Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kisebbségszociológiai alapismeretek

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kisebbségszociológiai alapismeretek"— Előadás másolata:

1 Kisebbségszociológiai alapismeretek

2 Alapfogalmak Faj, rassz Nemzet, nemzettudat (diffúz, koncentrikus) –
Etnikai csoport, etnikum

3 Kisebbség fogalom alá sorolt csoportok
Nemzeti és etnikai kisebbségek Fogyatékkal élők Nők Szexuális másság Vallási kisebbségek Külföldiek Magyarországon

4 Migránsok Önkéntes vándorok Kényszer migránsok - menekültek

5 Bevándorlás Romániai változások A jugoszláv válság
Kínaiak Magyarországon EU Európán kívüliek

6 Jogi státuszok Bevándorolt – letelepedett
Egyéb tartózkodási engedéllyel rendelkezők Menedékkérő Menekült Menedékes Befogadott /oltalmazott Hontalan

7

8 Magyarországon tartózkodó külföldiek
(1,4-1,5%- a, kb. 80% magyar nemzetiségű Migráns gyerekek száma (2006/2007 tanév) Intézmény típusa Tanulók száma Óvoda/Ált. isk. 6080 Középiskola 5662 Összesen 11 742

9 Miért beszélünk róluk? A külföldiek speciális jogi státusa és az ebből fakadó jogosultsági problémák. A külföldi gyerekek speciális nevelési helyzete

10 Jogi státusz Tankötelezettek!!!
Speciális, emelt szintű migráns normatíva Probléma: társadalombiztosítási ellátás és egészségügyi szolgáltatás

11 A külföldi gyermek problémái
A menekülés okozta traumák A magyar nyelvtudás hiánya vagy alacsony szintje Kulturális tájékozatlanság Az intézményes anyanyelvtanulás hiánya Családi, egzisztenciális problémák

12 Kérdésfelvetések Milyen érzésekkel szembesült/szembesülhet a pedagógus, amikor migráns gyermek kerül a csoportjába? Miért félek, féltem ettől a helyzettől? Milyen szemléletbeli váltásra van szükségem?

13 Félelmek és kétségek Nem értem a nyelvét.
Olyan szokásai vannak, amit nem tudok beleilleszteni az óvodai életbe. Idősebb, a csoportból nagyon kilóg. Nem fogok tudni a szülőkkel kommunikálni. Más jellegű ismereteik vannak. Mit fog szólni hozzá a többi szülő? Nem „teljesítenek” úgy, ahogy elvárható lenne.

14 Megoldás??? – „Mindenki Iskolája”
Differenciálás – de hogyan? Minden gyermeket a „saját csúcsaira” kell eljuttatni. Plurális célrendszer, sokféle út lehetősége. Átalakított pedagógiai értékelési rendszer. Megújuló, megnövekvő módszertani repertoár. Interkulturális szemléletmód. A fotókat Herendiné Kónya Eszter készítette


Letölteni ppt "Kisebbségszociológiai alapismeretek"

Hasonló előadás


Google Hirdetések