Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az akkumulátoros meghajtású elektromos járművek tegnap, ma és holnap

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az akkumulátoros meghajtású elektromos járművek tegnap, ma és holnap"— Előadás másolata:

1 Az akkumulátoros meghajtású elektromos járművek tegnap, ma és holnap

2 Akkumulátoros meghajtású járművek a XIX. századtól napjainkig

3

4 I. Világháborús tengeralattjáró
Elektromos bányamozdony Napelemes + akkumulátoros repülőgép

5 Holland gyártmányú a világ leggyorsabb busznak regisztrált járműve:
300 kW elektromos hajtás, 250 km/h végsebesség Amerikai katonai lopakodó felderítő terepjáró, független mellső elektromos + hátsó hibrid hajtással

6 A képlet egyszerű, tanultuk, használtuk, ismerjük…
+ + + Kecskebéka 100 millió év Volta Galvani XX-1 elektromos busz rendszáma, 1916 Budapest (Használtan vették elődeink Bécsből…) = Volta féle elem 1801

7 Talán mégsem? A világ első ismert és működőképes elektromos mesterséges áramforrása éves - Bagdadból A kis üveg, amit Bagdadban találtak, azt mutatja, hogy valójában nem Volta találta fel az elemet, csak újra feltalálta. Az üveget először egy német régész, Wilhelm Kőnig írta le 1938-ban. Nem tisztázott, hogy maga Kőnig ásta ki az üveget vagy a múzeumon belül találta, de az bizonyos, hogy több tárggyal együtt egy Khujut Rabu nevű helyen találták, Bagdad mellett. Mire használták vajon? A német kutató Dr. Arne Eggebrecht másolatokat használt, hogy galvanizáljon velük (amit nemrég a Mythbusters című Discovery Channel műsorban is bemutattak). A galvanizálás egy kevés elektromos áramot használ fel arra, hogy egy vékony réteg fémet helyezzen másik fémre, mint például aranyat ezüstre Eggebrecht szerint sok aranynak hitt ókori tárgy, ami a múzeumokban van, valójában csak arannyal bevont ezüst. 

8 TISZTÁK, CSENDESEK, KÖRNYEZETKÍMÉLŐK, ÉS NAGYON GAZDASÁGOSAK !
Aztán beköszönt a mobiltelefonok, PC-k, elektronikus „kütyük” és a verseny következtében új generációs akkumulátorok kora, és „melléktermékként” új lehetőséget hoznak a járműgyártásban is. Újból megjelennek az elektromos meghajtású járművek az utcákon… TISZTÁK, CSENDESEK, KÖRNYEZETKÍMÉLŐK, ÉS NAGYON GAZDASÁGOSAK ! Rövid evolúciós történet: Elektromos kisautó 2012 Nokia mobiltelefon 1987 Így állt a mobil telefon 4 kerékre A közös ős a tölthető áramforrás

9 A BYD alapítója és elnöke: Mr. Wang Chuanfu
46 éves, tudós, fizikai-kémiai és fémkohász kutató évesen 1995-ben megalapítja a BYD-t Shenzenben Életfilozófiája: Valósítsd meg álmaidat 2009-ben már Kína egyik legsikeresebb és leggazdagabb üzletembere

10 2009: Warren Buffet, Bill Gates, az új társtulajdonosok, a világ két leggazdagabb embere 2012-ben

11 2012: DENZA néven közös márkát alapít Daimler Benz és a BYD Kínában

12 DENZA elektromos, 4 kerék meghajtású sportkupé

13 Néhány adat a BYD-ról 180.000 alkalmazott
fejlesztő- és kutatómérnök 14 gyár 3 fő üzletág: - IT komponens és EMS szerviz (az elektronikában használt tervezési, gyártási, javítási-karbantartási szolgáltatás) - Gépjármű tervezés és gyártás - Új energiafajták kutatása és előállítása

14 A BYD személyautók rövid bemutatása
BYD F3 BYD F3 Hibrid BYD F3R BYD F6 BYD F0 Electric F3 DM Dual BYD S8 BYD E6 electric taxi BYD M6

15 A BYD székhelye és motorja: Shenzhen, a 32 éves város
Eredeti lakosság 1976-ban: kb fős halászfalu Év Népesség Változás 1982 1990 +245,2% 2000 +476,9% 2010 +47,8% 2012-ben az elővárosi és belvárosi lakosok száma meghaladja a 13,5 millió főt. (Nem hivatalosan 15 millió…) Kínában évente ember szerez PhD tudományos fokozatot. Shenzen a teljes kínai PhD populáció 20%-ának lak- és munkahelye.

16 BYD eBus-12 utasokkal (csak az idősek ülnek…az átlag életkor 28 év…)

17 BYD eBus-12 Pécsett…

18 …és aki a kiváló tömegközlekedés dacára az autót választja, annak marad a dugódíj…és a várakozás….

19 A belváros és a Gyöngy folyó deltája rizsföldekkel
Shenzheni utcakép A belváros és a Gyöngy folyó deltája rizsföldekkel

20

21 eBus-12 elektromos buszok – számokban
Év Legyártott eBus-12 száma Megjegyzés 2009 Nullszéria 2010 30 2011 309 – 10.01 585 Legyártott mennyiség 924 db 2013 várható gyártás / eladás 3.000 Kína – Ázsia Európa Izrael 2016 Sao Paolo / Brazilia foci VB buszai Az első 12 m-es teljesen akkumulátoros hajtású EU tender győztese: BYD eBus-12 2012 Június Schiermonnikoog Friisland Hollandia 6 db Szállítás: 2012 December Március

22 alváz + felépítmény, modell
Az eBus-12 bemutatása: alváz + felépítmény, modell Az eBus-12 alváz és felépítmény tervezése a CAE együttműködésével és felügyeletével készült, hogy a legnagyobb terheléseknek és a legszigorúbb előírásoknak is megfeleljen. A CAE (Kanada) piacvezető a modellezésben, a hadi – és polgári repülésben, védelemben munkatársuk 30 országban, 100 helyen dolgozik.

23 Korrózióálló alumínium felépítmény
Az eBus-12 kocsi test aluminum ötvözetből készül Így csökken a súly az acél vázhoz képest, míg a torziós merevség 20%-kal nő. Ezzel hosszabb élettartam, jobb fékezés és hosszabb menettáv érhető el.

24 ZF RL 85A mellső tengely ZF 85A Alacsony padlós mellső tengely
Max. tengely terhelés, kg 8.500 Légrugózás mm ±85 Kerék aláfordulás max. 55° / 40 ° Gumiabroncs 275/70R22.5 Keréktárcsa 22.5’’×8.25’’ Fékek tárcsafék 1 BYD eBUS-12

25 ZF 8098 Kormánymű ZF 8098 1 BYD eBUS-12

26 ZF AV 132 alapú agyredukciós hátsó híd + BYD elektromos agymotor

27 Fékrendszer ABS vezérlő egység ASR Tárcsafék
Energia visszatöltő fékezés, 30% Energia visszatermelés Meghajtás Inverter & Motor vezérlés Akkumu-látor Töltő rendszer Meghajtás és vezérlő rendszer visszacsatolás Lejtő vagy fékezés (30% visszatöltés) Lassú és gyors sebességű üzemmód Motor/ Generátor 1 BYD eBUS-12

28 Elektronikus vezérlésű légrugózás
ECAS 1 IBYD eBUS-12

29 Hajtáslánc és vezérlés - magasfeszültségű rendszer

30 Járművezetői munkahely

31 Digitális műszerfal Energiaáramlás szimulátor Idő Első légfék mérő
Hátsó légfék mérő Fordulatszámmérő Sebességmérő Akku töltöttség Sebesség-fokozat kijelző Hűtővíz hőmérséklet Kilométer számláló

32 Fő műszerfal „Okos kulcs” Bal oldali irányjelző Jobb oldali irányjelző
Hátsó ködfényszóró Első ködfényszóró Helyzetjelző lámpa Távolsági fényszóró „Okos kulcs Okos kulcs érzékelése Tompított fényszóró Akku töltés jező Szervo motor hiba Tárcsafékbetét (kopása, állapota figyelmeztetés) DC hiba ASR (légzsák) hiba Leszállást jeleztek ABS hiba Hátsó csomagtartó nyitva

33 Bírja a meleget és a magasságot…
Salzburg Gaisberg, m Energiafogyasztás: ,65 kW/100 km (3.385 Ft) A vonal hossza 30 km, maximális emelkedés: 13% .

34 Debrecen 2013 március

35 Mecsek, 2013 március 26

36 Biztonságos vezetés, fékezési energia (rekuperáció)
Rotor Stator Elektromágneses tekercs A busz inerciális energiáját a motor átalakítja elektromos energiává, majd az elektromos energia a meghajtó akkumulátorokban kerül tárolásra, miközben ezt az energiát fel lehet használni a következő fékezés folyamán.

37 Hogyan oszlik el a fékezési energia? .
76% fékezési energia az elektromos buszoknál visszatermelődik (rekuperáció) Forrás: Volvo Bus Co

38 A BYD akkumulátor gyár bemutatása
Fejlődéstörténet Néhány adat a gyárról BYD Company Ltd ben lett alapítva 2002-től foglalkozik meghajtó akkumulátorok fejlesztésével saját kutató - fejlesztő csapattal. 2007: Meghajtó akkumulátor divízió felállítása 2008: SVB (Storage and Vehicle Battery – Tározó- és Jármű Akkumulátor) gyár megnyitása a Huizhou Dayawan Ipari Parkban. Az FE akkumulátorok gyártási kapacitása 2011-ben meghaladta a 1.2 GW/h-t. Telek terület:20,000 m2 Gyártócsarnokok:5 x m2 Kutatók & fejlesztők : 944 személy - Doktori fokozat : személy - Mérnök: személy - Technikus: személy ISO14001 ISO9001 QS9000 1,2 GW/h a Paksi Atomerőmű 4 turbinájának a 60%-a, és a magyar energia felhasználás 24%-a!

39 eBus-12 akkumulátor egység, minden kerék felett 1 db
A buszt 504 db LiFePo4 cella hajtja 4 konténerbe elosztva Az akkumulátor konténereket csak nagyon különleges szerszámokkal lehet kinyitni

40 A BYD holland partnerének EU-jóváhagyott akkumulátor lebontási és újrahasznosítási eljárása

41 Institutional design safety
Magasfeszültségű biztonság: A meghajtó akkumulátorok kivételével minden a „motortérben”. Institutional design safety

42 BYD eBus-12 telephelyi elektromos töltőállomás

43 Akkumulátor konténerek elhelyezése, 2 és 3 ajtós modell

44 Honnan kapjuk az energiát?
Magyarországon az elektromos buszok éjszakai töltésére felhasz-nálható ú.n CCI – Controlled Charging Infrastructure – javarészt a paksi atomerőműből jön. Ha ezt a MAVIR által CCI -vezérelt erőműből kapjuk, akkor a busz ú.n völgyidőszaki áramot „tankol”, ami jóval olcsóbb a nappali áramnál. Az energiafajták előállításakor keletkező alacsony szennyeződés mértéke közel azonos a nukleáris és a szélerőmű között.

45 Kis- és nagy energiatermelők

46 Június 22 – Július 7 között, 2.702 km
Törökbálinti teszt Június 22 – Július 7 között, km

47 Budapest, BKV műszaki és forgalmi teszt
2012. július 12 – július 28 között, km

48 BYD e-Bus-12 üzemanyag költség megtakarítás
Típus Fogyasztás SORT1 Üzemanyag ár Ft 100 km ü.a költség Megtakarítás % EEV Dízel 45 l/100 km 330 Ft/l Ft alapérték Hibrid 30 l/100 km 9 900 Ft 67 % Elektromos 115 kW/100 km Budapest teszt 20 Ft/kW nappali ár 2.300 Ft 16 % A dízel motorok hatásfoka 30–35%. Ez messze a villanymotorok 80–90%-os hatásfoka alatt van.

49 BYD e-Bus-12 üzemanyag költség/év
Típus Fogyasztás SORT1 Üzemanyag ár Ft 100 km ü.a költség km /év km / év EEV Dízel 45 l/100 km 330 Ft/l Ft Ft Ft Hibrid 30 l/100 km 9 900 Ft Ft Ft Elektromos 115 kW/100 km Budapest teszt 20 Ft/kW nappali ár 2.300 Ft Ft Ft Összehasonlítás – évi üzemanyag megtakarítás eBus-12, hibrid és dízel busz Típus Évi km Megtakarítás dízel –eBus 12 Hibrid – eBus12 Évi 80 000 Dízel Hibrid Ft Ft eBus-12 Ft Ft eBus üzemanyag megtakarítás 10 év km km eBus - dízel Ft Ft eBus - hibrid Ft Ft

50 Mibe kerül egy eBus-12? A 12 m-es elektromos buszok általában drágák, áruk ,000 € között van. (Az akkumulátorok ára a busz értékének kb. 35%-a.) Üzemeltetése, javítása - karbantartása rendkívül olcsó 85%-os EU támogatás érhető el pályázat útján. A támogatás megszerzése nemzeti hivatalokon keresztül történik, pl. NFÜ. A pályázat hosszú időt, 6–12 hónapot vesz igénybe. A támogatást csak önkormányzati és állami tulajdonú cégek vehetik igénybe.

51 Ez a jövő! Miért érdemes BYD eBus-12-t venni? Rendkívül jó minőség
Hosszú élettartam – min. 15 év Hosszú garancia Egyszerű, gyors és olcsó a javítása / karbantartása / üzemeltetése. (Kevés mozgó alkatrész, kevés élőmunka) - 15 évre / km-re kiszámítható üzemeltetési költségek - A legtöbb beszállítója Magyarországon is ismert világcég Zéró emisszió, környezetkímélő, az elkövetkező évtizedekben felülmúlhatatlan Az EU és Kína által is anyagilag támogatott termék Kiszámítható, olcsó magyar villamos energiát használ a kiszámíthatatlan árú import olajjal szemben (Éjszakai áram = olcsó paksi atomenergia) Ez a jövő!

52 Hogyan lehet egy BYD eBus-12 buszhoz hozzájutni? Hiszen ez a jövő! ?
Egyszerű: lépjen kapcsolatba velünk! Készpénzes vétel: elképzelhetetlen Lízing: % önerő - elképzelhetetlen EU pályázat: Hosszú, de járható út BYD gyári tartós bérleti konstrukció a magyar bejegyzésű 100%-os BYD tulajdonú Busz és Taxi Flottakezelő és Bérbeadó cégen keresztül. Előnye: gyors ügyintézés, vevőre szabott fizetési, garanciális és egyéb vevőszolgálati feltételek és támogatások, tartalék busz lehetőség. Folyamata: először BYD gyári bérlet, majd EU pályázat Sikeres pályázat esetén a pályázó a megnyert támogatásból közvetlenül a gyári tulajdonú flottakezelőtől veszi meg a buszt. OTOBUS Kft Vértanúk tere H-1054 Budapest

53 Miért ez a jövő? után a városi buszok még a piaci versenytársak szerint is várhatóan elektromos meghajtásúak lesznek Forrás: Volvo Bus Co.

54 Miért ez a jövő? után a városi buszok még a piaci versenytársak szerint is várhatóan elektromos meghajtásúak lesznek Forrás: Volvo Bus Co.

55 Környezetvédelem, környezeti károk
és következményei, helyünk Európában…. 2012-ben közzétett jelentés szerint Európában hazánkban legnagyobb a halálozás, ember hal meg évente a PM 2,5 szennyezés következtében !!! Európában az „előkelő” első helyet foglaljuk el, nálunk a legszennyezettebb a levegő !!!

56 VALÓBAN ezt érdemlik a gyerekeink, unokáink,
vagy a szomszéd kislány ? !!! …ÉS EZÉRT TÖBB PÉNZT FIZETÜNK, mint más, már rendelkezésre álló környezetbarát megoldásért?!! Évi ember az áldozat – Sátoraljaújhely vagy Tapolcányi lakos - egy kisebb magyar város!!! NEKÜNK kell csökkenteni és megakadályozni, és meg is tudjuk, ha AKARJUK !

57 Ne hagyjuk a jövőt elrobogni magunk mellett, mert nekünk a JÖVŐ már MA a rendelkezésünkre áll !

58 Köszönöm a figyelmüket és türelmüket! Mogyorossy Tibor
OTOBUS Kft Vértanúk tere 1 H-1054 Budapest Tel: Mail:

59 Vagy talán már valahol ez lesz a jövő…. 1. 400 személyes busz
Vagy talán már valahol ez lesz a jövő…? személyes busz??? Már megint Shenzhen….

60 Akkumulátoros + napelemes hajtás?
Autók mennek el és állnak a busz alatt?

61 Ilyen városi buszmegálló, közvetlen metró csatlakozással…?

62 Reptéri járat? Vagy talán elővárosi?

63 Ismerős a megoldás? Van új a Nap alatt…???

64 Köszönöm a figyelmüket és türelmüket! Mogyorossy Tibor
OTOBUS Kft Vértanúk tere 1 H-1054 Budapest Tel: Mail:


Letölteni ppt "Az akkumulátoros meghajtású elektromos járművek tegnap, ma és holnap"

Hasonló előadás


Google Hirdetések