Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat Kutatási eredmények

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat Kutatási eredmények"— Előadás másolata:

1 A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat Kutatási eredmények
Felvételi Információs Szolgálat Országos Középiskolai Kutatás A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat Kutatási eredmények

2 Az Országos Középiskolai Kutatásról
Évente ismétlődő kutatás a éves, továbbtanulni szándékozó középiskolás diákok körében Szervező: FISZ (Felvételi Információs Szolgálat, Módszer: önkitöltős, kérdőíves eljárás Komplex: több mint 100 kérdés Témakörök: kétszintű érettségi, továbbtanulás, pályaorientáció, tájékozódás, médiahasználat, kiadványok, közéleti kérdések, nyelvtudás, EU, ifjúság Publikálás: sorozatos sajtómegjelenések, Középiskolai évkönyv Nyitott kutatás: „külsős” kérdések is szerepelnek, a szervező lehetőséget biztosít más szervezeteknek is, hogy kérdéseikkel részt vegyenek a kutatásban

3 Országos Középiskolai Kutatás – 2005 ősz
A mintavétel ideje: 2005 november, december Résztvevők: 425 érettségit adó középiskola diák, akik 2006-ban, 2007-ben , illetve 2008-ban tesznek érettségi vizsgát, és biztosan szeretnének továbbtanulni valamely felsőoktatási intézményben. A mintáról: A kutatásban résztvevők 50 százaléka nő, 50 százalékuk férfi, 57 százaléka szakközépiskolás, 43 százaléka gimnazista Érettségi éve Résztvevők megoszlása 2006 32% 2007 33% 2008 35% Lakóhely Résztvevők megoszlása Budapest 21% Vidék 79%

4 Tájékozottság a kétszintű érettségi rendszeréről

5 Tájékozottság a kétszintű érettségi rendszeréről A végzősök jobban tájékozottak, mint az átlag
Összes megkérdezett: 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

6 A végzősök jobban tájékozottak, mint a középiskolás diákok átlaga

7 Tájékozottság a kétszintű érettségi rendszeréről A tanárok megfelelően tájékozottak?

8 A középiskolai tanárok tájékozottsága alig haladja meg a végzős diákok ismereteit

9 Kétszintű érettségi Emelt vagy közép?

10 Miért EMELT, miért KÖZÉP?
Diákok motivációi Miért EMELT, miért KÖZÉP? 7 többletpont Értékelhető, használható tudás 2005-ben megemelkedett ponthatárok Fiatalabb évfolyamoknál hangsúlyosabb: Szülői ösztönzés A felsőoktatásban is használható többlettudás Végzősök leginkább aggódnak: 2005-ös ponthatár emelkedés miatt Korábban érettségiző, újra felvételizők miatt Jobbnak érzik tudásukat a közép szinthez Nem vettek részt az emelt szintű érettségire való felkészítésen Nem akarnak nagyobb erőfeszítést tenni Végzős diákok - félelem az idegen vizsgabizottság előtti vizsgázástól

11 Karrierszak. Emelt szinten?
Szükséges-e a karrier intézmények népszerű szakjaira a biztos bejutáshoz az emelt szintű érettségi? Növekedés Csökkenés Változó megítélés (csökkenés) Szükségesnek tartja Bizonytalan Szükségtelennek tartja 2004-es kutatási adat* 59% 32% 9% 2005-ös tavaszi kutatási adat* 58% 25% 17% 2005-ös őszi kutatási adat* 80% 13% 7% *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

12 Fél évvel a bevezetés, és az első tapasztalatok után
Tervek emelt szinten Bevezetés előtti év Bevezetés éve Fél évvel a bevezetés, és az első tapasztalatok után Legnépszerűbb tantárgyak az angol és a történelem Leginkább az jogi és szociális igazgatási és a bölcsész, legkevésbé az agrár és a műszaki pályára készülők terveznek emelt szintű érettségit. *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

13 Taktika vagy stratégia?
Hogyan befolyásolja a továbbtanulási stratégiádat a ponthatárok 2005-ös alakulása?

14 Csökkenő (ön)bizalom Felvételi esélyek
Milyen várakozásokkal tekint a felsőoktatási továbbtanulására? 2005 tavaszi kutatási adat* 2005 őszi kutatási adat* 2005-ben érettségizett végzősök 2006-ban érettségizett végzősök Érettségi évében felvesznek 54% 46% 58% 48% Legkésőbb az érettségit követő évben felvesznek 30% 33% 25% Az érettségi utáni néhány évben felvesznek 10% 12% 13% Nem vesznek fel 6% 9% 7% A végzős diákok és az emelt szintű érettségit tevők nagyobb magabiztossággal állnak a kérdéshez, többen érzik úgy, hogy már az érettségi évében bekerülnek a felsőoktatásba *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

15 2005-ös érettségi eredmények elemzése
Visszatekintés

16 2005, Kétszintű érettségi… …előtti várakozások Emelt szintű érettségi
A végzősök 74%-a nem tervezte az emelt szintű érettségit Karrier intézmények – emelt szintű érettségi 2004-hez képest növekedett a szükségtelennek tartók száma, 58% tartotta szükségesnek Felvételi várakozások A végzősök 58%-a gondolta úgy, hogy az érettségi évében felvételt nyer a kiválasztott intézménybe

17 738 szakra többletpont nélkül nem lehetett bekerülni
…utáni tény 738 szakra többletpont nélkül nem lehetett bekerülni 2633 indított szak, államilag finanszírozott képzésen A szakok 28%-ára nem lehetett többletpontok nélkül bekerülni

18 Felvételi 2005: helyzetelemzés

19 Felvételi 2005: helyzetelemzés
A 2005-ös felvételi évben a karrierintézmények, állami finanszírozású képzésein átlagosan 16,6 százalékkal emelkedtek a ponthatárok

20 Felvételi 2005: helyzetelemzés
738 szakra a maximális hozott, és középszinten elérhető maximális szerzett ponttal (120), többletpontok nélkül, nem lehetett bekerülni

21 csak emelt szintű érettségivel, és nyelvvizsgával lehet szert tenni
Felvételi 2005: helyzetelemzés A karrier intézményekbe jelentkező diákoknak – a biztosabb bejutás érdekében – a többletpontok maximalizálására érdemes törekedniük Többletpontra pedig (tipikus esetben) csak emelt szintű érettségivel, és nyelvvizsgával lehet szert tenni

22 Javaslat

23 Összesen 24 többletpont szerezhető
Javaslat A nyelvvizsgával szerezhető többletpontok felső határa 20 Összesen 24 többletpont szerezhető A karrierintézményekbe felvételizők legalább az egyik érintett tantárgyból emelt szintű vizsgát tegyenek

24 Érvek a javaslatok mellett
Az emelt szintet választók több mint 95 százaléka ért el legalább a 3-as érdemjegyet, így érvényesíteni tudta az emelt szintért járó, tantárgyanként 7 többletpontot 95 százaléknál magasabb a valószínűsége, hogy az emelt szintet választó diák jobb pozícióba kerül a felvételi pontok számításánál, mint középszinten érettségiző társai

25 Érvek a javaslatok mellett
Az emelt szintet választók 73 százaléka haladta meg (szerezhető többletpontokkal együtt) azt a maximális 30 pontot, ami középszintű vizsga esetén legfeljebb elérhető Az emelt szinten vizsgázott diákok 73 százaléka ért el a felvételi pontszámításnál biztosan több pontot, mint a legjobb középszinten vizsgázó

26 Érvek a javaslatok mellett
Az emelt szintű vizsgák érettségi érdemjegyének átlaga 4,69, míg ugyanez a szám középszinten 3,52, így emelt szinten a vizsgaeredmények átlagosan 33 százalékkal sikerültek jobban A többletpontok beszámításával az emelt szinten vizsgázók átlagosan legalább 33 százalékkal több pontot szereztek

27 Érvek a javaslatok mellett
Az emelt szinten vizsgázók 73 százaléka kapott 5-ös érdemjegyet, míg ugyanez a szám középszinten 28 százalék Nem csak a felvételi pontok számítása, hanem az érettségi érdemjegy miatt is érdemes az emelt szintű érettségit választani

28 2006-os érettségi eredmények elemzése

29 2006, Érettségi… …előtti várakozások Emelt szintű érettségi
A végzősök 42%-a nem tervezte az emelt szintű érettségit Karrier intézmények – emelt szintű érettségi 2005 tavaszához képest drasztikusan megemelkedett a szükségesnek tartók száma 58% → 80% Felvételi várakozások A végzősök már csak 48%-a gondolta úgy, hogy az érettségi évében felvételt nyer a kiválasztott intézménybe (10%-os csökkenés)

30 298 szakra többletpont nélkül nem lehetett bekerülni
…utáni tény 298 szakra többletpont nélkül nem lehetett bekerülni FIGYELEM! 2006-ban jelentősen csökkent a meghirdetett szakok száma! 1425 indított szak, államilag finanszírozott képzésén A szakok 20%-ára nem lehetett többletpontok nélkül bekerülni

31 Felvételi 2006: helyzetelemzés

32 Felvételi 2006: helyzetelemzés
A 2006-ös felvételi évben a intézmények, állami finanszírozású képzésein átlagosan 11,7 százalékkal emelkedtek a ponthatárok a bázisévhez (2004) viszonyítva 3,1 százalékkal csökkentek a ponthatárok 2005-ös évhez viszonyítva

33 Felvételi 2006: helyzetelemzés
298 szakra a maximális hozott, és középszinten elérhető maximális szerzett ponttal (120), többletpontok nélkül, nem lehetett bekerülni

34 Helytállóak-e 2006-ban a 2005-ös évre vonatkozó javaslatok?

35 Összesen 24 többletpont szerezhető
Javaslat A nyelvvizsgával szerezhető többletpontok felső határa 20 Összesen 24 többletpont szerezhető A karrierintézményekbe felvételizők legalább az egyik érintett tantárgyból emelt szintű vizsgát tegyenek

36 Érvek a javaslatok mellett 2006-ban
Az emelt szintet választók több mint 98 százaléka ért el legalább a 3-as érdemjegyet, így érvényesíteni tudta az emelt szintért járó, tantárgyanként 7 többletpontot 98 százaléknál magasabb a valószínűsége, hogy az emelt szintet választó diák jobb pozícióba kerül a felvételi pontok számításánál, mint középszinten érettségiző társai

37 Érvek a javaslatok mellett 2006-ban
Az emelt szintet választók 65 százaléka haladta meg (szerezhető többletpontokkal együtt) azt a maximális 30 pontot, ami középszintű vizsga esetén legfeljebb elérhető Az emelt szinten vizsgázott diákok 65 százaléka ért el a felvételi pontszámításnál biztosan több pontot, mint a legjobb középszinten vizsgázó

38 Érvek a javaslatok mellett 2006-ban
Az emelt szintű vizsgák érettségi érdemjegyének átlaga 4,43, míg ugyanez a szám középszinten 3,48, így emelt szinten a vizsgaeredmények átlagosan 27 százalékkal sikerültek jobban A többletpontok beszámításával az emelt szinten vizsgázók átlagosan legalább 27 százalékkal több pontot szereztek

39 Érvek a javaslatok mellett 2006-ban
Az emelt szinten vizsgázók 65 százaléka kapott 5-ös érdemjegyet, míg ugyanez a szám középszinten 18 százalék Nem csak a felvételi pontok számítása, hanem az érettségi érdemjegy miatt is érdemes az emelt szintű érettségit választani

40 Összehasonlítás Két év számokban 2005 2006 95% 98% 4,69 4,43 3,52 3,48
Legalább 3-as érdemjegyet ért el az emelt szintű vizsgán 95% 98% Érettségi érdemjegyek átlaga emelt szinten 4,69 4,43 Érettségi érdemjegyek átlaga közép szinten 3,52 3,48 5-ös érdemjegyet szerzett emelt szinten 73% 65% 5-ös érdemjegyet szerzett közép szinten 28% 18%

41 Megéri az emelt szint? IGEN

42 Középiskola után… Bolognai folyamat

43 Tájékozottság a bolognai rendszerről

44 Tájékozottság Bolognai folyamat
Mennyire részletesen van tisztában a bolognai folyamattal? 2005 tavaszi kutatási adat* 2005 őszi kutatási adat * Teljesen tisztában van a folyamattal 3% 4% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit 6% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit 12% 13% Hallott a folyamatról, de nem ismeri 23% 26% Nem hallott a folyamatról 56% 51% 10. évfolyam 11. évfolyam 12. évfolyam Nem hallott a folyamatról 2005 tavasz 65% 60% 46% Nem hallott a folyamatról 2005 ősz 59% 55% 39% *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

45 Lassú ütemben növekvő tájékozottság A diákok közel fele részinformációkkal rendelkezik

46 Tájékozottság Bolognai folyamat
Mennyire részletesen van tisztában a bolognai folyamattal? 2005 őszi kutatási adat* Fisz.hu rendszeres látogatók Egyenes út az egyeteme olvasók Teljesen tisztában van a folyamattal 4% 15% 7% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit 6% 9% 12% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit 13% 26% 20% Hallott a folyamatról, de nem ismeri 28% 33% Nem hallott a folyamatról 51% 23% *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

47 Az oktatás specifikus médiumok pozitív hatással vannak a tájékozottságra

48 Tájékozottság Bolognai folyamat
Mennyire részletesen van tisztában a bolognai folyamattal? Tanárok 2004 Tanárok 2005 Teljesen tisztában van a folyamattal 2% 5% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit 10% 20% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit 30% 42% Hallott a folyamatról, de nem ismeri 40% 29% Nem hallott a folyamatról 18% *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

49 Tanárok körében dinamikusabban növekszik a részben, vagy egészben tájékozottak száma

50 Tájékozottság Bolognai folyamat
Mennyire részletesen van tisztában a bolognai folyamattal? Diákok 2005 * Tanárok 2005 Teljesen tisztában van a folyamattal 4% 5% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit 6% 20% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit 13% 42% Hallott a folyamatról, de nem ismeri 26% 29% Nem hallott a folyamatról 51% *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

51 A diákok közel fele nem is hallott a folyamatról, a tanárok 90 százaléka részinformációkra hagyatkozik

52 Továbbtanulás Bolognai folyamat
Milyen képzést választ inkább? 2005 tavaszi kutatási adat* 2005 őszi kutatási adat* Bachelor 2% Bachelort, de ott ahol master továbblépési lehetőség is van 5% 9% Master 6% „Régi típusú” 10% Nem tudja mi a különbség a Bachelor és a Master között 78% 74% 10. évfolyam 11. évfolyam 12. évfolyam Nem tudja mi a különbség 2005 tavasz 83% 81% 70% Nem tudja mi a különbség 2005 ősz 78% 64% *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

53 Bolognai folyamat… …2005 tavasz …2005 ősz
A diákok 51%-a nem is hallott a folyamatról A tanulók 74%-a nem tudja mi a különbség a „Bachelor” és a „Master” képzés között A diákok 56%-a nem is hallott a folyamatról A tanulók 78%-a nem tudja mi a különbség a „Bachelor” és a „Master” képzés között

54 Elérhetőségek Felvételi Információs Szolgálat (FISZ) 1065 Budapest, Bajcsy-Zsilinszky út 5. ½ em. 061/ Ahol letölthető kutatásokat találhat:

55 Felvételi Információs Szolgálat (FISZ)
Elérhetőségek Köszönöm a figyelmet! Dr. Csikesz Tamás Felvételi Információs Szolgálat (FISZ) Elnök Tel:


Letölteni ppt "A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat Kutatási eredmények"

Hasonló előadás


Google Hirdetések