Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A BKV Zrt. pozícionálása

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A BKV Zrt. pozícionálása"— Előadás másolata:

0 A BKV piaci helyzete és beruházási tervei
Előadó: Dr. Kocsis István vezérigazgató Budapest, november 30.

1 A BKV Zrt. pozícionálása
Közel 200 éves múlt 5 üzletág integráltan (busz, villamos, metró, HÉV, trolibusz) + fogaskerekű, sikló, libegő, hajó Több mint fő alkalmazott 21,4 Mrd férőhely km Évente 1,5 Mrd, naponta 3 M utas (naponta ezer fő lépi át Budapest közigazgatási határát) A magyarországi GDP 43%-át Budapest adja 2

2 A BKV Zrt. az elsők között
1887 – Európában az első belvárosi villamosvasúti hálózat 1896 – a kontinens első földalattija 1870 – a világon másodikként nyílt meg a sikló a budai Várhegyen 1874 – Európában harmadikként nyílt meg a fogaskerekű vasút 3

3 A BKV Zrt. fontosabb közlekedési jellemzői
A BKV Zrt. közlekedési hálózatának jellemző adatai: Hálózat hossza: km ebből agglomerációban: 183 km Járműtípusonként: villamos+fogaskerekű: 153,8 km trolibusz: 66 km autóbusz: 818,95 km HÉV: 102,9 km metró+MFAV: 35 km Megállóhelyek száma: db Napi járműkiadás: db Járműpark: összesen: db autóbusz db villamos: 584 db metró: 369 db HÉV: 294 db trolibusz 161 db MFAV: db fogaskerekű: db 4

4 Nemzetközi összehasonlítás I.
Utasok által fedezett költséghányad 2008. 5

5 Nemzetközi összehasonlítás II.
Szolgáltatás előállításának hatékonysága és támogatása 2008. 6

6 A 2009. évi várható üzemi és pénzügyi bevételek és ráfordítások
∆ = 24,2 Mrd Ft A kamatokkal együtt a ráfordítások mintegy 18 %-ára nincs fedezet. 7

7 Belső eladósodottság 8

8 A belső eladósodottság megoszlása
9

9 Modal split alakulása a kiszolgált területen
Jelenleg: közösségi - egyéni Budapesten belül: 60 % - 40 % Agglomeráció: 40 % - 60 % 10

10 Mi kell a modal split javításához?
Pontosság, megbízhatóság Utasbarát intézkedések Utasbarát (kulturált) viselkedés Dinamikus utastájékoztatás Akadálymentesítés (járművek, megállók) Környezetbarátság Energiahatékonyság Fenntarthatóság 11

11 Mi kell a modal split javításának eléréséhez?
Pénz, pénz, pénz 12

12 Közúti járművek mennyiségi jellemzői és állapota
13

13 Vasúti járművek mennyiségi jellemzői és állapota
14

14 Felújítási határérték
Infrastruktúra (szakágankénti) állapota Felújítási határérték 15

15 2008. évről áthúzódó és 2009. évi szerződések megoszlása típusonként
Beszerzési eljárások mennyisége és összetétele 2008. évről áthúzódó és évi szerződések megoszlása típusonként Megkötött szerződések megoszlása és értéke 16

16 A BKV Zrt.-t érintő beruházások (1996-2008)
A meglévő eszközpark éves ráfordítási igénye 52 Mrd 17

17 TÉNY (mFt) 2009. I.-III. negyedév
2009. évi Beruházási terv és időarányos teljesítése Megnevezés TERV (mFt) TÉNY (mFt) I.-III. negyedév Járműbeszerzés 700 636 Járműfelújítás és korszerűsítés 5 711 3 146 Mozgólépcső felújítás 670 471 Pályafelújítás 1 444 1 345 Európai Uniós projektek 476 22 Infrastruktúra felújítás 2 437 1 122 M2 metróvonal járműállomány cseréjéhez hozzájárulás 1 089 Társasági beruházás összesen 12 527 6 742 Megjegyzés: A Társaság likviditási helyzetét figyelembe véve számos projekt befejezése a évre lett átütemezve. Az M2 járműállomány cseréjéhez történő hozzájárulás felhasználására is várhatóan a év folyamán kerül sor. 18

18 A fővárosi közlekedési rendszer fejlesztésének főbb feladatai
Új gyorsvasúti vonalak építése, fejlesztése 2. Új közúti, villamos vonalak építése, fejlesztése 3. Autóbusz vonalak közúti forgalomtól való védetté tétele 4. A közúti-vasúti vonalak megállóinak átépítése, akadálymentesítés biztosítása 5. A közforgalmú közlekedés jármű állományának fejlesztése 6. Környezetvédelmi igények és elvárások teljesítése. 19

19 A 4-es metró építése Dél-Buda és Újpalota között
Új gyorsvasúti vonalak építése, fejlesztése I. A 4-es metró építése Dél-Buda és Újpalota között Megvalósítás ütemei: Kelenföldi pu.–Keleti pu. Keleti pu.–Bosnyák tér és Őrmező–Kelenföldi pu. Bosnyák tér–Újpalota Bocskai út–Budafok-belváros Az 1. ütem költsége: 366 Mrd Ft 20

20 Nyomvonal és talajviszonyok
A nyomvonal viszonylag csekély mélységben, átlagosan méteres sínkorona szinttel halad, a Duna közelében méteres mélységben, szinte teljesen beépített felszín alatt, rendkívül változó talajviszonyok közepette. 21

21 Aktualizált ütemterv 22

22 Hasonló metróberuházások alakulása Európa más nagyvárosaiban
Amsterdami metró (Line 52) Londoni metró (Jubilee Line) Athéni metró (Line 2-3) Vonalhossz 9,8 km 16 km 12 km Állomások száma 8 11 20 Építési idő Járulékos költségek nincs jármű, felszín jármű, depó, tartalék Összeköltségvetés 3100 millió € 3380 millió € 2100 millió € Véghatáridő túllépése 6 év 2 év 4 év Költségtúllépés kb. 215% kb. 40% kb. 50% 23

23 Szerződéses rendszer Fővállalkozó: BKV Zrt 24
 Tevékenység Vállalkozó Szerződéses keret Vonalalagutak, kapcsolódó műtárgyak, Gellért téri áll. * BAMCO Kkt. (VINCI, Hídépítő, STRABAG) ,00 € Kelenföld állomásszerkezet Hídépítő Zrt. Ft Tétényi út állomásszerkezet BPV Metro 4 Építési Kkt. (Bilfinger, Porr, Vegyépszer) ,94 € Bocskai út állomásszerkezet SWO Metro 4 Építő Kkt. (Swietelsky, Obayashi) ,00 € Móricz Zsigmond körtér állomásszerkezet Strabag Zrt. ,00 € Gellért téri állomásszerkezet * Fővám téri állomásszerkezet ,00 € Kálvin tér állomásszerkezet ,00 € Rákóczi tér állomásszerkezet Ft Népszínház utca állomásszerkezet Ft Keleti pu. állomásszerkezet Ft Belső beépítés Swietelsky Magyarország Kft. Ft Pályaépítés Tóth T.D. Kft. Ft Rendszerek és áramellátás Siemens M4 Budapest Konzorcium ,00 € Járművek beszerzése Alstom Transport ,00 € Járműtelep Ft Fővám tér - Vámház körút felszíni rendezés Alterra-Colas-Eger Konzorcium Ft Kálvin tér - Múzeum körút felszíni rendezés Ft Rákóczi téri mélygarázs Ft * Gellért tér a BAMCO szerződésben 24

24 A készültség 25 Alagútépítés 60% Kelenföldi pályaudvar állomás építése
80-85% Tétényi úti állomás építése 95-100% Bocskai úti állomás építése Móricz Zsigmond körtéri állomás építése Gellért téri állomás építése Fővám téri állomás építése Kálvin téri állomás építése 75-80% Rákóczi téri állomás építése 70-75% Népszínház utcai állomás építése 70% Keleti pályaudvar állomás építése 65-70% Belső beépítés 5-10% Pályaépítés 0-5% Rendszerek és az áramellátás 0-10% Járműtelep Próbaüzem 0% Járművek folyamatban 25

25 A kelenföldi járműtelep
Alapkőletétel: július Két éven át épül majd, feladata a 4-es metróvonal teljes körű kiszolgálása lesz. Az Andor utca - Etele tér - Borszéki utca által határolt több mint 6 hektáros terülten épül. Összterülete megközelíti majd a m2-t. Összesen 100 metrókocsi befogadására lesz alkalmas. Kapacitása később lehetővé teszi majd a tervezett második illetve harmadik szakasz szerelvényeinek kiszolgálását is. Telekalakítási problémák (három ingatlan- tulajdon megvásárlása) miatt a tenderfolyamat elhúzódott, ennek is szerepe van a projekt véghatáridejének kitolódásában. 26

26 Az őrmezei intermodális csomópont helyzete
A kerületi Kerületi Szabályozási Terv jóváhagyásának hiánya A környezetvédelmi engedélyek hiánya (a KSZT függvénye) Az építési engedély megszerzése (a KSZT és a környezetvédelmi engedély függvénye) A tendertervek még nem állnak rendelkezésre (az építési engedély függvénye) Az üzemeltetői és hatósági igények még nem ismertek teljes körűen Az M1-M7 csomópont átépítése számos - részben magántulajdonban lévő - ingatlant érint (kockázatok minimál program esetén is) Terület megszerzési problémák (a metróállomás őrmezei kijáratának területe, a P+R mélygarázs területe, és a buszpályaudvar területe is túlnyomórészt állami tulajdonban van) 27 26

27 A KELENFÖLDI PÁLYAUDVAR
28 27

28 A TÉTÉNYI ÚTI ÁLLOMÁS 29 28

29 A BOCSKAI ÚTI ÁLLOMÁS 30

30 A MÓRICZ ZSIGMOND KÖRTÉRI ÁLLOMÁS
31

31 A SZENT GELLÉRT TÉRI ÁLLOMÁS
32

32 A FŐVÁM TÉRI ÁLLOMÁS 33

33 A KÁLVIN TÉRI ÁLLOMÁS 34

34 A RÁKÓCZI TÉRI ÁLLOMÁS 35

35 A NÉPSZÍNHÁZ UTCAI ÁLLOMÁS
36

36 A KELETI PÁLYAUDVAR 37

37 5-ös (É-D-i regionális)
1. Új gyorsvasúti vonalak építése, fejlesztése II. 5-ös (É-D-i regionális) gyorsvasúti vonal 1.ütem: Békásmegyer-Szentendre Költsége: 52 Mrd Ft Projekt státusza: Megvalósítási terv készül Határideje: még nincs jóváhagyott ütemterv 38

38 2. Új közúti, vasúti (villamos) vonalak építése, fejlesztése I.
1-es villamos meghosszabbítása (kapcsolódó rekonstrukció, járműbeszerzés) Megvalósítás ütemei: Soroksári út-Budafoki út Költsége: 26,5 Mrd Ft Határideje: Státusza: folyamatban Budafoki út-Fehérvári út Fehérvári út-Etele tér Státusza: megvalósítási terv készül Státusza: tervezet 39

39 2. Új közúti, vasúti (villamos) vonalak építése, fejlesztése II.
3-as villamos meghosszabbítása (kapcsolódó rekonstrukció, járműbeszerzés) Határ út-Pesterzsébet felső Költsége: 17,5 Mrd Ft Határideje: Státusza: folyamatban van 40

40 Státusza: folyamatban van
2. Új közúti, vasúti (villamos) vonalak építése, fejlesztése III. Közép-Buda és Óbuda közötti kötöttpályás kapcsolatok a budai fonódó hálózat kialakítása keretében Bem rakparti összekötés Vidra u.-Batthyány tér között Margit krt.-Török u. (Frankel Leó út) összekötés Költsége: 6,5 Mrd Ft Státusza: folyamatban van I. ütem határideje: II. ütem határideje: még nincs jóváhagyott ütemterv 41

41 Műegyetem rakparti vonal megépítése
2. Új közúti, vasúti (villamos) vonalak építése, fejlesztése IV. Műegyetem rakparti vonal megépítése Meglévő villamos pálya Tervezett villamos pálya FŐMTERV’TT - Unitef Konzorcium / tsz. Szt. Gellért téri vágányhálózat átalakítása a rakparti villamos kiépítése kapcsán Költsége: 16 Mrd Ft Státusza: tervezet Határidő: még nincs jóváhagyott ütemterv 42

42 Fogaskerekű vasút fejlesztése
2. Új közúti, vasúti (villamos) vonalak építése, fejlesztése V. Fogaskerekű vasút fejlesztése A vasút fejlesztési koncepciójának négy lehetséges változata: a jelenlegi vonal és a kocsiszín teljes felújítása meghosszabbítás nélkül, új járművek beszerzésével, a rekonstrukció mellett, a fogaskerekű meghosszabbítása a Moszkva térig, a villamoshálózatba történő integrációval, vagy anélkül, integráció esetén új járművek beszerzése, a vasút meghosszabbítása a Normafáig, vagy a János-hegyig, új járművek beszerzésével, a fogaskerekű vasút kétirányú meghosszabbítása. Költség: 10 Mrd Ft Határidő: még nincs jóváhagyott ütemterv Státusza: tervezet, tanulmányterv készült 43

43 3. Az autóbusz vonalak közúti forgalomtól való védetté tétele I.
Rákoskeresztúri autóbusz folyosó Költsége: 1,2 Mrd Ft Határideje: október Státusza: folyamatban van 44

44 3. Az autóbusz vonalak közúti forgalomtól való védetté tétele II.
Autóbusz-sávok kialakítása Jelenlegi sávhossz: 64,3 km Bővítés mértéke: ~4 km évente (2-3 év alatt 10 km) 45

45 Megállók átépítése, akadálymentesítés biztosítása
4. A közúti-vasúti vonalak megállóinak átépítése, akadálymentesítés biztosítása Megállók átépítése, akadálymentesítés biztosítása 48 akadálymentesen megközelíthető megállóhelyből 40 alacsonypadlós járművel kiszolgált. A peronok átépítése a járművek alacsonypadlósításával összehangoltan valósul meg. Új peron építése esetén az akadálymentes megközelíthetőség kritérium. 46

46 5. A közforgalmú közlekedés jármű állományának fejlesztése
Szempontok: Energia hatékonyság, környezetvédelem Utaskomfort Flotta racionalizálása Esélyegyenlőségi törvénynek való megfelelőség 47

47 6. Környezetvédelmi igények és elvárások teljesítése
Új, dízelüzemű járművek beszerzése esetén Euro 5-ös norma Használt járművek beszerzése esetén min. Euro 3-as emissziós norma A jelenlegi állomány környezeti szempontú megújítása (részecskeszűrő, motorcsere) Alacsony zajkibocsátású közúti és vasúti járművek beszerzése, üzemeltetése Alternatív hajtóanyagok és hajtásrendszerek alkalmazása Környezetszennyezés hatásai 48

48 6/1. Szennyezőanyagok társadalmi hatása pénzben kifejezve
Fajlagos költség* (ezer Ft/tonna) NOx (Nitrogén-oxidok) 2.368 NMVOC (Illékony [nem metán] szerves vegyületek emissziója) SO2 (Kén-dioxid) PM2,5 (2,5 mikronnál kisebb, levegőben szálló por-részecskék)** Levegőtisztaság – egészség megóvás Levegőszennyeződés – csökken a szervezet ellenálló képessége – betegségek * A GDP-vel megegyező mértékben változik. ** Az EU4 és EU5 normák 0,02 g/kWh értéket írnak elő. 49

49 Meglévő eszközállományra fordított
beruházások, értéknövelő felújítások Forrás igény középtávon (5 év) Meglévő jármű állomány felújítása: 45,2 Mrd Ft Részleges pályafelújítás: 49,1 Mrd Ft Mozgólépcső felújítás: 3,75 Mrd Ft Áramellátási rendszerek, biztosító berendezések rekonstrukciója: 15,8 Mrd Ft Épületek, építmények felújítása: 11 Mrd Ft 50

50 Meglévő eszközállományra fordított nagy volumenű beruházások
Forrás igény középtávon (5 év) Járműbeszerzések: 122,9 Mrd Ft Komplex vonali rekonstrukciók: 93 Mrd Ft Meglévő járműállomány cseréje a komplex vonali rekonstrukciókhoz kapcsolódóan: 35 Mrd Ft 51

51 Státusza: tervezet, tanulmányterv készült
Előkészítés alatt – 3-as metróvonal rekonstrukciója A felújítás indokoltsága: Műszaki állapot (infrastruktúra: éves) Biztonság Utaskomfort Gazdaságosság A felújítás időtartama: műszaki tartalom függvényében minimálisan 8-10 év Becsült költsége kb. 90 Mrd Ft infrastruktúra, 600 M Ft biztosító berendezés és 31,4 Mrd Ft jármű (240 metrókocsi) felújítás 2024 után járműcsere (220 metrókocsi) 79,2 Mrd Ft A felújítás kibővíthető további fejlesztésekkel: Esélyegyenlőség biztosítása (törvényi szabályozás) Intermodális csomópontok kialakítása Kétirányú vonalhosszabbítás agresszív talajvíz és a kóbor áram együttes korróziós hatása Státusza: tervezet, tanulmányterv készült 52

52 HÉV vonalhálózat műszaki rehabilitációja
Előkészítés alatt – HÉV vonalhálózat műszaki rehabilitációja Az engedélyek és tanúsítványok megszerzése elengedhetetlen feltétele a jogszerű üzemeltetésnek. A műszaki állapotok miatt az Nemzeti Közlekedési Hatóság csak állapotjavító beavatkozás mellett adja meg azokat. Felújítások várható időtartama: között A becsült költsége: 100 Mrd Ft, ebből lehetséges EU-s támogatás 70 Mrd Ft Jogszerűen üzemelő rendszer Vasútbiztonsági tanúsítvány Vasútbiztonsági engedély Műszaki (továbbhasználati) engedélyek Pályahasználati működtetési engedély Személyszállítási működési engedély Státusz: a teljes program tulajdonosi döntésre vár 53

53 A program elindítását szorgalmazó törekvések
Busz Rekonstrukciós Program A program elindítását szorgalmazó törekvések A program elindítását szorgalmazó törekvések Autóbuszos közösségi közlekedés járműparkja heterogén, magas átlagéletkorú, magas károsanyag-kibocsátású, üzemeltetése nehézségekbe ütközik, drága Hazai járműipar támogatása Meglévő kompetenciák fejlesztése Versenyképességének javítása Exportképesség erősítése Hazai Autóbusz Rekonstrukciós Program Alacsony szolgáltatási színvonal a közösségi közlekedésben Hazai munkaerő megtartása 54

54 Forgalomirányítási és utastájékoztató rendszer (FUTÁR) projekt
A projekt célja: Egységes szemléletű fejlesztés Forgalomirányítás Dinamikus utastájékoztatás Járműdiagnosztika Üzembiztonság javítása Működési költségek csökkentése Integrált informatikai rendszer Szinergikus kapcsolat az elektronikus jegyrendszer kialakításával Költsége: 5 Mrd Ft Határidő: június Státusza: tendereztetés alatt 55

55 30 milliárd Ft hitelhez kapcsolódó
kormányzati szerepvállalás helyzete és feltételei 15 éves üzleti modell (elkészült) 15 fejlesztési program (elkészült) A BKV struktúrájának átalakítása Transzparencia megteremtése 56

56 Budapesti Közlekedési Zrt.
Köszönöm figyelmüket! Budapesti Közlekedési Zrt. 1072 Budapest, Akácfa u. 15. 57


Letölteni ppt "A BKV Zrt. pozícionálása"

Hasonló előadás


Google Hirdetések