Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban"— Előadás másolata:

1 FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban
Non-profit marketing Gonda József, Debrecen, november 28. FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban

2 Bevezető A legtöbb szervezetnél tudják, érzik, tapasztalják, hogy szükség van a marketingre, viszont nincs idő, energia vagy megfelelő szaktudás, de leginkább nincs pénz erre. Ha netán pedig megvolna az érdeklődés és még az anyagiak is előteremthetőek, akkor gyakran még egy kávét meginni sem marad elég idő a napi teendők mellett, nem hogy marketinget tervezni, összehangolni a különböző területeket, csatornákat, szervezeten belüli folyamatokat. A non-profit is egy eredményorientált szervezet, vagyis eredményorientált gondolkodást igényel.  Civilszervezetek kapcsán marketing tevékenységről beszélni sokak számára idegenül hangozhat, holott a mindennapi munkája során csaknem minden civil szervezet alkalmaz valamilyen formában – ha nem is tudatosan – marketing-megoldásokat, eszközöket. Egy szervezet sikeres működése és fenntarthatósága szempontjából azonban tudatos, jól szervezett marketing tevékenységre van szükség. A marketing lényege – ha egyszerűen akarunk fogalmazni – az igények feltárása és kielégítése oly módon, amely mind a termék/szolgáltatás előállítója, mind pedig vásárlója/használója számára pozitív értéket teremt. A marketing abban segít bennünket, hogy az általunk előállított értékeket olyasmikre cseréljük, amire szükségünk van, azaz a célcsoportunk igényeinek, szükségleteinek kielégítéséért megfelelő ellenértékhez juthassunk. A civil szervezetek esetében ez az ellenérték nem feltétlenül anyagi formában jelenik meg. A marketing nem azonos az értékesítéssel vagy a reklámmal, ezek csupán részei a marketing munkának. A marketing egy folyamat, amelynek során: a célcsoportjaink igényeit feltárva termékeket és/vagy szolgáltatásokat fejlesztünk ki, megszabjuk ezek árait, kitaláljuk, hogy az ügyfeleink/klienseink milyen csatornákon jutnak hozzá a nekik szánt termékekhez/szolgáltatásokhoz, majd mindezekről információkat juttatunk el a célcsoportjainkhoz. Ahhoz, hogy a marketing-tevékenység segítségével megvalósíthassuk céljainkat, programjainkat, küldetésünket, tervszerű és folyamatos munkára van szükség. Ennek a feladatnak a főbb lépései: elemzés tervezés végrehajtás ellenőrzés A hatékony marketingszervezés alapját a megfelelően átgondolt és elkészítettmarketingtervek jelentik.  Elemzés Mielőtt a marketingtervezésbe belevágnánk, szükségünk van a szervezetünk belső és külső környezetének alapos megismerésére, a hatékony marketingtervezés kiindulópontja ugyanis a megfelelően elvégzett helyzetfeltárás és helyzetértékelés.  A leggyakrabban alkalmazott elemzési módszerek: SWOT-elemzés Piackutatás Tervezés Miután az elemzési fázison túljutottunk, itt az ideje alaposan, minden részletre kiterjedően végiggondolnunk az összes olyan lépést, ami a termékünk, szolgáltatásunk, programunk útjára indításához, „piacra” bocsátásához szükséges: A célcsoportunk meghatározása, kiválasztása Igényfelmérés Pozícionálás Marketing akciócélok kitűzése A marketingeszközök megtervezése Végrehajtás A végrehajtás során a korábban megtervezett termékeinket legyártjuk/legyártatjuk, a tervezett csatornákon eljuttatjuk a célcsoportjainknak, és azok használatára ösztönözzük őket. A végrehajtás során előfordulhat, hogy olyan problémákat is orvosolnunk kell, amik felbukkanására a tervezéskor nem gondoltunk.  Ellenőrzés Ez a marketingtevékenység záró szakasza, a következő tervezés alapja. Az ellenőrzés különösen akkor fontos, ha elégedetlenek vagyunk az elért eredményeinkkel. Ennek során: összegyűjtjük a visszajelzéseket értékeljük az eredményeinket, azaz megnézzük, hogy milyen mértékben értük el a kitűzött céljainkat megvizsgáljuk, hogy mely eszközök váltak be és melyek nem azonosítjuk a felmerült hibákat annak érdekében, hogy legközelebb elkerülhessük ezeket szükség esetén kiigazításokat végzünk

3 Bevezető A non-profit marketing program a tankönyvi szemléletnél jóval gyakorlatiasabb módon ismerteti meg a résztvevőket az alapokkal, majd pedig gyakorlati példákon keresztül mutat be működő megoldásokat a marketing terv készítésétől a belső- és külső kommunikáció szervezésén át egészen addig, hogy egy pályázati programba mit érdemes beleírni, és hogyan lehet motiválni a magánszemélyeket és a for-profit szervezeteket az együttműködésre. Célunk, hogy rávilágítsunk azokra a marketing erőforrásokra, amelyek a szervezetek rendelkezésére állnak, de a hasznosításuk technikai, módszertani okokból nem hatékony, illetve néhány olyan új tényezőre, amely inkább szervezést, mintsem anyagi forrásokat igényel.

4 Program 1. nap 10:30 – 10:40 A program levezetőjének bemutatkozása
15:00 – 15:20 Kávészünet 15:20 – 16:30 Hogyan értelmezhető a termék, illetve szolgáltatás a hétköznapokban? Mi az amit a partnerek „megvesznek” tőlünk. 10:40 – 11:15 Résztvevő szervezetek bemutatkozása, keretek tisztázása 10:40 – 10:45 Bemutatkozás menetének ismertetése 16:30 – 16:50 Csoportmunka: Az előbbiek alapján a saját „termék és szolgáltatás portfolió” felvázolása 10:45 – 11:05 Résztvevő szervezetek bemutatkozás: Ki vagyok, mivel foglalkozom, mire várok választ? (kb. 60 másodperc/szervezet) 16:50 – 17:10 Kávészünet 17:10 – 17:35 A szervezeti arculatépítés helye és szerepe a marketingben. Vizuális és metakommunikáció. Érzékelési határ feletti és alatti megnyilvánulások 11:05 – 11:15 – Keretek tisztázása 11:15 – 12:30 Előadás: Elméleti felvezető: Marketing 4P – 7P a nonprofit környezetben. A legfontosabb tényezők, amik befolyásolják a marketing és ezáltal a működés eredményességét. 17:35 – 18:30 Szervezeten belüli kommunikáció. Tudja-e a bal kéz mit csinál a jobb? Formális és informális együttműködés erősítése 12:30 – 13:30 Ebéd 18:30 – 19:30 Vacsora 13:30 – 15:00 Marketing tervezés a gyakorlatban Milyen lépések történnek marketing, illetve marketing tervezés címén? Folyamat vs. akció orientált marketing. Jó és rossz gyakorlatok elemzése. Önértékelés a szervezetek részéről 19:30 – 20:30 Alternatív program: Kötetlen beszélgetés az érdeklődők számára

5 Program 2. nap 8:00 – 8:15 Ráhangolódás, az előző nap eseményeinek, tanulságainak áttekintése 12:20 – 13:20 Az esemény varázsa. Miért jó eseményeket szervezni és hogyan lehet beilleszteni egy-egy eseményen való részvételt vagy eseményszervezést a marketing folyamatokba? Mik egy jó esemény szervezésének kulcs tényezői? 8:15 – 10:40 Marketing kommunikációs eszközök és azok alkalmazási lehetőségei Mikor és hogyan alkalmazhatók az , telefon, rendezvény, sajtótájékoztató, pr, honlap, you tube, google plus, facebook, twitter, újsághirdetés, óriásplakát, plakátok, rádió, TV, stb.) 13:20 – 13:40 Az program összegzése, tapasztalatok, útravalók Hogyan lehetséges a közösségépítés modern eszközökkel, mégis kitűnve a digitális zajból? 13:20 – 10:35 Egy-egy gondolat a résztvevőktől, arról, hogy mi volt a leghasznosabb számukra Hogyan határozható meg a hirdetési csatorna ideális összetétele 13:35 – 13:40 Előadó zárógondolatai 10:40 – 11:00 Kávészünet 13:40 – 14:40 Ebéd 11:00 – 11:40 Marketing lehetőségek a pályázatokban határon innen és túl. Hogyan lehet, hogy pl. az unió fizesse a hirdetési számlát? 14:40-től Hazautazás 11:40 – 12:20 Együttműködés a for-profit szférával. A köszönet varázsa, szponzoráció, profi utókövetés és kapcsolattartás . Jó és rossz gyakorlatok gyűjtése, elemzése?

6 Bemutatkozás

7 Előadó: Gonda József FORENSYS Kommunikációs Tanácsadó Kft.
Fő szakterületünk a versenyképesség megteremtésével és annak erősítésével kapcsolatos marketing és pályázati tanácsadás, és a fejlesztések megvalósításához kapcsolódó tevékenységek. A cégvezetők az üzleti és önkormányzati szférában, hazai és nemzetközi szinten is évtizedes tanácsadói múlttal rendelkeznek. Tanácsadóként stratégiai tervezés, projektfejlesztés, városfejlesztés, gazdaságfejlesztés területen dolgoztam sok évet. Jelenleg marketing és kommunikációs kampánytervezéseket, illetve az online és offline marketing eszközök összehangolását végzem.

8 Tények a FORENSYSről Több, mint 250 sikeresen lezárt tanácsadói projekt Google által minősített online marketing szakértők 35 év szakmai tapasztalat Üzleti megbízhatóság alapján a legjobb 10%-hoz tartozunk Fő működési területek: Nyíregyháza, Debrecen, Miskolc, Budapest Társadalmilag felelős magatartás Környezetvédelem a hétköznapokban is

9 Bemutatkozás menete - Résztvevők
Név, beosztás? Szervezet? Mivel foglalkozunk? Kik alkotják a tevékenység célcsoportját? Van igazi marketing aktivitásunk, ha igen milyen? (Akkor igazi, ha nem csak 1% gyűjtés vagy újsághirdetések.) Mire várok választ ezen a tréningen?

10 A tréning keretei Időkeret betartása – időfelelős kiválasztása
Az időkeret kihasználása Legfontosabb elvárások programelemek rögzítése Elvárás 1: Elvárás 2: Elvárás 3: Tegeződés? Segítők, szervezők a teremben:

11 Elméleti alapok

12 Mik a szervezet legfontosabb kommunikációs céljai?
Adományozók toborzása Önkéntesek toborzása Ismertség megteremtése Adományozók, partnerek megtartása Honlap forgalmának növelése Facebook követők számának növelése Rendezvények résztvevői létszámának növelése Címlista építés Adó 1% felajánlások gyűjtése Ismeretterjesztés a fő tevékenységről Egyéb: …

13 Mit tart a legnagyobb kihívásnak a marketing terén?
Időhiány a minőségi kommunikációs tartalmak készítéséhez Forráshiány a közvetlen költségek finanszírozására A hatékonyság mérésének nehézsége Nincs marketing stratégia Nehéz a tartalom generálása Bonyolult a különböző kommunikációs csatornák összehangolása Egyéb: …

14 Hogyan készül a szervezet a marketing terve?
Írásos, jóváhagyott terv Írásban, de csak saját használatra készített terv Szóban elhangzott elképzelések Nincs formalizált marketing terv A vezető(k) fejében van minden Ugyanazt csinálja mint tavaly Nem gondolkodtak még marketingen Egyéb: …

15 A legfontosabb célok az amerikai felmérésben résztvevő szervezetek körében?

16 A legnagyobb kihívások 2013-ban az USA nonprofit szervezetei körében

17 Hogyan készítik el a marketing terve a felmérésben résztvevő szervezetek?

18 Marketing 4P – 7P a nonprofit környezetben
A legfontosabb tényezők, amik befolyásolják a marketing és ezáltal a működés eredményességét.

19 Életgörbe

20 Alapok – avagy: amit a „nagy könyvben” írnak
McCarthy-féle 4P:  Product (Termék, szolgáltatás)  Price (Ár)  Place (Értékesítési hely, disztribúció)  Promotion (Promóció, marketingkommunikáció) · Personal selling (személyes eladás) · Advertising (reklámozás) · Publicity (közönségkapcsolatok) Booms és Bitner 7P (4P+3P):  People (emberi tényező) Physical evidence (tárgyi elemek) Process (folyamat)

21 Kibővített Marketing Mix
McCarthy-féle 4P Booms és Bitner féle +3P: Termék Értékesítési csatorna Ár Marketing-kommunikáció Emberi tényezők Fizikai megjelenés Szolgáltatás-nyújtás folyamata Fizikai termék-jellemzők Minőség Garanciák Termék-választék Márka Imázs Csatorna típusa Közvetítők Egységek elhelyezke-dése Csatorna-menedzs-ment Rugalmasság Árszint Fizetési feltételek Differenciálás Taktikai árképzés Reklám -Célcsoport -Média -Üzenet Közönség kapcsolatok (PR) -Külső PR -Belső PR Éladás-ösztönzés Személyes eladás Direkt Marketing Szervezeti Arculat Munkatársak -Toborzás -Képzés -Ösztönzés -Csapat-munka A szolgálta-tás igénybe-vevői -Oktatás, információ Környezet-design -Esztétikum -Funkci-onalitás -Megközelítés Berendezés Tájékoztató jelzések Munkatársak megjelenése Egyéb kézzelfogható jellemzők: -Arculati elemek -Járulékos termékek Tevékenységi folyamat: -Szabványo-sítás -Adaptáció -Folyamat struktúrája, elemei Az igénybevevő bevonódási szintje Termék: igen van. Mindaz amit a szervezet ad, csinál, vagy képvisel. Az ügy, amivel azonosulni lehet. ÁR: Tagsági konstrukciók (pártoló tag, támogató tag, rendes tag, stb.), illetve az idő ráfordítás is egy árazható tényező

22 Kibővített Marketing Mix – Non Profit személettel
4P P Termék / Szolgáltatás Elérési csatorna / Helyek Ráfordítás Marketing-kommunikáció Emberi tényezők Fizikai megjelenés Szolgáltatás-nyújtás folyamata Márka Imázs Szolgáltatások Közösségi előnyök Elérhető termékek Csatorna típusa Közvetítők Egységek elhelyezke-dése Csatorna-menedzs-ment Árszint Fizetési feltételek Differenciálás Taktikai árképzés Időigény Reklám -Célcsoport -Média -Üzenet Közönség kapcsolatok (PR) -Külső PR -Belső PR Személyes képviselet Direkt Marketing Szervezeti Arculat Munkatársak -Toborzás -Képzés -Ösztönzés -Csapat-munka A szolgálta-tás igénybe-vevői -Oktatás, információ Környezet-design -Esztétikum -Funkci-onalitás -Megközelítés Berendezés Tájékoztató jelzések Munkatársak megjelenése Egyéb kézzelfogható jellemzők: -Arculati elemek -Járulékos termékek Tevékenységi folyamat: -Szabványo-sítás -Adaptáció -Folyamat struktúrája, elemei Az igénybevevő bevonódási szintje Termék: igen van. Mindaz amit a szervezet ad, csinál, vagy képvisel. Az ügy, amivel azonosulni lehet. ÁR: Tagsági konstrukciók (pártoló tag, támogató tag, rendes tag, stb.), illetve az idő ráfordítás is egy árazható tényező

23 Miért is más a szolgáltató szervezetek marketingje?
front vonal Háttér Szervezet (Back Office) Fizikai elemek Szolgáltató személyzet

24 A marketing tervezés alapfolyamata
Szervezeti célok Stratégia Teljesítmény mutatók Megfigyel területek Célértékek Stratégia Taktika

25 A legfontosabb lépések
Mindenki Támogatott Célcsoport Támogatói Célcsoport *Egy lépés előre *90 nap Ideális szegmens Érdeklődő Első kapcsolat Visszatérő Hűséges kliens, nagykövet

26 A jó marketing terv az, … …amelynek eszközeire igaz, hogy:
mindig csak egy lépéssel juttatják előre a célcsoportot az „értékesítési” ciklusban kifejezetten elkülönülnek az egyes fázisokban, és nem akarnak több „kockán” lévőt is egy eszközzel megcélozni az egyes kockán lévő partnereket legalább 90 naponta, vagy gyakrabban megcélozza egy rájuk szabott marketing eszközzel bejáratott eszközöket alkalmaz minden egyes „kockán” lévő partner számára van egy, kifejezetten arra a „kockára” kidolgozott marketing eszköz, ami folyamatosan tolja előre a vevőt. A követhető/mérhető stratégia le van írva…

27 Ebéd: 13:30-ig

28 Marketing tervezés a gyakorlatban
Milyen lépések történnek marketing, illetve marketing tervezés címén? Folyamat vs. akció orientált marketing. Jó és rossz gyakorlatok elemzése. Önértékelés a szervezetek részéről

29 A marketing tervezés alapfolyamata
Szervezeti célok Stratégia Teljesítmény mutatók Megfigyel területek Célértékek Stratégia Taktika

30 A legfontosabb lépések
Támogatott Célcsoport Mindenki Támogatói Célcsoport Ideális szegmens Érdeklődő Első kapcsolat Visszatérő Hűséges kliens, nagykövet

31 Célpiac azonosítása Jól körülírható Jól elérhető
Van olyan problémája, amin segíteni tudunk Tud a problémájáról

32 Ki a Támogatói célcsoport
Ki a Támogatói célcsoport? - FELADAT Szervezetenként kitöltendő feladatlap Kik a jelenlegi partnereik, támogatóik? Átlagos életkor? Nemük? Átlagos bevételük? Hol élnek? Hol dolgoznak? Magánszemélyek / Családok / Cégek / Önkormányzatok / stb? Mi jellemző az életstílusukra? Mi NEM jellemző rájuk? Mi jellemzi az IDEÁLIS partnert? Mi NEM jellemzi az IDEÁLIS partnert? MI jellemzi a ROSSZ partnert?

33 Ki a TÁMOGATOTT célcsoport
Ki a TÁMOGATOTT célcsoport? - FELADAT Szervezetenként kitöltendő feladatlap Kik a jelenlegi partnereik, támogatóik? Átlagos életkor? Nemük? Átlagos bevételük? Hol élnek? Hol dolgoznak? Magánszemélyek / Családok / Cégek / Önkormányzatok / stb? Mi jellemző az életstílusukra? Mi NEM jellemző rájuk? Mi jellemzi az IDEÁLIS partnert? Mi NEM jellemzi az IDEÁLIS partnert? MI jellemzi a ROSSZ partnert?

34 Pozícionálás Hozzuk létre a saját monopol piacunkat!!!
A megfelelő célpiac kiválasztása a közös jellemzők alapján (szegmentálás) A kínálat célpiac igényeihez való igazítása A kínálat következetes kommunikálása

35 Pozícionálási szempontok
Célpiac szerint – „szakértő” Kínálat szerint Mit nem szeret a piac az iparágban? Felhasználási mód szerint

36 Pozícionáljunk - FELADAT Szervezetenként kitöltendő feladatlap
Hogyan szűkíthetünk, hogy új kategóriát teremtsünk? Ki az réteg, akinek ez az új kategória vonzó lesz? – Mi jellemző rájuk a célpiaci jellemzők közül? Kik azok, akikről tudatosan lemondunk? Miben nyújtunk a célpiac számára egyedit, különlegeset? Milyen előnyöket vagy garanciát tudunk számukra biztosítani? Mi jellemzi az IDEÁLIS partnert? Mi NEM jellemzi az IDEÁLIS partnert? MI jellemzi a ROSSZ partnert?

37 A nagy trükk: Az érdeklődés felkeltése
Facebook YouTube Hírlevél Tanulmány Vélemény Reklám Aktualitások „meglovaglása” Szeminárium CD Audit Termékminta Ingyenes konzultáció Cél: *Csökkenteni az ellenállást *Interakciót létrehozni *Listát építeni

38 Érdeklődők szerzése - FELADAT Szervezetenként kitöltendő feladatlap
Mit tesz a partner mielőtt kapcsolatba lép velünk? Mit adhatunk neki a kapcsolatba lépés előtt? Milyen „időtlen” szolgáltatást tudunk felkínálni? Milyen tudást, „információt” tudunk felkínálni? Milyen „fizetős”, de olcsó szolgáltatással, „termékkel” tudom magamra irányítani a figyelmét? Van-e saját, jól felépített és frissített címlistánk? Honnan szerezhetünk címlistát új partnerekhez?

39 Az alkalmazás kérdései:
Keresztmarketing A lényeg: a partnerség Az alkalmazás kérdései: Kik azok, akik ugyanannak a célközönséggel dolgoznak, mint mi, de nem konkurensek? Mit lehet rajtuk keresztül „exkluzív” módon ajánlani? Tudunk-e cserébe hasonló promóciót vállalni? Előnyök: Olcsó Eredményes

40 Határidőt szabva a lehetőségnek.
Érdeklődőből partner Újabb megkeresés, ami Személyre szabott és Mozgósít, Határidőt szabva a lehetőségnek.

41 Visszatérő partner Ami mindenképpen szükséges:
Termék / Szolgáltatás fejlesztés Ismerni kell a partnereket (lista) Exkluzív lehetőségek Mekkora figyelmet szentel a szervezet az új érdeklődők megszerzésére és a meglévő partnerekkel való kapcsolattartásra? Összes marketing: 100% Ebből új partnerekre fordított: % Ebből meglévő partnerekre fordított: %

42 Új és régi adományozókra fordított figyelem?

43 A hűséges kliens, nagykövet
A kulcsszó: FIGYELMESSÉG Megkülönböztetett bánásmód Fontosság érzékeltetése Panaszkezelés

44 Kampány hatékonyság mérés
A jól tervezett kampány eredményét könnyű mérni: Például: Fogadott telefonhívások Web statisztikák Adományok, felajánlások száma Önkéntesek száma De: ELŐRE NEM BECSÜLHETŐ!

45 Marketing menedzsment cégen belül
Mindenki ismerje a marketing terv rá vonatkozó részét (– a főnök az egész tervet!) Rendszeres (hetente, kéthetente) marketing megbeszélések Marketing terv újraértékelése legalább évente

46 A sikeres marketing áttekintése
Célközönség meghatározása, szokásaik és igényeik felmérése Pozícionálás Érdeklődés felkeltése Elérni, hogy az érdeklődőkből vásárlók legyenek Újravásárlásra ösztönzés (termékfejlesztés, akciók) Bizalom építő garanciák A szervezet marketingjének folyamatos menedzsmentje

47 Marketing- és kommunikációs terv - Vázlat
Hogyan pozícionáljuk a szervezetet? Ki a cél szegmensünk (ideális partnerek, támogatott csoport)? Mi a marketing üzenetünk az egyes csoportoknak? Milyen eszközökkel szerzünk érdeklődőket? Milyen ajánlattal ösztönözzük az érdeklődőket, hogy legyenek partnerek? Milyen eszközöket használunk a partnerek újból elérésére? Van-e saját, jól felépített és frissített címlistánk? Honnan szerezhetünk címlistát új partnerekhez?

48 Kávészünet 15:20-ig

49 Hogyan értelmezhető a termék, illetve szolgáltatás a hétköznapokban?
Mi az amit a partnerek „megvesznek” tőlünk.

50 Mivel foglalkozunk? Non-profit szervezetként a legkülönbözőbb „szolgáltatások” nyújtása lehetséges: Egy ölelés Lakókörnyezet szebbé tétele Szabadidő hasznos eltöltése Sportolási lehetőség Összetartozás, kapcsolattartás (pl. Alumni) Rászorulók segítése Információ megosztás Betegek felkarolása Művészet pártolás Helyi vagy saját fejlődés segítése (pl. óvodai alapítvány) Érdekképviselet Állatvédelem

51 Sajátosságok A termékek elsősorban szolgáltatások, magatartás minták
A „termékek” ritkán jelennek meg fizikailag Az igénybevétel, támogatás haszna nem mindig érzékelhető az egyén szintjén, hanem csak társadalmi szinten (pl. környezetvédelem) A terméket, szolgáltatást legtöbbször nem az kapja, aki fizet érte Az egyént motiváló „termékjellemzők” megtalálásához nagyobb felkészültség, részletesebb magyarázat és hitelesség szükséges

52 Mit nyernek velünk a partnerek - Egyéni, szervezetenkénti munka
Mi(k) a szervezet fő tevékenysége(i)? Milyen szolgáltatásokat vagy termékeket nyújtunk ehhez? Milyen előnyöket biztosítunk a tagoknak? Milyen előnyöket biztosítunk a partnereknek? Milyen visszajelzések érkeztek arról, miért szeretnek velünk együttműködni?

53 Eredmények mérése Tevékenységünk reális értékeléséhez hozzátartozik a teljesítmény mutatók rendszerének kialakítása. A teljesítmény mutatókat a SMART kritériumok alapján célszerű megválasztani: Specific - Konkrét Measurable - Mérhető Achievable – Elérhető Relevant - Releváns Time-based – Időhöz kötött Példák teljesítmény mutatókra: Adott időszak vagy kampány során összegyűjtött felajánlások száma Egy rendezvényen résztvevők száma Önkéntesek által végzett munkaórák száma Kiosztott ételadagok száma

54 Csoportmunka: A saját „termék és szolgáltatás portfolió” felvázolása

55 Mit nyernek velünk a partnerek - Csoport munka
Mutassa be a tevékenységüket partnerei számára kb. 3 percben, akik ebből egy feljegyzést készítenek a következő struktúra mentén: Tevékenységek: Milyen formában tudom támogatni őket? Miért érné meg támogatnom őket? Referenciák, eddigi eredmények: Van e kapcsolódási lehetőség a mi szervezetünkkel?

56 Mit nyernek velünk a partnerek - 2
Mennyire egyezett meg az egyénileg felvázolt tevékenység leírás a partnerek által készített feljegyzésekkel? Számukra is ugyanazok az előnyök voltak dominánsak, amit magunk gondoltunk? Volt olyan új aspektusa a tevékenységnek aminek a fontossága a partner számára nagyobb volt, mint amekkora jelentőséget mi tulajdonítottunk neki?

57 Kávészünet 17:10-ig

58 A szervezeti arculatépítés helye és szerepe a marketingben.
Vizuális és metakommunikáció. Érzékelési határ feletti és alatti megnyilvánulások

59 Mi is az arculat?

60 Mi is az arculat? Az arculat a szervezeten belüli olyan stratégiai irányítást és ennek megfelelő cselekvési tervet, olyan intézkedések összességét jelenti, amely, összehangolva a szervezet egyes részeinek, egységeinek tevékenységét, a szervezet belső és külső, értékelésének, megítélésének és hírnevének sikeres és meghatározott tartalmú, tervszerű alakítását, építését célozza. (Goettsche nyomán) Az arculat tehát nem merül ki a logóban, és szervezeti kommunikációban használt dokumentum sablonokban. Az arculatépítés eredménye olyan erkölcsi tőke, amely mint befektetés, az szervezeti életben, a partnerekkel való kapcsolatban kamatozik

61 Mi befolyásolja az arculat kialakulását?
A szervezet tagjainak saját szervezetükről alkotott belső képe A szervezet megnyilvánulásai: Szavakban Tettekben Fizikai megjelenésben A szervezeti kultúra „Egy szervezet hihetetlenül sikeressé válhat, ha megtalálja a módját, hogyan birtokoljon egy szót a vevő koponyájában”. (Al Ries - Jack Trout).

62 Az arculat két oldala Tartalmi oldal Formai oldal
Végzett tevékenység, profil Termékek, szolgáltatások Szervezeti struktúra és kultúra Szervezeti filozófia, Misszió és vízió, Stratégia, Szervezeti önimage Stílus Formai oldal a szervezet emblémája a szervezet színvilága grafikai motívumrendszer a termékek, szolgáltatások formai kialakítása (pl. környezetbarát csomagolás) a szlogen zenei azonosítók a kommunikáció vizuális stílusjegyei (fotó, film) egyéb azonosítók (kiállítási installáció, épületek kivitele, stb.)

63 Egy könnyen elérhető minta – ÚSZT arculat
Erről szól a pozícionálás

64 Egy könnyen elérhető minta – ÚSZT arculat

65 Az arculat kialakítás és a marketing munka eredménye – az image
Elképzelés vagy vélemény Az emberekben(!) alakul ki Objektív vagy szubjektív benyomások alakítják Értékítéletek rendszere Image az amit az emberek gondolnak, éreznek, hisznek és érzékelnek a szervezetről és annak tevékenységéről.

66 Az arculat kialakításnak, fejlesztésének alapelemei
Meghatározni magunknak, hogy ki is vagyunk és mi a küldetésünk (segít a stratégia) Meghatározni, hogy hogyan szeretnénk magunkat láttatni a környezetünkkel (segíti a pozícionálás) A szervezeten belül tudatosítani az előzőeket (Még a takarítók is tudják hogy mi „Embereket juttatunk a holdra”!) Következetesen használni az azonosításunkat szolgáló elemeket ( , levél, névjegy, telefonos bemutatkozó szöveg, stb.) Folyamatosan informálni magunkról a környezetünket és a kiválasztott kommunikációs csatornákra is eljuttatni az információkat (segít a kommunikációs-mix) Meghatározni a nyilatkozattételi jogosultságokat. Egy minimális válságkommunikációs forgatókönyvet felvázolni és tudatosítani a szervezetben a létezését és végrehajtásának felelősét.

67 Szervezeten belüli kommunikáció
Tudja-e a bal kéz mit csinál a jobb? Formális és informális együttműködés erősítése Minél nagyobb létszámú vagy térben kiterjedtebb a szervezet, annál tudatosabban felépített belső kommunikációra van szükség. A belső kommunikáció elengedhetetlen feltétele a szervezet összehangolt, egységes képet sugárzó hatékony működésének. A megfelelően tervezett és végrehajtott belső PR munka lehetővé teszi többek között: a munkatársak és önkéntesek azonosulását a szervezet küldetésévelés céljaival a hatékonyabb munkavégzést a hatékonyabb belső információáramlást a jó munkahelyi légkör megteremtését a munkatársak megtartását a szervezet vezetésének hatékony kommunikációs támogatását a szervezet külső megítélésének, hírnevének alakítását Ráadásul a belső kapcsolatok megfelelő menedzselése a hosszú távon eredményes külső kommunikáció egyik kiindulópontja.  A sikeres belső kommunikáció egyik alapfeltétele, hogy mindenki ismerje és elfogadja a szervezet küldetését. A belső PR munka szervezésénél a szervezeti kultúra és küldetés figyelembevételével érdemes átgondolni és meghatározni többek között:   a tevékenység felelősét és felelősségi körét a kommunikációs célokat a stratégia célok és a helyzetelemzés, háttéranalízis eredményeinek figyelembevételével a célcsoportokat a célcsoportok igényeihez igazodó üzeneteket, kommunikációs eszközöket, csatornákat a szükséges dokumentációs hátteret feladatterveket időterveket költségterveket értékelés, visszacsatolás elveit és módszereit A hatékony belső kommunikáció érdekében minden egyes célcsoportnak testre szabott, a kommunikációs szokásaikhoz, a használt kommunikációs csatornákhoz illeszkedő üzenetet kell közvetítenünk.  A belső kommunikáció célcsoportjai: munkatársak szervezeti egységek tagok, tagszervezetek önkéntesek döntéshozók (menedzsment, kuratórium vagy választmány) A belső kommunikáció néhány lehetséges eszköze: szervezeti megbeszélések, stábülések belső továbbképzések belső műhelymunka fórumok egyéni és csoportos értékelések hirdetőtábla Ahhoz, hogy a megfelelő kommunikációs eszközöket használjunk, elengedhetetlen a szervezeti kultúra és hagyományok ismerete, a szervezetben dolgozók kommunikációs szokásainak feltérképezése.  Ennek lehetséges módjai: közös naptár dobozok a papíralapú információk kezelésére ötletgyűjtő dobozok ötletbörzék intranet belső adatbázisok, dokumentációk belső levelezőlisták, körlevelek elektronikus vagy nyomtatott hírlevelek belső újságok orientációs csomag, amely az új dolgozókat igazítja el a szervezet életében munkaidőn kívüli közös tevékenységek

68 Alapvetések A szervezeten belüli kommunikáció jellege kettős:
Információ közlés, átadás, tudásmegosztás Az egyéni tevékenységek összehangolása „A kommunikáció nem más, mint az információ és a megértés átvitele egyik személytől a másikig.” (Beach)

69 A kommunikáció folyamata
A verbális kommunikáció összetevői (Forrás: tudasbazis.sulinet.hu)

70 Eredményes szervezeten belüli kommunikáció
A szervezeten belüli kommunikáció akkor eredményes, ha a megfelelő információ a megfelelő helyen és a megfelelő időben rendelkezésre áll. A vezetés feladata, hogy kialakítsa a bizalom, az érdemi támogatás, az innováció légkörét, folyamatosan informáljon a szervezet aktuális helyzetéről. A munkatársaknak ismerniük kell az intézménnyel kapcsolatos jövőbeni terveket, de ugyanakkor a munkájukhoz szükséges információkat is meg kell kapniuk. Fontos, hogy világosan lássák munkájuk és a szervezeti fejlődési irányának összhangját.

71 A szervezeten belüli kommunikáció irányzatai
Vertikális: Lefelé irányuló: stratégia ismertetése, utasítások, magyarázatok, értékelés, korrekció Felfelé irányuló: problémák, kérések, információk, jelentések, beszámolás Horizontális Szervezeti egységek közötti információcsere, együttműködés

72 A szervezeten belüli kommunikáció irányzatai
Formális kommunikáció: A szervezeten belüli hivatalosan szabályozott információáramlás. Megvalósulási módja: Szolgálati úton -vezetőtől beosztottig Szakmai információs rendszeren keresztül - személytől személyig Intézményesített csatornán keresztül (PR) - vezetéstől célcsoportig, illetve vissza Informális kommunikáció: A belső kommunikáció nem hivatalos formája. A napi kapcsolatokat, kapcsolattartást foglalja magába. I llyenkor nemcsak a munkával kapcsolatos információk cserélnek gazdát, hanem az is, hogy ki, kitől, kiről, miről, mit hallott

73 A szervezeten belüli kommunikáció irányzatai
A belső kommunikáció a minden intézmény szervezeti felépítésben a hivatalos csatornákon és a személyes kapcsolatok által fenntartott informális csatornákon egyaránt folyik. Minél szegényesebb a hivatalos kommunikáció, annál több funkciót kap az informális információ áramlás. Szélsőséges esetben, amikor a hatás- és munkakörök tisztázatlanok, a jó informális kapcsolatok önmagukban is képesek fenntartani a látható szervezet működését. VESZÉLYE: Megeshet, hogy a vezető kirekesztődik a nem hivatalos kommunikációból, mert elérhetetlen a munkatársak számára vagy figyelmetlen, válasz nélkül hagyja, amit a többiektől hall. A kommunikáció megléte motivál, hiánya frusztrál és elszigetel. Az eredményes kommunikációra való képtelenség a szervezet felbomlását okozhatja.

74 Nálunk hogyan működik - FELADAT Szervezetenként kitöltendő kérdőív
Milyen kommunikációs formákat kedvel? (személyes, , újság, hirdető tábla, stb.) Mindenről értesülök ami a feladatommal kapcsolatos? a szervezettel kapcsolatos? Miről kitől kap információt? Általában elegendő a kapott információ? Általában van kivel egyeztetni, ha kérdése van? Ön miről küld információkat? Mit tart a belső kommunikáció erősségének? gyenge pontjának? Van valami olyan külső vagy szervezeten belüli tényező ami akadályozza az információ áramlást?

75 Hatékony belső kommunikációs módszerei
Szervezeti megbeszélések, értekezletek, konzultációk Belső továbbképzések Belső műhelymunka Szakmai fórum megbeszélések Szervezeti szintű állandó és ad-hoc munkacsoportok Egyéni és csoportos értékelések Írásos információ átadás Célcsoportok: Munkatársak Tagok Önkéntesek

76 A belső kommunikáció lehetséges eszközei, területei
Szóbeli: Személyes élőbeszéd Telefon Vezetői értekezlet Munkamegbeszélések Projektmegbeszélések Brain stortming Csoportos, személyes értékelések Konfliktuskezelés Csapatépítő rendezvények Kuratóriumi/elnökségi ülések Írásbeli: Stratégiai terv SzMSz Projekt megvalósítási tervek (feladatok, felelőségek leírása) Szervezeti struktúra (munkaköri leírások, munkaszerződés) Faliújság, szervezeti naptár, kiadványok/tájékoztató anyagok Emlékeztetők, jegyzőkönyvek Internet/intranet Elektronikus és hagyományos levelezés Körlevélként különféle hírek, intézkedések, hivatalos értesítések

77 Minták jól működő szervezeti kommunikációra
PREZI Mi a gondod póló? Nem maradhatnak kibeszéletlen problémák, mert feszültséget okoznak. Virgin Minden alkalmazott megkapta a „nagyfőnök” privát számát, hogy ha bármilyen ötlete vagy gondja van, azonnal felhívhassa A munkatársak rendszeresen töltötték a hétvégét együtt

78 Vacsora Találkozó holnap reggel 8:00-kor ugyanitt

79 Köszönjük a figyelmet!


Letölteni ppt "FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban"

Hasonló előadás


Google Hirdetések