Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Operations Management

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Operations Management"— Előadás másolata:

1 Operations Management
Bachelor

2 OM definiálása McDonald’s: olyan hamburger zsömlére váltás, melyet nem igényel pirítást Próbatesztek során kiderült, a fogyasztók jobban szeretik az új ízt és állagot Hogy nem kell pirítani a zsömlét, csökkentette a költségeket, nem igényelte az eszközöket, továbbá lerövidítette az előkészítési időt

3 OM definiálása Kmart határozottan dominálta az amerikai kiskereskedelmi rendszert a 80-as években $26 milliárd/év forgalmával, mialatt a Wal-Mart-nak ekkor „csak” 16-ja volt 91-re Wal-Mart megelőzte a Kmart-ot

4 WAL-MART vs Kmart 2000-re Wal-Mart forgalma 188 milliárd lett, Kmart-nak csak 36 Kmart marketing kampányt indított Jaclyn Smith-szel (Charlie’s Angel) Ezalatt Wal-Mart újraszervezte „termelési” folyamatát

5 OM definiálása Sleep Inns, hogy minimalizálja személyzetét, az éjjeli szekrények kizárólag a falon lóghatnak, így nem kell a lábakat körbe porszívózni Ruhásszekrénynek nincs ajtaja, a zuhanytálca kerek, hogy ne legyenek sarkok Egy fejlett biztonsági rendszer feljegyzi, a takarítónő mikor lép be és ki a szobából, és figyelemmel lehet követni munkáját

6 Sleeps Inn Ez a rendszer lehetővé teszi, hogy a vendégek saját bank kártyájukkal léphetnek be a szobába 20 percet igényel egy szoba takarítása az ipariági 30 átlaggal szemben, és a 92 szobát 11 teljes munkaidő ekvivalens dolgozó tartja rendben

7 OM definiálása Operations menedzsment inputok hasznos outputokká történő transzformálásával foglalkozik, vagyis miként növeljük egy entitás értékét OM tárgya a termékeny erőforrásokkal történő gazdálkodás

8 OM definiálása OM magában foglalja egy olyan rendszer megtervezését és működtetését, mely az erőforrások eredményes hasznosítását látja el termék és szolgáltatás előállítása érdekében. A legfontosabb erőforrások: nyersanyagok, élőmunka, eszközök, berendezések, épületek

9 OM definíció Minden embernek eredményesen kell közreműködnie a társadalmi folyamatokban, értéket hozzáadva az inputokhoz, és minőségi outputot kell termelnie attól függetlenül, hogy ezen output éppen információ, egy jelentés, szolgáltatás, termék, vagy éppen valamilyen személyes teljesítmény

10 OM definiálása OM a termékek és szolgáltatásokhoz közvetlenül felhasznált erőforrásokkal történő gazdálkodást jelenti Termékeket és szolgáltatásokat létrehozó folyamatok irányítása

11 Inputok típusai Transzformáló inputok: épületek, berendezések, termelési eszközök, tudás, munkaerő Transzformálandó inputok: nyersanyagok, alkatrészek, szerelvények, kellékek, fogyasztók A termelési funkció nagyon gyakran nem teljesíti küldetését, mert a transzformációs folyamatokat nem tudja az elvárt időre teljesíteni

12 Transzformáció A transzformációs rendszer az egész rendszer azon része, mely értéket tesz az inputokhoz. Egy entitáshoz különböző módon lehet értéket hozzá tenni, például: Átalakítással: fizikai, érzéki, pszichológiai Szállítással Készletezéssel Csere (kereskedelem)

13 erőforrás (elsődleges) transzformáció output korház beteg Orvos, nővér
rendszer Input (elsődleges) erőforrás (elsődleges) transzformáció output korház beteg Orvos, nővér Gyógyí-tás Gyógyult beteg Étterem Éhes vendég anyagok, szakács ételkészítés elégedett vendég autógyár Acél, alkatrész Munkás, eszköz Össze-szerelés autó Légiköz-lekedés utasok Repülő, személy-zet szállítás megérkezés

14 Outputok Tényleges termék: bármilyen fizikai entitás, mely értéktermelő transzformáció eredménye Tiszta szolgáltatás: az értéktermelő transzformációs folyamat eredménye nem fizikai entitás Szolgáltatás: a fogyasztó számára értéket adó hasznosságok összessége, akár megfogható, akár nem

15 Termékek és szolgáltatások
Megfogható Minimális érintkezés a fogyasztóval Fogyasztó minimális részvétele a leszállítási folyamatban Halasztott fogyasztás Eszközigényes termelés Minőség könnyen ellenőrihető Nem megfogható Intenzív kapcsolat a fogyasztókkal Fogyasztók intenzív részvétele a leszállítási folyamatban Azonnali fogyasztás Munkaerő intenzív termelés Minőséget nehéz mérni

16 Fizikai output és az információ
Eladás után az eladó már birtokolja a terméket Újabb példány termelést igényel Egy output egy helyen keletkekzik Csökkenő hozadék elve Elhasználódik Az eladó eladás után is birtokos, újra eladhatja Újabb példány előállítása lényegileg költség és korlát nélkül Output több helyen is keletkezhet egyidejűleg Növekvő hozadék elve Nem használódik el

17 Az élménygazdaság commodities customization goods services
commoditization experience

18 Az élménygazdaság A termelő csak néhány centet kap egy csészényi kávéért Őrlés és csomagolás után a termelő 5 és 25 cent között kap csészénként Gyorsétkezdében, étteremben 1$ egy csésze kávéért Öt csillagos hotelben, vagy egy gurmé kávézóban az ár 2 és 5 $ között!

19 Miért kell OM 1. a versenytér megáltozott – JAPAN
2. az új technológiák hatással vannak az üzletviteli politikára 3. FORTUNE 500 4. a vezetőknek ismerniük kell üzletágukat 5. az OM koncepció más funkcionális területeken is használható 6. Karrier

20

21 JAPAN: 1. a termék és szolgáltatás minőségének javítása
2. a termelékenység növelése 3. költségek csökkentése az 1-2 lépésekben 4. az előbbiekre alapozva a piaci részesedés növelése 5. lépj be pénzpiacokra és finanszírozzad az új terméket/szolgáltatást

22 Témakörök 1. termelékenység 2. minőség 3. versenyképesség
4. fogyasztói megelégedettség

23 Néhány definíció Termelékenység: erőforrások hatékony felhasználásának mérőrendszere Minőség: a termék/szolgáltatás azon képessége, hogy konzisztens módon kielégítse vagy felülmúlja a fogyasztók elvárásait

24 OM definíciók Versenyképesség: egy szervezet mennyire hatékonyan használja erőforrásait versenytársaihoz képest, akik hasonló, vagy azonos terméket állítanak elő Fogyasztói megelégedettség: érték

25 Témakörök Operations strategy: kritikus termelési feladatok meghatározása, hogy segítsük a vállalat küldetésének megvalósítását Terméktervezés: a termék és szolgáltatás kiválasztása és megtervezése, melyet a szervezet ügyfeleinek ajánl Folyamattervezés: a fizikai transzformációs folyamat aspektusainak meghatározása Kapacitás tervezés: annak meghatározása, hogy a termelő berendezések mikor és milyen volumenben álljanak rendelkezésre

26 Témakörök Létesítmények telepítése: a termelő berendezéseket, elosztókat, irányító központokat hova telepítsük Termelési eszközök elrendezése: az anyagáramlás útjának és eszközök elhelyezésének kigondolása az üzemen belül, hogy a termelési folyamat eredményes és hatékony legyen Termelés tervezés: a munkaerőből, anyagokból szükséges mennyiség meghatározása éven belül havi, heti, vagy napi bontásban Készletgazdálkodás: annak meghatározása, hogy nyersanyagból, félkésztermékből, késztermékből mennyit kell tárolni

27 Témakörök Karcsúsított termelés: TTR, JIT, TQM
Project management: miként kell a projekt-tevékenységeket irányítani és ellenőrizni, hogy az előre kitűzött célok megvalósuljanak Supply chain management: a termelési hálózat koordinálása Minőségbiztosítás: minőség standardok meghatározása és alkalmazása

28 Trendek Globális piacok – ellátási láncok OM növekvő szerepe TQM
FLEXIBILITÁS Időre alapozott verseny Alkalmazottak növekvő szerepe – EMPOWERMENT/felhatalmazás

29 A 2000-es évek főbb problémái
A kölcsönösen összefüggő, de független szervezetek közötti kapcsolatok koordinálása A globális beszállítási, termelési és elosztási hálózatok működésének optimalizálása A termékek és szolgáltatások előállításának intenzív kooprodukciója Ügyfél érintkezési pontok menedzselése

30 Vision statement A szervezet értékrendjének és céljainak kifejezésére használják (ASPIRÁCIÓ) Küldetésnyilatkozat: a szervezet létének értelmét fejezi ki Milyen iparágban vagyunk, hol tartsunk néhány év múlva Kik a fogyasztóink Mi az alaphitünk Melyek az alapvető teljesítmény célok

31 ELCOTEQ ELCOTEQ’S MISSZIÓJA, HOGY FOLYAMATOSAN JAVÍTSA A TELJES ÉRTÉKLÁNC TELJESÍTMÉNYÉT ÉS VERSENYKÉPESSÉGÉT AMIBEN RÉSZT VESZ, A BESZÁLLÍTÓKAT ÉS A FOGYASZTÓKAT BEVONVA AZ ÉRTÉKELÉSBE, HOGY NÖVELJE AZ ÉRTÉKET MINDEN SZEREPLŐ SZÁMÁRA, AKI AZ ÉRTÉKLÁNC RÉSZESE

32 CIA vision and mission Víziónk, hogy az USA Hírszerző Szolgálati Közösségének legfontosabb építőköve legyünk, mely a világ legjobbja, és alkalmazottainak kiválóságáról, valamint kiváló munkájáról ismert Missziónk, hogy támogassunk az Elnököt, a Nemzetbiztonsági Hivatalt, és mindazokat, akik végzik és végrehajtják az USA nemzetbiztonsági politikáját: - pontos, bizonyítékra alapozott, átfogó és időben végrehajtott külföldi hírszerző tevékenységgel, és - az Elnök utasításai szerinti kémelhárítási, további speciális, és más, nemzetbiztonsághoz és külföldi hírszerzéshez köthető tevékenységgel

33 MILYEN SZEKTOR? ÚJ BELÉPŐK FENYEGETÉSE A BESZÁLLÍ-TÓK ALKUERE-JE
A VEVŐK ALKUEREJE LÉTEZŐ VERSENYTÁRSAK KÖZÖTTI RIVALIZÁLÁS HELYETTESÍTŐ TERMÉKEK VESZÉLYE

34 IPARÁGAK PROFITABILITÁSA, USA, 1992-2006, ROIC
ÉRTÉKPAPÍROK: 41% ÜDÍTŐ ITALOK: 38 CSOMAGOLT SOFTWARE: 38 GYÓGYSZERIPAR: 32 KOZMETIKUM: 29 REKLÁM: 27 TÖMÉNYSZESZ: 26

35 IPARÁGAK PROFITABILITÁSA, USA, 1992-2006, ROIC
KÖNYVKIADÁS: 13% PÉKSÉGEK: 13 ÜDÍTŐITAL PALACKOZÁS:12 HOTEL: 10 KATALÓGUS ÁRUHÁZAK: 6 LÉGI KÖZLEKEDÉS: 6

36 A STRATÉGIÁNAK VÁLASZT KELL ADNI ARRA, HOGY
KIK A FOGYASZTÓINK, MI A PIACUNK MI AZ ÉRTÉKJAVASLAT, AMI MEGKÜLÖNBÖZTET BENNÜNKET MELY KULCSFOLYAMATOK ADNAK VERSENYELŐNYT MEG VAN-E A MUNKAERŐ KÉPESSÉGE EHHEZ TECHNOLÓGIAI ÉS SZERVEZETI FELTÉTELEK

37 Kulcs kompetenciák Az a kollektív tudás és tapasztalat, melyet egy szervezet birtokol, és amely megkülönbözteti versenytársaitól E kulcskompetenciák az építőkövei a szervezet üzleti fortélyainak és folyamatainak, melyeket kulcs képességeknek nevezünk

38 Piacanalízis A piac szegmentálása: fogyasztói csoportok azonosítása, akik elegendő közös és megkülönböztető jeggyel rendelkeznek ahhoz, hogy érdemes legyen terméket kifejleszteni számukra A jegyeket meghatározó tényezők: Iparági Demográfiai Pszichológiai

39 Igények értékelése Mindegyik szegmens igényének azonosítása, és annak megfigyelése, hogy a versenytársak mennyire szolgálják a szegmens igényeit. Az eredmény a FOGYASZTÓI HASZNOSSÁG CSOMAG

40 A piaci igények csoportosítása
Termék/szolgáltatás: a termék jegyei – ár, minőség, testreszabás A leszállítási rendszer: a leszállítási folyamat jegyei Mennyiség: a kereslet jegyei – előre jelezhetőség, szezonalitás Egyéb: eladás utáni szolgáltatások, megbízható számlázás, stb

41 A környezet elemzése Gazdasági trendek Társadalmi változások
Politikai állapotok A beszállítók és fogyasztók ereje

42 A verseny és a versenytársak
Megkülönböztető kompetenciák: Munkaerő Létesítmények Piaci és pénzügyi ismeretek Műszaki, technikai ismeretek

43 Versenyprioritások Költség
Minőség: termékteljesítmény, megbízhatóság, konzisztencia Idő: gyorsaság, időbeni leszállítás, fejlesztés gyorsasága Flexibilitás: testre szabás, volumen flexibilitás

44 MARKETING Fogyasztói igények interpretálása
Fogyasztók elvárásainak alakítása Ár Kereslet befolyásolása

45 Vállalatfinanszírozás
Tőke költségvetés Beruházási projektek analízise Alapok biztosítása

46 A DISZKONTÁLT CASH FLOW CSAPDA
A SEMMITTEVÉSBŐL FELTÉTELEZETT CASH FLOW A SEMMITTEVÉSBŐL VALÓSZÍNŰSÍTHETŐ CASH FLOW

47

48 OM Olyan funkció, mely képessé teszi a szervezetet arra, hogy megvalósítsa céljait az erőforrások hatékony beszerzése és hasznosítása révén Folyamatok irányítása és kontrol alatt tartása, melyek az inputokat végtermékké és szolgáltatássá transzformálják

49 A BELSŐ ÉRTÉKLÁNC Support processes Külső fogyasztók Külső beszállítók
Új termék v. Szolgáltatás kifejlesztésének folyamata Fogyasztói kapcsolatok folyamata Beszállítói Kapcsolatok Folyamata Megrendelés teljesítésének folyamata

50 Internal Value-Chain Linkages Showing Work and Information Flows
External suppliers External customers Support processes Supplier relationship process Order fulfillment process New service/ product development process Customer relationship process The first slide establishes the continuum. Figure 1.3

51 Üzleti stratégia A szervezet kulcs kompetenciáinak és képességeinek hasznosítása abból a célból, hogy létrehozzunk és fenntartsunk olyan egyedi pozíciót, mely biztosítja a fenntartható versenyelőnyt

52 Üzleti stratégia A sikeres vállalkozások kitapinthatóan olyanok, melyek folyamatos elhatározottságot mutatnak az alábbi verseny pozíció eléréséért:

53 Üzleti stratégia Versenytársakhoz mérten legyünk a legkisebb költséggel termelők. Amennyiben a termék minősége elfogadható, ilyenkor olyan versenyár alkalmazható, mellyel a piaci részesedés növelhető

54 Üzleti stratégia Kiválóság fenntartása, mellyel megkülönböztetjük magunkat a versenytársaktól, és ezt a fogyasztók értékelik is pl.: rövid leszállítási idő, magas minőség, testre szabás, megbízhatóság, stb.

55 Areas of organizational focus
Innovation – Sony Customization – National bycicle Flexibility – Casio Performance – a Lexus SUV Quality – a bottle Gere cab. Sav. Wine from „Kopar dűlő” Reliability of the product/service – Mazda Reliabilty of delivery – UPS Response – offering very short lead time After sale service – life time warranty Price – having the lowest price

56 Funkcionális stratégiák
környezet fogyasztók Kulcs képességek és kompetenciák Vision/mission versenytársak Üzleti stratégia Verseny prioritások Funkcionális stratégiák

57 Competitive Priorities
Corporate strategy environmental scanning core competencies core processes global strategies Market analysis segmentation needs analysis Competitive priorities cost quality time flexibility Functional area strategies finance • operations marketing • others Capabilities current needed planned New Service/ Product Design design analysis development full launch Figure 2.1

58 Üzleti stratégia - változatok
Piaci elsőség: termékek elérhetősége a versenytársak előtt Másodiknak lenni: a sikeres termékek gyors imitálása Költség minimalizálás, vagy késői piacra lépés: megvárjuk míg a termék standarddá válik és az kereslet magas Piaci szegmentálás: niche piacok specifikus igénnyel

59 Operations strategy Olyan termelési rendszer létrehozása, mely az üzleti stratégia megvalósítását szolgálja

60 A TERMELÉSI RENDSZER Környezet: versenytársak, törvények, gazdaság, beszállítók Inputok: Tőke Anyagok Berendezések Élőmunka Tudás Transz-formáció Átalakítás Szállítás Készletezés Csere Output Szolgál-tatások pénz

61 A termelési rendszer jegyei
A terméktervezés típusa: egyedi, vagy standard A termelési folyamat típusa: termék vagy folyamat specifikus Készletezési politika: megrendelésre vagy készletre termelés A fogyasztó részvétele a termelési folyamatban

62 Product-Process Matrix for Processes
(1) (2) (3) (4) (5) One of a kind Low volume, Multiple Few major High volume products, made low products products, high to customer standardization moderate higher standardization, order volume volume commodity products Process Characteristics (1) Complex and highly customized process, unique sequence of tasks (2) Jumbled flows, complex work with many exceptions (3) Disconnected line flows, moderately complex work (4) Connected line, routine work (5) Continuous flows, highly repetitive work Less Complexity, Less Divergence, More Line Flows Less Customization and Higher Volume Product Design Continuous process Project Line Batch Job First the framework for the analysis of process alternatives is established. Figure 3.6

63 Different Dimensions of Customer Contact in Service Processes
High Contact Dimension Low Contact Present Physical presence Absent People What is processed Possessions Active, visible Contact intensity Passive, out of sight Personal Personal attention Impersonal Face to face Method of delivery Regular mail Figure 3.2

64 Customer-Contact Model for Processes
Front office Hybrid office Back office (1) (2) (3) High interaction with Some interaction with Low interaction with customers, highly customers, standard customers, standardized customized service services with some options services Process Characteristics (1) Jumbled flows, complex work with many exceptions (2) Flexible flows with some dominant paths, moderate job complexity with some exceptions (3) Line flows, routine work easily understood by employees Less Complexity, Less Divergence, More Line Flows Less Customer Contact and Customization Service Package First the framework for the analysis of process alternatives is established. Figure 3.3


Letölteni ppt "Operations Management"

Hasonló előadás


Google Hirdetések