Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gyermekbántalmazás Magyarországon 2011.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gyermekbántalmazás Magyarországon 2011."— Előadás másolata:

1

2 Gyermekbántalmazás Magyarországon 2011.
Békés Megyei Képviselőtestület Pándy Kálmán Kórház Gyermekpszichiátriai Osztály Dr.Gácser Magdolna osztályvezető főorvos Gyermekbántalmazás Magyarországon 2011.

3 „Borzasztóak az emberek
„Borzasztóak az emberek. Megbízhatatlanok, erőszakosak, gorombák, tapintatlanok. Te mit szedsz ellenük? Semmit! –nevettem fel.- Próbálom szeretni őket úgy, amilyenek.” (Kun Erszébet: „Az oktatómanó”)

4

5 Évente harminc gyermek hal meg bántalmazás, illetve
elhanyagolás következtében Magyarországon. 2010-ben - fizikailag - érzelmileg - szexuális bántalmazástól 240 gyermek szenvedett Magyarországon. A gyermekek tíz százaléka van veszélyben!

6

7 A BÁNTALMAZÁS FORMÁI 1. Fizikai bántalmazás (+Münchausen by proxy) % 2. Emocionális bántalmazás % 3. Elhanyagolás (Szükséglet kielégítés (étkezés, higiénia, biztonság, ruházkodás, lakhatás) Felügyelet, Nevelési, Egészségügyi, Érzelmi % 4. Szexuális bántalmazás % 5. Kortársbántalmazás: Bullying, Mobbing 6. Rendszerbántalmazás

8 Az erőszakot elkövetők 2 típusa: 1
Az erőszakot elkövetők 2 típusa: 1. Az aktív elkövető: aki bántja a gyermeket és sérülést okoz. 2. A passzív elkövető: Aki nem védi meg gyermekét az őt ütlegelő, szexuálisan zaklató személytől, de ide sorolható az elhanyagolás kategóriája is. A gyermekbántalmazás különleges esetei: - méhmagzatot károsító: dohány, alkohol - alkohol, drogok - gyermek bántalmaz gyermeket (bullying) A felnőttkori mentális betegségek nagy része visszavezethető a gyermekkori bántalmazásokra!

9 AGRESSZIÓ EMELKEDÉST idézhet elő és fokozza az
az irritábilitást /gyermek depresszió, hiperaktivitás/ rossz érzéseket szorongást gyanakvást impulzivitást

10 CSÖKKENTI AZ AGRESSZIÓT
Önkontroll Önbizalom Biztonságérzet Mások és önmagunk érzelmeinek felismerése és szóbeli kifejezése

11 A GYERMEKEK TESTI BÁNTALMAZÁSA
Felismerés bizonytalan eredetű zúzódások /alsó végtag, arc, nyak/ fej és szem sérülés égési nyomok, forrázás hajtépés csonttörések, bordarepedés máj, lép ruptura ha a sérülés ellátására komoly késéssel kerül sor

12

13 MÜNCHAUSEN-BY-PROXY SZINDRÓMA
Fizikai bántalmazás speciális formája A betegség tüneteit egy külső személy -jellemzően az anya- idézi elő a gyermekén Enyhébb esetben az anyák nem direkt okoznak kárt, hanem folyamatos, túlzásba vitt aggódásukkal. Felesleges és fájdalmas orvosi beavatkozásoknak teszik ki gyermeküket. Súlyosabb esetben már egy meglévő betegség tüneteit túlozzák el, de teljesen egészséges gyermek esetében is kialakulhat olyan módon, hogy az anya saját maga indukál tüneteket.

14

15 Anya részéről, kezelést igényel legfontosabb jellemző a tünetekkel kapcsolatban, egyben a legfontosabb gyanújel, hogy azok mindig az anya jelenlétében vagy közelségében észlelhetők, míg távollétében megszűnnek. Jellemző még, hogy az anya mindig a gyermeke mellett van, részt vesz az ápolásban, azonban nem tűnik aggódónak a betegséggel kapcsolatban, túl megértően elfogad minden fájdalmas és veszélyes vizsgálatot. Betegség, a szülő részéről kezelést igényel

16

17 A GYERMEKEK SZEXUÁLIS BÁNTALMAZÁSA
Formái szexuális ingerlő, csábító viselkedés szexuális aktus szexuális stimulálás gyermekpornográfia gyermekprostitúció

18

19 SZÜLŐI JELLEMZŐK 20-40 év közötti férfiak /családon belül v. környezetben/ házastársi szexuális kapcsolat problémás /szex fr./ szexuális aberrációk /exhibícionizmus, parafíliák: nemi preferencia zavara /pedofília/ szerepzavar a családban /lány – feleség, háziasszony szerep/ gyengédség igény – szexuális intimitás megkülönböztetése nehéz domináns feleség, apa a gyermekkel szemben éli ki dominancia szükségleteit alacsony önértékelés alkoholizmus szociális izoláció

20

21 Konverzív tünetek /collaptiform rosszullétek/
KÖVETKEZMÉNYEK PTSD Szorongás, félelem Bűntudat, szégyen Depresszió /serdülőkorú áldozatok/ Pánikrohamok Alvászavar Drog fogyasztás Konverzív tünetek /collaptiform rosszullétek/ Szexuális viselkedés, nemi identitás zavarai /szexuális túlfűtöttség, acting out készség/

22 MEGKÜZDÉS Traumaismétlés Szexuális stimulusok elkerülése Debriefing
Pszichoterápia

23 „Tulajdonképpen nem a veszélytől félek, hanem csak annak kikerülhetetlen hatásától- a rémülettől. Ebben a zaklatott, ebben a szánalmas állapotban, érzem, előbb-utóbb eljön az idő, amikor életemet és eszemet egyszerre kell elveszítenem valami kétségbeesett küzdelemben a vad fantommal, amelynek neve: FÉLELEM.” (Sylvia Path)

24 BULLYING, SZEKÍROZÁS Agresszív ártó, zaklató célú viselkedés
Ismételten előfordul Az erőviszonyok nincsenek egyensúlyban /fizikai, pszichikai fölény/ Provokáló áldozatok /ideges, agresszív magatartás, gyakran kezdeményeznek verekedést, disruptív viselkedés/ Agresszív áldozatok /a szekírozásra agresszióval reagálnak, védekezés, megtorlás/

25 SZEKÍROZÓK JELLEMZŐI Nehezebb iskolai beilleszkedés /tanulmányi eredmény, iskolai légkör elfogadása/ Gyakoribb dohányzás, alkoholfogyasztás Szegényes pszichoszociális alkalmazkodó képesség Könnyen kötnek barátságot /szociálisan nem szigetelődnek el/ hasonló értékrend

26 SZEKÍROZÁST ELSZENVEDŐK JELLEMZŐI
Szegényes pszichoszociális alkalmazkodó készség /szociális ügyetlenség/ Izolálódnak, magányosak A társak azt gúnyolják, aki kilóg /másság pl. fiúknál gyengébb fizikum/ Ritkább alkoholfogyasztás, kevesebb dohányzás Szorongás, bizonytalanság Alacsony önértékelés Depresszió Gyakrabban mutatnak testi-lelki tüneteket

27 A BÁNTALMAZÁST FOKOZÓ TÉNYEZŐK
A gondozó személy jellemzői alacsony frusztráció tűrés önbizalom hiánya bántalmazási tapasztalatok patológia manifesztálódása

28 SZÜLŐK JELLEMZŐI Csökkent ítélőképesség
Intellektuális hiányosságok (hiányzó ismeretek) Motivációs deficitek Fel nem ismert depresszió Testi fogyatékosság, betegség Drog és alkohol fogyasztás Szegénység, zsúfoltság

29 A BÁNTALMAZÁS KÖVETKEZMÉNYEI
Szülő védelmező szerepében csalódás /gyermek segélykérésének elutasítása/ - a bizalmi válság az identitás fejlődést akadályozza Attachment kapcsolat megfordul – a szülőt traumatikus emlékek kínozzák – szorongására a gyermektől vár megnyugtatást – frusztráció - agresszió Kötődés /biztonság vesztés, félelem, közeledés és kerülés ambivalenciája/ Alacsony önbecsülés Koncentrálóképesség csökken

30 Hipervigilitás Szégyen /titok/ Bűntudat Gátolt v. agitált viselkedés Agresszió fokozódik /2 évesen megfigyelhető – síró társak megnyugtatása veréssel/ Több negatív érzelem Pszichoszexuális fejlődés károsodása

31

32 A SZEKÍROZÁS HOSSZÚ TÁVÚ KÖVETKEZMÉNYEI
Bűnözés aránya nagyobb a szekírozóknál Depresszió, alacsony önértékelés gyakoribb a szekírozást elszenvedőknél

33 BULLYING VISSZASZORÍTÁSA /siker 30-50 %/
Egyértelmű szabályok Szülők, tanárok fokozott kontrollja Szigorú közösségi normák Támogatás és védelem azoknak akiket bántanak Iskolai légkör, ahol fokozottan figyelnek a szekírozás felbukkanására

34 AZ ÖNÉRTÉKELÉSHEZ, ÖNELFOGADÁSHOZ SZÜKSÉGES
A gyermek léte örömet vált ki a környezetének tagjaiból Elfogadás Szeretet Tisztelet Figyelem Sikerélmény Kompetencia /pozitív visszajelzések - ISKOLA/

35 A BÁNTALMAZÁS TERÁPIÁJA
Erős ellenállás a közvetlen kikérdezéssel szemben Traumatikus eseményeket fedi v. kerüli Közvetett megközelítés /rajz, játék, álom, fantázia/ Bizalom, biztonság megteremtése Erősen gátolt viselkedés feloldása Bűntudat csökkentése Önbecsülés helyreállítása

36 MOBBING Mob: nagyszámú fegyelmezetlen ember Mobbing: csőcselék
Jelentése: egy csoportnak az egyénnel szemben tartósan, hosszú időn keresztül alkalmazott lelki terrorja. (iskolára, munkahelyre vonatkoztatva is használják a kifejezést) Iskolai szintéren a jelentése: Kiközösítés Megalázás Hónapokig tart Csoport követi el egyénnel szemben /nem egyének közötti konfliktus/

37 Ok intolerancia / társadalom, társadalmi frusztrációk, előítéletek/ Félelem /legjobb védekezés a támadás, fölénykeresés/ Unalom Feltűnni vágyás /egyéb iskolai sikerek?/ A közösség előnyei agresszió levezetés feszültség csökkentés unaloműzés, szórakozás /ingerkeresés/ félelem leküzdése szerepek: vezető követők /alkalmazkodás/ kívül álló /áldozat/

38 Ki válik kívülállóvá /áldozattá/?
Elütnek az érvényes normától látható, feltűnő módon Pl. beszéd, alkat, bőrszín, méretek, testi hibák, szemüveg, származás, gátolt viselkedés, a lazaság hiánya, szociális készségek fejletlensége, testi ügyetlenség, gyengébb képességek Az áldozatok többnyire nem változtatnak a viselkedési formáikon, melyek a többséget ellenségeskedésre ingerlik.

39

40 Károsító hatás az áldozatra nézve
Sértődékeny Agresszív Nehezen viselik el a kritikát Folyton elismerésre vágynak Csoportban nem mernek megszólalni Csökkent önértékelés Gyakoribb betegségek Pszichoszomatika, fejfájás Szorongás Depresszió Öngyilkosság Tartós hiányzás /menekülés/ A hatás igen hosszú távú lehet! /osztálytalálkozó/

41 Mit tehetünk ellene? Elfogadó légkör
Mobbing magatartás megakadályozása A kívülállók tipikus viselkedési mintái Mobbing-----reakció Milyen viselkedési stratégiákkal mentik magukat az áldozatok? harc a kívülálló szerep ellen a, a gyanakvó: mindenütt rosszindulatot, gonoszságot feltételez, túl óvatos, bizalmatlan. b, a dicsekvő: célja jobbnak feltűnni /hátha úgy elfogadnak/ Anyagi javakat, hőstetteket (valós v. kitalált) erősen hangsúlyoznak /ez a többiekben visszatetszést kelt/. Arrogánsok, megjátszott öntudat, fölébe kerekedés a többieknek, stréber.

42 MIT TEHETÜNK A MOBBING ELLEN?
Társas viszonyok hálózatának ill. lehetőségei feltérképezhetők a szociometria módszerével /Moreno). A rokonszenvi választásokon alapuló szociogram mutatja egy közösség társas viszonyrendszerét /sztár, párok, peremhelyzetű magányosok/. A szociometriai a tanárnak segít megrajzolni a rejtett kapcsolati hálókat az osztályközösségen belül. /Visszajelzés az osztálynak nincs!/

43 BÁNTALMAZÁST ÁTÉLT GYERMEKEK RAJZJELLEMZŐI
Üres képek (részletek hiánya, állókép, beszűkült látószög) – deprimált gyermek Színek szegényesek, korlátozottak (főként fekete és piros) Feltűnő árnyékolás (térkitöltés, átszínezés) Ismétlődő tartalmak a traumához kapcsolódva (erőszak, agresszió v. menekülés) Tartalomban elidegenedett alakok (robot, szörny) Regresszív rajzok (burok, dezorganizáció, strukturálatlan, tagolatlan, turbulencia, kaotikus, impulzív rajzok) – megmunkálatlan idnulatok Szexuális konnotáció megjelenése

44 Intim testrészek feltűntetése (urológia, kistestvér,
média fokozhatja a szexuális jegyek előfordulását) Nyelv túlhangsúlyozása Merész, kihívó ruházatú alak Érzékiséget sugalló vonások Félig ábrázolt emberi test (alsó rész tagadása) Kidolgozott felső rész, kidolgozatlan alsó rész Regresszív rajzok, nehezen azonosítható testrészek

45

46

47

48

49

50

51

52

53 GYERMEKBÁNTALMAZÁS VIZSGÁLATA
Igazságügyi orvostan Gyermekgyógyászat, Gyermekpszichiátria Gyermekvédelem Szociológia

54 TEENDŐKBEN ÉRINTETTEK
Iskolaorvos, gyermekorvos Védőnő Pedagógus Iskola pszichológus Iskolai szociális munkás CSSK /gyermekjóléti szolgálat, családgondozók/ Gyámügy Rendőrség TEGYESZ

55 PREVENCIÓ Nevelés-oktatás fontos!
Szexuális bántalmazás prevenciója – oktató bábfilm Cél: megtanítani a gyermeket, hogy joga van nemet mondani Kortárs agresszió esetén: Iskolai és társadalmi környezet felmérése Egészséges érintkezés, kapcsolatépítés

56 Iskolai, tantermi légkör megteremtése, javítása
Fokozott figyelem a szekírozás megjelenésekor Tanári, szülői ellenőrzés Szekírozást tiltó normák A szekírozott védelme, támogatása Bullying telefonszolgálat A gyermekek jogait megfogalmazó állásfoglalások A büntetés nem elsődleges Helyes tévénézési szokások kialakítása (egészséges életmódra való nevelés)

57 Nem kell erőszakosan a helyes útra terelned
„Még kicsi a lányom, de már most gondot okoz. Hogy ha növekedni kezd, hogyan terelem majd a helyes útra. Nem kell erőszakosan a helyes útra terelned –véltem én.- Elég, ha te azon jársz.” (Kun Erzsébet: „Családmesék”)

58 Köszönöm a figyelmet!

59 Békés, szeretetteljes Karácsonyi ünnepeket!


Letölteni ppt "Gyermekbántalmazás Magyarországon 2011."

Hasonló előadás


Google Hirdetések