Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A kisgyermek vizuális gondolkodása

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A kisgyermek vizuális gondolkodása"— Előadás másolata:

1 A kisgyermek vizuális gondolkodása
Vizuális nevelés tantárgypedagógia Sándor Zsuzsa

2 egy kis ismétlés … a) SZUBJEKTÍV (SZEMÉLYES) b) OBJEKTÍV (DIREKT) Nevezze meg azt a két nagy vizuális alkotás-csoportot, amelyekbe ezek az alkotások tartoznak! Mi a képfajta pontos/abb neve?

3 Sorolja fel a vizuális nyelv „elemeit”, tartalmait/kategóriáit!
FORMA VONAL - PONT SZÍN FELÜLET FÉNY RITMUS SZERKEZET - ELRENDEZÉS KOMPOZÍCIÓ TÉRÁBRÁZOLÁSI MÓDOK TÉRHATÁSKELTÉS - IDŐÁBRÁZOLÁSI MÓDOK AZ IDŐ/MOZGÁS ÉRZETÉNEK KELTÉSE

4 Életkori jellemzők 1-3. év: firkakorszak – nyomhagyás öröme, érzelemkifejezés és kommunikáció (Földi Péter: „A dühös nagymama” - történet)

5

6 mi az, ami már nem csak firka?
a korszak végén: mások számára is beazonosítható elemek

7

8 4-6. év: presematikus korszak:
változó sémák, figurativitás, szórt formák, formák sorakoztatása

9 : formák egy vonalra sorolása
milyen a térábrázolási mód?

10 milyen a térábrázolási mód?
: nézetek egyesítése (ötvözése)

11 mi a szokatlan ezen a képen? : átlát-szóság

12 hogyan ábrázolja a Napot?
ember-arc jellemzői

13 elemezzen!

14 7-9. év: sematikus korszak: stabil sémák, differenciáltság, formák rendezése, szubjektív méretviszony magyarázza, igazolja! méretvi-szony: szubjektív térábrázolás: formák vonalra sorakozta-tása

15 mozgalmas témák mesélje el a képet! ← tárgyhoz kötődő színek
narrativitás mesélje el a képet!

16 elemezze!

17 elemezze! szubjektív formák és színek

18

19 tanórai feladat-helyzetben: a kifeje-zés szabadságát kell biztosítani

20 7-10. életév, 1-4. évfolyam: tanórai feladathelyzetekben a kifejezés szabadsága domináljon

21 10. év (4/-5. évfolyam) ébredező realitásigény
a magyarázó ábrázolásokat mesébe oltjuk, a modell utáni ábrázolást legkorábban 3. évfolyamon kezdhetjük el

22 Életkori jellemzők - áttekintés
év korszak jellemzők pedagógiai elvek 1-3. firkakor-szak nyomhagyás élményétől a kommunikáció öröméig gazdag formák, komponálás kezdetei 1. forma – 2. szín; ösztönös színpreferenciák szabad alkotás sokféle eszköz és anyag kevés, kontrasztos szín 4-6. presemati-kus korszak változó tartalmú sémák, variálható-kombinálható saját alapjelek médiumtól függő szín szimbolikus térábrázolás érzéki élmények kifejezése ábrázolás és játék össze-kapcsolása fantasztikus témák 7-9. sematikus korszak stabil tartalmú geometrikus sémák differenciált részletformák mozgalmas témák, sorozatok plasztika, építés, tárgyalkotás kombinálás 10-12. a realizmus hajnala - a kortársaktól tanul - naturalizmus (emberábrázolás: kor, nem, hangulat) - kulturális környezet hat ér- és színábrázolási konvenciók, kísérletezés gyakran merev, túldíszített - érzelemgazdag témák nemi szerepek, társadalmi akciók ábrázolása csoportmunka mindennapi életből vett tervező, tárgyalkotó, díszítő feladatok

23 12-14. az értelmezés kora: pszeudo-naturalista korszak önkritikus, elégedetlen az ábrázolás érzelem-levezető szelep erős törekvés a valósághűségre háromdimenziós térábrázolás árnyalatos színkezelés plasztikai és design képességek virágkora életszerű, praktikus vonatkozások külön program: lányok-fiúk, tehetségesek-átlagosak humor, geg, paródia 15-17. döntések kora tervezés:önmaga megalkotása ügyesség, techn. érdeklődés sokféle vizuális nyelv gyermekkorhoz: firka-graffiti szimbólumok hullámzó teljesítmény modern stílusok formanyelve alkotó és bef.képességek társművészetek, interdiszciplináris bef. élmények A rendszer forrása: Löwenfeld, Victor (1970) megtalálható: Kárpáti - Firkák, formák, figurák

24 „a kisgyermek nem a valóságot ábrázolja”

25 „a kisgyermek a valóságot ábrázolja”
igen??

26 művészettörténeti párhuzam [?]
Barlangfestmények, Lascaux (Franciaország), Kr. e k. szórt formák

27 nézetek egyesítése Nofertari királyné (egyiptomi falfestmény,
Kr. e. 1280) nézetek egyesítése

28 egy pedagógiai intelem:

29 kreatív, élménygazdag 9 és fél éves: tobzódik az őt érdeklő témában
üzenőcédulán, kb. 7,3 x 7,3 cm 9 és fél éves: tobzódik az őt érdeklő témában szekrényajtó tükrére festve és a rajzok a kanapé fölötti kitűzőn kreatív, élménygazdag

30 … és ilyeneket (is) kellett készítenie 7-8 éves korában a rajzórákon …
mechanikus, örömtelen

31 a gyermekek számára érdekes, mozgalmas, életszerű, élményszerű feladatokat adjunk


Letölteni ppt "A kisgyermek vizuális gondolkodása"

Hasonló előadás


Google Hirdetések