Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A telemedicina alkalmazásának hazai problémái

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A telemedicina alkalmazásának hazai problémái"— Előadás másolata:

1 A telemedicina alkalmazásának hazai problémái
Dr. Daragó László Egyetemi docens Semmelweis Egyetem Egészségügyi Informatikai Fejlesztő és Továbbképző Intézet

2 Miben segíthet a telemedicina?
Az egészségügyi szolgáltatások iránti elvárások, mind mennyiségi, mind minőségi szempontból rohamosan nőnek. A tudomány és technológia fejlődésével korábban kezeletlen, vagy kezelhetetlen betegségek, állapotok is elláthatóvá váltak. Egyre több tehát a beteg-orvos találkozás iránti igény és szükséglet, ami a hagyományos rendszerben gondolkodva kórházi ágyak, rendelők, orvosok, eszközök, pénz, idő, azaz a meglévő erőforrások megsokszorozását igénylik.

3 Gazdálkodás az erőforrásokkal
A telemedicina az egészségügy új paradigmája, ahol a beteg két vizit között is folyamatos egészségügyi kontroll alatt áll. Jelentősen csökkenthető a kórházi ellátási napok és járóbeteg-kezelőhelyiség látogatások száma, egyidejűleg javítható a beteg életminősége is. Az elkerülhető utazások számának csökkentése idő- és költségmegtakarítást hoz. A telemedicina kiválóan alkalmazható az öngondoskodás támogatására, lehetőséget ad a főbb vitális paraméterek folyamatos otthoni ellenőrzésére, a kóros folyamatok időben történő felismerésére.

4 Pozitívumok - általában
Vitán felül áll, hogy az orvos-orvos telemedicina kapcsolat jelentős hatékonyság és eredményesség növelést képest biztosítani. A távkonzultációk, pl. a kardiológus szakorvos által végzett EKG-kiértékelés, vagy egy telepszichiátriai táv-beavatkozás időt, pénzt és életet menthet. Mára mindennapos a digitális képalkotó vizsgálatok felvételeinek elektronikus továbbítása és távoli kiértékelése, de ide vehetőek a távsebészet aktív, vagy passzív távoli résztvevővel történő beavatkozásai. A háziorvosok számára természetes az in-vitro vizsgálatok eredményeinek internetes elérése.

5 A beteg közlekedjen, vagy az adat?
A telemedicina „az orvosi információk egyik helyről a másikra elektronikus hírközléssel történő továbbításának alkalmazása, a beteg egészsége érdekében vagy az egészségügyi szolgáltató képzése és a beteggondozás fejlesztése céljából”.

6 Pályázat, az van… Az idősödő társadalom okozta problémákra történő felkészülés az Európai Unió szintjén egyre nagyobb hangsúlyt kap. Magyarországon a kutatások, tanulmányok mértéke és szintje megfelel az uniós normának, mondhatjuk, sikeresen elköltjük a pénzt, de nem látszik a társadalmi szinten mérhető hasznosulás. Az eredmények elmaradásának oka nem a technikai feltételek hiányára, hanem szociális okokra vezethető vissza.

7 Felmérés: 2007 óta 6 felsőoktatási intézetben folyik valamilyen, az AAL, illetve telemedicina rendszerekkel kapcsolatos oktatás. Évente nagyjából 250 diák végez ilyen jellegű kurzust, további kb. 300 találkozik valamilyen formában a telemedicinával, mint fogalommal. Ez időszakban mintegy 26, kutatóintézeti és egyetemi kutatók által írt cikk jelent meg referált hazai és nemzetközi folyóiratokban, amelyek a szakterülettel kapcsolatosak. 12 hazai, államilag, illetve EU-által is dotált kutatási projekt zajlott le a Smart Living, Active Ageing és hozzájuk kapcsolódó AAL témákban. A kutatások eredményeképpen 9 prototípus, 3 eprotokoll készült el, ezek napi rutinszerű alkalmazásáról nincs tudomás. Az időszakban bejegyzett szabadalmak száma: 1.

8 Miért marad el az átütő siker?
A hazai telemedicina rutinszerű elterjedésének három fő akadálya van: a bizalmatlanság, a jogi bizonytalanság és a pénzügyi akadályok. A résztvevők, azaz a beteg, az orvos és a közvetítő szolgáltató közül ez utóbbi mindent ajánl, azonban mind a beteg, mind az orvos ódzkodik azt igénybe venni.

9 Speciális körülmények
Nincsenek külső kényszerítő körülmények a telemedicina alkalmazására mint a nagy távolság, a térben-időben való elérhetőség problémája, a fő finanszírozó nem érdekelt sem a költséghatékonyságban, sem az eredményességben. A társadalmi érdekek helyett az egyéni motivációk határozzák meg az elterjedés és beágyazódás mértékét (magánrendelés, hálapénz).

10 Etikai kérdések Erősségek várakozás elkerülése
off-line kapcsolattartás (üzenethagyás) folyamatos felügyelet szeméremérzet tiszteletben tartása azonnali riasztás automatizmusa adatok statisztikai értékelhetősége Gyengeségek orvos-beteg személyes kapcsolat ritkulása bizalmatlanság a személytelenséggel szemben holisztikus orvos-beteg kapcsolat leszűkítése Lehetőségek telemedicina közösségi fórumok használata orvosi részvétellel tele-konzílium igénybevétele aggódó családtagok hozzáférési lehetőségének biztosítása Veszélyek közösségi oldalakon félrevezető, vagy ártalmas javaslatok megfogadása öngyógyítás szakmai felügyelet nélkül illetéktelen hozzáférés az adatokhoz

11 A jogi aspektus vizsgálata
Erősségek dokumentáltság polgárjogi szerződés a beteg/megbízó, az egészségügyi szolgáltató és a telemedicina szolgáltató, mint közvetítő ágens között polgári peres úton jogérvényesítés és védelem Gyengeségek jelenlegi szakmai szabályozás hiánya bírósági gyakorlat hiánya nem léteznek esettanulmányok, a külföldiek nem adaptálhatóak a hazai jogi környezetre Lehetőségek szakmai irányelv szintre történő emelés esetén szerződésminta alkalmazása Veszélyek peres eljárás esetén a bírói gyakorlat hiánya miatti kiszámíthatatlanság a beteg, vagy a szakmai oldalon terjedő rémmesék

12 Finanszírozási kérdések
Erősségek szerződés alapján történő teljesítés utáni finanszírozás szerződésmódosítás rugalmas lehetősége a felek megegyezése szerint cafeteriaként történő elszámolás üzemorvosi tevékenységként elszámolás hatósági beavatkozás kizárt Gyengeségek a betegnek a saját zsebébe kell nyúlnia, ha nincs, aki átvállalja a költségeket szolgáltatás/ár arány nem tisztult még le Lehetőségek szolgáltatás paletta kialakítása, választási lehetőség felkínálása az idővel gyűjtött tapasztalat alapján a finanszírozási technika és díjak értékelése és aktualizálása Veszélyek piaci konkurencia a szolgáltatás hitelét rontó kuruzslók megjelenése ellenérdekeltségek aknamunkája

13 Következtetés A jelenlegi tapasztalat szerint a telemedicina alkalmazásának egyik legnagyobb akadálya az etikai és jogi, valamint a finanszírozási kérdések megoldatlansága. A hazai, hálapénzre épült egészségügyi ellátórendszer és meghatározó szereplői több szempontból is ellenérdekeltek a hatékony és eredményes, a modern szenzorokkal rendelkező infokommunikációs technológia bevezetésében, napi rutinba illesztésében. Ennek a helyzetnek a megoldása jelenleg meghaladja az egészségügy és informatika iránt elkötelezett szakemberek kompetenciáját.

14 Telemedicina architektúra
Szereplők és szerepek Beteg A telemedicina eszközeivel történő ellátás megrendelése az egészségügyi szolgáltatótól. A közvetítő ágens eszközeinek alkalmazásán keresztül részvétel az ellátásban. Egészségügyi szolgáltató A betegnek a telemedicina eszközeivel történő ellátása a protokollszolgáltatótól kapott e-protokoll szerint. Megbízás a közvetítő ágensnek, orvos-szakmai kapcsolattartás a beteggel. Protokollszolgáltató A protokolltár interfész szolgáltatása az egészségügyi szolgáltató, a telemedicina szolgáltatást közvetítő ágens, valamint ez utóbbin keresztül a beteg felé. Munkaadatbázis kezelése. Telemedicina szolgáltatást közvetítő ágens Az egészségügyi szolgáltató megbízása alapján a protokollszolgáltatótól kapott előírás alapján adatinterfész és a beteg/egészségügyi szolgáltató oldali eszközök vezérlése, adattranszfer biztosítása közöttük, átmeneti adattárolás. Adattranszfer a protokollszolgáltató felé. Technológiai hot-line és help desk szolgáltatás a beteg és az egészségügyi szolgáltató felé. Tudásbázis, Protokolltár(1) Szakmai útmutató eProtokoll Egészségügyi tudásbázis Technológiai tudásbázis Munkaadatbázis (1) Protokollszolgáltató(1) Telemedicina szolgáltatást közvetítő ágens(n) Beteg(n) Egészségügyi szolgáltató(n)


Letölteni ppt "A telemedicina alkalmazásának hazai problémái"

Hasonló előadás


Google Hirdetések