Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Torz(ító)szülött.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Torz(ító)szülött."— Előadás másolata:

1 A Torz(ító)szülött

2 Befolyásolási stratégiák
Meggyőzés Rábeszélés Kényszer Manipuláció Tömegmanipuláció: propaganda – demagógia Hazugság Tömeg- és virtuális tömeghatások

3 A média minőségi jellege :
A 1. tudás (nyelvi, újságíró-szakmai, adott tevékenységi területtel összefüggő: jogi, gazdasági, politikai, pszichológiai, társadalmi stb.) 2. tényfeltárás-oknyomozás (háttér elemzése és kutatása) 3. érdekérvényesítő magatartás, ellenállás a nyilvánosságot korlátozó kényszereknek 4. etikus szakmai magatartás (pl. PR és reklám-mentes újságírói életvitel)

4 1. Mit gondol, milyen hatással van az Ön munkája a közönségre, a nyilvánosságra?
2. Tud-e említeni bármilyen elméletet, szakirodalmat, ami a média hatásaival, társadalmat és kultúrát érintő problematikájával foglalkozik? kérdések: 100 válaszadó válasz válaszkerülés 1-es 88 12 igen nem 2-es 21 79 pót 27 52

5 Kommunikációs tudásviszonyok
Idegen-nyelv ismeret minőségi aránya Nyelvismeret minősége Arány Magas szintű idegen-nyelv ismeret 21% Idegen-nyelv ismeret (iskolai) 44% Nem beszél idegen nyelven 35% Idegen-nyelv ismeret korosztályi bontásban Korosztály Arány 55-… 58% 35-54 74% 21-34 79%

6 Tudásviszonyok és szakmaiság
Média-tematizáltság szakmai bontásban: Végzettségek jellege és aránya: Szakmai témák szerint Arány Jogi-politikai 28% Gazdasági 21% Kultúra-művelődés 9% Egészség 3% Sport 11% Bulvár-magánéleti 23% Egyéb 5% Végzettség Arány Tanári 51% Jogi-politológiai 18% Gazdasági 13% Egyéb 4% Középfokú 14%

7 Származás és jelenlegi jövedelem
Szülői háttér Munkás-irodai Értelmiségi Nagyvárosi 19 52 Városi 7 11 Falusi 3 8 Jövedelmi szint 100-as értékhez viszonyítva: Újságírók részaránya: 100 értékből: Budapesti részarány Megyei jogú városi r.arány 9% 55 egység 83% 17% 29% 38 egység 65% 32% 62% 7 egység 1% 64%

8 Médiajelenlét és foglalkozás
Újságírók jelenléte különféle médiumokban Média szám Arány 4 v több 32% 3 44% 2 18% 1 6% Újságírók foglalkoztatottsága szakmai bontásban: Szakma Arány Média 37% Reklám 49% Egyéb 14%

9 Média-arányok Rádióhallgatás Bulvár 3.40h EU15: 4.15 94% EU15: 65%
Tévénézés 5.30h EU15: 4.10h 89% EU15: 62% Újságolvasás 0.30h EU15: 0.20h 65% EU15: 75% Internetezés Internet-non információ 1.10h EU15: 3.20h 32% EU15: 45%

10 2006 tavasz Orvosok Tanárok Fegyveres erők Rendőrök Papság Ügyvédek Újságírók Felsővezetők Politikusok 3.1 2.9 2.8 2.7 2.5 2.2 1.7 Válaszadók aránya, akik bíznak az egyes szakmák képviselői** (adatok százalékban kifejezve) Minden ország 82 81 68 65 61 52 39 35 17 Nyugat-Európa 85 78 73 54 33 32 14 Magyarország 88 87 72 71 53 66 37 48 26 Közép- és Kelet-Európa 77 84 49 60 42 USA 69 41 44 36 25

11 Tartalomelemzés Televízió Országos mérsékelt napilap
Megyei napilap (Észak-Dunántúl) Rádiók Adatok százalékban

12 TV: Duna Műfaj: Össz n=232 Ált tájék 69.0 Tényfeltáró-okny. 1.0 Felvilágos(tud) 15.0 Szenzációhajh 14.0 Műv.nyújt 1.8 Hatás: Protokoll 78 1 Szórakoztató 21 Hirdető támogató 48 Vizualitás Konkrét 15 Illusztrált 35 Álszitu 28 Fotó 22 Vizual hatás Info Figyelemfelkető 13 65 M1 Műfaj: Össz n=254 Ált tájék 58.0 Tényfeltáró-okny. 1.0 Felvilágos(tud) 18.0 Szenzációhajh 17.0 Műv.nyújt 6.0 Hatás: Protokoll/sajttáj. 69 Tényfeltáró-okny 1 Szórakoztató 30 Hirdető támogató 45 Vizualitás: Konkrét 13 Illusztrált 37 Álszitu 31 Fotó 19 Vizual hatás Info 20 Figyelemfelkeltő 18 Protokoll 62

13 Hír TV Műfaj: Össz n=247 Ált tájék 52 Tényfeltáró - okny. 4 Felvilágos(tud) 19 Szenzációhajh 24 Műv.nyújt 1 Hatás: Protokoll 58 Tényfeltáró-okny. 5 Szórakoztató 37 Hirdető támogató 38 Vizualitás Konkrét Illusztrált 28 Álszitu 35 Fotó 18 Vizual hatás Info Figyelemfelkető 22 40 TV: ATV Műfaj: Össz n=247 Ált tájék 53 Tényfeltáró - okny. 5 Felvilágos(tud) 10 Szenzációhajh 29 Műv.nyújt 1 Hatás: Protokoll 67 Tényfeltáró-okny. Szórakoztató 32 Hirdető támogató 38 Vizualitás Konkrét 15 Illusztrált 28 Álszitu 31 Fotó 18 Vizual hatás Info 34 Figyelemfelkető 25 41

14 TV: TV2 Össz n=318 Ált tájék 49 Tényfeltáró-okny 1 Felvilágos(tud) 7 Szenzációhajh 43 Műv.nyújt - Hatás: Protokoll Tényfeltáró-okny. Szórakoztató 50 Hirdető támogató 42 Vizualitás Konkrét 12 Illusztrált 36 Álszitu 39 Fotó 13 Vizual hatás Info 25 Figyelemfelkeltő 31 45 RTL Klub Műfaj: Össz n=312 Ált tájék 49 Tényfeltáró- okny. 1.0 Felvilágos(tud) 7.0 Szenzációhajh 42 Műv.nyújt - Hatás: Protokoll Tényfeltáró-okny. 1 Szórakoztató 50 Hirdető támogató 41 Vizualitás Konkrét 18 Illusztrált 30 Álszitu 37 Fotó 15 Vizual hatás Info 23 Figyelemfelketlő 35

15 Napilap:MH Műfaj: Össz n=783 Ált tájék 53 Tényfeltáró 3 Felvilágos(tud) 22 Szenzációhajh 15 Műv.nyújt 7 Hatás: Protokoll 68 Tényfeltáró-okny 4 Szórakoztató 28 Hirdető támogató 26 Vizualitás Konkrét Illusztrált 69 Álszitu 9 Vizual hatás Info Figyelemfelkeltő 21 64 Napilap:MN Műfaj: Össz n=714 Ált tájék 56 Tényfeltáró 2 Felvilágos(tud) 19 Szenzációhajh 12 Műv.nyújt 5 Hatás: Protokoll 77 Tényfeltáró-okny. 3 Szórakoztató 20 Hirdető támogató 29 Vizualitás Konkrét 23 Illusztrált 69 Álszitu 8 Vizual hatás Info 17 Figyelemfelkeltő 71

16 Napilap:Népszava Műfaj:
Össz n=722 Ált tájék 54 Tényfeltáró 3 Felvilágos(tud) 18 Szenzációhajh 16 Műv.nyújt 4 Hatás: Protokoll 64 Tényfeltáró-okny Szórakoztató 33 Hirdető támogató 22 Vizualitás Konkrét 24 Illusztrált 68 Álszitu 8 Vizual hatás Info 23 Figyelemfelkeltő Napilap:NSZ Műfaj: Össz n=756 Ált tájék 54 Tényfeltáró-okny. 3 Felvilágos(tud) 22 Szenzációhajh 16 Műv.nyújt 5.0 Hatás: Protokoll. 69 Szórakoztató 28 Hirdető támogató 30 Vizualitás Konkrét Illusztrált 71 Álszitu 7 Vizual hatás Info 17 Figyelemfelkeltő 24 Protokoll 59

17 Megyei:24 óra Műfaj: Össz n=339 Ált tájék 64 Tényfeltáró-okny. 2 Felvilágos(tud) 10 Szenzációhajh 24 Műv.nyújt Hatás: Protokoll 62 Szórakoztató 36 Hirdető támogató 31 Vizualitás Konkrét 20 Illusztrált 68 Álszitu 12 Vizual hatás Info 16 Figyelemfelkeltő 18 66 Napilap Metro Műfaj: Össz n=502 Ált tájék 55 Tényfeltáró-okny. 3 Felvilágos(tud) 9 Szenzációhajh 32 Műv.nyújt 1 Hatás: Protokoll 64 2 Szórakoztató 34 Hirdető támogató 51 Vizualitás Konkrét 21 Illusztrált 71 Álszitu 8 Vizual hatás Info 16 Figyelemfelketlő 23 61

18 Megyei:Kisalf. Műfaj: Össz n=415 Ált tájék 54 Tényfeltáró-okny. 2 Felvilágos(tud) 11 Szenzációhajh 32 Műv.nyújt 1 Hatás: Protokoll 59 Tényfeltáró-okny Szórakoztató 39 Hirdető támogató Vizualitás Konkrét 16 Illusztrált 72 Álszitu 12 Vizual hatás Info 15 Figyelemfelkeltő 24 61 Megyei:Vas né Műfaj: Össz n=375 Ált tájék 61 Tényfeltáró-okny. 2 Felvilágos(tud) 10 Szenzációhajh 25 Műv.nyújt Hatás: Protokoll 68 Szórakoztató 30 Hirdető támogató 36 Vizualitás Konkrét 20 Illusztrált 71 Álszitu 9 Vizual hatás Info 14 Figyelemfelkeltő 18

19 Megyei:F. Napl Műfaj: Össz n=382 Ált tájék 64 Tényfeltáró-okny. 1 Felvilágos(tud) 11 Szenzációhajh 22 Műv.nyújt 2 Hatás: Protokoll 69 Szórakoztató 29 Hirdető támogató 35 Vizualitás Konkrét 16 Illusztrált 73 Álszitu Vizual hatás Info 12 Figyelemfelkeltő 19 Megyei:Ve. Napl Műfaj: Össz n= 341 Ált tájék 65 Tényfeltáró-okny. 2 Felvilágos(tud) 11 Szenzációhajh 20 Műv.nyújt Hatás: Protokoll 68 1 Szórakoztató 31 Hirdető támogató 33 Vizualitás Konkrét 21 Illusztrált Álszitu Vizual hatás Info 15 Figyelemfelkeltő 19 66

20 Rádió:Sláger Műfaj: Össz n= 197 Ált tájék 67 Tényfeltáró-okny. Felvilágos(tud) 3 Szenzációhajh 29 Műv.nyújt 1 Hirdető támogató 71 Hatás:: Protokoll 68 Szórakoztató 32 Rádió:Kossuth Műfaj: Össz n= 498 Ált tájék 61 Tényfeltáró-okny. 4 Felvilágos(tud) 22 Szenzációhajh 9 Műv.nyújt Hirdető támogató 42 Hatás: Protokoll 74 Szórakoztató 17 R:Juventus Műfaj: Össz n= 211 Ált tájék 71 Tényfeltáró-okny. Felvilágos(tud) 2 Szenzációhajh 26 Műv.nyújt 1 Hirdető támogató 62 Hatás: Protokoll 64 Tényfeltáó-okny. Szórakoztató 36 Rádió:Danubius Műfaj: Össz n=178 Ált tájék 69 Tényfeltáró-okny. Felvilágos(tud) 2 Szenzációhajh 29 Műv.nyújt Hirdető támogató 66 Hatás: Protokoll 67 Szórakoztató 33

21 Média-analízis tartalom elemzés
Magas protokollaritás, erős általános tájékoztatás Erős szenzációkeltés a kereskedelmi médiában, bulvárban, közszolgálatban is Alacsony tényfeltáró-oknyomozó arány valamennyi médiában (katasztrófális „0” arány a kereskedelmi rádiókban és a megyei napilapokban) Magas „behívós műsor” arány (Tényfeltárás-pótlás) Napkelte, Reggeli, Mokka, ATV, Hír Tv Magas bulvár háttérelemzés RTL, TV2, bulvár-lapok Erős show-műsor irányultság (show-k, és hírműsorok) Erős hirdető támogató szerkesztőségi gyakorlat

22 Vizualitás-elemzés álszituációk és illusztrációk: a kereskedelmi tv-nél alacsony konkrét jelleg (kicsi média-jelenlét) illusztráció magas aránya a napilapoknál szenzációkeltő hatás: a kereskedelmi médiumoknál (max. arányú) informativitás a közszolgálati tévécsatornákat kivéve mindenütt a leggyengébb protokoll jelenléte magas - a napilapok és az országos közszolgálati televíziók kimagaslóak a képhiány a televíziók híradóinál (fényképek) a nyilvánosságot szolgáló szem hiányzik, nincs hitelesítés + szenzációhajhász jelleg: erős: Találkozások, Fókusz, az Aktív, XXI. század, a Nyom nélkül, a Dosszié, RTL Híradó, TV2 Tények gyenge: az országos napilapok mellett a Kossuth Rádió hírmagazinjaiban

23 Konfliktus: Gazdasági racionalitás ↔ Média szakmaiság Média-stratégia:
megfelelés a gazdasági és érdekszférának megfelelés a fogyasztói igényeknek A gazdasági kényszer és média befolyásol politikai és gazdasági szintéren - előnyszerzés közönségigény + médiamanipuláció = kulturális kondicionálás ► kreált igények Közönség: hivatkozási alap a gazdasági és érdekszféráknál

24 Kulturális kondicionálás a hírszolgáltatásban
Hírszolgáltatás kritériumai Szenzáció Rövidség Érthetőség Szórakoztatás Sugalmazott Sztereotípia Előítélet Benyomás Bulvár hatás és igény Manipulációs hatás- mechanizmus Felületesség igénye a hírfogyasztásában Közönség megerősítés - feedback Igénnyé válás: gyors és kvázi megértés + szórakoztatás Elfogadott rövidség, előítélet, sztereotípia

25 Média-kondicionálás Üzenet Társadalmi elvárások és nyomás Valóság
konstrukciók Normák értékek Társas hatás

26 Mediatizált valóság és bulvarizálódás
Virtuális jelleg Info-áradat – bizonytalan hitelesség Média-függő döntéshozatal Hírérték mint piaci árfolyam Bulvarizálódás: Szenzációfókusz + infotainment Média minőség csökkenés Magánéleti tematizáltság – közéleti közöny Média-kontroll ►Média-követés

27 A média realitást torzító hatása
Médiahatás Vágyak Valóság torzulás Realitás Média-kitettség

28 Média információ áramlása

29 Információ és reklámfogyasztás egyenlőtlenségi háromszöge
Reklám befolyásoló ereje Szervezeti info Internet Napilap TV-R Bulvár-pl Elit Közép Alsó-közép Alsó Periféria Társ 10% Társ 45% Társ 30% 10% 5%

30 Személyiség-befolyásolhatóság koronként
Szabadság korlátozása Szabadság kiteljesedése N L 4. XXI. 1. XVIII 2. XIX 3. XX. Kívülről irányított személyiség Tradicionális személyiség Belülről vezérelt személyiség Tradicionális elvárások Tömegmanipulációs irányítás


Letölteni ppt "A Torz(ító)szülött."

Hasonló előadás


Google Hirdetések