Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

- Magyarország lehetőségei -

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "- Magyarország lehetőségei -"— Előadás másolata:

1 - Magyarország lehetőségei -
A szolgáltatóipar térnyerése, az informatika hatása az ágazat fejlődésére - Magyarország lehetőségei - Suhajda Attila, HOA MKT Vándorgyűlés, Nyíregyháza 2006 szeptember 1.

2 Napirend a világgazdaság fejlődési fázisai globális termelés mit értünk szolgáltatások alatt outsourcing definíciója szolgáltatóipar szolgáltatástudomány (SSME) hazai helyzetkép

3 Történelmi távlatok Korszak Fejlődés 1771 ipari forradalom 1829
pánik 1797 Gyártási technológiák kifejlődése, kereskedelem bővülése 1771 ipari forradalom pánik 1847 Növekvő bevételek, tőketársaságok kialakulása 1829 gőzgép & vasút acél, elektromosság & nehézgépek válság 1893 Transzkontinentális vasút, bankreform 1875 olaj, autó & tömegtermelés összeomlás 1929 1908 Útépítés, IMF, Világbank informatika & telekommunikáció Dot.com összeomlás aktuális korrekciós időszak 1971 forrás: Carlota Perez, Technological Revolution and Financial Capital (2002)

4 Globális termelési modell
Globális erőforrások Globális termelés Eltérő kulturális és jogi környezet Globális Infrastruktúra

5 Globálisan integrált termelés (szofverfejlesztés)
Független fejlesztők (komponensek) Business Competencies Business Competencies Business Competencies A ügyfél B helyszín C szállító Direct Direct Direct Control Control Control Execute Execute Execute

6 Egyre komplexebb rendszereket alkotunk

7 Egyre komplexebb termelési formákban
Mérnöki tudományok: gépek, folyamatok, szimuláció, elemzés, tesztelés, ….

8 A szolgáltatóipar térnyerése
United States Japan Germany India China forrás: IBM

9 Szolgáltatások típusai
specializáció és a személyes kapcsolat mértéke Munkaintenzitás mértéke A munkaerő és a tőkeköltség aránya Specializáció és a személyes kapcsolat mértéke Az ügyféllel való kapcsolati viszony mértéke alacsony magas munka intenzitás mértéke Szolgáltató vállalatok: légitársaság hotel Szolgáltató üzemek: kórház autójavító Tömegszolgáltatók: kereskedelem oktatás Professzionális szolgáltatók: orvos ügyvéd építész IT alacsony magas Lovelock (1983) and Fitzsimmons & Fitzsimmons (2003) után

10 Szolgáltatási ágazatok (példa)
Government & security Health & education Financial & insurance Professional & business Information & communication Retail & wholesale Leisure & hospitality Transportation & utilities Önálló, magasan képzett munkakörök executive, judge doctor, professor, dean broker, partner executive, lawyer, scientist, engineer, architect, entrepreneur executive, engineer executive, proprietor producer, director, proprietor, designer, star athlete performer pilot, executive, engineer Félig- független munkakörök legislator, policy researcher, patent analyst pharmacist, nurse, teacher, technician analyst, actuary, underwriters manager, accountant, HR, PR, marketing, business dev technician, system administrator, journalist, writer, announcer buyer, high end sales actor, performer, artist, technician attendant, maintenance technician, plumber, electrician Nem munka intenzív pozíciók police, firefighter, security guard nurses aid, day care worker, ambulance driver adjustors, auditor, investigators admin. assistant, hiring specialist, door to door sales call center specialist, librarian sales clerk, stocker, shipping & receiving maid, janitor, waiter, gardener, cook, barber truck driver, field force technician, machine operator Szorosan szabályozott munkakörök inspectors, data entry data entry bank teller, check proofers inspectors, receptionist telephone operator sales counter clerks fast food worker inspectors Ügyfelek citizen, plaintiff, defendant, inventor patient, student, subscriber shareholder, client, subscriber client subscriber consumer, shopper guest subscriber, commuter - forrás: Herzeberg et al, (1998).

11 Erőforrás-kihelyezés
Mi is az az outsourcing? Outsourcing Kiszervezés Erőforrás-kihelyezés Működő szervezet belső kötelékében meglévő tevékenység megszüntetése, és külső szolgáltatótól való igénybe vétele több dia forrása: Matlák Tamás

12 Milyen erőforrásokat helyezhetünk ki?
Munkaerő Tárgyi eszközök Szoftver eszközök Ingatlanok Az outsourcing kulcseleme mindig a szolgáltatás visszavásárlása

13 BONYOLULTSÁG ÉS SZAKÉRTŐI JELLEG
Kiszervezett tevékenységek BONYOLULTSÁG ÉS SZAKÉRTŐI JELLEG BACK OFFICE FELADATOK ÜGYFÉL- KAPCSO- LATOK VÁLLALATI ALAP- FUNKCIÓK SZAKÉRTŐI TEVÉ- KENYSÉGEK K + F ADAT- BEVITEL ADATFEL- DOLGOZÁS TRANZAK- CIÓ FELD. DOKUMEN- TUM ME- NEDZSMENT CALL CENTER TELEFONOS ÜGYFÉLSZ. TELE- MARKETING CRM PÉNZÜGYEK KÖNYVELÉS HR BESZERZÉS IT PIAC- ELEMZÉS PORTFOLIÓ KOCKÁZAT MENEDZS- MENT HITELKÉPES- SÉG ÉRTÉ- KELÉS TERMÉK FEJL. TECHNOLÓ- GIA FEJL. DESIGN TESZTELÉS Forrás: Bőgel György

14 Szolgáltató rendszerek komponensei
A szolgáltatások kritikus tényezője az ember és technológia közös értékteremtő képessége Technológia segítségével együttműködő emberek értékteremtő képessége Mérnöki tudományok Business & Management üzleti Innováció Technológiai innováció Közgazdaság Társadalomtudományok Szociális Innováció Keresleti Innovation

15 Társadalomtudományok
Komplex ismeretek Műszaki tudományok (termékek) Társadalomtudományok (emberek) Management (üzlet)

16 SSME? - Services Sciences, Management, and Engineering
A tudományos, irányítási és mérnöki ismeretek alkalmazása annak érdekében, hogy egy szervezet hatékonyan teljesítsen mások számára (szolgáltasson) A szolgáltató rendszerek értékteremtő együttműködések emberek, technológia, szervezetek és megosztott információk által Science : tudás, ismeretek létrehozásának módja Engineering : tudás alkalmazása új értékek létrehozása érdekében Management : értékteremtő folyamatok tökéletesítése

17 A tények… #1/2 Minden nemzeti gazdaság elmozdult a szolgáltatások felé
a legfejlettebb ipari országokban >75%-a a szolgáltatóiparban dolgozik, fejlődő országok is csak kevéssel lemaradva A szolgáltatóipar az informatika elsődleges felhasználója (világ IT kiadásainak 80%-a) Ahhoz, hogy jobban megismerjük, menedzseljük és tervezzük szolgáltatási rendszereket új típusú tudás szükséges üzleti + szervezeti és technológiai ismeretek kombinációja Oktatási rendszerek lassan mozdulnak el a szolgáltatások irányába szolgáltatás management, marketing, és mérnöki kurzusok, programok léteznek

18 A tények… #2/2 A legtöbb iparágban a szolgáltatások (pl. logisztika, ügyfélszolgálat) a legfontosabbak a versenyképesség szempontjából A szolgáltatásokba fektetett innovációnak és megnövekedett produktivitásnak (pl., pénzügyi, szállítmányozási, kommunikációs, egészségügy) jelentős hatása van a gazdaság egészének termelékenységére. Mindezek ellenére az akadémiai kutatások nem foglalkoznak a szolgáltatóipar igényeivel az elvárható módon. National Academy of Engineering (2003). "The Impact of Academic Research on Industrial Performance"

19 Szolgáltatóipar nem szerepel a K+F stratégiában
Hazai helyzet Szolgáltatóipar nem szerepel a K+F stratégiában Nincs speciális képzési program Egyetemek nem foglalkoznak vele Képzett munkaerő gyakorlatilag elfogyott

20 Összefoglalva: Services Sciences, Management and Engineering (SSME)
Gazdasági fejlődés az innovációtól függ – nemzeti és vállalati szinten USA GDP több mint 75%-át a szolgáltatási szektor termeli (a Világ többi országában is hasonló a trend) Leggyorsabb fejlődés az üzleti szolgáltatások területén várható Szolgáltatóipari innováció gyakorlatilag ismeretlen több mint technológiai innováció, interdiszciplináris terület (üzleti, szervezeti és technológiai innováció) SSME: egy új akadémiai diszciplína és kutatási terület Feladat a felsőoktatásnak Lehetőség a gazdaságnak A kormánynak kiemelt priritással kell kezelnie a kérdést a szolgáltatóipar jövője és versenyképessége, GDP termelésben betöltött szerepe miatt. Invesztálni kell a kutatásba és az oktatásba

21 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET… www.hoa.hu Suhajda Attila attila.suhajda@hoa.hu


Letölteni ppt "- Magyarország lehetőségei -"

Hasonló előadás


Google Hirdetések