Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Javasolt eszközök, módszerek

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Javasolt eszközök, módszerek"— Előadás másolata:

1 Javasolt eszközök, módszerek
megvásárolható elkészíthető (filléres)

2 POLYDRON I. testépítő, pattintós síkidomokból (elemei);
csoportmunkára alkalmas; 1. feladat: adott 6 db háromszög, 1 db. négyzet, 1 db. szabályos ötszög és hatszög; építsetek belőle szabályos gúlákat, és mérjétek meg (előtte becsüljétek meg) a testmagasságot, majd számítsátok ki (68 perc)

3 POLYDRON II. Hogyan mértétek meg?
számolások felírása, 4.1 mintapélda (ötszög: túlmutat, hatszög: parkettázás) 2. feladat: építsetek olyan a élű teset, amely úgy keletkezik, hogy a kocka éleire szabályos háromszögeket állítunk (csillagtest)! Miből mennyit adjak?

4 POLYDRON III. konkáv test keletkezik – hogyan lehet ebből elvileg konvexet készíteni? → síkmetszet (rombododekaéder) Mik az oldallapok? Hány darab? számítások (pl. oldallap magassága) lapszögmérő használata

5 POLYDRON IV. 3. feladat: építs a, illetve 2a oldalélű szabályos tetraédert a háromszögekből! Mennyit adjak? Hogyan változik a felszín és a térfogat? 4. feladat: síkmetszetek vizsgálata (pl. kocka síkmetszetei: ötletbörze, majd rendteremtés: háromszög, négyszög, ötszög, hatszög alakú síkmetszetek rendszerezése)

6 POLYDRON V. 5. feladat: kocka és tetraéder hálói; hányféle lehet, milyen esetekben nem áll össze a négy szabályos háromszög tetraéderré? 6. feladat: építsük meg a szabályos testeket! hasonlóság, szimmetriák, stb.: sík- és térgeometriában is használható, kézzelfogható;

7 Prímtéglák: oszthatósági szabályokhoz
írásvetítő + átlátszó fólián a köv. számok: 2, 2, 2, 3, 5, 5, 13, 19, 173, 257, 617; nem átlátszó lapok a letakaráshoz; nem számítjuk ki az értékeket, csak hagyjuk prímtényezős (szorzat) formában a számokat;

8 Prímtéglák II. Számelmélet alaptétele: készítsünk összetett számokat!
Oszthatósági szabályok: pl. 2·3·5 nem osztható 617-tel; mely számok oszthatók 15-tel, 17-tel; mely számok végződnek 0-ára; stb. Négyzetszámok, köbszámok előállítása: pl. legyen benne egy 2-es is; 2,2,5: mit rakjunk mellé, hogy négyzetszám legyen?

9 Prímtéglák III. 2 téglát letakarunk; fogalmazzunk meg igaz állításokat! 3 téglát letakarunk; fogalmazzunk meg igaz állításokat! az értéke legalább 8, legfeljebb 1000; lehet-e négyzetszám, köbszám; végződhet-e 0-ára; osztható-e 25-tel, 36-tal

10 Prímtéglák IV. prímtéglákból összeállított szám összes osztója, legkisebb/legnagyobb valódi osztója, LNKO-ja, LKKT-je, osztható-e bizonyos számokkal; egyéb kérdések.

11 10x10-es táblázat számokkal I.
Sokszorosított, vetített vagy mágneses számkorongos; Eratosztenészi szitával a prímek kiszűrése; Ki mennyi szabályt ismer fel (HF); hol vannak: 9-es szorzótábla; hol vannak: a számjegyek összege 10; kis négyzeteknél a számok összege egyenlő; négyzetszámok kitakarásával szabályok keresése.

12 10x10-es táblázat számokkal II.
A átlós vonalra tükrözve: , , stb. Hol jelenik még meg ez a kapcsolat? → inverz kapcsolat előkészítése; számsor színezése pl. maradékosztályok azonos színűre; minták készítése, szabálykeresés hozzá. stb.

13 Feladatküldő A feladatsort én találom ki, a másik ellenőrzi, és visszaadja; félig bevagdosott, félbehajtott papírlap kell hozzá; FÉSŰS módszer: START feladat indításnak; a feladat alatta, a megoldás felül; a végén üzenet a társunknak (ha jók voltunk, „megtalálja”).

14 Activity Frontális vagy csoportos játék, főleg összefoglaláshoz, ismétléshez, bármely témában; 2 borítékban: mutogat, rajzol, körülír; fogalmak, tételek (pl. LNKO, prím, együttható, egész szám/ testmagasság, Pitagorasz-tétel, oldalél és alaplap hajlásszöge, stb.)

15 Szakértői mozaik I. 4 fős csoportokra osztjuk az osztályt; minden csoport megkapja az A, B, C, D feladatokat, pl. A: ІxІ=2x+5 B: ІxІ=3-4x C: І3x+2І=5 D: І3-4xІ=9 minden tanuló kap 1 feladatot ezek közül; összegyűlnek az egyes feladatok szakértői, és együtt megoldják a saját feladatukat;

16 Szakértői mozaik II. a „szakértők” visszatérnek saját csoportjukhoz, és a többiekkel ismertetik a feladatuk megoldását; így mindenki szerepel.

17 Ablak 4-en dolgoznak ua. a feladaton, felosztva a munkát;
táblázat, grafikon, metszéspont, szabály keresés feladat szövege

18 Totó bármely témához elkészíthető;
kevés időt igényel, diagnosztikához nagyon jó.

19 Szívószálas modellek négyzet / téglalap alapú gúla, szabályos testek;
eltérő az oldallapok magassága és a testmagasság; a maradék jó hajlítható síkidomokhoz (pl. hatszög); damilos, összecsukható hasábok (szabályos ötszög/ hatszög alapú): hajlítható.

20 Gumis henger modellező gumi + alap- és fedőlap;
egyenes és ferde henger; kettős kúp.

21 Zsebtestek: síkba kiteríthetők
összecsukhatók, szétszedhetők, a füzet hátuljára berakhatók borítékba; gumis dodekaéder; rétegelt gömb; paralelepipedon; hatszög alapú hasáb.

22 Forgástestek bambuszpálcán
a bambuszpálca jól bevágható, és elég vastag; pillanatragasztóval rögzítjük: egyenlőszárú háromszög, derékszögű háromszög, téglalap.

23 Trimino készlet 4x4x4 szabályos háromszögből;
ld. halmazok modulban (szétvágni); előkészítés: bármely témakörnél gyors, hatékony, észrevétlen tanulást eredményez csoportmunkában; az egyenlőket összeillesztve megkapják a szabályos háromszöget a gyerekek.

24 Informatikai eszközök
honlapok gyűjteménye: oldalról letölthető bemutatók a modulokhoz (kiegészíthető, jegyzet készíthető hozzá, tetszőleges diától indítható) Euklides program használata (


Letölteni ppt "Javasolt eszközök, módszerek"

Hasonló előadás


Google Hirdetések