Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA KURZUS

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA KURZUS"— Előadás másolata:

1 BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA KURZUS
Csütörtök C VII. terem Tantárgyfelelős: Sass Judit (Fogadó órák: C 308 kedd11-12, csütörtök13-14)

2 tematika időpont téma előadó Febr.5.
Félév, követelmények, témák megbeszélése Sass Judit dr. Febr.12. Fejlődéspszichológia és fejlődészavarok Lányiné Prof. Dr. Engelmayer Ágnes Febr.19. Fejlődéspszichológia 2. Febr.26. Családi életciklusok Bodnár Éva dr. Márc. 5. Kognitív stílus és (e-)tanulás Márc.12. Érzelmek pszichológiája, érzelmek a szervezetben Márc.19. A nők ábrázolása a filmekben Bíró Emese Márc.26. Evészavarok a média hálójában Forgács Attila dr. Ápr.2. Mentálhigiéné és klinikai pszichológia Németh Marietta dr. Ápr.9. A pszichoterápia Ápr.16. Pedagógiai pszichológia 1. Perjés István prof.dr. Ápr.23. Pedagógiai pszichológia 2. Ápr.30. A sport pszichológiája Balogh László dr. Máj. 7. Kurzus zárása, számonkérés

3 Írásbeli kollokvium - 4 érintett témakörből 1-1 ténykérdés.
Irodalom: -Az előadók által egyénileg megadott irodalmak, óravázlatok (igény szerint webes felületen: ) Követelmények: Írásbeli kollokvium - 4 érintett témakörből 1-1 ténykérdés. Minden jól megválaszolt kérdés 1 jegyet emel a végeredményen.

4 A PSZICHOLÓGIA TÁRGYA: FELADATA: LELKI JELENSÉGEK, TÖRVÉNYEK FELTÁRÁSA
EMBER MEGISMERÉSE EMBER-KÖRNYEZET KAPCSOLAT VIZSGÁLATA FELADATA: LELKI JELENSÉGEK, TÖRVÉNYEK FELTÁRÁSA A VISELKEDÉS BEJÓSLÁSA A VISELKEDÉS HATÉKONYABBÁ TÉTELE

5 TÁRSADALOMTUDOMÁNYOK
MUNKATUDOMÁNYOK ALKALMAZOTT TUD. NEVELÉSPSZICH MŰVÉSZETPSZICH. SPORTPSZICH ALAPTUDOMÁNY: SZOCIÁLPSZICH. SZEMÉLYISÉGPSZICH. ÁLTALÁNOS PSZICH. FEJLŐDÉSPSZICH. ÁLLATLÉLEKTAN BIOLÓGIA KLINIKAI PSZICH. ORVOSTUDOMÁNYOK

6 Fejlődéslélektan - család
Kötődés

7 Ainsworth vizsgálata Kötődéstípusok: -Szorongó/ elkerülő
Idegen helyzet Kötődéstípusok: -Szorongó/ elkerülő -Biztonságosan kötődő -Szorongó/ellenálló – ambivalens -Zavarodott anya idegen

8 Kognitív stílus - tanulás
Mi a kognitív stílus: -személyiség sajátsága /C.G. Jung/

9 Melyik jellemző rám? INTUITÍV Meglátja a lehetőségeket ,egészet Elképzel, ráérez Új ötleteket dolgoz ki, old meg A bonyolult érdekli Ha olyan dolgot csinálok, amit mások is szoktak, akkor azt az általánosan megszokott módon csinálom. ? Ha olyan dolgot csinálok, amit mások is szoktak, akkor saját módszert gondolok ki, és aszerint csinálom. ÉRZÉKELŐ A részletekre figyel, türelmes Gyakorlatias A részleteket, tényeket megjegyzi Gondos, szisztematikus

10 Melyik jellemző rám? GONDOLKODÓ Logikus, elemző, objektív Szervezett Kritikai képessége fejlett Igazságos, szilárd marad Inkább olyan ember keze alatt szeretnék dolgozni, aki mindig szívélyes és kedves. ? ÉRZŐ Figyelembe veszi mások érzéseit Megérti a szükségleteket, értékeket Keresi a megegyezést Megmutatja az érzéseit Rábeszél, lelkesít Olyan főnököt szeretnék, aki mindig tisztességes és igazságos.

11 Melyik jellemző rám? ÉSZLELŐ Kész kompromisszumra A kérdés minden oldalát nézi Rugalmas, képes alkalmazkodni Nyitott a változtatásokra Döntéséhez minden adatot használ Nem ítélkező Ha belekezdek egy 5-10 napig tartó munkába, akkor először listát készítek a különböző teendőkről és azok elvégzésének sorrendjéről. ? Ha belekezdek egy 5-10 napig tartó munkába, akkor igyekszem minél előbb belemerülni a munkába. MEGÍTÉLŐ Dönt, gyorsan is Tervez, rendezett Kontrollál, képes a feladatra figyelni

12 Kognitív stílus - tanulás
Mi a kognitív stílus: -gondolkodás tartalmi és formai oldalának kapcsolata /Rokeach: nyílt és zárt gondolkodás/

13 Melyik jellemző rám? Rokeach
A mi bonyolult világunkban csak úgy tudhatjuk meg, mi is történik, ha rábízzuk magunkat a vezetőkre és szakértőkre, akiknek hihetünk. erősen egyetértek erősen elvetem ? Zárt gondolkodás Nyílt gondolkodás

14 Nyitott Zárt Centrális: Centrális: Világ, emberek barátságosak
Jelen-orientált Tekintély: Tekintély elismerése racionális alapon Igazság nem egy tekintélyforrásból származik Emberek érdek nélkül tetszenek Információ minőségét és forrását elkülöníti Motiváció: Tudás-, megértés-igény Zárt Centrális: Világ ellenséges, emberek barátságtalanok, Én elutasítása Jelen elutasítása, jövő bizonytalan Tekintély: +/- tekintélyek vannak Emberek megítélésének alapja milyen tekintélyt követnek H tartalma és forrása közt nem tud különbséget tenni Perifériás H változása tekintély változásától függ Motiváció: Magas fenyegetés-elhárítási igény Háttér: Szocializáció szorongással

15 Kognitív stílus - tanulás
Mi a kognitív stílus: -észlelés információfeldolgozás sajátságai (személy – környezet viszony, szorongáskezelés módja, kognitív bizonytalanság, információfeldolgozási mód) Külső/ belső kontroll; mezőfüggés/-függetlenség Represszor/szenzitizátor komplexitáspreferencia Adaptív/innovatív

16 Melyik jellemző rám? Rotter - kontrollhely
Belső kontroll Néha úgy érzem, hogy nincs sok közöm ahhoz, hogy milyen jegyeket kapok. ? Az én esetemben a jegyeim az erőfeszítésemet tükrözik, a szerencsének kevés vagy semmi köze nincs ehhez. Külső kontroll

17 Witkin: mezőfüggés/-függetlenség

18 Pedagógia - metafórák „...a metafora olyan folyamat, melynek révén egy adott konceptuális területről származó elemet úgy használunk, hogy egy másik konceptuális területhez tartozó elemet hívunk elő vele. Mindez az adó és a megcélzott terület közti szerkezeti hasonlóságon alapszik.” (Kiefer, 2000, 123. o.) Az iskola (olyan, mint) ” (Rapos Nóra vizsgálata, 2000)

19 Erődítmény: védelmező bástya, erőd, vár, labirintus
Emberi lakhely: ház, családi ház, lakóház, kockaház, panelház, otthon, lakás, ódon kastély Erődítmény: védelmező bástya, erőd, vár, labirintus Intézmény: irodaház, börtön, kórház, intézet, múzeum, műemlék, kiállító terem, téglagyár, hotel, szórakozóhely, munkahely, műhely, szentély, klub, színház, étterem Állati lakhely: kalitka, ketrec, kaptár, hangyaboly Dimenziók: zártság, változás, személyesség, aktivitás

20 Érzelmek - munkahely Dimenziók: kellemesség, aktiváció aktív HARAG - +
arousalfokozó Feszült, zaklatott Izgatott, túláradó - + kellemetlen kellemes Unott, letargikus Nyugodt, derűs SZOMORÚSÁG álmosító passzív

21 Vezetői érzelemkifejezés hatása
Lewis (2000) vezetői érzelemkifejezés és beosztottak érzelmi tapasztalata 1. Szomorúság (passzív, -) fáradtság nő, lelkesedés csökken 2. Harag (aktív, -) idegesség nő, alacsonyabb relaxáltság 3. nemi szerepelvárások hatása Nem a nemnek megfelelő stílussal kevésbé hatékonynak észlelt Harag – maszkulin&aktív, szomorúság – feminin&passzív eredmények hatékonyság Külső ok, Erőfeszítés, facilitál Hiba, belső ok

22 Érzelem = 3-as értékelés
Kimenet/ cél: kellemes – kellemetlen Akció/ sztenderd: helyesel - helytelenít Tárgy/ ízlés: szeret – nem szeret Pl. HARAG -kellemetlen a kedvezőtlen a kimenet miatt & az okozó kifogásolt akció helytelenítése Köv: - érzelem, de saját nézőpontról + kép, önbizalom, közelítés Pl. FÉLELEM -kellemetlen a nem vágyott kimenet lehetősége miatt, ami szorongással társul, fokozott a kockázatészlelés Pl. Terrorizmusra adott reakció (9/11 után) Félelem: készüljünk a lehetséges támadásra! Harag: támadjunk!

23 Haragot kiváltó helyzetek a szervezetben
igazságtalanság ( 44% ) erkölcstelen magatartás ( 23% ) szakmai inkompetencia ( 15% ) tiszteletlenség ( 11% ) nyilvános megszégyenítés ( 7% ) Félelem okai: bizonytalanság saját hiba, fenyegetés, támogatáshiány Harag kinyilvánítása esetek felében okozó felé, míg félelemnél soha nem a kiváltó felé! Pl. Terrorizmusra adott reakció (9/11 után) Félelem: Készüljünk a lehetséges támadásra! Harag: Támadjunk!

24 Ki elégedett a súlyával? Mekkora a súlyuk? (?kg)

25 Média - evés Média közvetítette információ és ideálok:
hatása a testképre hatása az evészavarokra - nemcsak nők - új betegségek „vékony, szexi” „erős, izmos”


Letölteni ppt "BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA KURZUS"

Hasonló előadás


Google Hirdetések