Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

COWI PowerPoint design manual

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "COWI PowerPoint design manual"— Előadás másolata:

1 COWI PowerPoint design manual
Közúti ITS projektek értékelésének, költség-haszon elemzésének módszertana Hladon Andrea COWI Magyarország Tanácsadó és Tervező Kft.

2 Tartalom Bevezetés: az ITS projektek értékelésének szükségessége
Az értékelésmenedzsment a teljes életciklusban, Ex-ante és ex-post értékelések hasznai Jellemző hibák az ITS projektek bevezetésénél, és javasolt megoldások (HITS) Értékelési módszertan gyakorlata, nemzetközi tapasztalatok (IBEC) A CONNECT projektben elért eredmények, a TEMPO/CBA értékelési útmutató ismertetése TEMPO értékelési útmutató által ajánlott formátum, tartalom TEMPO indikátor-jegyzék Költség-haszon elemzés indokoltsága Uniós, hazai gyakorlat alkalmazása Példák értékelésekre Következtetések, ajánlások

3 0. Mi az az ITS? ITS: intelligens közlekedési rendszerek
Intelligens infrastruktúra Forgalomirányítás/menedzsment városokban és autópályákon, eseménymenedzsment Elektronikus díjfizetés Úton folyó munkák menedzselése Flottamenedzsment/tranzitmenedzsment Intermodális szállítások támogatása Parkolásmenedzsment Közösségi közlekedés támogatása: Előnyben részesítés csomópontoknál Utasok tájékoztatása megállókban, a jármű fedélzetén és utazást megelőzően más eszközökkel Vezénylések betartatása, sofőrfigyelés Probléma-elhárítás, operatív menetrend kezelése Intelligens jármű Ütközésmegelőző rendszerek Vezetéssegítő r. Riasztórendszerek Navigációs rendszerek Fedélzeti berendezés külső forrásból történő informálása Diszpécser-rendszerek, flottakövetés, menetrendtartás

4 Frankfurt

5

6 1. Bevezetés: az ITS projektek értékelésének szükségessége
A projekt hasznosságáról meg kell győzni a beruházót (támogatót), leendő kezelőt, üzemeltetőt, valamint a közlekedőket. Haszon>Költség Beszerzési költség függ a megrendelt darabszámtól és a szállítótól Szoftverköltségek szélsőségesen változóak Beüzemelés költsége, oktatás, személyre- szabás Harmonizáció az új/meglévő elemekkel Üzemeltetés költsége Fejlesztés szükséges az élettartam során …és az élettartam végét közvetlenül megelőzően Haszon: csak megfelelő értékelési folyamat eredményeként állapítható meg az egyedi rendszerek valódi hasznossága Hely Év ITS, db Ár Ft/db GB 2001. Sebesség- figyelő kamerák 600 db 21 Millió £ 13 Millió Ft /kamera hely (18 hely) USA- GB, Taiwan 2003. Közösségi közlekedés hatékony- ságának növelése db 60 Ezer- 70 Millió$ 1 Millió – 2,4 Millió Ft /busz Alaszka alas ka.gov 2006. Realtime közlekedési információs rendszer 1,2 Millió $ Központ: Millió Ft, Egyéb: 60 MFt Adatok forrása:

7 2. Az értékelésmenedzsment a teljes életciklusban Ex-ante és ex-post értékelések hasznai
Előtte vizsgálat szükséges, ha: EU támogatású projekt (közreműködő szervezet/IH számára) Bizonytalan a megvalósítás műszaki változata vagy hasznossága igazolandó(kedvezményezett, felsővezetők számára) Utólagos vizsgálathoz minimum: kezdeti helyzet felmérése Utána vizsgálat szükséges, ha: EU támogatású projekt (min. 5 éves eredménykövetés és jelentési kötelezettség) A beruházó számára kérdés, hogy a projekt Valóban elérte a kívánt célt, elvárt hasznokat; Működése megbízható, megfelelő, és a rendszert tényleg használják; A pénzügyi kereteket hatékonyan és átlátható módon használták fel; A bevezetéshez marketing eszközök támogatására. CÉL=EREDMÉNY ha CÉL<>EREDMÉNY-> JAVÍTÁS

8 3./a Jellemző hibák az ITS projektek bevezetésénél, és negatív hatásuk
Túl-, alulspecifikált kiírások -> Magas telepítési költség Tanulási időszükséglet ignorálása Fenntartás, üzemeltetési költségek „elspórolása” Gyors elévülés beállítása, mint a rendszer hibája Hosszú távú tervezés hiánya Összehangoltság hiánya, szigetszerű fejlesztések Közbeszerzések tárgykörének összemosása -> felelősség elvész az alvállalkozói szinten

9 3./b Megoldási lehetőségek
Különválasztott közbeszerzés (beton ≠ vezeték) Gondos tervezés: Átgondolt beruházások, koncepció kidolgozása már az IVS-ekben, hosszú távú fejlesztési tervek HITS használata (Hungarian ITS Framework Architecture – Magyar ITS keretszerkezet) Megfelelő kontrol melletti bevezetés Különválasztott mérnöki tevékenység (útügyi műszaki ellenőr ≠ ITS műszaki ellenőr) Karbantartás kiszervezése, illetve üzemeltetési költség biztosítása Előzetes és utólagos értékelések: hasznosság igazolása TEMPO/CBA értékelési útmutató

10 8. Mi az a HITS?

11 4. Értékelési módszertan gyakorlata, nemzetközi tapasztalatok (IBEC)
TEN-T első tapasztalatai a VIKING projektben TEMPO (Trans-European Intelligent Transport Systems) Evaluation Group: a tapasztalatok összegyűjtése EasyWay mindent átfogó, „esernyő” szabályozás, korábbi értékelések gyűjtőhelye: /EG5: Evaluation Group/TEMPO final evaluation documents (160 db értékelés) IBEC (GB) International Benefits, Evaluation and Costs WG RITA (US) Research and Innovative Technology Administration

12

13 5./a A CONNECT projektben elért eredmények TEMPO/CBA értékelési útmutató ismertetése
TEMPO értékelési útmutató által ajánlott formátum, tartalom TEMPO indikátor-jegyzék Ajánlott indikátorok: utazási idő, haladási sebesség, forgalombiztonsági (baleseti) helyzet, környezetre gyakorolt hatások, és jármű-üzemköltségek. Példák értékelésekre

14 5./b A CONNECT projektben elért eredmények CBA értékelési útmutató
Uniós, hazai gyakorlat alkalmazása kontra ITS jellemzők Változatelemzés: Költség-haszon elemzés, költség- hatékonyság elemzés és több szempontú értékelés Pénzügyi elemzés: a projekt pénzügyi teljesítmény mutatóinak értékelése, pénzügyi fenntarthatóság vizsgálata A közgazdasági költség-haszon elemzés magában foglalja a pénzügyi költségek összegzését, a közgazdasági költségek becslését, amelyhez szükségesek költségvetési (fiskális) kiigazítások, piaci árról való áttérés elszámoló árra, externális hatások figyelembe vétele, továbbá a projekt hasznainak becslését és számszerűsítését, és a fentiekből közgazdasági teljesítménymutatók számítását. Számszerűsíthető hasznok: Utazási idő megtakarítás Baleseti kockázat változása Jármű üzemköltség változása Környezeti hatások változása Nem számszerűsíthető: Pl. informáltság javulása, elégedettség

15 6. Következtetések, ajánlások
Dogmák feloldása szükséges: értékelés=csapatmunka értékelés a kezdetektől nemzetközi tapasztalatokkal ha elsőre nem működik, javítások után még megfelelő lehet Javaslat: Keret elkülönítése értékelésekre Előkészítés során a HITS alkalmazása (2010: UME) CBA készítése szükséges a nagyobb projektek előzetes értékeléséhez TEMPO módszertan és formátum alkalmazása javasolt az ex-ante és ex- post értékelések elvégzésére Folyamatos fejlesztés, következetes számonkérés, adatok elérhetősége

16 Köszönöm a figyelmet! HITS magyar oldala: www.frame-online.hu
TEMPO értékelések és ajánlások: További kérdések esetén:


Letölteni ppt "COWI PowerPoint design manual"

Hasonló előadás


Google Hirdetések