Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Számadás a talentumról

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Számadás a talentumról"— Előadás másolata:

1 Számadás a talentumról
Dr. HÓDI Sándor Stratégiakutató Intézet

2 Hová lesznek a talentumok?
Mindenki tehetség-ígéret

3 Korábbi felismerések:
Szokrátesz: - a társadalomnak sok tehetséges emberre lenne szüksége Pláton: - az irányítást tehetséges emberek kezébe kellene adni És ma hogyan állunk a tehetségek fontosságával? - a tehetséggondozás pár évtizede került az érdeklődés középpontjába

4 Mitől lesz valaki tehetséges?
- átlagon felüli általános és-vagy specifikus képesség - magas fokú elkötelezettség a vállalt feladatok iránt - nagyfokú kreativitás

5 Mi kell a sikerhez? - a fenti három tényező mellett
- a körülmények kedvező összejátszása - véletlen

6 Miben vagyunk sikeresek?
A társadalom nem egyformán fogékony közömbös vagy elutasító különböző képességekkel szemben. Könnyebben felfigyel a zene, sport, tánc, sakk, matematika, művészetek területén elért teljesítményre

7 Miben nem vagyunk sikeresek?
Vannak jó képességek, amelyek elismerés helyett megütközést, esetleg rosszallást váltanak ki: - jó ítélőképesség - gyors felfogás - vállalkozó szellem - térbeli tájékozódás - kitűnő szervezőkészség

8 Milyen területen legkisebb a fogadókészség?
- szociális készségek - karitatív készségek - empátiás készségek Folyománya: a modern társadalmakban ezek a szférák elhanyagoltak, nyomorúságos állapotban vannak.

9 Az iskola szerepe a társadalmi elvárások közvetítésében
Hagyományos iskolák: rigorózus rendszerűek (a képességek csekély értékelése jellemző, a gyerekek 2,5%-a kap kiváló minősítést, de nem mind tehetséges Alternatív iskolák: több oldalról igyekeznek az adottságokat felfedezni (a gyerekek 15-25%-ánál talál kivételes képességeket)

10 És mit mutatnak a tesztek?
A képességvizsgáló pszichológiai tesztek szerint a társadalom hatékonysága szempontjából potenciálisan rendelkezésünkre álló szellemi tőke 75%-a nem kerül felismerésre.

11 A tehetség gyökerei A tehetség kialakulásában szerepe van:
a genetikai adottságoknak a személyes tényezőknek A környezeti faktoroknak

12 Miről szól a vita? A genetikusok szerint: minden örökletesen meghatározott és a gének alapján a sorsunk nagyjából eldől. A társadalomtudósok szerint: tabula rasa-val születünk és a környezeti tényezők befolyásolják a tehetség kibontakozását. A pszichológusok szerint: a genetikai adottságok és a környezeti hatások mellett elsősorban az egyéni erőfeszítésen múlik a nagy teljesítmény

13 Mi kell a tehetség fejlődéséhez?
Megértő, támogató környezet Tehetséggondozás FONTOS! A tehetség az átlagot meghaladó kivételes adottság, de tudomásunkra csak akkor jut, ha a tehetség a képességeit valóra is váltja.

14 A tehetségfejlesztő programok szerepe
A tehetségek azonosítása A képességek fejlesztése A potenciális tudástőke gyarapítás

15 Mire kell odafigyelnünk?
A különböző képességek viszonylag függetlenek egymástól A tehetségeket egy valamely adottságuk teszi alkalmassá kiemelkedő teljesítményre (más adottságaik átlagosak vagy akár átlag alattiak) A korszerű tehetség értelmezés célja: mindenkit az erős oldaláról ismerjünk meg és fogadjunk el.

16 ZÁRÓGONDOLATOK Az átlagos intellektusú emberek többsége általában elutasító, ellenséges a kivételes teljesítményre képes emberekkel szemben. Rendkívüli teljesítményre képes emberek mindig voltak és lesznek, ezek az uralkodó társadalmi szemlélet mellett és ellenére is felszínre kerülnek.

17


Letölteni ppt "Számadás a talentumról"

Hasonló előadás


Google Hirdetések