kathleen Gallagher Bullying and its Compatriots:

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Novák Géza Máté Kathleen Gallagher Bullying and its Compatriots:"— Előadás másolata:

1 Novák Géza Máté Kathleen Gallagher Bullying and its Compatriots:
Racism, Sexim, and Homophobia „Nincsenek ártatlan szemlélők.” Novák Géza Máté ELTE – Neveléstudományi Doktori Iskola I. évf. Budapest, december 06.

2 Kathleen Gallagher egyetemi oktató a torontói egyetem (Toronto of University) neveléstudományi tanszékén kutatásokat végzett és drámatanárként dolgozott New York City-ben és egy torontói katolikus leánygimnáziumban Drama Education in the Lives of Girls, Imagining Possibilities című könyvében egy olyan tanulási módot mutat be, melyben illusztrálja, hogy a dráma termékeny talaját adja a leányiskolában tanulók érzelmi és intellektuális fejlődéséhez. Abból a célból teszi mindezt, hogy megvizsgálja a dráma iskolában kifejtett lehetőségét, és erejét a tanulási folyamatban.

3 Erőszak az iskolában - Rasszizmus, szexizmus és homofóbia
Az erőszak kérdése A homofóbia vizsgálata A szociális kirekesztés feloldása drámával Fórum Színház: „The Bully Workshop ”

4 Az erőszak kérdése

5 Tények: - az amerikai 13 évesek 36%-a, míg a kanadaiak 23%-a hetente legalább egyszer lehangolt - 18 évnél idősebb kanadaiak közül 2 és fél millió szenved depresszióban (Canadian Mental Health Association, 2002) - minden ötödik amerikai fiatal mentális problémákkal küzd (American Psychiatric Association, 2000)

6 Felismerés: a művészetek és különösen a dráma növeli az esélyt az együttműködésre a szociális és tanulmányi megosztottságok és különbségek áthidalásában segíthet a bonyolult és gyakran zavarokkal teli nevelési és kortársi, és főleg osztálytársi viszonyok jobb megértésében az iskolai tárgyak közül a dráma kivételes (lehetőség) a fentiek megvalósítására

7 Egy lehetséges dráma-definíció:
A drámapedagógia olyan pedagógiai és művészeti módszeregyüttes, amelyben a dráma (természetesen nem az irodalom harmadik műneme értelmében!) a cselekvő és kreatív-alkotó tanulás módja; a történeten és játékon keresztül való és gondolkodásra ösztönző tanulás, mint a személyiség- és képességfejlesztés egyik lehetséges eszköze írható le. (Novák, 2006)

8 Mit jelent az „…élmény, az érzelmi-tapasztalati megközelítés útján a gyerekeket többlettudáshoz juttatni”? a) változás a megértésben b) változás a tantervi anyagban c) változás az erkölcsi, társadalmi tapasztalatokban/attitűdökben d) tanulás közös erőfeszítés útján e) tanulás játékon keresztül f) tanulás színházi formákon, kifejezőeszközökön keresztül

9 Jonothan Neelands a drámáról a következőket írja:
„A dráma a jelentésteremtés társas (interaktív) módja. Benne a jelentést a képzeleten belül érvényes, a valóságos helyzetet szimuláló és azzal megegyező cselekvéseken és nyelvi megformáláson keresztül közvetítjük.” (Neelands, 1994)

10 Szauder Erik szerint: „ A dráma a tudást szociális közegben vizsgálja, valós vagy fiktív szociális helyzetek köré szerveződve felfedezik és vizsgálat tárgyává teszik a tanulók által elsajátítandó tárgyi ismereteket, fogalmakat és készségeket.” (Szauder, 1996)

11 A program célkitűzései:
antidiszkriminációs és méltányosság - elvű nevelés és tantervi fejlesztés művészettanárok (kreatív tanárok) iskolapolitikai támogatása tanár - és diák workshop -ok beépítése a dráma tantervbe a dráma tréning közös tapasztalatainak adaptációs lehetőségei az iskolai szintű beavatkozás keretei

12 A homofóbia vizsgálata

13 „Dráma nevelés, ifjúkor, és társas összetartás: Az önazonosság újraépítése városi környezetben” című kutatás New York-i és torontói iskolákban Mi segíti elő és mi akadályozza egy tanuló teljes és aktív részvételét az osztályközösség életében?

14 Akadályozó tényezők: a nyílt homofób beállítódás
a gyűlölet kimutatása mint általános jelenség a városi iskolákban

15 Dion: Felhúzzák az agyamat a melegek.
Shahbib: Nézzed a csinos lányokat a világban, és utána bele fogsz esni valakibe, akit Billnek hívnak? Perry: Annyi minden történik a világban, miért pont a melegekkel kell annyit foglalkozni? Natalie: A melegek betegségeket hordoznak (terjesztenek). Ezért foglalkoznak velük annyit. Tanár: Mielőtt továbbmennénk a beszélgetésben, arra kérlek benneteket, hogy gondolkodjatok, mielőtt megszólaltok. Ha a mondanivalótok homofób, vagy gyűlölettel teli, inkább ne mondjátok el. A homofóbia olyan, mint a rasszizmus; azért gyűlölsz valakit, mert egy bizonyos csoporthoz tartozik.

16 Shahbib: Ez betegség-nem természetes. A vallásom szerint meg kell büntetni a melegeket - két vagy három szemtanúnak kell lennie - és ha legközelebb is együtt vannak, megölhetik őket. (torontói 11. osztályosok)

17 A szociális kirekesztés feloldása drámával

18 Miben segít a dráma? a konfliktus kezelésében és annak eredményes feltárásában az osztályközösség csoportdinamikájának feltárásában a diákoknak az elnyomó és szociálisan kirekesztő nagyobb rendszerekhez való viszonyuk tisztázásában megérteni, hogy mi az ami veszélyt rejt magukra/másokra nézve az osztálybeli kapcsolataik szempontjából

19 Joan McLeod : Egy lány alakjai (The Shape of a Girl)
a nemi és faji viszonyok kamaszkor nagykorúvá válás „lány-társadalom” a hatalom és etika tágabb kérdései

20 Fórum Színház: „The Bully Workshop”

21 Három megdöbbentő címsor a victoriai Reena Virk halála idejéből:
„A tizenéves gyilkos úgy tett, mintha a halál tréfa lenne.” „A tinédzser a szemtanúk szerint cigarettázott, miközben fojtogatta Reena Virket.” „Diákok tudtak a tervezett támadásról, de meg sem kísérelték megakadályozni.”

22 Tíz kérdés az iskolai erőszakról pedagógusoknak
1. Az erőszak egyetemes probléma? 2. Ez a legrosszabb, ami ma egy iskolában történhet? 3. Hogyan lehet megközelíteni az iskolai agresszivitás problémáját? 4. Vajon mi (tanárok) nem „tanítjuk” a gyerekeket arra, hogy erőszakosak legyenek? 5. Szégyen a családban az erőszak? 6. Hogyan segíthetjük az áldozatokat? 7. Hogyan tudja egy iskolai közösség elérni, hogy véget vessen a „kipécézésnek”? 8. Hogyan tudnak a szülők együttműködni az iskolával? 9. Mi a „szexuális zaklatás”? 10. Mi a legfontosabb üzenet, amit közvetítenünk kell erről a jelenségről?

23 FELNŐNI… Fel tudok nőni békében. Fel tudok nőni háborúban.
Fel tudok nőni olyan magasra Amilyen magas a szobám ajtaja. Tudok sötétben is növekedni – Nem kell sokáig keresned: Gyertyát gyújtok majd a fejemben, Könnyű lesz észrevenned. Tudok nőni lágyan is, És édessé is növök, Mint a fű, vagy ott a kutyatej A lábaim mögött; Vagy összemegyek hirtelen, Dobbantok és kiáltok, hogy A Boldogság Kék Madarát elijesszem: H E S K I N

24 Irodalom 1. Gallagher, K Bullying and its Compatriots: Racism, Sexism, and Homophobia. Ed.: Swartz L. The Bully Issue Toronto: OISE/ÚT’s Magazine for Schools, Vol. 34, NO. 2. 2. Gallagher, K Drama Education in the Lives of Girls Toronto: University of Toronto Press. 3. Neelands, J. : Dráma a tanulás szolgálatában. Bp. Magyar Drámapedagógiai Társaság 1994. 4. Novák Géza Máté: Merre van a Makarenko utca? Az iskolai fenyítés kérdéséről egy drámatréning tapasztalatai alapján. Drámapedagógiai Magazin/31. Szerk. Kaposi L.; Budapest. 5. Novák Géza Máté: Let the World Go – Drug Prevention with Drama. Conflict Management and Prevention for the violence free school – the model project of The 21st Theatre in Education Association. (Ed. Dr. Attila Sárváry. International Visegrad Found. Epidemology and Social Effects of Drug-taking in the Visegrad Fourcontries, Nyíregyháza, 2006.) 6. Szauder Erik: A dráma mint pedagógia I. rész. Drámapedagógiai Magazin 1996/ p.

25 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Novák Géza Máté Kathleen Gallagher Bullying and its Compatriots:"

Hasonló előadás


Google Hirdetések