Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban"— Előadás másolata:

1 FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban
Non-profit marketing Lovass Tibor 2Siófok, december FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban

2 Tartalom 10.30-12.30 Kölcsönös bemutatkozás
Marketing, szolgáltatásmarketing, marketingkommunikáció - Címadás, tömörítés PR Ebéd Figyelemfelkeltés Metakommunikáció Reklám hatáselemek, felépítés 15.00 – Kávészünet A hír Hírkészítés Kávészünet - A gerillamarketing 18:30 – 19:30 Vacsora 19:30 – 20:30 Alternatív program: Kötetlen beszélgetés az érdeklődők számára ssssssss 3

3 Tartalom Pénteken Az előző nap készített kommunikációs anyagok értékelése Fogalmazás Sajtókapcsolatok Kávészünet Marketing Információs Rendszer Sajtóközlemény Kommunikációs terv 13:40 – 14:40 Ebéd 14:40-től Hazautazás

4 Marketing mix A marketingesek dolga a szolgáltatások sajátosságaiból adódó problémák csökkentése, ezáltal elérni, hogy a vevő visszatérjen. McCarthy 4P-je: Price (Ár) Product (Termék) Promotion (Reklám) Place distribution (Értékesítési csatorna) Booms és Bittner 3P-je: People (Emberek, személyzet) Physical evidence (Helyszín és környezet) Process (A megvalósítás folyamata és csomagolása)

5 Lovass Tibor 06/20/549-5200, lovass.tibor@regio1.hu
Az emberi tényező Az, hogy milyennek élünk meg egy szolgáltatást, legfőképpen az azt nyújtó embereken múlik. Kiszolgálás, néven szólítás, stb. "Az emberek számá­ra a nevük a legdrágább és a legfontosabb szó bármely nyelvben." Ha egy internetes hírlevél a nevünkön szólít ("Kedves Tibor!"), A vevők tehát nem csupán szolgáltatásokat vásárolnak, hanem kapcsolatokat. A szolgáltatásmarketing egy népszerűségi verseny. Az okos cégek saját vásárlóikat is megmutatják. Az ötödik P, a People tehát a személyzetet és a vásárlókat is jelenti. Lovass Tibor 06/20/ ,

6 Lovass Tibor 06/20/549-5200, lovass.tibor@regio1.hu
Helyszín és környezet hogy miként néz ki maga a szolgáltató épülete, helyiségei, a fogadópult, az asztalok, a folyosó, a mellékhelyiség tisztasága, levegő, hőmérséklet,világítás, a személyzet ruhája vonzó, csalogató legyen, könnyen lehessen azonosítani a márkát Élményt kínáljunk! Lovass Tibor 06/20/ ,

7 Lovass Tibor 06/20/549-5200, lovass.tibor@regio1.hu
A folyamat A legtöbb szolgáltató cég meghatározott lépéseket ír elő munkatársainak a szolgáltatás folyamatára, hogy ne legyen ingadozás. Nézzen a vendégre! Köszönjön rá! Mosolyogjon! A végén köszönje meg az érdeklődést. Ezért is fontos a szolgáltatásoknál a panaszkezelés beépítése a rendszerbe, és a gyors reagálás. (Naplemente-szabály!!! Valamit kínálni!) Az emberek elégedettebbek azokkal a szolgáltatókkal, akik hibáztak, de beismerik, és kárpótolják a vevőt! Lovass Tibor 06/20/ ,

8 Szolgáltatásmarketing
A szolgáltatások jellemzői: A termékeket készítik, a szolgálta­tásokat nyújtják. A termékeket használják, a szolgáltatásokat megtapasztalják. A termékeknek fizikai tulajdonságaik vannak, amelyeket értékelhetünk, a szolgáltatások nem is léteznek, mielőtt megvesszük őket. A termékek személytelenek nincs velük személyes kapcsolatunk. A szolgáltatások ezzel szemben személyesek. Lovass Tibor 06/20/ ,

9 Lovass Tibor 06/20/549-5200, lovass.tibor@regio1.hu
Szolgáltatás A szolgáltatásokra négy tulajdonság a leginkább jellemző: Változékonyság Megfoghatatlanság Tárolhatatlanság Elválaszthatatlanság Lovass Tibor 06/20/ ,

10 Lovass Tibor 06/20/549-5200, lovass.tibor@regio1.hu
Változékonyság emberek nyújtják, a szolgáltatások teljesítménye ingadozó a fogyasztók szubjektíven értékelnek (még teljesen ugyanazt a dolgot is többféleképpen ítélheti meg két ember) tökéletesen változatlan színvonalú szolgáltatás szinte nincs is Lovass Tibor 06/20/ ,

11 Lovass Tibor 06/20/549-5200, lovass.tibor@regio1.hu
Megfoghatatlanság A szolgáltatás nem tapintható, Át kell élnünk, hogy véleményt formáljunk róla, meg kell tapasztalnunk. Csak utólag megítélhető. Előzetesen véleményt tudunk formálni, az maximum a szolgáltató kinézete, az ár és a környezet, ahol a szolgáltatást nyújtják. A tartósság megítélése is lehet erősen szubjektív, és gyakran csak az igénybevevő által érzékelhető tulajdonság. Kapunk még egy esélyt? Lovass Tibor 06/20/ ,

12 Lovass Tibor 06/20/549-5200, lovass.tibor@regio1.hu
Tárolhatatlanság nem vehető igénybe más időpontban, ezért elveszett forgalmat jelent az elmaradt haszon ennek elkerülésére több módszer is van előjegyzés, foglalás önkiszolgálás a csúcsidőn kívüli időszakok áthidalása árengedményekkel, akciókkal a minőség ellenőrzésnek fokozott szerepe van  megfelelő alkalmazottak felvétele, kiválogatása és kiképzése különleges panaszkezelés Lovass Tibor 06/20/ ,

13 Elválaszthatatlanság
a termelés és a fogyasztás, időben és térben nem válik el. a szolgáltatásokat keletkezésük pillanatában fogyasztják el, az eladó és vevő sajátos kölcsönhatása is befolyásolja a szolgáltatás eredményét Lovass Tibor 06/20/ ,

14 A marketingterv elemei
A küldetés megfogalmazása A célok, feladatok rövid ismertetése Helyzetelemzés: cég, a piac bemutatása, SWOT-analízis Marketingfeladatok: az elérni kívánt nyereséget milyen úton tudjuk elérni? Akcióprogram: taktikai döntések hetekre, hónapokra lebontva Költségvetés: befektetés a célok eléréséhez, szembeállítva a várható bevétellel, nyereséggel Ellenőrzés: havonta negyedévente, ha kell módosítani Nem várt események terve: várható kellemetlen eseményekre való lépések terve

15 A marketingkommunikációs mix
Reklám. Személyes eladás. Vásárlásösztönzés. (Sales promotion.) Public Relations vagy PR. Elkülöníthető területek: direkt marketing, szponzoráció, rendezvények, vásárok.

16 Címadás

17 Szituáció A Siófoki Állatkert közelében vagyunk, ahová két pandát szállítanak, hatalmas tömeg jelenlétében. Ott van a polgármester, a pandákat hozó kínai delegáció tagjai, valamint jó néhány állatkerti alkalmazott, bámészkodó helyi lakos, illetve újságírók és televíziós kamerák. Egy nagy szállítóautó érkezik, majd számos köszöntőbeszéd után a pandákat kiveszik a lapos fenekű szállítóautóból, a különlegesen kiképzett faborítású ketrecükben. A pandák fél évre érkeztek, kölcsönbe, és egy speciális, szabályozott klímájú épületben élnek majd, amit az állatkert olyan állatok számára tart fenn, amelyek speciális tartási körülményeket igényelnek. Az állatkerti gondozók kék bambuszsarjjal fogják etetni az állatokat, mert azok csak ezt az egyetlen táplálékot fogyasztják. A nagyközönség legkorábban két hét múlva látogathatja a két pandát.

18 PR

19 Lovass Tibor 06-20/549-5200, lovass.tibor@zegtv.hu
Mátyás Király Marketingje Kérdezd meg bárkitől, hogy ki volt a legnagyobb magyar király, és 10-ből 9 rá fogja vágni: Mátyás! De miért? Voltak más királyok is, akik csatákat nyertek, akik hadsereget állítottak fel, mások is támogatták a művészeteket - akkor miért éppen ő? AZ IGAZSÁGOS Mátyásnak remek volt a pozícionálása. Ha azt kérded: "ki volt az igazságos király?", mindenki rá fogja vágni "Mátyás!" Ez pedig pontosan a pozícionálás lényege. Nem "Mátyás a hódító", vagy "Mátyás a hős", nem is "Mátyás, aki menedzseli az országot, terjeszkedik, és az oktatásról meg a kultúráról sem feledkezik meg". Mátyás ezzel szemben csak egyetlen tulajdonságot választott ki, és csak erre az egyre koncentrált - be is jött neki. 2008.október.28. Lovass Tibor 06-20/ ,

20 Lovass Tibor 06-20/549-5200, lovass.tibor@zegtv.hu
ÁLRUHÁBAN "Történt egyszer, hogy Mátyás király álruhában tért be a szegényember házába", "álruhában ült be a fogadóba", "álruhában ment vadászni"... Mátyás nem a trónján ülve filozofált róla, és nem is feltételezésekre alapozott. Helyette piackutatott! És még csak nem is alvállalkozóval, hanem személyesen. Neked milyen minőségi információid vannak a régi és a potenciális ügyfeleidről? Mikor kérdezted meg tőlük utoljára, hogy elégedettek-e? Hogy miben segít nekik a legtöbbet a Veled való együttműködés? Hogy mi volt a legfontosabb szempont, amiért titeket választottak? Hogy milyen gondok foglalkoztatják őket manapság? EGYSZER VOLT... Mátyásnak fantasztikus volt a publicitása. Hogyan érte ezt el? Pontosan azt a médiát dominálta - a meséket - ami a célközönségéhez szólt, amit falt a nép, és amit szájról szájra továbbadott - így az üzenete mindenkihez eljutott. A történetei érdekesek, tanulságosak, élvezetesek voltak. Sztorik, amiket imádott hallani a nép, mert róluk is szólt, és amiket a mesemondók - a kor újságírói - is szívesen "megírtak". Te tudod, hogy a célközönséged milyen médiákból tájékozódik, mit olvas, hallgat, néz, mire kattint? Megteszel mindent, hogy érdekes, a célközönséged számára releváns hírekkel áraszd el ezeket a kommunikációs csatornákat? Van olyan kulcs-üzeneted, amit minden sztoridba belefoglalhatsz? 2008.október.28. Lovass Tibor 06-20/ ,

21 Hatékony belső kommunikációs módszerei
Szervezeti megbeszélések, értekezletek, konzultációk Belső továbbképzések Belső műhelymunka Szakmai fórum megbeszélések Szervezeti szintű állandó és ad-hoc munkacsoportok Egyéni és csoportos értékelések Írásos információ átadás

22 A belső kommunikáció lehetséges eszközei, területei
Írásbeli: Stratégiai terv SzMSz Projekt megvalósítási tervek (feladatok, felelőségek leírása) Szervezeti struktúra (munkaköri leírások, munkaszerződés) Faliújság, szervezeti naptár, kiadványok/tájékoztató anyagok Emlékeztetők, jegyzőkönyvek Internet/intranet Elektronikus és hagyományos levelezés Körlevélként különféle hírek, intézkedések, hivatalos értesítések Szóbeli: Személyes élőbeszéd Telefon Vezetői értekezlet Munkamegbeszélések Projektmegbeszélések Brain stortming Csoportos, személyes értékelések Konfliktuskezelés Csapatépítő rendezvények Kuratóriumi/elnökségi ülések

23 Külső PR Jórészt megegyezik a reklám eszközökkel:
Személyes kommunikáció: vita párbeszéd, fórum interjú előadás levelek feljegyzések

24 Csoportkommunikáció:
rendezvénytípusú tájékoztatás (konferencia, szimpózium, kiállítás, prezentáció, stb.) speciális írásbeli közlemények (nyomtatványok) zártterületi tájékoztatók Tömegkommunikációs eszközök: sajtó rádió, TV vásár, kiállítás

25 Figyelemfelkeltés Írjunk figyelemfelkeltést!
Tanulmányozzuk az alábbi történeteket! Írjunk rövid figyelemfelkeltéseket, figyelmeztetve a nézőket, hogy a sztorit a híradó későbbi részében láthatják. Találjunk ki 3 újabb történetet, és azokhoz is írjuk meg a figyelemfelkeltést! 1. történet: Graffitis vandálok firkálták össze az új kultúrházat, amit kép nap múlva adnának át. 2. történet: Hétvégi boxgálára készül az egész város, jönne a világbajnok. Jönne, de nem tud, mert az utolsó edzésen megsérült. 3. történet: A nagy melegben elhervadtak a debreceni virágkarneválra készülő egyik kocsira felaggatott virágok. 4. történet: Szomorúak a gyerekek, mert a heves esőzés és a nagyon hideg idő elmosta az összes gyermeknapi programot. 5. történet: Majdnem megszökött két veszedelmes rab a városi börtönből.

26 Jó étvágyat az ebédhez!

27 Hatáselemek Vizuális hatáselemek Auditív hatáselemek
Kiterjedés, nagyság Forma Kép Szöveg (betűtípus, nagyság, tördelés stb.) Színek szerepe Mozgás, változás stb. Auditív hatáselemek Élő beszéd (hangszín, magasság, hangerő Zene, zaj, zörej, hangutánzók, és a csend

28 Hatáselemek Audiovizuális hatáselemek Egyéb hatáselemek
Hang, kép, szöveg (felirat is) Mozgás, változás Zene, zörejek, zaj Kiterjedés, felület, nagyság. Egyéb hatáselemek Illat, íz, felület (kiegészítő, erősítő elemek)

29 Felépítés Címsor (headline) ötször annyian olvassák el, mint a szöveget, el kell adnia a terméket Illusztráció - a színes kép kétszer annyi olvasót vonz, mint a fekete-fehér Szöveg (copy) - 80%-ban meghatározza a hirdetés sikerét, az egész szöveget az olvasók 10%-a olvassa el, ők a potenciális vevők Szlogen (?) - a reklám esszenciája, 2-3 szavas mondat Embléma (aláírás), elérhetőségek

30

31 A színek Asszociáció, karakterük és hatásuk van Hideg-meleg
Izgató-nyugtató Közelítő-távolító, kisebbítő-nagyobbító Nehéz-könnyű, száraz-nedves Illatok-ízek-formák-csomagolás Háttér színkontraszt

32 A szín Befolyásolja a hangulatot Élénkít és ingerel
Azonosulásra és emocionális együttműködésre indíthat Közvetlen asszociáció a termékkel Könnyebben érzékelhető, mint a forma Nem kell lefordítani, könnyebben hatol a tudatba A színek keltette benyomás tartós

33 A sajtóreklámok jellemzői
A méret (hasáb, oldal, tükör, kifutó stb.) Az elhelyezés Színes vagy fekete-fehér Az ábrás vagy a kizárólag szöveges Az üres felület szerepe Harc a többi hirdetéssel

34

35

36 Szabad- és zárttéri reklámok
Jellemzők: Mindenki közlekedik, vegyes összetételű közönség A hozzájuk viszonyulás kedvezőbb Presztízsük nem magas Kedvezőtlen és felületes befogadói szituáció Korlátozott technikai adottságok Figyelemfelkeltő szerep, emlékeztetés Folyamatos jelenlét, elhelyezkedés - élettartam!!! Területi célozhatóság Nem a legköltségesebb, hosszú előállítási idő Engedélyhez kötött

37 A szabadtéri eszközök fajtái
Plakátok (Óriásplakát (forgóprizmás), city-light plakátok, plakáthenger, kandeláber, hagyományos falragaszok) Festett táblák, tűzfalak, vásznak Világító berendezések (portálok, homlokzatok, tetőreklámok, fényújság, óriásképernyő stb.) Utcabútorok (pad, korlát, szeméttároló, zászló, lépcső, kifeszített molinó, órák stb.) Járműreklámok Vízi és légi reklámok

38

39

40

41 4. A tényhír ismétlése fejleménnyel
3. Az esemény következ-ménye 2. Az eseményt kiváltó ok vagy okok 1. Bevezető rész, lead, tényhír, dramaturgiai felütés

42 A hírek felépítése (nem a teljes műsor): esemény – ok – következmény – esemény a lehetséges fejleménnyel. Példa: „Tegnap sziklabarlangba záratta Antigonét Kreón, az új thébai király. Antigoné az előző uralkodó lánya megszegte a király parancsát és eltemette fivérét. Fivére ellenséges csapatokat vezetett Théba alá, de életét vesztette a harcban. Az uralkodó ezért döntött úgy: a szülővárosára támadót nem lehet eltemetni. Antigoné mégis elhantolta bátyját. Tegnap ezért zárták sziklabörtönbe a lányt, noha a jóslat szerint mindezért megharagszanak az istenek.”

43 Gerilla megjelenések Addig, amíg az amerikaiak dollármilliókat költöttek arra, hogy tollal lehessen írni az űrben, az oroszok ceruzát használtak.

44 A gerillamarketing alkotói
- a ’buzz’- vagy word-of-mouth (pletyka-) marketing, - a vírusmarketing (elektronikus pletykamarketing) és - az álfogyasztói csoportok generálása), - a környezetbe illesztett marketing

45

46

47

48

49

50

51

52

53

54

55

56

57

58

59

60 Véleményformálók hatása
Szakmailag hiteles személy Híresség Bizalmi elv (másikhoz kötöttség) Professzionális rábeszélés Szájbeszéd Vírusfilm Fizetett alkalmi locsogók

61 A véleményformáló kategóriák
Csomópont Normál Mega Szakértői pl. fodrász pl. meteorológus Szociális pl. tanár pl. show-műsorvezető

62 A vírusmarketing kampányok felépítése
A vírusmarketing nem csodafegyver, nem minden jószág/szolgáltatás népszerűsítésére alkalmas. Használatba vétele előtt a meg kell határozni a következőket:  kik alkotják a célcsoportot,  hol találhatók meg,  milyen üzenet képes őket ‘aktivizálni’,  mely médiumok a legalkalmasabbak az üzenet eljuttatására.

63 Az aktivitás főbb területei
• Levélíró, • , • on-line és • SMS kampányok szervezése. • Aktivista mozgalmak kreálása – amelyek a megrendelőtől függetlennek tűnnek. • Helyi felhasználói csoportok létrehozása. • Események, akciók, tiltakozások, tüntetések létrehozása ál-aktivisták részvételével.

64 Szokatlan reklámfelületek
Ilyen pl. a sportolók sokszor mutatott, de nem ‘használt’ testrésze. A profi ökölvívók többnyire a hátukon hordanak testre festett reklámokat – lásd: Erdei Zsolt világbajnokot.

65 Facebook Mire használható még a Facebook hirdetés?
- a honlapod látogatószámának felpörgetésre, - a csalid reklámozására, - a kampányaid eredményesebbé tételére - a régi partnerek gyakoribb visszahozására - az ajánlások felpörgetésére De mindenek előtt: a potenciális partnereid OTT VANNAK a Facebookon, akár naponta órákon át is - így ez a LEGJOBB új marketing eszköz!

66

67 Fogalmazás

68 Gyökerestül irtsd ki az ilyen mondatokat mint:
"Sajnos Magyarországon nagyon sokan táplálkoznak egészségtelenül, ahelyett, hogy ezt tennék..." "A vállalkozók többsége ma még nem alkalmaz fejlett megoldásokat, pedig ha megtennék..." "A lakosság jelentős része rossz hitelekbe vágta magát, pedig kis figyelemmel sokkal jobb feltételeket találhatunk..." Mi a baj ezekkel? Hogy a mondatok eleje mind azt sugallja: a többség így viselkedik. És ha ezt sugallja, akkor az olvasó tudat alatt azt mondja magának: "ha a többség így viselkedik, akkor nekem is így biztonságos." Egyetlen rossz mondat miatt.

69 A jó recept "Táplálkozz egészségesen, mert úgy sokáig élsz és ne betegedsz meg..." "Modernizáld a cégedet, mert úgy hatékonyabbá válnak az alkalmazottaid és csökken az emberi hiba..." "Szánj csak egy kicsivel több időt, hogy találj egy jobb hitelt, mert akkor 10 évig kisebb törlesztő részletet élvezhetsz és nagyobb anyagi biztonságot." A jó recept tehát: Parancs + "mert" + ígéret

70 Kérdés: hogy veszel rá egy gyereket, hogy megegye a húst?
Tekintélyelvű marketing "Edd meg fiam!" Termékorientált marketing "Edd meg fiam a húst!„ Okoskodó termékorientált marketing. "Edd meg fiam, mert ez fontos fehérje!" Gatyaletolós marketing. "Edd meg fiam, mert akciós volt a hús!" Előny-orientált marketing. "Edd meg fiam, mert ettől nősz nagyra!"

71 Haszon orientált marketing
"Edd meg fiam, mert ettől nősz nagyra, és a lányok a magas fiúkat szeretik!" Az érzelmi töltésű, haszon orientált marketing. "Emlékszel fiam, amikor megvertek az iskolában? Hogy milyen megalázó volt? Edd meg a húst, erősödj meg, hogy soha többé senki ne kényszeríthessen!"

72 "Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy kicsi, vézna fiú, akiből mindenki csúfot űzött. Amikor tornaórán csapatot választottak a kapitányok, mindig ő maradt utolsónak. A lányok átnéztek rajta, csak kinevették. A fiú néha titokban papírzsebkendőt gyűrt a cipőjébe, csak hogy egy kicsit magasabbnak tűnjön, és ne kelljen szégyenkeznie a többiek közt. De a szíve aranyból volt! Egyszer egy öreg, hajlott hátú néni állt az út szélén és át akart menni. A kisfiú kézen fogta, rámosolygott, és átkísérte. Amit a néni mondott, amivel megköszönte, az volt az utolsó csepp a pohárban. Aznap a fiú hazament, és a házban az összes húst felfalta! Tornázni kezdett, erősíteni. Következő őszre az osztálytársai nem ismertek rá, úgy megnőtt és megerősödött! A fiúk befogadták, tisztelték, a lányok szerelmes sms-ekkel bombázták. De a tornázást akkor sem hagyta abba. És akárhányszor elfogta a lustaság, akárhányszor ült a hús elé, amit nem szeretett, mindig az öreg néni szavaira gondolt: "köszönöm kislányom!"

73 Kényszerek Megkülönböztethetőség kényszere Ígéret kényszere
- Remény ígérete - Bizalom ígérete - Haszon ígérete - Boldogság ígérete Két motivációs megközelítés: Sikerorientáltság – kudarckerülés Dicsekvés kényszere

74

75 Sajtókapcsolat

76 A szervezetek sajtókapcsolatai
A médiában való megjelenés eszközei Sajtómonitoring Hírlevél Sajtóanyag Sajtófotó Vágóképek Sajtólista

77 Sajtólista A sajtólista lehet Általános újságírói címlista
Szakújságírói címlista Médiumok szerinti címlista Hírügynökségek szerinti címlista Főszerkesztők címlistája Rovatvezetők címlistája Szóvivők címlistája Médium–Név–T/f/e-m –Cím–Beosztás-Megjegyzés

78 Sajtólista A sajtólista készítésének szempontjai
Kapcsolatfelvétel, adatgyűjtés Minél előbb küldjünk sajtóanyagot, esetleg találkozzunk személyesen is Ne kérdőívet küldjünk Keressük elő néhány munkáját Ne mindenkit regisztráljunk, a legfontosabbat Hova küldjük az anyagokat? (mobilszám?) Az adatokat több formában rögzítsük!

79 Sajtómonitoring Sajtófigyelés
Sajtónyilvántartás (rendezett, frissített) Médiaadatbank A médium neve, a megjelenés példányszáma Főszerkesztő, rovatvezető neve Lapzárta időpontja Reklámvezető neve, tarifák, hirdetési formák Megjelenési információk, mérési adatok Mellékletek, megjelenési időpontok Megjegyzés

80 Sajtódokumentáció A sajtóközlés egy példánya (rádió,tv!!!)
A forrás megjelölése, oldalszám, rovat, dátum felvezetése az adatbankba Csoportosítási lehetőségek (napilapok, magazinok, stb.) Kereső tartalomjegyzék Publikációösszesítés, prezentáció stb. Gyors keresés, sokszorosíthatóság, kis hely Információgyűjtés magunkról és a szakterületről

81 A sajtóelemzés kérdései
Hol kell nagyobb figyelmet fordítani a kapcsolatra? Hogyan állnak hozzá az adott témához, miért nem? Hogyan ítélik meg a témát? Kit kérdeznek meg, ki hányszor nyilatkozott? Kik az elkötelezett újságírók, a közömbösek és kik az elzárkózók? Saját anyagot készítettek, vagy hírt vettek át? A közölt anyagok milyen terjedelműek? (Rádió, TV)

82 A sajtóértékelés szempontrendszere
Mennyiségi szempontok Mennyi médium, hányszor foglalkozott a témával? A szakmai média hogyan foglalkozott a témával? A szerkesztett és az átvett hírek aránya mekkora? Hány újságíró foglalkozott a témával, kik ők? Alkalomszerűen, vagy visszatérően? Mely médiumok nem foglalkoztak a témával, mi jellemzi azokat?

83 A sajtóértékelés szempontrendszere
Minőségi szempontok A témáról mennyi volt a negatív, a közömbös (tárgyilagos, tényszerű), a pozitív hangvételű anyag? Milyen az arány? Kik azok az újságírók, akik rendszeresen egyazon hangvételben írnak rólunk? Milyen a megnyilatkozási arány, és milyen hangvételű a szereplésük?

84 A sajtóértékelés szempontrendszere
Dinamikus szempontok Változott-e a publikáció mennyisége? Megjelenések száma grafikonon. A megjelenések havi bontása. Változott-e a témakörök megítélése? Az időszak leggyengébb és legintenzívebb szakaszai. A változások tartósak, vagy átmenetiek? Lehetséges trendek felállítása Együttműködő partnerek megtalálása Áttekintést ad a közvéleményről

85 Study-tour Helyszínre utaztatást jelent. Több időt szánnak ránk.
Személyesebb kommunikáció, más kontextus. Sajtóanyag. Élő, élményszerű, meggyőzőbb, hitelesebb, mint a sajtótájékoztató, szabadidős program.

86 Study-tour A megszervezés feladatai Kiválasztás (5-8 fő)
A program megtervezése (indulás mikor, honnan, időtartam, visszaérkezés, utazási eszköz, fogadás, szállás, étkezés, szakmai program időzítése, útvonala, szakértői, szabadidős lehetőségek, várható speciális kérdések) Megkeresés, sajtóút felajánlása, reakciók rögzítése, kérdések megválaszolása. Felkészülés a szakmai kérdésekre. Forgatókönyv készítés

87 Study-tour A program véglegesítése Sajtóanyag összeállítása
A vezető kiválasztása A fogadáson legyen ott a menedzsment, interjú biztosítása Interjú: adott eseménynél, adott időpontban csak egyetlen médiumnak nyilatkozik az interjúalany. Minden látványos részt mutassunk meg! Értékelés írásban is!

88 Sajtóközpont, sajtóiroda
Alkalomszerűen, rendezvényeken, krízishelyzetben Folyamatos nyitva tartás, az újságírók számára is. Információk átadása egyszerre, vagy részletenként. Tájékoztató anyagok készítése. Az oda engedéllyel belépők kapjanak regisztrált sajtó feliratú kitűzőket.

89 Sajtóközpont, sajtóiroda
Felállításának gyakorlati feladatai: Közöljük a médiával, hogy hol található A Press Room legyen jól megközelíthető Jelöljük meg feltűnően Az érkezők regisztrálása Kitűzők tervezése, elkészítése Technikai háttér biztosítása az újságírók számára (fax, számítógép, Internet) Fotók, sajtóanyagok, szakértői anyagok, tanulmányok, videók, DVD, CD A személyzet felkészítése Részletes programismertetők, regisztrációs lehetőségek

90 Interjúszervezés Két esetben készül: Időpont, témakör egyeztetése
Ha a média kíváncsi ránk Ha mi szeretnénk információk közreadni Időpont, témakör egyeztetése Exkluzivitás ígérete estén, azt be kell tartani! A nyilatkozó kiválasztása. Túl sok médiát ne szervezzünk egy nyilatkozóhoz, mert elfáradhat. Helye: szerkesztőség, szervezetünk, semleges helyszín

91 Interjúszervezés Fázisai: szemlélet, felkészülés, interjú, értékelés
Felkészülési szempontok médiatípusonként Nyomtatott sajtó Több idő van az interjúra, jobban belemehetünk a részletekbe Legfeljebb 3 fő üzenetet adjunk át! Nincs közönség, van idő átgondolni a válaszokat Ragaszkodjunk ahhoz, hogy a megnézhessük a készírást a megjelenés előtt.

92 Interjúszervezés Rádió
A hallgató nem lát bennünket, tehát ügyeljünk a hangunkra (hangerő, tiszta, érthető beszéd, rövid mondatok, egyértelmű, tagolt beszéd) Őszinte. lelkes hang Ne tartsunk a kezünkben semmit, amivel zöröghetnénk Nincs idő gondolkodni, nem tarthatunk szünetet Lazább, mint a televízió, mert nincs kép

93 Interjúszervezés Televízió Előzetes megfontolások
Ki a riporter, mikor lesz az interjú? Hol készül a felvétel? Meddig tart az interjú? (Hasznos anyag időtartama.) A felkészüléskor érdeklődjünk Mi a cél az interjúval? Miért minket választottak? Élő vagy felvétel? Más megszólalók, háttéranyagok? Lesz-e bevágás az interjú környezetében? Lesz-e vitapartner? Mit kérdez a riporter?

94 Interjúkészítés Televízió Tanácsok a felkészüléshez
Felkészülni a leírt és a várható kérdésekre. Nem szabad védekezni! Uralkodni kell az indulatainkon! (Kiabálj a felvétel után.) Kik nézik az adott műsort? Szánjunk egy órát a felkészülésre. Mondjuk azt, amit akarunk, ne azt, amit a riporter hallani szeretne! De válaszoljunk a kérdésre, ha nincs takargatnivalónk! Tervezzük meg az üzenetünket 3-4 pontban és legfeljebb 3 alpontban! Tanuljuk meg a mondanivalót, de természetesen!

95 Interjúkészítés A tv-interjúnál fontos a fellépés
Ügyeljünk a külsőnkre, Nem szabad kockás, csíkos ruhát viselni, de a teljesen fekete, fehér ruha is előnytelen Ne viseljünk csillogó ékszert Ha beszélünk, dőljünk kicsit előre, előnyös oldalunk! Beszéljünk rövid, egyértelmű mondatokkal! Őszinteség! Jegyzetet vihetünk, de ne olvassunk abból! Kerüljük az izgatott, ideges mozdulatokat! A mosolygó arc pozitív benyomást kelt! Magázódj, ne szólítsd a riportert a nevén! Kerüljük a szakzsargont, ne dünnyögjünk, hümmögjünk! Figyeljünk a felvételen kívüli mondatainkra – kereskedelmi médiák! Adásképen nézzük meg magunkat! A bútorzat, a szék, a képbeállítás lehet számunkra előnyös, de hátrányos is!

96 Interjúkészítés Az interjúadás 4 alapigazsága
Az emberek általában az elsőként hallott sztorit hiszik el. Az emberek inkább a külsőségek alapján ítélnek, s nem a realitások szerint. A rossz hír kiszorítja a jó hírt. A lehetőség előnyben részesíti a felkészült szellemet. (Legyünk felkészültek!)

97 Interjúkészítés Realitások A hírek mindenütt jelen vannak
A információ iránti vágy szinte kielégíthetetlen A hírgyár elvárja híréhségének azonnali kielégítését A sajtómunka eredményei csak később érezhetők Kezdeményezzünk, legyünk kitartóak A híradás formálja a közönséget, a sajtó munkatársait, image-ünket.

98 Sajtótalálkozók Mit kell tudnunk a sajtótermékekről
Mikor, hol jelenik meg? Milyen témákkal foglalkozik? Milyen a hangneme? Hányan olvassák? Kik olvassák szociológiai megközelítésben? Mekkora a remittenda?

99 Sajtótalálkozók A sajtótalálkozók formái Sajtóreggeli:
Beszélgetés a házigazda és a meghívottak között. Alkalmas hivatalos bejelentésekre Hírkiszivárogtatásra, Bizalmas közlésre. Ne éljünk vissza az újságíró idejével. Protokolláris változata azonos a sajtótájékoztatóval.

100 Sajtótalálkozók Sajtóebéd
Az időpont az esti lapzártáknak még megfelelő. Ma már kevésbé protokollárisak. Csak néhány újságírót hívnak meg. Bizalmas háttér-információ közlésére alkalmas. Időben ez is korlátozott.

101 Sajtótalálkozó Sajtóvacsora Már csak a másnapi megjelenésre jó.
A hosszabb megbeszélésre kiválóan alkalmas. Lehet elegáns protokolláris jellege. Háttér-tájékoztatás és kapcsolattartás jellemzi. 5-8 meghívott újságíró.

102 Sajtótalálkozó Szervezési feladatok A médiakör kiválasztása
A résztvevő személyek kiválasztása A helyszín kiválasztása és megrendelése Az étkezés kiválasztása és megrendelése A meghívók személyre szóló postázása, ellenőrzés A témakör egyeztetése az újságírókkal Háttéranyagok előkészítése A várható kérdések felmérése A nyilatkozó felkészítése Névjegyek ellenőrzése A hatás ellenőrzése, publikációk elemzése A folytatás tervezése

103 Sajtótalálkozó Sajtó-háttérbeszélgetés Legfeljebb 6-10 fő meghívása
Délutáni vagy esti időpont Folyamatos tájékoztatás a célja A kapcsolat erősítése a célja. Szervezési feladatok A médiakör kiválasztása A résztvevő személyek kiválasztása A helyszín kiválasztása és megrendelése Az étkezés kiválasztása és megrendelése A meghívók személyre szóló postázása, ellenőrzés A várható kérdések felmérése A nyilatkozó felkészítése Névjegyek ellenőrzése A hatás ellenőrzése, publikációk elemzése A folytatás tervezése

104 Sajtótájékoztató, sajtókonferencia
Az egyik leghasznosabb kommunikációs forma Összehívásának indokai Amikor van hírünk, s az megkívánja Ha a téma közérdeklődésre tarthat számot, s kiváltja, hogy az újságírók kérdezzenek A téma nagyon fontos háttér-információkat nyújt a sajtó tágabb körének

105 Felkészülés a sajtótájékoztatóra
A kommunikátor feladatai: A közlés hatékonysága függ az előterjesztéstől Mennyi idő lesz a beszédre, lesz-e moderátor, milyen technikai eszközök állnak rendelkezésre, lesz-e alkalom a kérdésfelvetésre A beszédet írja meg, még akkor is, ha szeret jegyzet nélkül beszélni. Kisméretű lapokon jegyzetet alkalmazhat! Ne legyen hosszabb 20 percnél. Egyszerű, érthető stílusú beszéd! Színesítheti humorral, történettel, anekdotával. A hangerőt középszinten tartsa. Tükör előtt, vagy kollégának elmondani, gyakorolni.

106 Sztorigenerálás Az a tevékenység, amikor aktuális híranyagunkat többféle szempontból feldolgoztatjuk. Sikeres sajtómunka esetén el tudjuk érni a felerősített publicitást. A média közönségének talán fel sem tűnik, hogy a különböző orgánumokból ugyanarról a cégről kap információkat, Szinte észrevétlenül kerülünk be a tudatába Ha jó a stílusunk, és megfigyeljük a kiszemelt médiákat, akkor magunk is megírhatjuk a híranyagot Nemzetközi lapnál ügyeljünk a nyelvhelyességre Fantázia, nyitott látásmód kell hozzá.Tapasztalat és szakmai rutin.

107 Sztorigenerálás Gyakoroljunk Készítsünk egy sorszámozott táblázatot.
Írjunk a tetejére egy kijelentő mondatot, hírt, vagy tényt szöveges formátumban. Ezután minden sorba fogalmazzuk meg a fenti kijelentés változatát, aspektusát. Egy-egy verzió állhat több mondatból is, lehet körülíró, vagy szűkszavú. Ne hagyja abba 20-ig! Különbözőség, sokszínűség, eltérő aspektus!

108 Sztorigenerálás Másik fontos elem a sztori, vagyis jó történetek kellenek, ezekhez lehetőségek A szervezet dolgozói A dolgozók családi élete A szervezet vezetői A technológiai-műszaki bázis és a termékgyártás folyamata A munkatársak szakképzettsége A szervezet szponzortevékenysége Egyéb: gyerekek, játék, sport, kultúra, egészségügy, szociális ellátás, hírnév, nyugdíjasok, hobbik, rendezvények, stb. Minél életszerűbb és több aspektusú történetet tudunk megtervezni és megírni, annál jobban tudunk a médiák profiljához igazodni.

109 A sajtókapcsolatok áttekintése
Néhány szabály a médiával való kapcsolatokhoz Előbb építsük ki, mint szükségünk lenne rá Ismerjük meg a sajtó munkatársait, mit jelent számukra a hírértékű információ? Ne hagyjuk, hogy találgasson, adjunk egyértelmű válaszokat Pontos információk, ellenőrizzük azokat Friss információk, Kerüljük a szakmai nyelvet Fogadjuk a médiát a bizalmunkba, időnként adjunk bizalmas információt A „no comment” politika veszélyes, udvariasan utasítsuk el, hogy miért nem válaszolhatunk (nem jött meg a jelentés stb.) A humor hatásosabb a média kritikájával szemben, mint az indulat és az agresszió Kölcsönös bizalom, egymás elfogadása

110 A sajtókapcsolatok áttekintése
A sajtókapcsolatok szerepe Hatásos eszköz a szervezet és a közönsége között A sajtót figyelmen kívül hagyni egyenlő a közönség figyelmen kívül hagyásával A közönség bizalma, támogatása így fenntartható, a szervezet is A sajtókapcsolat fenntartása a vezetés feladata, stratégiai döntés Mi kell a jó sajtókapcsolathoz? Információ, információ, információ

111 A nyomtatott PR eszközei
Éves jelentés Termék és szolgáltatás szórólapok Image prospektusok Rendezvény -poszterek Vállalati újság Hírlevelek Leporellók Arculati kézikönyv Naptárak Üdvözlő kártyák Meghívók Oklevelek Matricák, címkék Térképek Könyvek Sajtómappák Fogadó dossziék Orientációs kézikönyv

112 Kommunikáció gesztusok révén

113 Kommunikáció gesztusok révén
A fej A kezek A karok mozgása tartozik ide

114 Archoz illesztett gesztusok
Gyakran a hazugság elpalástolására használják gyerekkorban még leplezetlenül megfigyelhetjük a száj eltakarását idősebb korban ezek a gesztusok kevésbé szembeszökőek lesznek, de felismerhetők

115 Szájőrzés Ha valaki beszéde közben használja, akkor nagy a gyanú rá, hogy hazudik ha a másik hallgatása közben teszi, akkor ez annak jele, hogy szerinte a másik hazudik

116 Orrérintés A szájőrzés gesztusának álcázott változata
amint a negatív gondolat eszünkbe jut, tudatalattink utasítja kezünket, hogy takarja el a szájat, de hogy ez ne legyen annyira feltűnő, a kéz elhúzódik az arcról az orr felé

117 Szemdörzsölés Nem látni meg a rosszat…
a tudatalatti ki akarja rekeszteni a megtévesztést, a hazugságot vagy, ne kelljen a szemébe nézni annak, akinek hazudunk a nők könnyedén megdörzsölik a szemük alját a férfiak erősebben dörzsölik a szemüket

118 Füldörzsölés Nem meghallani a rosszat…
kisgyerek befogja még mindkét fülét

119 Nyakvakarás, gallérhúzogatás
Kétséget, bizonytalanságot jelezhet feszültséget jelenthet hazugságnál is előfordul

120 Ujj a szájban Ha az ember szorongatott helyzetben van
megnyugtatásra váró belső szükséglet külső megnyilvánulása gyermekkori ujj szopás anyamell pótlás

121 Áll simogatás Az illető dönteni készül
ilyenkor ne zavarjuk, hadd hozza meg döntését gondosan figyeljünk a következő gesztusra, az mutatja meg, hogy is döntött

122 A kezek A kezek érzékenyen mutatják a feszültséget
pl.: kézremegés, apró ismétlődő mozdulatok, az arc vagy a másik kéz megfogása „tördeli a kezét” karikagyűrűt forgató ember - házassági gondok?

123 A kezek/2 Körmét rágó ember - agresszióval nem tud mit kezdeni az illető? A másik kéz megragadása - a szorongó ember önmagában próbál megkapasz-kodni?

124 A tenyér Nyitott tenyér: a nyíltság és becsületesség kifejezése
ha valaki szavahihetően beszél, akkor részben vagy egészben felfedi a tenyerét a másik előtt amikor a gyermek eltitkol valamit, akkor eldugja a kezét a háta mögé, a férfiak gyakran zsebre teszik, vagy karba fonják a kezüket pl.: eskütétel rituáléja koldusok kéztartása

125 A tenyér/2 A tenyér használata némi tekintéllyel és mások irányításának képességével ruházhat föl Felfelé fordított tenyér - kérés Lefelé fordított tenyér - utasítás, hatalom Zárt ököl, kinyújtott mutatóujj - agresszió

126 A tenyér összedörzsölése
Az emberek pozitív elvárásukat adják tudtul „Kaptunk egy nagy megrendelést!” Gyors dörzsölés - a vevőnek jelent előnyt Lassú dörzsölés - az eladónak jelent előnyt

127 Összekulcsolt kezek Frusztrációs gesztus, mely visszafojtott, negatív magatartást jelez Nehezebben lehet szót érteni azzal, aki magasabban tartja összekulcsolt kezeit, mint aki az asztalon, vagy az ölében.

128 A toronysisak Azok használják akik biztosak magukban /és keveset is gesztikulálnak/ Gyakran használatos fölé-alárendelt viszonynál és a „nagyon okos vagyok” magatartásra utalhat. A felemelkedő toronysisak: véleményét vagy gondolatait fejezi ki hosszasan az illető

129 A toronysisak/2 A leengedett toronysisak: az illető valakit hallgat
ha a felfelé tartott toronysisakhoz a fej leszegése társul, akkor az arckifejezés öntelt és fennhéjázó lesz

130 Hátul összekulcsolt kéz
Felsőbbséget, önbizalmat tükröző gesztus Olyan rendőrök is használják, akik nem viselnek fegyvert Amennyiben azonban a kéz a csuklót vagy alkart ragadja meg, akkor a gesztus feszültséget jelent Minél jobban méregbe jön az ember, keze annál följebb vándorolhat a másik karján.

131 Mindkét kéz a fej mögött
Magabiztos domináns emberekre jellemző

132 A kar mint védőkorlát A karkeresztezés ökölbe szorított kéz a karban
részleges karkorlát

133 A láb mint védőkorlát Ülőhelyzetben álló helyzetben
lábkulcsolás nőknél

134 Marketing Információs Rendszer - MIR
Emberek, berendezések és eljárások összessége, melyek összegyűjtik, rendszerezik, elemzik, értékelik és eljuttatják a szükséges , pontos és időszerű információt a marketing döntéshozókhoz. Koncepciója: menedzserek információ igénye a marketing környezetről az elemzési, tervezési, végrehajtó és ellenőrzési folyamatokhoz. Feladata: felbecsüli, begyűjti és eljuttatja az információt. Elemei: belső nyilvántartási rendszer marketing megfigyelési rendszer marketingkutató rendszer marketing döntéstámogató rendszer

135 A marketing információrendszer alrendszerei
Kutató alrendszer Figyelő alrendszer információ Elemző alrendszer Marketing környezet Marketing menedzsment Beszámoló alrendszer igény

136 Hogyan írjunk sajtóközleményt. Csak hírértékű információt közöljön
Hogyan írjunk sajtóközleményt? Csak hírértékű információt közöljön! Az első mondat tartalmazza a leglényegesebb információt! Válasszon dinamikus címet! (Rikkancs szórend) A "lead" legyen tömör, figyelemfelkeltő. Tartalmazza a fő üzenetet! Rövid, cselekvő mondatokban fogalmazzon! A központozás megakasztja az olvasót! Az újságok tördelése miatt kerülje a hosszú szavakat! Kerülje a betűszavak és a szakzsargon használatát! Emberekről, eseményről szóljon a közlemény, ne reklámot akarjon átpaszírozni a sajtón! Feleljen a következő kérdésekre: •    Miről/kiről írunk? •    Miért írunk erről? •    Mit akarunk elmondani? •    Mikor történt? •    Merre történt? •    Miként történt? •    A fontosabb információk a közlemény elején legyenek. A végén kezdik vágni a cikket. •    Tényeket közöljön, ne a véleményét! Kerülje a jelzőket és a határozókat! •    Cikkszerűen írja meg, legjobb, ha egyoldalnyi terjedelemben. •    Ügyeljen a következő technikai részletekre:

137 Közlemény 1.    példa A Duna Cipő cég ismét kitűnő vállalti eredményt ért el. Múlt szerdán az ismert „Duna Cipő” cég vezérigazgatója, Dr. Huber József nyilatkozott, hogy cégünk ismét elsőrendű üzleti évet tudhat maga mögött, és a legjobb úton halad a konkurencia legyőzése irányába. Piacra dobtuk továbbá az új „Hermina” márkanevű női cipő kollekciónkat, amely nagyon kapós az elegáns hölgyvásárlók körében. A menedzsment különösen örül annak, hogy az élénk üzletmenetnek köszönhetően ismét bővíthetik a humán erőforrást. Nemcsak itthon, hanem külföldön is igen kedveltek a Duna-cipők. Az elmúlt évben nagy mennyiségű árut szállítottunk az Egyesült Államokba és egyéb országokba. A Duna-cipő a divattal is lépést tart, folyamatosan új kollekciókon dolgozunk. Ilyen felkészültséggel cégünk a jövőben is egészen biztosan kitűnően boldogul. A forgalom egyébként 2010-ben 12%-kal nőtt.

138 2. példa A DUNA CIPŐ forgalma meghaladja a milliárdos nagyságrendet. A Duna Cipőgyár rekord exportja – 10%-os létszámbővítés – 150 millió fejlesztésekre A milliárdos forgalomhatárt is átlépte a Duna Cipő 2010-ben. A 12 százalékos forgalomnövekedés és az 5 százalékos bevétel-növekedés óta a legjobb eredmények – nyilatkozta Huber József vezérigazgató szeptember 1-jén a BNV-én. Az export 15 %-kal bővült, az exporthányad 45%. A fő értékesítési piac: az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és Spanyolország. Új kollekciók kidolgozására az elmúlt évben 150 millió forintot használtak fel. Ezekkel az adatokkal a vállalkozás a forgalom tekintetében a nemzetközi élmezőnybe került. A gyors üzleti fejlődés további 80 alkalmazott felvételét tette szükségessé. Jelenleg 890 dolgozót foglalkoztat a cég. A növekvő kereslet a következetes termékfejlesztésre és a rövid szállítási határidőkre vezethető vissza – jelentette ki Huber József vezérigazgató. A jelenlegi szerződések alapján az 2001-ben további 7-10 %-os növekedés várható.

139 A piramis-szabály alapján a példák értelmezése:
- 1.    példa: Az első beszámolóban túl sok az érzelmi komponens, nem tény- és tárgyszerű. Szerkezeti és tartalmi felépítése egyaránt hibás, az információk nem fontossági sorrendben követik egymást, a szakaszokra való tagolás teljesen hiányzik, ezért a szöveg nehezen olvasható és értelmezhető. Nyelvezete nehézkes. - 2.    példa: A piramis elv alapján:    A: milliárdos forgalom és forgalomnövekedés B: export C: alkalmazottak D: fejlesztési költségek E: a keresletet indokoló tényezők F: kilátások az 2001-es évre A 2. példa megfelel a szabályok által támasztott követelményeknek: Számszerűsítve, rövid, de közérthető formában tolmácsolja a cég eredményeit. Az átlátható szerkezet, címek és alcímek figyelemfelkeltő hatása és az információrészletek hierarchiája segítségével az adathalmazt összefüggő egésszé, teljesen hírértékű sajtóközleménnyé teszi.

140 Kommunikációs terv

141 Köszönjük a figyelmet!


Letölteni ppt "FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban"

Hasonló előadás


Google Hirdetések