Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A szimbolizmus 29/C.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A szimbolizmus 29/C."— Előadás másolata:

1 A szimbolizmus 29/C

2 1. Szimbolisták és dekadensek
Ugyanannak a művésznemzedéknek két jellemzője és két neve Mi lehet az összefüggés? A sivár valóságot elutasítva egy nem haszonelvű és nem elkoptatott másik nyelvet keresnek Egyazon világgyűlöletből következik két dolog: egyfelől a beleépülés, integrálódás elutasítása az életvitelben, másfelől igazabb, mélyebb, az élet lényegét jobban kifejező képi nyelv használata a lejáratott helyett Elődjük Francois Villon: egyszerre rablógyilkos és bűnbánó Mária-himnuszok szerzője

3 2. Szinesztézia A szimbolisták (dekadensek) legtöbbször a szinesztéziát használják Jelentése: érzékszintváltás, érzékcsere, „színhallás” Ady: „Vak ügetését hallani hajdani, eltévedt lovasnak” Rimbaud: Magánhangzók szonettje (minden betű más színűként él a tudatában) Baudelaire: oboaédes szagok Mitől szimbólum ez? A jelkép az elvont tartomány egy eleméhez képszerű megfelelőt keres a konkrétumok tartományában A szinesztézia két külön tartománybelit párosít

4 3. Zene és költészet Franciaországban az otthoninál is nagyobb kultusz övezte Richard Wagner művészetét Visszatérő motívumok hálózata szövi be operáit Hárfa jeleníti meg az Alvást, harsona az Átkot, hegedű az Őstermészetet, kürt a Fiatalságot, harangok a Tüzet, cselóó a Vihart, teljes zenekar a Halált Kettős szimbolizmus: Zenei hangzások jelenítenek meg nyelvi kifejezéseket Szavak által jelzett egyedi jelenségek neveznek meg örök dolgokat, mindent átjáró rejtett erőket

5 4. Vallás és szimbolizmus
Bár a dekadens életvitel ellentmond a vallási törvényeknek, a szimbolisták ambivalens módon vonzódtak a valláshoz, különösen a katolicizmushoz A híres megtérők példája a 20. században új meglepetéseket okoz: megint olyan francia művészek ragaszkodnak a valláshoz, akiket a divat másfelé vinne Közös vonások: A világ utilitarizmusának elvetése A szimbólumok használata A sivár valóság helyett egy másik valóság megismerése A krisztusi képes beszéd mint előzmény A bűn felkavaró élményének feszültsége

6 Miért szimbólum, miért nem allegória?
Tornyai János: Bús magyar sors

7 Van Gogh: Az auvers-i templom Milyen érzéseket kelt a templom, a kép, az út?

8 Lucien Lévy-Dhurmer: Csend
Hányszorosan fejeződik ki a némaság?

9 Lucien Lévy-Dhurmer: Katona egy virágzó fa alatt
Szem, kéz, faág. Miről árulkodnak?


Letölteni ppt "A szimbolizmus 29/C."

Hasonló előadás


Google Hirdetések