Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

– az elmúlt két évben történt balesetek tapasztalatai alapján

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "– az elmúlt két évben történt balesetek tapasztalatai alapján"— Előadás másolata:

1 Vízi útjaink ill. a hazai hajózás időjárási biztonságának visszatérő kérdéseiről
– az elmúlt két évben történt balesetek tapasztalatai alapján KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Siófok, 2008 április 9. Sárközi Szilárd mb. meteorológus szakértő

2 Vízi közlekedési balesetek a téli félévben, melyeknél az időjárás ott volt az okok vagy tényezők között – ezek a visszatérően súlyos esetek (XI.21.) 7:25, Bp.-Lágymányos (Tatabánya) vontató szeparát, hídnak ütközött léket kapott – azért nem süllyedt el (csak!), mert a parti kavicsra futtatták Újpesti Telelőből Paksra – völgymenetben magyar sűrűbb ködbe ért: 1 km ® 100 m veszteglő front csapadéka utáni nyirkosság, beködölés (SRT 6:56) (I.10.) 10:20, Vác (Herzogenburg az Árpádnak) önjáró két bárkával, kikötött kompnak ütközött bárka külhéja felszakadt – a vízvonal felett folyamatosan a Dunán – völgymenetben nemzetközi (szerb személyzet) a folyókanyarulatban ködbe - is - ért: VIS-OK ® X00 m enyhe, párás, de többnyire napos anticiklonális légpárna (SRT 7:30), reggeli helyi folyami köd (és páraragyogás) a Dunakanyarban, és csak(!) ott (XII.9.) 7:45, DunaFöldvár (Linz) tolóhajó több bárkával, hídnak ütközött egyik bárka lékesedett – szivattyúzni tudták folyamatosan a Dunán – völgymenetben nemzetközi (román személyzet) váltáskor tájékozódásvesztés, a térségben ködfoltok is voltak: 3 km ® 300 m esős frontok közötti felhős idő, gyakori ködfoltokkal (SRT 7:18) 2008 április 9.

3 Vízi közlekedési balesetek a téli félévben, melyeknél az időjárás ott volt az okok vagy tényezők között – ezek a visszatérően súlyos esetek Csak a tényeket elemezgetve Másik hajónak vagy hídnak ütközés ® lékesedés – katasztrofális(!) következményei is lehetnek: (fennakadás, elsüllyedés) ® víziút eltorlaszolása (veszélyes anyag kiömlés) ® nagyváros(ok) ivóvízforrásának veszélyeztetése (személyhajóval ütközés) ® személyi sérülések Mind a Közép-Duna völgyében (nemzetközi forgalom + főváros), völgymenetben; 3-ból 2 esetben külföldi a személyzet (szomszéd népek: „nem beszélni magyar” - and English?…). Szűk két hónapos időszakban (XI.vége - I.eleje): ősz vége, ”tél”(*) első fele (szinte már előrejelezhető a következő…) (*amikor nem télies az időjárás: vagy esős, vagy ködös – azaz nyirkos); és mind hajnalban-reggel, ½(-3) ó-val napfelkelte (SRT) után. Ez az évszakos és napi menetben egyaránt pontosan a ködképződés időszaka ill. mélypontja, különféle okú ködöknél egyaránt (egy kivétellel); + új nap, más időjárás, új út v. váltás ® ”meglepetések”. Nagy – nagyságrendnyi! – és – mozgásból szemlélve – hirtelen változások a látástávolságban! (+ A víz és az ég is szürke ® romlik az észrevehetőség – és a figyelem is!) 2008 április 9.

4 Ami a tankönyvek „A köd (…)” c
Ami a tankönyvek „A köd (…)” c. fejezetéből kimarad(t) – kis kiegészítő jelenségtan: kisugárzási éjszakai kihűlés parti eltérő légnedvességi viszonyok advekciós áramlási eltérő hőm.-ű és páratartamú légrétegek és felületek találkozása frontális (csapadék utáni, stb.) más időjárások mellékhatása ülepedési-kisugárzási – mozgó sekély (ősz) – hideg légpárna (tél) – talajmenti (tavasz) parti és/vagy hegy-völgyi légkörzési 2008 április 9.

5 Ami a tankönyvek „A köd (…)” c
Ami a tankönyvek „A köd (…)” c. fejezetéből kimarad(t) – kis kiegészítő jelenségtan: A ködöt amolyan lomha, lassan változónak gondoljuk… pedig: (áhá, a talaj felett…!), és minden irányból éles(!) határa lehet. ”gyorsan” mozog(!) a széllel Σ: Helyi (folyami, tavi) ködfoltok/-sávok mozognak (partra-partról), határuk éles ® alattomos, hirtelen jelenség is lehet pl. előfordulhat, hogy kevés az idő (a következő akadályig) a radarra átálláshoz Þ előzetes időjárás-jelentés nélkül feltétlen veszélyforrás! Helyi, mozgó ködfoltok: 2008 április 9.

6 ELŐRELÁTHATÓ? ® ELKERÜLHETŐ Þ FELKÉSZÜLÉS – ?
(Rég nem ”mumus” már az időjárás!) „Hát, meghallgatjuk a rádiót…” – nemzeti alaphálózat jelentései vízi útjainkat nem jellemzik (PS: Erőmű; SN,UD: reptér), és – nincs testreszabott cél-előrejelzés 2008 április 9.

7 ÖNKÉNTES ÉSZLELÉSEK KÖLCSÖNÖS KÖZKINCCSÉ TÉTELE
(mint valaha az IMO VOS!…) ® célirányú hasznosítás? 2006 nov.21. 2006 nov.21. 2008 április 9.

8 NAVINFO: rádió-relés ”NAV-MET-NET”
– régi®új szolgáltatás Nyomokban –”helyzetben” (pl.”nagy szél”) – rádión eddig is, magától is ment → rendszeresen, szabályozottan?… – veszélyforrások, határértékek meghatározása (pl. VIS < X00 m, WND > XY kt) – ezekre jelentési kötelezettség előírása (már belátott kölcsönös érdek, hajósnak, info-snak egyaránt) Þ módszertani fejlesztéssel (csak!) kulcsrakész 2008 április 9.

9 TÁVÉSZLELÉSEK lehetősége – jövőbeli (NAVINFO) szolgáltatás?
web-cam >5 km ≤1,5 km € £ $ ¥: átjátszók kb. 40 km-enként Duna (417 km) ® 11 db Tisza (585 km) ® 15 db Þ VIZIG-enként 3-5 db (X0 eFt/db) ennyit kis cégek is szoktak… Ismert helyű és irányú web-cam képe + megfelelő tereptárgy-térkép alapján (ún.”láthatósági térkép”) távolból is meghatározható az ottani látástávolság. 2008 április 9.

10 LÁTÁSTÁVOLSÁG-MÉRÉS lehetősége
– jövőbeli telepítések esetén Látástávolság mérő: (majd)nem szembefordított sugárzó-érzékelő pár közötti légrészről mért ”fény”-visszaszóródás alapján (különböző hullám-tartományokban); bejáratott termékek, » mió Ft … Előzetes kutató-felmérések a legfontosabb mérőhelyek meghatározásához: – pl. rendszeres hosszújárató hajókon – adott időjárási helyzet(ek)ben Szélmérő: ( (víz)hőmérő, stb.) < 150 eFt 2008 április 9.

11 jelenlegi ELŐRE- és VESZÉLYJELZÉSEK a www.Met.Hu -n
2008 április 9.

12 jelenlegi ELŐRE- és VESZÉLYJELZÉSEK a www.Met.Hu -n
Éjszaka fagypont alatti hőmérséklet, hajnalra foltokban sűrű köd várható. 2008 április 9.

13 ? Nemzetközi tapasztalatok ?… Þ ”Súgó”
A RIS-ekhez – a korszerű folyami hajózás hátteréhez – CÉL-ELŐREJELZÉSEK szükségesek A vízi utak időjárása - viszonylagosan - lényegtelenül kis területre jellemző és külön sajátság. Ahhoz, hogy ajánlhassuk használatukat, valós, jellemző és testreszabott termékeket kell előállítani (különben már az elején komolytalanná válhat!…): ® bemenő adatokon alapuljon, ® meghatározni a hajózásban lényeges adatok körét és egy vonatkozó területi bontást (jelenleg a folyók a körzethatárok…) ? Nemzetközi tapasztalatok ?… Þ ”Súgó” 2008 április 9.

14 Egy leendő (Hu-) RIS-MET-rendszer
– közös feladataink – észlelések – mérések –”NAV-MET-NET” – távészlelések – mérések – cél-előrejelzések – veszélyjelzések – önkéntes észlelések .Hu – jelentési kötelezettség előírása ¬ jelenségek, h.értékek meghat.-a – webcam, VIS, stb. mérők telepítése ¬ kutató felmérések – célirányú hasznosítás ® megjelenítés – kötelező felkészülés előírása ® cél-termékek készít(tet)ése – nemzetközi tapasztalatok, kapcsolatok 2008 április 9.


Letölteni ppt "– az elmúlt két évben történt balesetek tapasztalatai alapján"

Hasonló előadás


Google Hirdetések