Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

a mai magyar iskolákban

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "a mai magyar iskolákban"— Előadás másolata:

1 a mai magyar iskolákban
Értékek és tehetség a mai magyar iskolákban Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Semmelweis Egyetem

2 Az oktatást érintő nemzetközi változások az ezredfordulón
információrobbanás (elmélyedés, hiteles információ: kincsek) az emberi kapcsolatrendszer gyökeres átalakulása (közösségbomlás, cuccok és virtuális kapcsolatok az emberek, természet, spiritualitás helyett) értékrend elbizonytalanodása (jogok és kötelességek, felelősség egyensúlyának megbomlása, túlfogyasztási válság, mennyiség a minőség helyett)

3 Az oktatást érintő hazai változások a rendszerváltás után
fokozódó társadalmi differenciálódás (társadalmi ellentétek, kibeszéletlen frusztrációk, neheztelés, reménytelenség, kiúttalanság, anómia) iskolai demográfiai hullámzás (tömegesedés majd csökkenő iskolás korosztályok) a pedagógusi pálya leértékelődése (ördögi kör: egyre rosszabb pedagógusjelöltek  leértékelődés  még rosszabb pedagógusjelöltek)

4 A legfontosabb hibák (31. és 76. oldal között 35 oldalon listázva) koncepcionális és konszenzusos oktatási stratégia hiánya (4 éves ciklusokra korlátozott tervek „csemegézése” a hosszú távú elgondolások elemeiből) tisztázatlan irányítási és finanszírozási viszonyrendszer (rendszeres, külső, komplex szakmai értékelés hiánya, bizalmatlanság a pedagógusokkal szemben, differenciált kezelésmód) kudarc- és hátránycentrikusság (hiánytudat, értéktelenség tudat értéktudat helyett, ötször annyi dicséret kell, mint szidás

5 A legfontosabb teendők
hosszú távú, kiszámítható oktatási stratégia a pedagógusképzés  elitképzés a pályán lévő pedagógusok segítése (mentorokkal, segítő felügyeleti hálózattal, a legjobbaknak többletlehetőségekkel) értékek és sikerek a hátrányok és kudarcok helyett az oktatási rendszer integrációja külső, egységes, komplex értékelés a leszakadó iskolák célzott segítése a legjobbaknak szabadság + pályázatok ezzel együtt és ennek eredményeként: az iskola mint értékőrző sziget

6 Az ajánlások letölthetők, illetve megrendelhetők: www. bolcsektanacsa
Az ajánlások letölthetők, illetve megrendelhetők:

7 A tehetség összetevői További részletek: www.tehetsegpont.hu
átlag feletti általános képességek (absztrakció, memória, kommunikáció, információ-feldolgozás, IQ, bal agyfélteke) kreativitás (jobb agyfélteke) motiváció (érdeklődés, kitartás, érzelmi stabilitás) speciális képességek További részletek:

8 A kicsi c és a nagy C 10000 óra gyakorlás kell = 10 év
A kreativitást a hosszú távú elköteleződés teszi naggyá 40 35 Úgy hiszi hogy 10év gyakorlás kell 3 év gyakorlás kell 1 év gyakorlás kell ahhoz, hogy jó zenész legyen 30 25 Zenei tudás 20 15 10 5 Alacsony Közepes Magas Heti gyakorlás McPherson, 2001, Pléh Csaba 10000 óra gyakorlás kell = 10 év

9 Motiváló iskola Motivációs háló: igazgató; tanár; diák
belső motivációk feszültségoldás (kognitív) biztonságnövelés (pénz, hatalom  szeretet, közösség) siker (kudarc), önmegvalósítás az élet folyamának az elősegítése, flow (a motiváció tao-ja) külső motivációk rövidtáv: jutalom, hosszú táv: hírnév (reputáció) pozitív alapállás, sikerorientáltság szeretetközösség a következetesség kreativitást is növel! Motivációs háló: igazgató; tanár; diák

10 Hogyan lehet felismerni a tehetséget? I.
Mindenki tehetséges lehet „csak” meg kell találni, hogy ki – miben az! IQ teszt versenyek kreatív versenyfeladatok real life: projekt (komplex feladat + együttműködési készség) Hosszú távú visszajelzések bátorítása

11 A váratlan felismerésének bátorítása
Hogyan lehet felismerni a tehetséget? II. Nagyon sok tehetség az iskolai mércén megbukik. keresd a furcsát! ne tartsd bajnak tedd fel a kérdést: nem tehetséget látok esetleg? (matematikaóra) A váratlan felismerésének bátorítása (ami váratlan: öröm, esély a fejlődésre)

12 Hogyan lehet felismerni a tehetséget? III.
Szeretné tudni, hogyan működnek a dolgok. Összefüggéseket talál ott is, ahol más nem. Élénk a képzelete. Kérdései szokatlanok. (Gyarmathy Éva) Kitartóan megragad az őt érdeklő feladatoknál. Ha valamit a fejébe vesz, azt meg is csinálja. Beszédes, sokat magyaráz. Arcmimikája gazdag, színészkedik.

13 Feladatelosztók: alfőnökök, operacionalizálók
Kreatív elemek: újfajta válaszok + létező tudás új kombinációja, kitűzi a célt  originalitás, vision Feladatelosztók: alfőnökök, operacionalizálók Feladatmegoldók: specializált beosztottak A féreg példája megszívlelendő: sokmillió éves evolúció áll mögötte változó szerepek! Csermely, Nature 454:5 TiBS 33:569 A hálózatos kreativitás állandó kapcsolatváltoztatást feltételez.

14 méregtelenítő fehérje
200 aminosav csak azért állja körbe a 8 központi társát, hogy az kreatív lehessen: szocializmus… Az agyunk: minden pillanatban más sejt van középen! méregkötés méregtelenítés Csermely, Nature 454:5 TiBS 33:569 A fejlett rendszerek minden tagja középre kerülve érvényesülhet.

15 Tehetséggondozási feladatok
tehetséges-e?  miben tehetséges? a rengeteg fajta tehetségből melyiket először? hogyan segíthetem a tehetségét optimálisan?  háló mi a szűk keresztmetszet? környezet nevelése (szülők) a kiégés elkerülése: regeneráció További részletek:

16 14  27 tagszervezet, 150 (+800) partner szervezet www.tehetsegpont.hu
Tehetségsegítő hálózatok: Nemzeti Tehetségsegítő Tanács (Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége) Bolyai Farkas Alapítvány Zenta, Vajdaság Katolikus Pedagógiai Intézet Magyar Tehetséggondozó Társaság 14  27 tagszervezet, 150 (+800) partner szervezet

17 Nemzeti Tehetség Program
126/2008 (XII. 4.) Országgyűlési határozat (7 ellenszavazattal) 1119/2009 (VII.23.) korm. hat.: akcióprogram 152/2009 (VII. 23.) korm. rend. + 1120/2009 (VII.23.) korm. hat.: Nemzeti Tehetség Alap Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Alap (nyitott, 1,4 mrd Ft/év) Nemzeti Tehetségügyi Koordinációs Fórum Pályázatok:

18 Magyar Géniusz Program
Integrált Tehetségsegítő Program – kiemelt projekt segíti a tehetséggondozó programokat Tehetségtérkép – sikeres programok terjesztése (EU is) (>2000 db) képzési program – módszertani anyagok ( tehetséggondozó) hálózatképzés: konferenciák, Tehetségpontok (>300 db) Tehetségnapok (>100 db/év) Tehetségsegítő Tanácsok ( ) tehetséghasznosulás (képzés, Tehetségbónusz, Tehetséghitel, Tehetség Rt. – ) tehetségbarát társadalom, fenntarthatóság (Tehetségbarátok Köre – ) 2009. június 4. – október 31, 698 mFt minimum: sokkal jobb feltételek maximum: nagyságrendekkel több tehetséggondozó Pályázatok: lezárult, ősszel megint I. szakasz II. szakasz

19 Regisztrált Tehetségpontok®
2007 215Tehetségpont a mai napig 2010 Ki lehet? Bárki, aki megfelel iskola, önkormányzat plébánia, egyesület, stb., stb. Információk:

20 A Tehetség Napja Információk: www.tehetsegpont.hu
március 25.,Bartók Béla születésnapja nem csak konferencia  börze, bemutatkozás együttműködés- és közösségteremtés tehetséggondozás  a csendes többség szigete Információk:

21 Mire lehetünk büszkék? Hibás Helyes
1. Hagyományok: , Fasori Gimnázium; TDK mozgalom Wigner Jenő Neumann János Harsányi János Szilárd Leó Teller Ede 2. Alulról építkezés, sokszínűség, hálózatképzés Hibás Helyes

22 Miért éri meg? a tanárnak érdekes, izgalmas, új kincstalálás jellegű
saját magam fejlődése (szakmailag, emberileg) öröm az iskolának tehetséges tanárok válságbiztosabb, tanuló tanári közösség sikeresebb konfliktuskezelés

23 kutatási lehetőségek a legjobb helyeken

24 tehetségeket segítő lehetőségek tehetségek önszerveződése

25 http://csermelyblog.tehetsegpont.hu csermely@eok.sote.hu


Letölteni ppt "a mai magyar iskolákban"

Hasonló előadás


Google Hirdetések