Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mentálhigiénés tanácsadás a Somogyi TISZK intézményeiben

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mentálhigiénés tanácsadás a Somogyi TISZK intézményeiben"— Előadás másolata:

1 Mentálhigiénés tanácsadás a Somogyi TISZK intézményeiben
Hujber Tamásné Pszichológus 2009. szeptember 8.

2 Tartalmi csomópontok Mi hívta életre? (Mentálhigiéné a közoktatásban.)
Mentálhigiénés tanácsadás színterei Tanácsadói kör bemutatása Tárgyi erőforrás igény Módszerek bemutatása Ajánlatok az intézmények részére Tartalmi csomópontok

3 Mentálhigiéné fogalma
„Az egészség, mint állapot nem csak az egészségügyön belül értelmezendő. Sokkal összetettebb tényezők eredményeként kialakuló, fenntartható állapot. Ebben a megközelítésben a lelki egészség gondozásának része minden lelki érték, kapcsolati kultúra fejlesztése. A mentálhigiéné lelki, kapcsolati kultúra.” (Dr. Grezsa Ferenc)

4 Kérdések A mentálhigiéné lehet a nevelés új értelmezési kerete?
Miért van szükség ma a korábbi időszakokhoz képest tudatosabb pedagógiai tevékenységre? Hogyan tud a 21. század pedagógusa megfelelni a mentálhigiénés feladatok követelményeinek?

5 Pedagógiai mentálhigiéné
Szemléletmód Szakmai kihívás Ismeret, készség, önismeret, attitűd váltás A mentális egészség fenntartását szolgáló értékek közvetítése Az iskolai élettér, az ott kialakult viszonyok, kapcsolatok segítsék az ott élők lelki egészségének védelmét Pedagógus, tanuló, szülő

6 Cél – folyamat – probléma
Újra kell tanulni és tanítani a spontán mentálhigiénés szemléletet, amit a humán hivatás szakmává válásával elveszítettünk. A pedagógusnak át kell adni a lelki harmónia megteremtéséhez szükséges tudnivalókat. De hogyan, ha ő maga sem tudja saját harmóniáját megtalálni.

7 Több elemű rendszer kiépítése indokolt
Pedagógusképzésben kellene kezdeni Pályán lévőknek folyamatos továbbképzés szükséges A már kiképzett szakemberek iskolai munkáját kellene támogatni Konzultációs hálózat létrehozása Szupervízió A tanuló mentálhigiénés problémáival történő foglalkozás időkerete nem megoldott. Pénz, pénz, pénz...

8 Kivel osztja meg a tanuló a problémáját?
Személyek Átlag Szórás Kortárs barát 3,56 1,26 Anya 3,50 1,39 Partner 3,32 1,54 Idősebb, tapasztaltabb barát 3,16 1,38 Testvér 2,90 1,51 Apa 2,63 Más rokon 2,14 1,22 Orvos 2,07 Más felnőtt 1,73 1,07 Osztályfőnök 1,71 1,05 Pszichológus 1,68 1,19 Más tanár 0,9 Hitoktató/lelkész 1,42 0,96

9 A tanácsadás színterei
Pedagógus tanácsadó konzultáció Tanuló tanácsadás Szülő konzultáció

10 Pedagógus tanácsadó konzultáció
Szervezet Csoport/team Egyéni

11 Tanuló tanácsadás Osztály Kiscsoport Egyéni

12 Szülő konzultáció csoportos Iskolai szintű előadások
Szülői értekezletek csoportos, kiscsoportos Osztály értekezlet egyéni Egyéni tanácsadás konzultáció

13 Építkezés elemekből 1. Tanulói tanácsadás (alkalom): általában egyéni, ritkán baráti/párkapcsolati jelenléttel. A tagintézményekkel el kell fogadtatni azt a működési módot, hogy az érdeklődő tanulók tanítási időben is eljussanak a tanácsadói szolgáltatáshoz. Szülői tanácsadás (alkalom): az intézményi összekötővel előre egyeztetett időpontban – soha nem a tanácsadóval való kontaktkapcsolatban! Pedagógus konzultáció (alkalom): a pedagógusok a tanácsadás időtartamában előre egyeztetett időpontban vehetik igénybe. A pedagógusok részére egyeztető/problémajelző lap található a tanáriban kifüggesztve. Mintáját a mellékletben elhelyezem.

14 Építkezés elemekből 2. Kiscsoportos pedagógus konzultáció (alkalom): általában team-ben, egy projektben dolgozók, vagy egy osztályban tanító pedagógusok számára. A kiscsoport 10 fő alatti létszámot jelent. Optimális munkaforma a siker átéléséhez. Nevelőtestületi/csoportos továbbképzések/tréningek (alkalom): a nevelőtestület egészét, vagy nagyobb csoportjait jelenti pl.: munkaközösségeket. Előnye ennek a formának, hogy egyszerre hallják mindazok, akik számára az értekezlet, továbbképzés, tréning szól.

15 Építkezés elemekből 3. Osztály/tanulócsoportos foglalkozások (alkalom): osztályfőnöki órák, vagy egyéb más tantárgyakhoz való kapcsolódás esetén tematikus óra tartás – előre meghatározott témában. Megfigyelés/hospitálás (alkalom): tanulócsoport tömegesedése esetén, vagy egyéni tanulói megfigyelések esetén, a tanácsadó további munkájához informálódás céljából alkalmazott gyakran használt módszer. Álláskeresési technikák klubfoglalkozás pályakezdőknek

16 Álláskeresési technikák klubfoglalkozás
Az álláskeresési technikák klubfoglalkozás célja: a diákok hatékony álláskeresési technikákat, stratégiákat, módszereket ismerjenek meg, tisztában legyenek a munkaerő-piac sajátosságaival, valamint ismeretekkel rendelkezzenek a munkavállalás normáiról, szabályairól, Megismerik a munkavállaláshoz szükséges tudnivalókat: álláslehetőségek felkutatása, jelentkezési csomag összeállítása, állásinterjún való részvétel stb.

17 A klubfoglalkozások tartalmi elemei
Munkaerő-piaci alapismeretek (a térség munkaerő-piaci helyzete, hiányszakmák, telített szakmák) A munkanélküliséggel és a munkaviszonnyal járó előnyök, hátrányok Célállás meghatározása Munkakörök jellemzői Álláskeresési csatornák Rejtett és nyílt munkaerő-piac Önéletrajz, motivációs levél készítése (hivatalos levél formája) Telefonálás szabál Állásinterjúra való felkészítés (megjelenés, viselkedési formák, gyakori kérdések az állásinterjún) Munkahelyi etikett (jogszerű alkalmazás szabályai, szerződésformák, munkavállalói és munkáltatói kötelességek) Foglalkoztatást elősegítő támogatások (START kártya, AM könyv)

18 Tanácsadói kör bemutatása

19 Humán erőforrás Lengyel Adél Eszter Gyógypedagógus, pszichológus
Dr. József István Királyné Schán Brigitta Juhász Anett Molnár Judit Hujber Tamásné Pszichológus, szupervízor Mentálhigiénés szakember 4M tanácsadó, foglalkozási rehabilitációs szakember, szociálpedagógus Rehabilitációs mentor, tréner, 4M tanácsadó Gyógypedagógus, pszichológus, mentálhigiénés asszisztens

20 Tanácsadás havi órakerete Tanácsadó neve Tagintézmény neve
Mathiász - Balatonboglár 5 óra 2-2 óra Álláskeresésre felkészítő klub Lengyel Adél Eszter Juhász Anett Molnár Judit Bacsák - Fonyód Baross - Siófok Dr. József István Krúdy-Siófok 6 óra Dráva Völgye - Barcs 4 óra Központi Kollégium - Barcs 2 óra Csurgó Nagyatád Királyné Schán Brigitta Tab Hujber Tamásné

21 Tanácsadói hálózat struktúrája

22 Kompetencia mentorálás (pedagógus - pedagógus) Felzárkóztatás
az intézményben bevezetett összes kompetencia területre vonatkoztatva érintett pedagógusok Felzárkóztatás (pedagógus - tanuló) tanulmányi, szociális, környezeti egyéni törődés, kiscsoportos korrepetálás (tanuló vagy pedagógus által kezdeményezett) Tehetséggondozás természettudományos, társadalomtudományos, művészeti, sport stb. egyéni, kiscsoportos, csoportos formában: szakkör, klub, önszerveződés stb.... Tanuló támogató mentorálás HH, HHH, SNI tanulók részére egyéni törődés, kiscsoportos foglalkozás Pályaválasztási tanácsadás 9-14. évfolyamig minden tanuló érintett más-más területen egyéni, kiscsoportos, csoportos kereteken belül, osztályfőnöki órákon, karrier tanácsadás, álláskeresésre felkészítő klub, stb. Mentálhigiénés tanácsadás (tanácsadó - pedagógus; tanácsadó - tanuló) tanuló, szülő, pedagógus részére egyéni, kiscsoportos, csoportos formában: kollégiumi csoportok, osztályok, baráti társaságok, szobatársak, stb....

23 Köszönöm a figyelmet! Elérhetőségek: Hujber Tamásné iWiW elérhetőség 30/


Letölteni ppt "Mentálhigiénés tanácsadás a Somogyi TISZK intézményeiben"

Hasonló előadás


Google Hirdetések