Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A XXI. század gyermekei –

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A XXI. század gyermekei –"— Előadás másolata:

1

2 A XXI. század gyermekei –
Hogyan is ítéljük meg? Néhány gondolat Dr. Szalkai Iván Dél-borsodi Egészségügyi és Szociális Klaszter Pécsi Tudományegyetem Komplementer Gyógyászati Tanszék

3 A jövő embere vagy orvosi diagnózis?
Attention Deficit Hyperactivity Dysorder Szociális diagnózis? Beilleszkedési zavar Kriminalisztikai ügy? Maga a csoda? Lelki evoluciós folyamat? Miért válik külön a hivatalos és nem hivatalos megitélés?

4 „Zöld cserépkályha” Hogyan illik a világképbe?
„Ki” dönt az illeszkedésről? Mik a bizonyítékok? „Nem a szememnek hanem a mérési eredménynek hiszek” „Az emberi érzékelés szubjektív, nem ismételhető, tehát nem hiteles”

5 Mi az hogy tudomány? A tudomány a bennünket körülvevő világ megismerésére irányuló tevékenység Mint tevékenység csak azokat a megismerési formákat jelenti, amelyeket meghatározott módon tudományos módszertan alapján végeznek. Legtágabb értelemben tudománynak (mint produktumnak) a tudományos közösség tagjai által, tudományos módszertan alapján végzett kutatómunka során előállított és a tudományos közösség által elfogadott orgánumokban, meghatározott szabályok szerint tudományos közlemények (folyóiratcikkek, konferenciakötetek, tudományos könyvek) formájában publikált ismeretek halmazát tekinthetjük. Egy ismeretterület tudományossága kérdéses lehet abban az esetben, ha egy terület fejlettsége még nem érte el a tudomány szintet (proto- tudományok), vagy ha fejlett gondolati rendszerrel (elterjedtséggel, alkalmazással) rendelkezik ugyan, de a tudósok többsége szerint áltudomány. Ma már eljutottunk oda, hogy az elméleti fizikai vizsgálat tárgya elválaszthatatlan a vizsgáló személyiségétől Metaelméleti nézőpont – univerzális – transcendentális tudás nézőpontja

6 Tudományos módszertan
Mérés – megfigyelés Kisérletezés – megfigyelés Megfigyelés: hypothezis (mit, miért, mi alapján, feltehetően hogyan) – hypothezisnek megfelelő megfigyelésnyelv  nincs elméletsemleges nyelv Az elméletek aluldetermináltak a megfigyelések által. Tehát a megfigyelések önmagukban nem határozzák meg az elfogadandó elméletet. Több lehetséges megfogalmazás leírhatja ugyanazt a megfigyeléshalmazt.

7 Tudomány módszertan Milyen tudományágban történik a vizsgálat?
Alternatív kérdéseket vizsgálnak és publikálnak: Orvostudomány Biológia Biokémia Biofizika Műszaki tudományok Hadtudomány Filozófiai tudományok Történelmi tudományok Alapkutatási eredmények Tudáscentrumok létrehozása

8 Meghatározás Pszichológiai teszt IQ teszt EQ teszt SQ teszt
tesztek előnye, hogy a sajátosságokat numerikusan rögzítik tesztek hátránya, hogy a szerkesztők ismerete, világnézete, hypothezise tükröződik bennük Más logikával, értékrenddel működő agy más eredményt hoz ki

9 Kérdés Más szemlélettel működő agy beteg? Ki a deviáns?
Aki nem olyan, mint én

10 Minden ember egyforma? Jelen szemléletünkben alapvetően igen (mert ha nem, esélyegyenlőségi probléma, hátrányos megkülönböztetés, szegregáció) De: Jobb kezes bal kezes Milyen a gyógyszerutilizációja Kaukázusi Negroid Spanyol

11 Ez az embertípus most jelent meg?
Megjelenés Ez az embertípus most jelent meg?

12 Ayurveda 5000 éves ismeretek Jelentős spirituális ismeret
Teremtéselmélete Pszichoszomatikus betegségmodellje A szellemi tökéletesedésre törekvés Meditatív módszerek Jóga aszanak

13 Az ayurveda Közös fejlődés a tibeti és kínai gyógyászattal (energia, marma pontok) Az élet tudománya – az életről szól Th: gondolkodás, életmód, táplálkozás, méregtelenítés, gyógynövények Az elfogadás, a tökéletesedés filozófiája

14 Egy kis összehasonlítás
Kreatív, jó érzéke van a művészetekhez Hajlamos a függőségre Intuitiv, pszichikus képességek Hajlamosak az elszigetelődésre Késztetése van a világ jobbátételére Színművészet, tánc, festészet Nyugtatók, altatók, drogok Nyugtalan lélek, állandóan keresi az újat Kevés a barátja Tele van ötletekkel, kihívásokat keres Indigó Vata

15 Ayurveda Alkattan: Vata Pita Kafa Állandóan menedzser stabil
vibráló, változó irányító megbízható Ötletgazdag energikus nyugodt Szellemi értékelő megvalósító

16 Ayurveda szerint: Hyperaktivitás Figyelmetlenség Szétszórtság
Vata túlsúly (felel a mozgásért) Figyelmetlenség Pita hiány (felel a feldolgozásért) Szétszórtság Vata túlsúly

17 Vata Az irányító dosa Vezető szerepe 50 év felett jelentkezik (bölcsesség kora) Gyermekkori túlsúlya zavart okoz

18 Szellemi dosák és a vata
Szattva Radzsasz Tamasz Világos beszéd és gondolkodás, kreativitás, lelkesedés Nyugtalanság, hisztéria,hiperaktivitás, paranoia Céltalanság, depresszió, zavarodottság, gátlástalanság

19 Ayurveda terápia (ha kell)
Táplálkozási úton csökkenteni a vatat (tej melegen, ghí, az édes, savanyú sós ízek alkalmazása. Ételek főve és melegen. Édes: tej, tejtermékek, gabonák, alma, körte, piros szőlő, burgonya, tök, kukorica, pulykahús, édesvízi halak Savanyú: savanyú tejtermékek, savanyú gyümölcsök és ételek Sós: tengeri halak, sózott ételek

20 Jóga aszanak a vata csillapítására

21 Uttanasana

22 Balasana

23 Dhanurasana

24 Virasana

25 Mit mond az orvostudomány?

26 7-18 éves gyemekeket vizsgáltak görög cohort-ban Hyperaktivitás 7%
Inattention, Hyperactivity, Impulsivity--Epidemiology and Correlations: A Nationwide Greek Study From Birth to 18 Years. Palili A, Kolaitis G, Vassi I, Veltsista A, Bakoula C, Gika A J Child Neurol Oct 2010; 7-18 éves gyemekeket vizsgáltak görög cohort-ban Hyperaktivitás 7% Figyelmetlenség: 9,5% Impulsivitás: 7%

27 Attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms in offspring of mothers with impaired serotonin production. Halmøy A, Johansson S, Winge I, McKinney JA, Knappskog PM, Haavik J Arch Gen Psychiatry Oct 2010; 67(10) : Összehasonlító vizsgálatban a szülők szöveteiben szerotonin szinthez kapcsolódó enzimdefektust kerestek ADHD-a gyermekek rokonainál. A vizsgálati csoportban 1%, a kontroll csoportban 0,2%-ban találták meg. Az enzimmutációban szenvedőknél 1,5-2,5x gyakoribbnak találták meg az ADHD-s gyermeket

28 Rare chromosomal deletions and duplications in attention-deficit hyperactivity disorder: a genome-wide analysis. Williams NM, Zaharieva I, Martin A, Langley K, Mantripragada K, Fossdal R,Stefansson H, Stefansson K, Magnusson P, Gudmundsson OO, Gustafsson O,Holmans P, Owen MJ, O'Donovan M, Thapar A Lancet Sep 2010; ADHD-s gyermekeknél kromoszóma elváltozást kerestek. Az ADHD-s gyermekeknél szignifikánsan magasabb volt (15,57 -7,44%) azon kromoszóma elváltozása, amely egyben az autizmusért és a skizofréniáért is felel.

29 Epileptiform abnormalities in children diagnosed with attention deficit/hyperactivity disorder. Socanski D, Herigstad A, Thomsen PH, Dag A, Larsen TK Epilepsy Behav Sep 2010; 517 ADHD-s gyermeknél végeztek EEG vizsgálatot, s 7,5%-nál találtak epileptiform eltérést, epilepsia az anamnézisben 2,5%-ban fordult elő Megj: 6-8%-ban fordul elő az élet során epilepsziás esemény, gyermekeknél a gyakoriság 1%

30 Ezoterikus szemlélet

31 ezoterika Titkos belső tanok
A tudomány által jelenleg nem igazolt téziseket tartalmaz 1960, a „New Age”, a vízöntő kora óta terjed Egyes tézisei a tudomány határterületén mozognak, tartalmaznak tudományos(nak tűnő) elemeket Gyakoriak az élet és lélektudományi elmélkedések, igazságkeresések

32 Fejlődés Indigó kristály szivárvány

33 Megváltókeresés?

34 Mert valamiért van Találjuk meg! Védjük meg
Tanítsuk s tanuljunk tőle ! Értsük meg milyen miért mivégre van a világon Mert valamiért van

35 Köszönöm a figyelmet


Letölteni ppt "A XXI. század gyermekei –"

Hasonló előadás


Google Hirdetések