Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A versenyjog a vasúti szektorban

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A versenyjog a vasúti szektorban"— Előadás másolata:

1 A versenyjog a vasúti szektorban
Budapest, október 2. BU

2 Versenytársak közötti
A versenyjog tiltja A versenykorlátozó megállapodásokat Versenytársak közötti KARTELLEK A B VERTIKÁLIS megállapodások Szállító Kereskedő Az erőfölénnyel való visszaélést

3 ÉS ERRŐL MIÉRT BESZÉLÜNK (ENNYIT)??
a gazdaság alkotmánya (?) a hosszú távú fogyasztói jólét eléréséhez nélkülözhetetlen (?) a leghatékonyabb forrásallokációs mechanizmus jogi kerete (?) „the last victory of hope over experience” (J. K. Galbraith) mert Konrad Adenauer így akarta (?)

4 autó üveg 1,3 milliárd euró CRT (katódcső) 1,5 milliárd euró vitamin 855 millió euró lift 830 millió euró

5 csomagoló papír 62 millió euró vegyipar 13 millió euró üzemanyag 50 millió euró lift 74 millió euró

6 kerozin 41 millió euró aszfalt 200 millió euró mobiltelefonok 88 millió euró cement 660 millió euró

7 vasútépítés 7,17 mrd forint biztosítás 7,1 mrd forint bankkártyák 1,9 mrd forint vasúti szállítás 1,25 mrd forint

8 És a bírság csak a jéghegy csúcsa
büntetőjog kártérítés személyi következmények semmisség jóhírnév sérelem tőkepiaci leértékelődés management idő

9 Kártérítési ügyek megindultak!
Versenyhivatali bírság: 7,5 milliárd forint Pertárgyérték: 32 milliárd forint A polgári jogi igény meghaladhatja a bírság összegét!

10 Klasszikus kartellek megállapodás független vállalkozások között
célja a verseny kizárása / korlátozása gyakran konspiratív/titkos, de ez nem feltétel A versenyjog az önálló döntéshozatalt (és kockázatvállalást) várja el a vállalkozásoktól!

11 Klasszikus kartellek – tipikus formák
non-compete árkartell piac / ügyfélfelosztás / piaci exit / kapacitáscsökkentés összejátszás tenderen bojkott Ezek mindig tilosak/jogsértőek.

12 Összehangolt magatartás (1)
összehangolt magatartás: olyan kapcsolat, mely csökkenti az információhiányt és ezáltal a versenyösztönzőket a tilalom alá esik különösen stratégiai kérdések, szenzitív üzleti információk megosztása Akár egyetlen eset – akár egyirányú információ

13 Összehangolt magatartás (2)
Milyen kockázatot jelentenek a személyes kapcsolatok? nem tilosak, DE: nem vezethetnek megállapodáshoz vagy összehangolt magatartáshoz baráti beszélgetések/baráti váltások során is kerülni kell a jövőbeli stratégiai lépések felfedését árazási tervek felfedését egyedi projektekkel kapcsolatos stratégia felfedését baráti szívesség kérése veszélyes lehet!

14 Információcsere versenytársakkal
ügyfél/projekt ár egyéb ügyfél-specifikus adatok árazási tervek mennyiségi adatok ügyfelekre bontva kapacitás kihasználtság üzleti tervek általános piaci információ régebbi (történeti) adatok általános/összesített adatok a kereslet változásáról

15 Szakmai szövetségek nem szabad megvitatni/eldönteni: árakat, árképzést
ügyfél terveket saját belső stratégiai fejlesztéseket nyílt és azonnali elhatárolódás, ha jogsértés lehetősége merül fel

16 A vasúti szektor – a versenyjog a liberalizáció nyomán egyre jelentősebb szerephez jut

17 A liberalizáció első következménye:
MÁV ügy (Vj-22/2005) bankgarancia kikötése pályahasználati díjra iparvágányokhoz hozzáférés szerződéses kizárólagosság GVH: 1 Mrd. forint bírság Legfelsőbb Bíróság: 700 millió forint

18 EU versenyügyek (1) Deutsche Bahn ügy (Bizottság: 94/210) - kartell
MCN megállapodás Transfracht és Intercontainer végrehajtó bizottság dönt az árakról Szerződés 81. cikk (1) bek. sérelme 1017/68 EK rendelet nem alkalmazható

19 EU versenyügyek (2) Deutsche Bahn ügy (Bizottság: 94/210) - erőfölény
DB visszaélt erőfölényével indokolatlan megkülönböztetés kedvezőbb feltételek a német kikötők relációjában 11 millió ECU bírság

20 EU versenyügyek (3) Nemzetközi fuvarozás („Gardening club”): vámkezelési, átváltási, csúcsidő pótdíjak összehangolt bevezetése: Bírság:EUR169 millió Irányvonatok: Északi-tenger / Balkán : folyamatban

21 Nemzeti versenyhatóságok
[Magyaro.] Gysev-MÁV-RCH. Egységes vasúti árufuvarozási díjszabás és „piacfelosztás” Bírság: EUR 4,16 millió (1,25 milliárd Ft) [Észto.] kísérlet ügyfélfelosztásra, összehangolt áremelésre és bojkottra (közös elzárkózás szerződéskötéstől) az árufuvarozás piacán / büntető ügy / tettenérés / pénzbüntetés magánszemélyekre 40 napi munkabér

22 A tanulságok együttműködés és versenyzés: egyszerre vannak jelen
a versenykorlátozó megállapodásokat a hatóságok üldözik óvatosnak kell lenni az infrastruktúra-határokhoz igazodó együttműködéssel fontos a versenytársakkal folytatott bármilyen kommunikáció versenyjogi megfelelőségének biztosítása az infrastruktúra-tulajdonosoknak (pályavasutak) versenysemlegesen kell viselkedniük, különben az erőfölénnyel való visszaélés vádja merül fel Összességében: a versenyjog fontossága a piacnyitással párhuzamosan és azzal egyenes arányban nő!

23 Köszönjük a megtisztelő figyelmet, várjuk kérdéseiket!
Dr. Hegymegi-Barakonyi Zoltán T: F: E: Dr. Fejes Gábor T: F: E:

24 DISCLAIMER A jelen prezentáció kizárólag előadás céljaira készült és nem szolgál egyedi jogi tanácsadásként, így arra nem lehet egyedi esetben adott jogi tanácsként (vagy ilyen helyettesítőjeként) hivatkozni vagy akként kezelni. A slide-show prezentáció természeténél fogva alkalmatlan arra, hogy az abban érintett jogi kérdések teljes vagy részletes bemutatását nyújtsa. Ezért az Oppenheim kifejezetten kizárja felelősségét bármely személlyel szemben, aki/amely a jelen prezentációban foglalt bármely információra vagy annak hiányára támaszkodott.


Letölteni ppt "A versenyjog a vasúti szektorban"

Hasonló előadás


Google Hirdetések