Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vevő-beszállító kapcsolatok típusai, hogyan feleljünk meg az elvárásoknak ? „Hogyan váljon, vagy maradjon tudatosan beszállító partner a hazai és nemzetközi.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vevő-beszállító kapcsolatok típusai, hogyan feleljünk meg az elvárásoknak ? „Hogyan váljon, vagy maradjon tudatosan beszállító partner a hazai és nemzetközi."— Előadás másolata:

1 Vevő-beszállító kapcsolatok típusai, hogyan feleljünk meg az elvárásoknak ?
„Hogyan váljon, vagy maradjon tudatosan beszállító partner a hazai és nemzetközi ellátási láncban ?” Molnár Attila

2

3

4 Ide egy jó kínai idézet kellene, helyette…..
1, …szeresd ellenfeledet, mert nélküle nem érhetnél el sikert! 2, …egy férfi belép a Mercedes gyár titkárságára, köszön, majd „a beszerzési igazgatót keresem!” imígyen kezdi. „Hr. Fischer már nem dolgozik nálunk, elment a konkurenciához, a BMW-nél megtalálja” hangzik a válasz. …….

5 „elviseljük-e egymás szagát?”
Ad/1, idegeneket általában nem szeretünk (elsőre), ezért meg kell ismernünk…hogy ne legyen idegen, valamint kiderüljön, hogy szerethető-e? „elviseljük-e egymás szagát?”

6 2. BESZERZÉS

7 Bevezetés

8 HONNAN JÖTTEK? KIT (MIT) KÉPVISELNEK? MIÉRT JÖTTEK?

9 2.1. A beszerzés feladatai

10 2.1.1. A beszerzés szerepe Vállalkozások Közintézmények
Non-profit szervezetek Anyagok Eszközök Berendezések Szolgáltatások Termékek!

11 2.1.1. A beszerzés szerepe A rendszer teljesítményének előmozdítása
Pontosság, gyorsaság Minőség javítása Költségcsökkentő lehetőségek feltárása Innovációban játszott szerep Fontos ötletek forrása lehet… Folyamatok fejlesztésében játszott szerep… Információforrás Piaci trendekről Termékek beszerezhetőségéről Piaci árakról, új technológiákról, stb. Kapcsolat a külvilággal Image alakító tényező

12 2.1.2. A beszerzés helye a szervezetben
centralizált 1. decentralizált

13 2.1.2. A decentralizált beszerzés előnyei, hátrányai (a szervezet szempontjából)
A beszerzési költségekért, az ellátás biztosításáért a felelősség közvetlen, nincsenek olyan áttételek, amelyek áthárításra adnának lehetőséget A beszerzéseket külön-külön hajtják végre, így a nagy tételekből adódó kedvezmények elmaradnak. Kevesebb koordinációt igényel, hiszen a beszerzési szervezet közvetlenül kapcsolódik a felhasználóhoz, így az igények jobban megismerhetők Az egyes beszerzési szervezetek nemegyszer külön-külön tárgyalnak ugyanazzal a beszállítóval, így nincs egységes fellépés a „beszállítókkal szemben”. A felhasználóval való kapcsolat kevésbé bürokratikus működést eredményezhet. A piaci információ széttagolt, a tapasztalatok nem (vagy nehezen) adódnak össze. Vevőorientáltabb Rugalmatlanabb, az egyes beszerzések nem (vagy nehezen) átcsoportosíthatók. Közvetlenebb kapcsolat a beszállítókkal Az egyes anyagok, alkatrészek stb. standar- dizációja nehezen megoldható.

14 2.1.3. A beszerzési szervezet belső kapcsolatai (más szervezeti egységekkel)
Teamek Spontán Tudatos

15 2.1.4. A beszerzési szervezet külső kapcsolatai (vevő-szállító kapcsolat)
Cég (szervezet) Beszállító beszerző

16 2.1.4. A vevő-szállító kapcsolatok két modelljének összehasonlítása
Versenyeztető modell Együttműködési modell Kapcsolat jellege -   a beszállító ellenfél -   bizalom hiánya -   viták, elzárkózás -   a beszállító partner -   bizalom -   közös problémamegoldás -   információk átadása Szállítók száma Sok Egy, vagy kevés Kapcsolat hossza Egyszeri, rövid táv Közép-, hosszú táv Szerződés Szabályozott, merev Rugalmas, keretet ad Közös tevékenység Nincs Lényeges Termelés, tevékenység Elkülönül Integrált, összekapcsolt Rendelés Alkalomszerű Gyakori, kis (közepes) tétel Tárgyalási stratégia Győztes-vesztes Mindkét fél számára előnyös Szállítókiválasztás Versenyeztetés Tárgyalás

17 2.2. A beszerzési folyamat A szükséglet azonosítása A beszerzési for-
rás felkutatása A beszállító kiválasztása A rendelés feladása A megrendelt áru beérkezése Az áru ellenér- tékének kie- gyenlítése Egyéb feladatok

18 2.2.3. A beszállító kiválasztása

19 2.2.5. A megrendelt áru beérkezése
=

20 Az kizárt, mert azt nem tudom!!!!
Egyéb feladatok Az kizárt, mert azt nem tudom!!!! Tönkrement 2 nap alatt!!!! Göngyöleg kezelése Beszállító értékelése Stb.

21 2.3. A beszerzés módszertana

22 2.3.1. A szükségletek elemzése

23 2.3.1. Specifikáció kiválasztásának szempontjai
Márkanév Gyakran használt termékek. Minőség fontosabb, mint az alacsony ár Minta Nehéz a minőség előzetes megítélése, könnyebb leírni (megmutatni) az igényeket. Műszaki leírás Beszállító nem képes a termékterv elkészítésére. Illeszkednie kell a megadott terméknek a meglévő technológiához Összetétel leírása Általában élelmiszer-, vagy vegyipari termékeknél. Biztonsági, vagy környezetvédelmi szempontok kiemelten fontosak. Funkcionális leírás A beszállító nagyobb tapasztalattal rendelkezik, mint a vevő. Gyorsan változó technológia.

24 Piacelemzés

25 Árelemzés

26 Értékelemzés

27 2.4. Szállítóértékelési módszerek

28 2.4.1. Hagyományos szállítóértékelési módszerek
Beszállítási adatlap Beszállító neve:……………. Termék neve:……..………Dátum:……………. Jellemzők Gyenge Megfelelő Kiváló Ár Szállítmány pontos beérkezése Hibás, vagy nem megfelelő termékek aránya Szállítmány hiánymentessége Csomagolás Előnye: egyszerű Hátránya: szubjektív, nem konkrét adatokra épül

29 2.4.2. Súlyozott pontrendszer
Példa a súlyozott pontrendszer alapján történő értékelésre Szempont Súly Mérték Szállítás 40% Pontosan beérkező szállítmányok/összes szállítmány Minőség 35% Hibás termékek aránya/összes termék Ár 25% Legalacsonyabb ár/átlagár

30 2.4.2. Súlyozott pontrendszer
A két vizsgált beszállító teljesítménye „A”beszállító „B”beszállító 18 pontos szállítás/20 beszállítás 16 pontos szállítás/20 beszállítás 19 hibátlan szállítás/20 beszállítás 18 hibátlan szállítás/20 beszállítás 5Ft/6Ft=0,83 5Ft/5Ft=1 „A”beszállító teljesítménye: „B”beszállító teljesítménye: (18:20)X40+(19:20)X35+0,83X25= =90% (16:20)X40+(18:20)X35+1X25= =88,5% Előnye: szubjektív elemeket minimalizálja Hátránya: költséges (adat- és időigény)

31 Példa:A beszerzéshez kapcsolódó főbb költségek:
Költségalapú szállító értékelési módszerek A. Költségarányok módszere Példa:A beszerzéshez kapcsolódó főbb költségek: Beszerzési ár Minőség költsége (termékvizsgálat, javítás, visszaküldés stb.költsége) Szállítási költségek (fuvarozási, hiány miatti állásidő, helyettesítés stb. költsége )

32 Az előzőekből képezhető arányszámok: Minőség/költség arány=
Költségalapú szállító értékelési módszerek A. Költségarányok módszere Az előzőekből képezhető arányszámok: Minőség/költség arány= =Σminőségköltség/Σbeszerzés értéke Szállítás/költség arány= =Σszállítási költség/Σbeszerzés értéke

33 „A”beszállító „B”beszállító
Költségalapú szállító értékelési módszerek A. Költségarányok módszere „A”beszállító „B”beszállító Ár: 5000,-Ft/db Ár: 5100,-Ft/db Minőség/költség arány: 3% Minőség/költség arány: 1% Szállítás/ költség arány: 2% Szállítás/ költség arány: 1% „A”beszállító arányos ára: „B”beszállító arányos ára: 5000+(0,03X5000)+(0,02X5000)= =5250 5100+(0,01X5100)+(0,01X5100)= =5202 Előnye: számszerűsít, összemérhetővé teszi a vizsgált tényezőket Hátránya: jelentős adat- és időigény

34 Beszerzés előtt, közben és után jelentkező költségek
Költségalapú szállító értékelési módszerek B. A tulajdonlás teljes költsége Beszerzés előtt, közben és után jelentkező költségek Beszerzési ár A beszerzés lebonyolításával kapcsolatos költségek A készletezés költségei (raktározás, tőkelekötés, biztosítás stb.) A minőség költségei A szállítás megbízhatóságával kapcsolatos költségek Az elveszett eladások, vagy üzleti lehetőségek Előnye: rámutat a tényleges költségekre Hátránya: nehéz számszerűsíteni bizonyos tényezőket, időigényes

35 (LAR) szállítmány elfogadási mutató 98%
Célkitűzések! (LAR) szállítmány elfogadási mutató 98% (OTD) beszállítói pontosság 95% (±) (PPM) alkatrész mutató 5000 alatti

36

37 2.5. Közbeszerzés Állami megrendelések, közpénzek Költségvetési intézmények beruházásai, beszerzései (vásárlásai)

38 Elérhetőségeim: Mobil: 20/495-2731 e.mail: madea@pr.hu

39 Remélem nem unatkoztak!


Letölteni ppt "Vevő-beszállító kapcsolatok típusai, hogyan feleljünk meg az elvárásoknak ? „Hogyan váljon, vagy maradjon tudatosan beszállító partner a hazai és nemzetközi."

Hasonló előadás


Google Hirdetések