Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az autós szakmák szakképzése a technika és a munkáltatók szorításában

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az autós szakmák szakképzése a technika és a munkáltatók szorításában"— Előadás másolata:

1 Az autós szakmák szakképzése a technika és a munkáltatók szorításában
Dr. Nagyszokolyai Iván Autótechnika főszerkesztő előadása alapján Bagi Mihály AOE Szakképzési Tagozat vezető AOE szakképzési tagozat ülése

2 Az autójavítás, autószerelés a legnehezebb szerviz-szolgáltató szakterület és szakma!
Az autójavítás, autószerelés a szerviz- szolgáltató szakterület és szakma egyik legnehezebbike! Mi okozza a „bajt”?

3 Néhány alapvetés az autótechnika oldaláról
A közúti jármű az ipari sorozattermelés legösszetettebb műszaki objektuma. A közúti jármű az ipari sorozattermelés legtöbb tudományág eredményét magába foglaló terméke. A közúti jármű az ipari sorozattermelés legtöbb környezeti problémát okozó terméke. A közúti jármű a jövőbeni mobilitás legtöbb kérdőjelét hordozza. A közúti jármű a legtöbb üzemeltetési nehézséget, gondot magában hordozó ipari sorozattermék.

4 A közúti jármű egészében megtaníthatatlan és megtanulhatatlan.
Következmények A közúti jármű egészében megtaníthatatlan és megtanulhatatlan. A közúti jármű üzemeltetése önálló részfeladatok összességéből áll össze. A közúti jármű javítás önálló részfeladatok összességéből tevődik össze. A közúti jármű javító személy csak egy-két részfeladat megoldására készíthető fel. A mechatronikai közúti jármű javítása 70%- ban továbbra is kézműves munka.

5 Megállapítások A közúti jármű fenntartásához szükséges összes ismeretet, alapismeret szinten sem lehet (a mai képzés időkeretében) megtanítani. A közúti járművek kategóriáira a képzés korai szakaszában, vagy eleve szakosodni kell. Ha az egész nem megy, ki kell választani a szükséges területeket. A kézműves autószerelői szakma gyakorlati feladataiból kell kiindulni!

6 Megfontolások Van többféle autószerelő?
Szerviz autószerelő - márkaszerviz autószerelő, - független autószerelő. Autógyári (autó, motor stb.) össze-szerelő Azonos képzés Ez más! Erre mondja a Mercedes és más nagy autógyártó „Iskolák, ti csak alapozzatok, a szakmát majd mi tanítjuk meg!”

7 Elszántság IGEN! Viszonylag gyorsan kell változnia a tananyagnak?
Azt tanítsuk, ami majd a tényleges munkához szükséges! Arra alapozzuk meg a tudást, ami az autójavításban feladatként jelentkezik. A közúti járművek technikája a legdinamikusabban változó technika, tehát ki kell dobni a tananyagból bátran mindent, ami elavult és - be kell venni mindent, ami a biztos közeljövő! Viszonylag gyorsan kell változnia a tananyagnak? IGEN!

8 5 év biztonsággal előre látható! MA tanítsuk 2003
Milyen időintervallumot öleljen fel a tananyag? Előrelátás! 5 év biztonsággal előre látható! Ami ma kis sorozatban már van. Amit előírások kötelezővé fognak tenni. MA tanítsuk Ami az adott modellévekben nagysorozatú gyártásba kerül 2003 évek - 10 + 5

9 MA Milyen időintervallumot öleljen fel a tananyag? - 10 + 5
hibrid technika, - SCR, LNT emissziótechnika, - CNG gázautó - asszisztens technikák MA Ami az adott modellévekben nagysorozatú gyártásba kerül évek - 10 + 5

10 Vannak előrelátható, de ma még kétséges jövőjű technikák.
Mi ne legyen a tananyag? Ezek a mindenkori mában nem képezhetik a tananyag tárgyát! MA Vannak előrelátható, de ma még kétséges jövőjű technikák. évek - 10 + 5

11 Mit hagyjunk el? MA - 30 - 10 + 5 évek Karburátor
+ 5 évek Karburátor Soros és forgóelosztós adagoló Mechanikus megszakítós gyújtás Gyújtáselosztó Egyes kormánygépek Mechanikus feszültség-szabályzó stb. - 30

12 Mi az, amibe nem szabad belemenni?
A javíthatatlan javítása és a beállíthatatlan beállítása kárt okozhat. Azt is tanítani kell, hogy mihez nem szabad hozzányúlni! Ami nem szerelhető szét, illetve szét- és összeszerelése, beállítása gyártói, illetve specialista eszközöket, tudást igényel és alkatrész sincs hozzá. Ezt ne tanítsuk! (mélységében) A CR-szivattyútól és a dízelinjektortól kezdve, a DSG váltón, a hibridhajtóművön, az EH és elektromechanikus kormánygépeken át a „titkos” jeladókig, a klímakompresszorig, az integrált műszerfalakig stb. stb. stb.

13 Mi az, amibe nem szabad belemenni?
A közúti jármű ma a tudományok összes eredményét, csúcstechnikáját tartalmazza. Ez nem jelenti azt, hogy az autószerelőnek mindenben automatikusan kompetensnek (illetékes, jogosult, szakértő) kell lennie! Számos „beépített tudomány” felségterületünkön kívüli! „Elvan magában!” – a fedélzeti hálózati kommunikáció, - az emissziótechnikai „vegyiművek”, mint kémia, - minden ECU szoftver, mint programnyelv, architektura, - fedélzeti IT, infotainment hardver, - jeladó és érzékelő fizikai alapelvek (mélységében) stb. Ezt se tanítsuk! (mélységében)

14 Mivel ne foglalkozzunk iskolai keretek között?
Amihez a tanműhelyben úgysem férünk hozzá! gyári kapcsolatú elektronikus illesztések, programfrissítés, immo, amihez jogosultság és eseti autó kell, - különleges rendszerek vezetett hibakeresése, - típusfüggő kalibrációk, - főegység ki- és beszerelés, - célszerszám-igényű főegységszerelés (pl. erőátvitel), - utólagos kiegészítő szerelések (pl. vonóhorog),

15 Mikor lenne „népszerűbb” az autószerelő képzés a munkaadók szemében?
Ha - emelőgép vizsgát tesz a tanuló (magyar specialitás), - tud egy idegen nyelvet (műszaki, ügyfélszolgálati szint) (érettségizettek!), néhány azonnal használható rutinnal rendelkezik (kerékszerelés, villamos mérések, szervizműveletek, járműazonosítás, környezetvédelmi mérés, diagnosztikai műszer alapszintű használata, járművilágítás szerviz stb.) megvannak a megfelelő gépjárművezetői jogosítványai. Mi még? Ezt a munkáltatók mondják meg!

16 Ami kapcsolható a gyakorlathoz!
Mennyi elmélet kell? Ami kapcsolható a gyakorlathoz! Ami kell: célirányos alkalmazott ismeretek, melyek a hibafeltáró logikus gondolkozást, a mérést, a szerelést segítik. Ez nem kevés! Újra kell gondolni melyek legyenek az alapismereteket, alkalmazott ismeretek! Jobban kell az ismereteket az alkalmazáshoz kötni. (anyagismeret, technológia, javítástechnológia, elektromosság/elektronika, informatika) Ne feledjük, hogy középiskolát végzettekről van szó. Lehet bírálni az érettségit, de nem feladatunk az újratanítás.

17 Milyen gyakran változzon a tananyagi tartalom?
Kereteket kell eleve adni, melyben van szabad mozgás! Az átdolgozásra elegendő az 5 éves periódus! Kellenek valakik, akik a témát folyamatosan gondozzák, ez lehet a szakfelügyelet vagy a szakmai tanácsadó testület. Az egységesség fontos, de meg lehet engedni helyi eltérések (iskolai felszereltség, gyakorlati helyek).

18 Növeli az iskola hírnevét!
Továbbképzés! Ez a szakma természetes alapeleme! Ha nincs központi intézmény, akkor cégeknek, szakiskoláknak kell erre felkészülni, specializálódni! (Vannak már jó példák!) Irányok, területek: - jövőbe néző, - szintentartó, - átképző, - „veterán” - speciális. Ez pénzt hoz tanárnak, iskolának! A feltételek adottak! Van külső segítség! Sokaknak segít! Növeli az iskola hírnevét!

19 Ki mondja meg mindezt? Ki felügyelje a szakma képzését?
NFM? – képes a koordinációra? Nincs és nem is lesz embere. Átadja másnak? - kamarának? - saját intézményének (pl. NKH)? A kamaránál volna a legjobb helye, ha - a kamara szakmai - mérnök-tanári - kezekbe adná a tartalom meghatározást. - lenne szakfelügyelet, - értelmes tanártovábbképzés, és nem szólna bele intézmény, politika.

20 A technikára és a szakképzésre is igaz Az ura légy és ne a szolgája!


Letölteni ppt "Az autós szakmák szakképzése a technika és a munkáltatók szorításában"

Hasonló előadás


Google Hirdetések