Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

MKK PTT Átállás az IFRS-re

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "MKK PTT Átállás az IFRS-re"— Előadás másolata:

1 MKK PTT Átállás az IFRS-re
PwC MKK PTT Átállás az IFRS-re Hitelintézetek, befektetési vállalkozások, biztosítók Tardos Ágnes 2005.szeptember 14.

2 Mit hoz az IFRS Európának?
“A Nemzetközi Számviteli Szabványok Szabályozása új korszakot nyit az átláthatóság területén, és véget vet a bábeli zűrzavarnak a beszámoló készítés során. Segíteni fogja az európai cégeket abban, hogy egyenlő körülmények között versenyezhessenek a tőke megszerzéséért a világpiacon, valamint segíti a befektetőket és egyéb érintetteket a vállalatok teljesítményének közös standardokon alapuló összehasonlításában.” Frits Bolkestein, EB Belső Piaci Bizottsági Tag

3 Mi is az IFRS? Az IFRS a nyilvánosságra hozatallal és az eszközök - források valós áron történő értékelésének növekvő használatával az átláthatóságra összpontosít. Megköveteli az irányelveket követő szabványok alkalmazását, korlátozott eltérési lehetőségekkel. Kevert értékelési modell: Költség és valós érték. Nincs hozzáigazítva a nemzeti adó és egyéb szabályozási célokhoz. Consolidated financial statements published after 1 January 2005 by listed companies in the EU will have to be IAS compliant. Also, companies in other markets such as Australia, New Zealand, South Africa and Hong Kong. Principles are to be applied in full – no negotiations to avoid adoption of certain standards. IAS focuses on transparency through disclosures and through the increasing use of fair value measurement for assets and liabilities. Increased volatility. Requires the application of principles-based standards with limited flexibility on application. No ‘cherry-picking’ - all principles applied in full & as prescribed. Not designed to support national tax and other regulatory purposes. Acceptance for tax reporting currently being assessed by respective national authorities. Similarity with Basel II disclosure requirements.

4 Miért van szükségünk az IFRS-re?
A vállalati jelentések összehangolásához Az összehasonlíthatóság és következetesség, Valamint átláthatóság és megbízhatóság megvalósításához A tőkepiachoz való hozzáférés kiszélesítéséhez A piac hatékonyságának növeléséhez, és … …ezáltal a tőkeköltségek csökkentéséhez… …a versenyképesség növeléséhez… …és a növekedés beindításához

5 Amit az IFRS nem változtat meg…
változtatja meg a vállalat jövőbeli cash-flowját (habár a megközelítés változhat) változtatja meg az eszközök és források valós értékét változtatja meg a vállalat hozzáadott (beágyazott) értékének számítási módszertanát változtatja meg a működést alátámasztó valós gazdasági helyzetet Az IFRS nem változtatja meg a nyereség realizálásának időzítését, de megváltoztatja a nyereség elszámolásának időzítését. IAS 32/39 issued in Dec 2003 as final version (except for macro-hedging, finalised in March 2004 amendment) BUT STILL AMENDED ! FV Option IASB considering restricting the FV option in response to criticism from ECB and Basel committee on unrestricted use of the fair value option. Fortis favorable to the FV option with no restrictions. ED endangers the usage of the fair value option for ALM, Global Markets (money market) and Private Equity. Fortis impact – possible restrictions on the foreseen use of the FV option for ALM (mortgages) and private equity Macro hedging Demand for an immediate solution has caused the IASB to set up a working group Other ED’s issued in July 2004: Financial Guarantees, CF Hedging of Intra-group Transactions, Transition and Initial Recognition Key Messages: 1. Fortis is keeping a close eye on developments surrounding IAS 32 and IAS 39/ participates to the lobbying effort. 2. IAS 39 highly criticised and not yet endorsed by the EC : The EC has accepted all IAS standards issued by the IASB with the exception of IAS 32/39 Partial endorsement is currently discussed by the EC and ARC (I.e. after deletion of about 15 paragraphs, mainly related to the FV option and macro-hedging 3. IASB will continue to issue new standards and revise existing standards (for example, radical changes to insurance through phase 2). Convergence with US GAAP means possible revisions to existing standards.

6 IFRS bevezetésének következményi
Az elmozdulás a Nemzetközi Pénzügyi Beszámolási Szabványok (IFRS) felé a valaha történt legjelentősebb változtatás a számvitelben a legtöbb vállalat számára. Megváltoztatja: A termékek életképességét és tervezését; Az adat és információs rendszer követelményeket. Megváltoztathatja továbbá Azt, ahogy a vevők, részvényesek és elemzők szemlélik a vállalatot; A vállalat értékelését a befektetők és minősítő ügynökségek által; A vállalat mérlegének és eredményeinek kezelését; A vállalat szabályozási és gazdasági tőkekövetelményeit.

7 Bevezetés - Fogalmak PwC IAS : „International Accounting Standards”
SIC : „Standing Interpretations Committee” IAS1..41 SIC1..XX IFRS : „International Financial Reporting Standards” IFRIC : „International Financial Reporting Standards Interpretations Committee” IFRS1-… IFRIC1-… PwC

8 IFRS és SZT általános összevetése
Csak alapelvek Kb oldal Valós értékelés Csak a legfőbb sorok definiáltak Számviteli Törvény Tételes elszámolási szabályok Kb. 100 oldal Alapvetően bekerülési költség alapú, óvatosság elve Kötött mérleg és eredménykimutatás forma PwC

9 Bevezetés Szabályozás - Európa
Az Európai Unió előírása az IFRS kötelező használatáról valamennyi uniós tőzsdén jegyzett társaság csoportbeszámolója esetében 2005-től kezdődően Az elmúlt 25 év legnagyobb változása a számvitel terén, amelynek több, mint társaságra van hatása Az Európai IFRS ARC – Accounting Regulatory Committee and EFRAG – European Financial Reporting Advisory Group ‘carve out’ IAS 39 IFRIC 3 elutasítása PwC

10 Bevezetés Szabályozás - Magyarország
Magyarországi hatás Közvetlen : BÉT-en jegyzett cégek (Önálló beszámoló) Közvetett : Anyavállalat jegyzett EU tőzsdén Csoport jelentési csomag Számviteli Törvény Változása 2004 Cél: EU jogharmonizáció  Közeledés az IFRS felé Kapcsolódó főbb EU szabályozások: 1606/2002 (EK) rendelet: A tőzsdén jegyzett társaságok számára az IFRS szabványok kötelező használata a konszolidált beszámoló elkészítésére 2001/65/EK irányelv: a valós értékelés bevezetése a pénzügyi instrumentumok bizonyos körére, PwC

11 IFRS ÁTÁLLÁS ELVEI ÉS GYAKORLATA

12 IFRS 1 Általános alapelvek
Felváltja a SIC-8-at Alkalmazás az első IFRS szerinti pénzügyi beszámolóra az első időszakban minden IFRS szerint készült évközi beszámolóra Szükség van az IFRS-nek megfelelő számviteli politika kiválasztására IFRS szerinti nyitómérleg készítésére az első IFRS szerinti pénzügyi beszámoló elkészítésére On 19 June 2003 the IASB issued IFRS 1-First time adoption of International Financial Reporting Standards, which will replace SIC-8. IFRS 1 will be mandatory from 1 January Early application is encouraged but must be disclosed. IFRS 1 applies to: the first financial statements and each interim report under IFRS for part of the period covered by the first IFRS financial statements IFRS 1 requires: the selection of accounting policies that comply with IFRS in accordance with detailed guidance in the standard; the preparation of an opening IFRS balance sheet at the beginning of the first period for which financial information in full compliance with IFRS is presented; and the preparation of the first IFRS financial statements.

13 IFRS 1 Fontos dátumok 2003. jan.1. 2004. jan.1. 2005. dec. 31.
IFRS nyitómérleg a SEC-ben bejegyzettek számára minden más olyan társaság számára, amelynek hároméves eredménykimutatásra van szüksége nem teszik közzé IFRS nyitómérleg a legtöbb társaság számára minden tétel elszámolása és értékelése az IFRS szerint történik nem teszik közzé Első IFRS szerinti beszámoló napja politika kiválasztása használják az e napon érvényben lévő szabványokat első IFRS pénzügyi beszámoló These are the key dates and actions to be taken by a first time adopter that intends to present its first IFRS financial statements for the year ending 31 December 2005. Accounting policies must comply with the standards in force at the closing balance sheet date in the first IFRS financial statements – in this example, the accounting policies must comply with the IFRSs in force at 31 December 2005; The company must prepare the opening IFRS balance sheet at the date of transition to IFRS. This is the beginning of the earliest period for which full IFRS comparative information is given. For most companies this will be 1 January 2004, since IFRS requires only one year of comparative information. However, SEC registrants and some others are likely to have a date of transition at 1 January 2003 – the SEC is unlikely to allow companies to avoid publishing the extra year of comparative information; Companies must use the selected policies to recognise all items at the date of transition. This requirement is subject only to the exemptions we will discuss later. Companies are not required to publish the opening IFRS balance sheet; The selected accounting policies must be applied in all the periods presented. Használják ugyanazt a számviteli politikát az első IFRS pénzügyi beszámolóban megjelenő minden időszakra

14 IFRS 1 Mentességek/kivételek
6 a választható mentességekből 3 kötelező kivétel Üzleti Kombinációk A pénzügyi eszközök és források kivezetése Ingatlanok, gépek és berendezések, befektetések, immateriális javak A beszámoló napján hatályos szabványok Személyi jellegű kifizetések Becslések Összetett eszközök These are the optional exemptions and the mandatory exceptions. Companies are free to apply any or all of the exemptions. This is a change from ED 1, which proposed an all or nothing approach to the exemptions. Some exemptions are applied to all relevant items, but some may be applied to specific items only. Halmozott átértékelési helyesbítés Fedezeti ügyletek elszámolása Átállás napja a leányvállalatok, társult vállalatok és vegyes vállalatok számára

15 Első ránézésre egyszerűnek tűnik…
Áttérés Új beszámoló elkészítése Számok módosítása Összehasonlítás

16 Amíg el nem gondolkodunk a részleteken….
Áttérés Belső kommunikáció Rendszerek Befektetők Beszámoló elkészítése Adatigény Adatforrás Tréning Adat Modell Döntések Számok korrigálása Erőforrások Problémák Dokumentálás Prioritás Összehasonlítás Számviteli politika

17 Átállás az IFRS-re NEM CSAK NÉVVÁLTOZÁS
‘Csak technikai változás, melyet a pénzügy lekezel’ TÉVEDÉS A VÁLTOZÁS AZ EGÉSZ CÉGET ÉRINTI Az új teljesítménymérési rendszert szervezet egészében integrálni kell Tervezés és előrejelzés Piaci elvárások Teljesítménymérés Jutalmak

18 Áttérés az IFRS – re Miért jelent gondot az áttérés?
Sikeres és hatékony áttérés nem érhető el a gyorsjavítások módszerével A változási és bevezetési folyamat nagy kihívást jelent A bevezetési folyamatot során fontos a hatékonyság annak érdekében, hogy a folyamat Költsége a lehető legkisebb legyen és az esetleges zavarokat minimalizálni lehessen Teljes megfelelést eredményezzen Figyelem: az IAS folyamatosan változó szabályrendszer

19 Akire minden projekt során szükség van
Projekt Manager

20 Kommunikáció és oktatás
Kirakós PROJEKT Vezetés Számviteli politika Külső jelentések Adatbázis Rendszerek Kontrolling és MIS IT Infrastruktura Koordináció Bevezetés Leányvállalatok Kommunikáció és oktatás

21 Tanulságok Választási lehetőség az átfogó áttérés és gyorsjavítás között A leggyorsabb módszer hosszú távon nem biztos, hogy a legolcsóbb Lehetséges, hogy a gyors megoldás áttérést eredményez, de szinte biztos, hogy a változások nem rendszerbe integráltak Átfogó integrált áttérési folyamatban kisebb a hibáknak való kitettség A tudás transzfer az áttérés egyik legfontosabb eleme

22 IFRS ÁTÁLLÁS IFRS - SZT KÜLÖNBSÉGEK NÉHÁNY KIEMELT TERÜLET

23 A beszámoló szerkezete és az összeállításnál alkalmazott alapelvek

24 Az IASB Keretszabály IASB Keretszabály SZABVÁNYOK PwC

25 IAS 1 Az éves beszámoló elemei
Mérleg Eredménykimutatás A saját tőke változásainak kimutatása Az elszámolt nyereségek és veszteségek kimutatása Cash-flow kimutatás Számviteli politikák Kiegészítő melléklet PwC

26 IAS 8 - A számviteli politika változása
A számviteli politika csak akkor változtatható, ha: jogszabály írja elő a számviteli szabályalkotó követelménye a változás a társaság beszámolójában a tranzakciók vagy események megfelelőbb bemutatását eredményezi A változások kezelése: Általános szabály: visszamenőleg, a nyitó eredménytartalék és az összehasonlító adatok módosításával Megengedett alternatív kezelés: a tárgyidőszaki eredményen keresztül, ha az előző időszakokra vonatkozó módosítások nem meghatározhatóak. Az összehasonlító adatokat nem kell módosítani, de további információk bemutatása szükséges. PwC

27 IAS8 – Hibák kezelése Javasolt eljárás : A különbség bemutatása az összehasonlító információk átalakításával, a nyitó eredménytartalék módosítása a korábbi évekre jutó hatással Megengedett alternatív eljárás : A teljes visszamenőleges hatás elszámolása a tárgyévi eredménykimutatásban, összehasonlító adatok nem változnak “Hibák” lesznek “Alapvető hibák” helyett IAS 1 currently requires that certain long-term liabilities due to be settled within 12 months of the b/s date remain classified as non-current where a long–term refinancing agreement is put in place after year-end before the accounts are issued, i.e. it is currently treated as adjusting events. Where a borrowing agreement is breached and a liability becomes payable on demand, IAS 1 currently indicates that the liability is classified as non-current if the lender agrees before the accounts are issued, not to demand payment and it is not probable that further breaches will occur within 12 months of the b/s date. The approach has been changed. The refinancing agreement is now a non-adjusting event: it is not taken into account in classifying the liability. [If the lender agreed by the b/s date to provide a period of grace, the liability is classified as non-current only if the breach is rectified before the accounts are issued or the period of grace is for at least 12 months at the b/s date.] LIFO is used in certain jurisdictions for tax reasons (the company receives a tax deduction provided LIFO is used in the financial statements). It is to be eliminated in the amended IAS 2. The weighted average and FIFO bases remain. Companies that have been using LIFO should plan necessary system changes now. The write-downs of inventories should be reversed when the circumstances that previously caused inventories to be written-down no longer exist. They should be recognised in profit or loss for the period of reversal. There is a scope exclusion in IAS 2 on producers of certain inventories (e.g. mineral ores). They can carry inventory at net realisable value in accordance with industry practice. The IASB has widened the exclusion to include organisations other then producers (e.g. entities trading in commodities). The amended standard requires such inventories to be measured at fair value, less costs to sell. The changes in fair value should be included in profit or loss for the period of the change. Accounting changes and the correction of all material errors should be accounted for retrospectively with restatement of comparative periods as if the error had never occurred. The allowed alternative was to show the effect in the current year income statement; this is eliminated.

28 IAS 10 – Különbségek IFRS - SZT
Az osztalék a jóváhagyás évében szerepel az IFRS beszámolóban A mérleg fordulónapja és a mérleg készítés közötti események kezelése PwC

29 Hitelek értékvesztése

30 Értékvesztés – egyedi tételek
Egyedileg jelentős eszközök: Jövőbeni várható cashflow-k diszkontált jelenértéke Effektív kamatok használata Biztosítékokból származó pénzáram figyelembe vétele Lehetőség van a valós érték használatára

31 Értékvesztés – egyedi tételek
Ha a megtérülő érték a nyilvántartási érték alatt van, akkor értékvesztés kerül elszámolásra Amennyiben egyedi értékvesztés nem szükséges, portfolió alapon újra kell értékelni a tételt Amennyiben egyedi értékvesztés került elszámolásra, akkor nincs portfolió alapú újraértékelés

32 Értékvesztés – portfolió mérése
Az egyedi tételekhez hasonló elvek: Az értékvesztés objektív jeleinek azonosítása Jövőbeni cashflow előrejelzések A pénz időértékének figyelembe vétele Modellek tesztelése és validálása Tapasztalati adatok számszerűsítése Továbbá: A hasonló kockázattal rendelkező portfoliókba rendezés A cashflow előrejelzéseknél tapasztalati adatokra történő támaszkodás

33 Értékvesztés “Egyéb tartalék”
Hitel Default / Hitel Veszteséget okozó Jelek Hitel nyújtás esemény +90 nap felmondás Hitelezési időhorizont Normál hitelek Bizonytalan Kétes Hitel portfolió Értékvesztett hitelek Hitelnyújtáskor nem képezhető Egyéb tartalék a ‘benne foglalt’ veszteségekre Specifikus tartalék IAS értékvesztés

34 Értékvesztés – SZT IAS Összehasonlítás
Céltartalék mátrix A 90 napon túli követelések kétesek a magyar szabályozás szerint Nincs diszkontálási módszertan Biztosítékok figyelembe vétele Kamatelhatárolás kötelező felfüggesztése (magyar szabályozás) v folyamatos kamatszámítás (IAS) Let’s try and keep it simple Four things I want to look at: What are they? Where are they? Do you need to separate? How do you value an embedded derivative?

35 Pénzügyi instrumentumok besorolása és értékelése

36 Besorolás – Pénzügyi eszközök (négy kategória)
Eredménnyel szemben valós értéken elszámolt pénzügyi eszközök (FVTPL) Hitelek és követelések Lejáratig tartott eszközök (HTM) Értékesíthető eszközök (AFS) IAS 39 requires you to classify an entity’s financial assets in any of the 4 categories.

37 Miért fontos a besorolás?
Mert ennek alapján történik az értékelés… Why classification is important? Why did we spend the last 15 minutes on classification because it determines measurement… We will now move to see how should each category be measured in the financial statements; and Relevant accounting.

38 Amortizált bekerülési értéken
Értékelés Eredménnyel szemben valós értéken elszámolt pénzügyi eszközök/ kötelezettségek Valós értéken az eredményben Hitelek és követelések Amortizált bekerülési értéken Lejáratig tartott befektetések There is a mixed measurement model in IAS 39 depending on classification. The name of the first category give us clear guidance regarding the measurement. What about the other categories? Ask participants how should each category be measured? HTM assets, Other financial liabilities and loans are all at amortised cost. Everything else at fair value. Changes in the carrying amount usually go through p&l, except AFS that go to equity. If there is a single principle in IAS 39 – derivatives should be at fair value. Valós értéken a saját tőkében Értékesíthető eszközök Egyéb kötelezettségek

39 Amortizált bekerülési érték
Kifizetett összeg Tőke- törlesztések Nem amortizált prémium vagy diszkont Érték- vesztés - +/- = - Az effektív kamatláb módszer alkalmazását követeli meg. A becsléseket a kumulatív „catch up” módszerrel kell felülvizsgálni. A lineáris módszer nem alkalmazható. Amortised cost and effective interest method The carrying amount of a financial instrument carried at amortised cost is computed as the amount to be paid/repaid at maturity (usually the principal amount or par/face value); plus or minus any unamortised original premium or discount, net of any origination fees and transaction costs and less principal repayments. The amortisation is calculated using the effective interest method. This method calculates the rate of interest that is necessary to discount the estimated stream of principal and interest cash flows (excluding any impact of credit losses) through the expected life of the financial instrument or, when appropriate, a shorter period to equal the amount at initial recognition. That rate is then applied to the carrying amount at each reporting date to determine the interest income (assets) or interest expense (liabilities) for the period. In this way, interest income or expense is recognised on a level yield to maturity basis. It is important to note that in the determination of the effective interest rate, the estimation of the cash flows does not take into consideration any future credit losses anticipated on that instrument. Revisions to estimates must be made using cumulative catch-up method. Let’s illustrate the above with a simple example to enable us to visualise what we have just said (based on IAS 39.IG(B.26)

40 Valós érték rangsor Van aktív piac – Nyilvánosan jegyzett ár
Legjobb bizonyíték Nincs aktív piac – Értékelési technikák alkalmazása Alternatív megoldás Nincs aktív piac – Csak tőkebefektetések esetében  Értékvesztéssel csökkentett bekerülési érték No active market – equity instruments: Normally it is possible to estimate the fair value of an equity instrument that an entity has acquired from an outside party. However, if the range of reasonable fair value estimates is significant, and no reliable estimate can be made, an entity is permitted to measure the equity instrument at cost less impairment as a last resort. A similar dispensation applies to derivative financial instruments that can only be settled by physical delivery of such unquoted equity instruments. Nagyon ritka

41 Effektív kamatláb Mire figyeljünk?
Diszkonttal/ ázsióval vásárolt papírok Kötelezettségek tranzakciós költsége Banki hitelek: Kibocsátáskor felszámított díjak Mindezeket el kell osztani a teljes várható visszafizetési periódusra az effektív kamatláb módszer felhasználásával. IAS 18 currently provides guidance for: - Fees which are an integral part of the effective yield of a financial instrument (such as origination fees received for the creation or acquisition of a financial instrument which is held as an investment, and commitment fees received by the enterprise to originate or purchase a loan) - Fees earned as services are provided: for example, fees charged for servicing a loan, or commitment fees to originate or purchase a loan. Fees earned for the execution of a significant act, which is much more significant than any other act, for example, commission on the allotment of shares to a client, placement fees for arranging a loan between a borrower and an investor, loan syndication fees. Amortised cost and effective interest method The carrying amount of a financial instrument carried at amortised cost is computed as the amount to be paid/repaid at maturity (usually the principal amount or par/face value); plus or minus any unamortised original premium or discount, net of any origination fees and transaction costs and less principal repayments. The amortisation is calculated using the effective interest method. This is the rate of interest that is necessary to discount the estimated stream of principal and interest cash flows to the amount at initial recognition. That rate is then applied to the carrying amount at each reporting date to determine the interest income (assets) or interest expense (liabilities) for the period. In this way, interest income or expense is recognised on a level yield to maturity basis. It is important to note that in the determination of the effective interest rate, the estimation of the cash flows does not take into consideration any future credit losses anticipated on that instrument.

42 Besorolás és értékelés – SZT IAS Összehasonlítás
Hasonló de nem azonos besorolási és értékelési elvek Eltérések Besorolás Átsorolás Értékelés Értékvesztés Beágyazott derivatívák Let’s try and keep it simple Four things I want to look at: What are they? Where are they? Do you need to separate? How do you value an embedded derivative?

43 Pénzügyi instrumentum egyéb – SZT IAS Összehasonlítás
Kezdeti megjelentetés Kivezetés Fedezeti elszámolás Let’s try and keep it simple Four things I want to look at: What are they? Where are they? Do you need to separate? How do you value an embedded derivative?

44 Biztosítások

45 IFRS és a biztosítások elszámolása
A biztosítási eszközökre a hatályos IFRS előírásokat kell alkalmazni De, 2005-re még nem volt bevezethető a biztosítási kötelezettségek valós értékelése Ezért az IASB 2 fázisra bontotta a biztosítók beszámolási rendszerének szabályozását. Az első fázis az alábbiakat szabályozza Minőségi és mennyiségi közzétételi követelmények és néhány korlátozás a jelenlegi biztosítási elszámolási gyakorlat folytathatóságát illetően. A fő kivételt azok szerződések jelentik amelyeket pénzügyi instrumentumként kell elszámolni. Útmutatás az IAS 39 alkalmazásával kapcsolatban Teljes valós értékelés bevezetése 2010-re?

46 Az IFRS 4 rövid áttekintése
Minden a definícióval kezdődött … Biztosítások elszámolása Számviteli változások Befektetési szerződések IFRS 4 - közzétételek

47 Minden a definícióval kezdődött …
IFRS 4 a biztosítás fogalmát a következőképpen határozza meg „ olyan szerződés, melynek értelmében az egyik szerződéses fél (a biztosító) jelentős biztosítási kockázatot vállal fel a másik szerződéses féltől (kötvénytulajdonostól) azáltal, hogy a szerződés értelmében a kötvénytulajdonost kompenzálja abban az esetben, ha a szerződés tárgyát képező bizonytalan jövőbeni esemény (a biztosítási esemény) bekövetkezik, és kedvezőtlen hatással bír a kötvénytulajdonosra.”

48 A legtöbb szerződés besorolása egyszerű, de néhányuk besorolása komoly kihívás
A legtöbb szerződések könnyű besorolni p.l. gépjármű biztosítás, rokkantsági biztosítás. Azok a szerződések okoznak a legtöbb gondot, melyek megtakarítási és biztosítási elemet is tartalmaznak p.l. unit linked szerződések, özvegyi biztosítások, életbiztosítási megtakarítások, átmeneti járadékok, pénzügyi viszontbiztosítások.

49 Azok a szerződések a befektetések, amelyek nem biztosítások
Befektetés/ megtakarítás fogalmak nem kerültek meghatározásra az IFRS 4 -ben. A biztosítás fogalma - igen. Amennyiben nem egyértelmű, hogy egy szerződés egyszerű megtakarítás akkor elemeznünk kell megfelel-e a biztosítás definíciójának. A kulcsa ennek a folyamatnak az IFRS 4 mellékletétében található logikai folyamat nyomon-követése. Csak akkor állíthatjuk, hogy a szerződés befektetés, ha a biztosítási definíciónak nem felel meg.

50 Szétválasztás – az alap- koncepció
Egyes biztosítási szerződések egyszerre tartalmaznak biztosítási és befektetési elemet. A szétválasztás azt jelenti a biztosító számára, hogy: a biztosítási elem biztosítás szerződésként és a betét elem az IAS 39 szerinti kötelezettségként kerül elszámolásra

51 A szétválasztás 3 esete Különválasztás csak akkor kötelező, ha:
i. Ha a biztosító képes a betét külön mérésére; és ii. A biztosító számviteli politikája nem követeli meg a betét komponensből eredő kötelezettség kötelezettségként való megjelentetését.. Szétválasztás megengedett, de nem kötelező, ha a betét külön is mérhető de A biztosító számviteli politikája megköveteli meg a betét komponensből eredő kötelezettség kötelezettségként való megjelentetését. Tilos a szétválasztás, ha a betét elem nem mérhető külön.

52 Beágyazott derivatívák
Egyes biztosítások beágyazott derivatíva elemet tartalmaznak; Ezeket külön kell választani és valósan értékelni az alábbiak kivételével Maguk is biztosítási szerződések; Szorosan az alapszerződéhez tartoznak; Teljes mértékben elválaszthatatlanok az alapszerződéstől; A teljes szerződés valós értékelésre kerül; Néhány egyéb feltétel.

53 Megítélhető nyereségrészesedés DPF
Egyes biztosítások tartalmaznak a kibocsátó által megítélhető nyereségrészesedési elemet (Discretionary Participation Features - DPF). DPF nagyon szigorúan definiált. DPF elemmel rendelkező biztosítási szerződések kezelése hasonló a biztosítási szerződések kezeléséhez az IFRS4 alapján

54 Biztosítások megjelenítése és mérése
Folytatható a jelenlegi gyakorlat. Jövőbeli szerződésre és kötelezettségre nem elszámolható Nettó kimutatás tilos Kivezetésre vonatkozó előírás Viszontbiztosítási értékvesztés teszt

55 Tartalék megfelelőségi teszt
Becslés a jövőbeli cash-flowk-ra vonatkozóancurrent; Összehasonlítás a DAC-kal csökkentett tartalékkal; Ha a politika megfelel – nincs további feladat; Egyébként IAS 37 szerinti számítás.

56 Számvitel-politikai változás
Számviteli politika változtatása csak akkor megengedett, ha annak eredményeként a beszámoló relevánsabb lesz és nem lesz kevésbé megbízható vagy megbízhatóbb lesz és nem válik kevésbé relevánssá Részletes útmutatás

57 Befektetési szerződések
Az ED 5 e szerződések pénzügyi instrumentumként való kezelését írták elő - IAS 39 A húsvéti tojás = a szolgáltatási elemet az IAS 18 alapján kell elszámolni IAS 18 Árbevétel elszámolás (és nem “Költség elhatárolás”) sokkal relevánsabb most mint a tervezet kibocsátásakor volt A kötelezettségek IAS 39 szerinti mérésének gyakorlati problémái

58 Árnyékelszámolás Egyes számviteli modellekben az eszközökön realizált eredmények közvetlenül befolyásolják az alábbi tételek egyikét biztosítási tartalék , kapcsolódó szerzési költség és/vagy egyéb immateriális eszköz. IFRS 4 lehetőséget ad a számviteli politika olyan módosítására, mely a nem realizált eredményeket ugyanúgy kezeli mint a realizáltakat. A keletkező korrekciót csak akkor lehet a tőkében (és nem P/L-ben) elszámolni, ha a nem realizált eszköz eredménye is a tőkében kerül elszámolásra

59 IFRS 4 Közzététel Elsődleges kimutatások formája Segment információ
Számviteli politika (a figyelem irányul a “jelenleg alkalmazott számviteli politikára”) Pénzügyi instrumentum közzétételek A várható cash flow-k összege, ütemezése és a velük kapcsolatos bizonytalanságok

60 Egyéb kiemelt részletesen nem tárgyalt témakörök

61 Egyéb kiemelt területek területek – SZT IAS Összehasonlítás
Felvásárlások IFRS 3, IAS 38 Értékvesztés elszámolása (IAS 36) Lízing szerződések (IFRIC 4 !!!!) Részvény alapú kifizetések IFRS 2 Céltartalékok és munkavállalói juttatások és (IAS 37, IAS 19) Konszolidáció (IAS 27, 28) Befektetési ingatlanok (IAS 40) Kiegészító melléklet (Kockázatok, Becslések, Bizonytalanságok) Let’s try and keep it simple Four things I want to look at: What are they? Where are they? Do you need to separate? How do you value an embedded derivative?

62 Az IFRS 10 Kihívása 1. Az IFRS mozgó célpont (IFRS 7 !!!)
2. Rendszer támogatottság nélkül nem biztosítható a magas szintű megfelelés 3. Kommunikáció és tréning 4. Vezetői információs rendszer 5. Első alkalmazás és a már IFRS szerint jelentők It is also important to create close links between accounting department, IT and operational activities. IAS requires a lot of disclosure that cannot be obtained with the actual system. PwC can work with IT consultant such as Catersis, IBM etc creating synergies.

63 Az IFRS 10 Kihívása (folytatás)
6. Pénzügyi instrumentumok 7. Üzleti kombinációk 8. Konszolidáció 9. Szegmens jelentések 10. Értékvesztés It is also important to create close links between accounting department, IT and operational activities. IAS requires a lot of disclosure that cannot be obtained with the actual system. PwC can work with IT consultant such as Catersis, IBM etc creating synergies.

64 IFRS-átállási csoportunk
Michael L. Birch, üzlettárs – közép- és kelet-európai technikai vezető (36) Tardos Ágnes, igazgató A magyarországi IFRSTransition csoport és a közép- és kelet-európai pénzügyi IFRS technikai csoport vezetője (36) Szilágyi Katalin, vezető menedzser – IFRS szakértő és a közép- és kelet-európai technika csoport koordinátora (36)


Letölteni ppt "MKK PTT Átállás az IFRS-re"

Hasonló előadás


Google Hirdetések