Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ÜZLETI TERVEZÉS Előadó: Vecsenyi János egyetemi tanár

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ÜZLETI TERVEZÉS Előadó: Vecsenyi János egyetemi tanár"— Előadás másolata:

1 ÜZLETI TERVEZÉS Előadó: Vecsenyi János egyetemi tanár
Az üzleti lehetőség, a vállalkozás üzleti modellje és az üzleti tervezés Előadó: Vecsenyi János egyetemi tanár Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

2 Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv
A tematika ÜZLETI TERVEZÉS Az üzleti lehetőség Mire lenne érdemes vállalkozást indítani? A vállalkozás üzleti modellje: Hogyan, miből csinál pénzt a vállalkozás? Az üzleti terv Mitől lesz meggyőző és hiteles Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

3 Az üzleti lehetőség

4 Ötlettől az üzleti lehetőségig
Az ötlet (különleges) termék vagy szolgáltatás egy felismert vagy felkelthető igény kielégítésére A piaci lehetőség ismételt fizetőképes kereslet az elképzelt termékekre vagy szolgáltatásokra Az üzleti lehetőség nyereségtermelő képesség társadalmi elfogadottság Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

5 Az üzleti lehetőség, további szempontok
Kockázat, bizonytalan negatív következmény kívánatos, a jelenlegitől különböző állapot meggyőződés, hogy a kívánt állapot elérhető Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

6 Az üzleti lehetőség, mint innováció
ÜZLETI TERVEZÉS Az üzleti lehetőség, mint innováció új kombináció (jobb, más, másként a megcélzott piacon) öt alapeset új termék, szolgáltatás új eljárás, technológia új beszerzési lehetőség új értékesítési megoldás új szervezeti pozíció (monopol helyzet) (Schumpeter) Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

7 Új üzleti lehetőség vállalkozó szervezetben
ÜZLETI TERVEZÉS Új üzleti lehetőség vállalkozó szervezetben A Plussz tabletta karrierje a Chinointól a Pharmavit-ig a szervezet számára új tevékenység belülről kezdeményezett és irányított nagyobb anyagi és bukási kockázatot jelent, mint a vállalat alaptevékenysége nagyobb a bizonytalansága, mint a vállalat alaptevékenységének elkülönülő irányítás szerint működtetik egy bizonyos ideig azért működik, hogy a vállalatnál növekedjen a forgalom, a nyereség, a minőség vagy a termelékenység Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

8 Az ötletek forrásai

9 Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv
Az ötletek forrásai a fogyasztóktól, barátoktól, ismerősöktől a korábbi munkahelyi tapasztalatokból más vállalkozásokból külföldről az értékesítési hálózat munkatársaitól a kutatás-fejlesztési tevékenységből a vállalkozásfejlesztő programokból az internetről Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

10 Az ötletgyűjtés módszerei
Keressük a hiányt, az elégedettlenséget Megfigyelés (nyitott szem) Az ötletfüzet Az ötletroham (brain storming) Újság és prospektus olvasás Internetezés Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

11 Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv
Internet kapcsolatok www. ideacafe.com Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

12 Néhány vállalkozási ötlet az internetről
Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

13 Az ötletek értékelése

14 Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv
A lehetőség ablaka Az árvíz és a szerzetes Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

15 Az üzleti ötletek értékelése, szűrése
Versenyképes? Piacképes? Működőképes? Üzletképes? Üzleti lehetőség Kívánatos? Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

16 Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv
Az alapkérdések Van rá igény? Piaci rés megtalálása, megteremtése és kielégítése megfelelő termékkel, szolgáltatással (Piacképesség) Megnyerhető? Versenyelőnyök kihasználása: jobbat vagy jobban vagy mást, másként (Versenyképesség) Megcsinálható? Vállalkozás megszervezése, működőképessé tétele a megfelelő emberekkel és szervezettel (Működőképesség) Megéri? Nyereségtermelő képesség kialakítása (Üzletképesség) Van rá pénz? Anyagi feltételek megteremtése az indításhoz és működéshez (Tőkeellátottság) Kívánatos? Személyes elkötelezettség kialakítása (Elkötelezettség) Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

17 Az életképes üzleti lehetőség
Piacképes Versenyképes Kívánatos Működőképes Üzletképes Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

18 A piacképesség értékelése
Tudjuk-e, hogy van-e termékünkre, szolgáltatásunkra tényleges igény, vagy felkelthető az igény? Mit mondanak a potenciális vevők? Tudjuk-e, hogy kik vennék meg? (a vevő(kör) azonosítása) Tudjuk-e, hogy miért vennék meg? (a vevő vásárlási viselkedésének értelmezése, a vevői igények értelmezése, a vevői igény tartósságának, növekedésének számbavétele) Tudjuk-e, hogy mennyien vennék meg? ( piaci méret megállapítása) Tudjuk-e, hogy mennyiért vennék meg termékünket, szolgáltatásunkat? (piaci árelemzés, a termék vagy szolgáltatás meghatározás (pozícionálás) értelmezése ) Tudjuk-e, hogy megvehetnék-e a termékünket, szolgáltatásunkat? (az érvényes és várható jogszabályok hatásának megállapítása, kell-e hozzá forgalombahozatali engedély?) Tudjuk-e, hogy hol vennék meg? (az értékesítési formák, módok változásainak számbavétele) Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

19 A versenyképesség értékelése
Tudjuk-e, hogy miért pont tőlünk fogják a vevők tőlünk beszerezni a terméket vagy szolgáltatást ? (a versenyelőny, különlegesség, a szükséges plusz) Tudjuk-e, hogy kikkel kell versenyeznünk, és milyenek leszünk hozzájuk képest? (a célpiac fenyegetettsége) Számíthatunk- e új versenytársakra, és tudjuk-e, hogy miért? (az új belépők előtt álló korlátok) Tudjuk-e, hogy mennyire függünk a szállítótól? (a szállítók alkuhelyzete) Tudjuk-e, hogy mennyire függünk a vevőinktől? (a vevők alkuhelyzete) Tudjuk-e, hogy mivel tudják a mi termékünket helyettesíteni? (a helyettesítő termék (szolgáltatás) esetleges fenyegető megjelenése fenyegetése) Biztosak vagyunk-e abban, hogy meg tudjuk nyerni a vevőt? Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

20 A működőképesség elemzése
Meg tudjuk csinálni a terméket, tudjuk nyújtani a szolgáltatást? (a technikai megvalósíthatóság) Van valaki a vállalkozásban, aki ért hozzá? Van valami jogi akadálya? (a jogi feltételek: engedélyek, jogi forma, alaptőke előírás) Tudjuk, hogy ki mit fog csinálni a tulajdonosok közül? (a tulajdonos(ok) felfogása a vállalkozásról; a munkamegosztás) Tudjuk, hogy milyen módszerrel, milyen technológiával fogjuk csinálni? (a technológia) Megszerezhetők a szükséges eszközök, a telephely? Tudjuk, hogy kikkel fogjuk működtetni? (a munkatársak felfogása a munkáról, a vállalkozásról) Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

21 Az üzletképesség elemzése
Tudjuk, hogy miből lesz a bevétel? (a bevételek azonosítása, az üzleti modell értelmezése) Tudjuk, hogy milyen költségek lesznek? (az állandó és a változó költségek számbavétele) Képes a vállalkozás nyereséget termelni? Tudjuk, hogy mekkora befektetéssel indítható, és hogy mekkora pótlólagos beruházási igény? (az indításhoz és a további működéshez szükséges befektetés, a működőképesség fenntartásához szükséges készpénzigény) Tudjuk, hogy mikortól lehet a vállalkozás nyereséges? ( a fedezeti pont elérése) Tudjuk, hogy mikorra térül meg a befektetett tőke? (a megtérülés) Megéri ezt a vállalkozást elindítani? Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

22 Személyes elszántság értékelése
Szívesen foglalkoznék ilyen ügyekkel? Érdekel ez a fajta üzlet? Kellően izgalmasnak találom, hogy ilyen ügyekkel foglalkozzam? Van tapasztalatom ilyen területen? Van tapasztalatom az üzletszerzésben? Van tapasztalatom mások munkájának összehangolásában, irányításában? Kellően elszánt vagyok, hogy megcsináljam? Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

23 Miből, hogyan csinál pénzt a vállalkozás, és mi benne a különleges?
Az üzleti modell Miből, hogyan csinál pénzt a vállalkozás, és mi benne a különleges?

24 Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv
ÜZLETI TERVEZÉS Az üzleti modell 1. Ki fizetne, miért, mennyit? Bevételek Költségek 2. Mire, mennyit, mikor kell költeni? = Nyereség 3. Mennyi haszon lesz ebből? Tőkeigény 4. Mennyi pénzre van ehhez szükség? Megtérülés 5. Mikorra jön a pénz vissza? Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

25 Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv
Bevételek Ki fizet és miért? Mikor, milyen ütemezéssel, milyen gyakorisággal lesz bevétel? Mennyi lesz a bevétel? Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

26 Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv
Kiadások Mire kell költeni állandóan, változóan? Mennyit kell költeni? Mikor kell költeni? Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

27 Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv
ÜZLETI TERVEZÉS Nyereség Mikortól lesz nyereséges, azaz milyen mennyiségnél, árbevételnél, piaci részesedésnél éri el a fedezeti pontot? Mekkora lesz a nyereség? Mikor lesz nyereség? Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

28 A fedezeti pont számítása
Ft Árbevétel Nyereség Nyereség Veszteség Összes költség Fedezeti pont Változóktg Állandó költség Változó költség Fix ktg Mennyiség Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

29 Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv
Megtérülés Mikorra lesz a működés nyereséges? Operatív fedezet Mekkora tőke (befektetés) szükséges az indításhoz? Mikorra termeli ki a vállalkozás nyeresége a vállalkozásba befektetett tőkét? Megtérülési idő Milyen a megtérülés más befektetésekhez képest? ROI Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

30 Az üzleti modell 9 stratégia kérdése
Milyen különlegességet nyújtunk a vevőnek? Miben más? Mennyire újdonság és meddig várható az újdonsága? Innovátor, korai követő,kivárók, késői követő? Milyen területen jelent újdonságot? Termék-Piac Milyen piacot akarunk megcélozni? Helyi, regionális, országos, határon átívelő, globális Milyen a növekedési potenciálja? A lehetőség ablaka? Milyen ár-érték tartományra pozícionálunk? Milyen árképzést alkalmazzunk? Ktg -, verseny-, piaci ár Minőségre vagy költségre, szűk vagy tág piacra összpontosítunk? Porter versenyképességi mátrix B2B, vagy B2C? Kik döntenek, amikor tőlünk vesznek? Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

31 A különlegesség összetevői
Vevői elégedettséget nyújtó termék vagy szolgáltatás a cég számára nyereségesen Minőség Fontos, lényeges és különleges érzelmi előnyt nyújtó termék, vagy szolgáltatás Versenyelőny Új kombináció a piacon és / vagy az üzletvitelben Innováció Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

32 Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv
ÜZLETI TERVEZÉS Az igények hierarchiája Azok a szociál- pszichológiai előnyök, amit minden cégtől elvárnak A vevő értékei Érzelmi előnyök Azok a funkcionális előnyök, amit minden cég keres Funkcionális előnyök Amit beépítünk az ajánlatba, termékbe Termék tulajdonságok Copyright © 2007 Impact Planning Group LLC. Confidential and proprietary. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

33 Abroncs márka példa az érzelmi előny felhasználásra
ÜZLETI TERVEZÉS Biztonság Érzelmi előny Biztonságos vezetés Szórakozás & élvezet Jobb tapadás Funkcionális előnyök Jobb irányíthatóság Különleges mintázat, acélradiál Tulajdonságok Különleges mintázat, acélradiál Gyerekes családok Autómániás férfiak Célcsoport Copyright © 2007 Impact Planning Group LLC. Confidential and proprietary. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

34 2. Mennyire új és meddig új?
Kivárók Késői követők Korai követők Lassú elfogadók Innovatorok Visszautasítók Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

35 3. Hol jelenhetünk meg innovációként?
Földrajz Új Régi Új Termék innováció Többszörös innováció Termék Termék javítás Piac megújítás Régi Régi Új Piac Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

36 Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv
4. Hol van a célpiac? Globális Európa Regió Ország Helyi Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

37 5. Milyen a növekedési potenciál?
Piac A lehetőség ablaka Idő (év) Piaci méret (Forint) 5000 M M 1000 M 2500 M Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

38 Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv
ÜZLETI TERVEZÉS 6. Hova pozicionálunk? Ár érték viszony Ár Magas árfekvés Alacsony árfekvés Tömeg Közepes Prémium Minőség Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

39 Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv
ÜZLETI TERVEZÉS 7. Hogyan árazunk? Befelé tekintő Piacra tekintő Piaci ár Versenyár Költség +ár 1 2 3 1 2 3 Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

40 8. Melyek a versenyelőnyök és hol?
ÜZLETI TERVEZÉS 8. Melyek a versenyelőnyök és hol? VERSENYELŐNY Különlegesség Alacsony költség MEGKÜLÖNBÖZTETŐ ÁLTALÁNOS KÖLTSÉGVEZETŐ Iparági szintű STRATÉGIAI CÉL FÓKUSZ / ÖSSZPONTOSÍTÓ Különleges szegmens Source: Porter: Versenystratégiák. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

41 9. Mi a különbség a B2B, B2C piacokon?
Ki dönt és hogyan? Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

42 A vállalkozást indító üzleti terv célja és tartalma
„Semmilyen szél nem kedvez annak, aki nem tudja milyen kikötőbe tart.” Seneca „Ha nem tudod hova tart a vállalkozásod, akkor biztos el se jut oda.”

43 Meggyőző és hiteles dokumentum
Az üzleti terv Meggyőző és hiteles dokumentum a vállalkozások indításakor és finanszírozásakor A vállalkozónak, hogy érdemes és lehetséges belevágni A finanszírozóknak, hogy érdemes és biztonságos pénzt adni hozzá Az alkalmazottaknak, üzletfeleknek hogy érdemes és életképes náluk, velük dolgozni Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

44 Az üzleti terv meghatározása I.
Az üzleti terv a vállalkozások indításának, finanszírozásának alapvető dokumentuma, amely meggyőző és hiteles indoklást ad arra, hogy a vállalkozás a belátható 2-3 évben a megcélzott piacon az elképzelt termékkel/ szolgáltatással a vállalkozó személyekkel képes nyereségesen működni felkészülve a várható kockázatok kezelésére Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

45 Az üzleti terv meghatározása II.
A vállalkozó hitelt érdemlően elvégezte a szükséges piackutatást megtervezte a piacra jutás lépéseit meghatározta, hogy mi a terméke, szolgáltatása megteremtette a működés feltételeit megtalálta működtetéshez szükséges embereket kikalkulálta, hogy a vállalkozás gazdaságosan működtethető számba vette a várható kockázatokat és kivédésük megoldásait Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

46 Mikor érdemes / kell készíteni?
A cég alapítása előtt Külső finanszírozási igény esetén Az operatív működésben Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

47 Az üzleti terv tartalma
1. Címlap 2. Összefoglaló 3. A vállalkozás általános bemutatása 4. Az iparág, a piac, a versenytársak elemzése 5. Termékek és szolgáltatások 6. A marketing terv 7. A működés, az üzemeltetési terv 8. Az emberek és a szervezet 9. A pénzügyi és a finanszírozási terv 10. A kockázat és a kockázatkezelés Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

48 Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv
ÜZLETI TERVEZÉS 1. A címlap a vállalkozás neve és címe a tulajdonos(ok) neve és címe a vállalkozás működési köre a pénzforrás igény jelzése a terv bizalmas kezelésére vonatkozó igény jelzése Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

49 A célpiac elemzése és előrejelzése piacralépési stratégia (piac)
ÜZLETI TERVEZÉS 2. Az összefoglaló Az üzleti terv célja A vállalkozás leírása (igény, termék/ szolgáltatás, üzleti modell, kritikus sikertényezők) A célpiac elemzése és előrejelzése piacralépési stratégia (piac) A vállalkozó team (emberek) Gazdasági előrejelzés, pénzigény (pénz) Utoljára készítjük el, és az elejére tesszük. Ezt olvassák el először, ettől függ továbbolvassák-e Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

50 3. A vállalkozás általános bemutatása
Az igény A termék vagy szolgáltatás A vállalkozás üzleti megoldása, üzleti modellje A kritikus sikertényezők A várható pénzügyi teljesítmény Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

51 Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv
ÜZLETI TERVEZÉS 4. Az iparág, piac és versenytárselemzés Az üzleti lehetőség piaci értelmezése Iparági trendek és kilátások Célpiacok Célpiaci tapasztalatok A versenytársak elemzése Jogszabályi korlátozások Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

52 Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv
ÜZLETI TERVEZÉS 5. A termékek/szolgáltatások A termék/szolgáltatás a vevő szemszögéből A termék/szolgáltatás életciklus jellemzői Szabadalom, védjegy Kutatási és fejlesztési tevékenységek Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

53 Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv
ÜZLETI TERVEZÉS 6. Marketing terv Átfogó marketing stratégia a piacra lépéshez Az ár Az értékesítési megoldás Az eladás ösztönzés Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

54 Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv
ÜZLETI TERVEZÉS 7. A működés, az üzemeltetési terv Az üzemeltetési/termelési folyamat A telephely A gépek és berendezések Az alapanyag beszerzés Csinálni vagy beszerezni (outsourcing)? Szállítás Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

55 Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv
ÜZLETI TERVEZÉS 8. Az emberek és a szervezet A tulajdonforma A tulajdonosi struktúra és tulajdonosi jogosítványok A vezetői team bemutatása A szervezeti struktúra Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

56 Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv
ÜZLETI TERVEZÉS 9. Pénzügyi és finanszírozási terv Jövedelem terv (bevételek - költségek) Pénzforgalmi (cash-flow) terv (befizetések - kifizetések) Előzetes mérleg(vagyoni állapot) Fedezetszámítás (mikortól lesz nyereséges) Feltételezések A beruházási igény A szükséges pénzforrás (meglévő, megszerzendő) Pénzügyi stratégia a befektető számára Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

57 Eredmény kimutatás Cash-flow Mérleg Eredménykimutatás
ÜZLETI TERVEZÉS Pénzügyi kimutatások Eredmény kimutatás Árbevétel - Költségek Nettó bevétel Cash-flow Pénzbevétel - Pénzkifizetés Likviditás Mérleg Eszközök Források Top half: IS is a flow between two points in time on the BS. Point out what isn’t “broken out” –cost, assets. Bottom half: ROS- a measure of cost efficiency; how good are we at controlling costs to max. net income. Asset T/O-how good are we at investing(in the right assets)to max. sales with as few assets as possible ROA-this is where we see what we got out, net income, compared to what we put in, investments or assets. Eredménykimutatás Nyitómérleg Zárómérleg Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

58 9/b Pénzügyi stratégia befektetők számára
A beruházási, fejlesztési igény, amire a befektetést kívánják fordítani A vállalkozás pénzeszközei, és ebből a fejlesztésre/ beruházásra fordítható hányad Az igényelt pénzügyi hozzájárulás módja és mértéke Befektetési és egyéb pénzügyi források A vállalkozás eszköz szükséglete A vállalkozás forrásszükséglete és forrása Javaslat kilépési- továbblépési lehetőségekre Kockázati tőke bevonás Tulajdonrész eladás Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

59 Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv
ÜZLETI TERVEZÉS 10. A kockázat és kockázatkezelés Lehetséges kedvezőtlen külső körülmények Lehetséges kedvezőtlen belső körülmények Akadályelhárító megoldások a kedvezőtlen események esetére Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

60 Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv
ÜZLETI TERVEZÉS 11. Mellékletek Levelek Piackutatási adatok Szerződések Szállítók árajánlatai Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

61 Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv
ÜZLETI TERVEZÉS Tipikus hibák: Piac Túlzott elfogultság a termékkel/ szolgáltatással Túlzottan optimista értékesítési előrejelzés Nincs tisztázva, milyen előnye származik a vevőnek, nincs különlegessége Nincs piaci rés meghódítási stratégia Nem tárgyalja az értékesítési ciklusokat Nem veszi komolyan a versenytársakat Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

62 Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv
ÜZLETI TERVEZÉS Tipikus hibák: Pénz A számok bűvölete Pénzügyi terv nem üzleti terv Nem valóságos fedezeti számítás Túlzott optimista növekedés előrejelzés Gyenge árpolitika Átmeneti likviditási gondok előrejelzése Előfeltevések tisztázása hiányzik Hiteltörlesztési részletek feltüntetése hiányzik Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

63 Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv
ÜZLETI TERVEZÉS Tipikus hibák: Terv Túl felületes Túl részletes Túl sokat mutat Nehezen olvasható Túl hosszú Túl rövid Hanyag külalak Túlzottan látványos Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

64 Elkészíteni az első vázlatot
A tervezés folyamata Azonosítani a célokat Elkészíteni az első vázlatot Felülvizsgálni a vázlatot Összegyűjteni az adatokat Megírni a tervet Felülvizsgálni a tervet Aktualizálni a tervet Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

65 Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv
Néhány hasznos honlap ideacafe.com KKV.lap.hu Privatbankar.hu Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

66 Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv
Összefoglalás Az üzleti terv: meggyőző és hiteles dokumentum Átgondolásra késztet a vállalkozásról a termékről /szolgáltatásról a piacról és a piacra lépésről az emberekről és a szervezetről a pénzről és a finanszírozásról a kockázatról és a kivédésről Interneten segítség Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

67 Összefoglalás

68 Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv
Összefoglalás Kérdések, amelyekre jó, ha tudjuk a válaszokat Az üzleti lehetőség Az üzleti terv Meggyőző és hiteles? Érdemes, lehetséges, biztonságos, életképes? Az üzleti modell: Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv


Letölteni ppt "ÜZLETI TERVEZÉS Előadó: Vecsenyi János egyetemi tanár"

Hasonló előadás


Google Hirdetések