Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Elektronikus beszerzés

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Elektronikus beszerzés"— Előadás másolata:

1 Elektronikus beszerzés
Váradi György ügyvezető igazgató Wanari Kft.

2 Elektronikus beszerzési rendszerek építőelemei
Tartalom Elektronikus beszerzési rendszerek építőelemei Elektronikus beszerzési megoldások On-line aukciós megoldások Vállalati belső beszerzési rendszerek Piacterek Piacterek kialakulása Nyílt piacterek Vállalati saját piacterek Összefoglalás Vitafórum

3 Miért van szükségünk a beszerzési folyamatok elektronizálására?
Beszerzési költségek optimalizálása Folyamatok felgyorsítása Jól dokumentált és ellenőrizhető folyamatok A vevőkkel és szállítókkal való kapcsolattartás gyorsítása, hibamentessé tétele Folyamatok kiértékelésének egyszerűsítése Szállítóminősítés Hatékony szerződés menedzsment Költséganalízis támogatása

4 Teljesen elektronizált beszerzés építőelemei
Elektronikus költség analízis megoldások Szállító értékelés e-Sourcing megoldások Költség analízis Szállító kiválasztás Számlázás, kifizetés és ellenőrzés Beszerzés sourcing Szerződés menedzsment Szállítási folyamat e-Beszerzési megoldások Rendelési folyamat

5 Elektronikus rendszerek hozzáadott értéke
Termékek köre Folyamat lépései Költség analízis Szállító értékelés Szállító kiválasztás Beszerzés sourcing Szerződés menedzsment Rendelési folyamat Szállítás ellenőrzés Számlázás, kifizetés Szolgálta- tások Direkt Indirekt NAGY KÖZEPES KÖZEPES NAGY NAGY KIS NAGY KÖZ. KIS KIS KIS NAGY

6 e-Beszerzési rendszerek kiépítésének jellemző lépései itthon
Elektronikus beszerzési rendszer bevezetése Beszerzés sourcing elektronizálása On-line aukcióztatás Szállítói adatbázis Internetes aukció Szállító minősítés Ajánlatkérés Alku Szerződés menedzsment Belső katalógus Igénylési workflow Szállítók bekapcsolása

7 Beszerzési költségek leszorítása a szállítók versenyeztetésével
On-line aukció Beszerzési költségek leszorítása a szállítók versenyeztetésével Hagyományos megoldás: tender Árverseny nem alakul ki Hagyományos megoldás: aukció Szállítók összehívása bonyodalmas On-line változat: Interneten keresztül lebonyolított aukciók Szállítók „egy helyre” tömörítése megoldható

8 Követelmények Zárt, meghívásos alapú rendszer A vállalat folyamatrendszerének tökéletes leképezése a rendszerben Az iparágban meghonosodott aukciós típusok támogatása Könnyen kezelhető, áttekinthető Web-es felhasználói felület Automatikus értesítés a szállítók számára Többnyelvű kezelői felület Biztonság: SSL, PKI, digitális aláírás

9 On-line aukció menete Vevői oldal Szállítói oldal
Termékek kiválasztása Szállítók kiválasztása Aukció létrehozása Szállítók meghívása Webes regisztráció Aukció nyomonkövetése Belépés az aukcióba Eredmények kiértékelése

10 Felhasználási területek
MRO termékek Papír, írószer, nyomtatványok, számítástechnikai és irodatechnikai eszközök, bútorok Szolgáltatások Építőipari kivitelezés, marketing és szállítmányozási szolgáltatások Takarítás, pénzszállítás, örző-védő szolgáltatások Termelési segédanyagok Csomagolóanyagok Raklap, finomvegyszer Termeléshez szükséges eszközök Védőfelszerelések, szerszámok, gépek Nyersanyagok

11 Aukciók eredményei Mért megtakarítás átlagosan 15-18% Versenyeztetés időtartama leszorítható 1-3 órára A versenyeztetés költsége jelentősen csökken Visszajelzések alapján a verseny tisztasága javult

12 Miért van szükség e-Beszerzési rendszerre?
Papír alapú igénylési, megrendelési folyamat hátrányai: Az igénylés folyamata hosszadalmas A jóváhagyási folyamat hosszú és gyakran követhetetlen Különböző szállítók, gyártók termékeinek összehasonlítása bonyolult Nehéz hozzájutni az adott termék aktuális árához és szállítási feltételeihez Az igénylő számára nehézkes a termékek kiválasztása Szállítókkal való kapcsolattartás nehezen követhető

13 Miért van szükség e-Beszerzési rendszerre?
Több telephelyű vállalatoknál rendkívül nehezen megoldható a központosított beszerzés Szerződésen kívüli vásárlások történnek Az igénylések, megrendelések bekerülése a vállalat ügyviteli és számviteli rendszereibe manuálisan történik Beszerzők a folyamatok „felügyeletével” foglalkoznak

14 Elektronikus beszerzési rendszerek elemei
Jól definiált elektronikus katalógus „multi-vendor” katalógusok (XML alapú) Igénylések felvitele Katalógusból, off-catalog termékek (egyedi igénylési), sablon alapján Jóváhagyási folyamat Költség limit, off-catalog termékek, szállítási határidő módosítása, termékkörök szempontból, illetve „ad-hoc” jóváhagyók Megrendelések elektronikus továbbítása a szállító felé

15 Elektronikus beszerzési rendszerek elemei
Megrendelések nyomonkövetése Áruérkeztetés Lekérdezések, riportok Szállítók, igénylők, termékek, termékkörök szerinti összes rendelések; költséghelyek elemzése; átlagos szállítási idő Integrációs felületek ERP integráció, kapcsolódás piactérhez kommunikáció a rendszer felhasználói között Web-es adminisztráció

16 Eredmények Az igénylési folyamat időtartama 1-2 hétről átlagosan 2 napra csökken Megrendelési folyamat időtartama optimális esetben néhány órára csökken A beszerzési folyamat (adminisztráció) kezelésének költsége 70%-kal csökken Beszerzési ár csökkenése is kimutatható, átlagosan 5-10% között A beszerzők a szállítók minősítésére és egyéb értékteremtő tevékenységekre koncentrálhatnak

17 Piacterek kialakulása
Szállító központú modell Hátrányai: nehéz a szállítók közötti összehasonlítás, a termékadatok szállítónként eltérőek, igénylőknek és a beszerzőknek több rendszer használatát kell egyszerre elsajátítani Vevő központú modell Hátrányai: a termékkatalógusok tartalmának karbantartása sok munkát igényel a vevő oldalán, minden szállítóval külön kommunikációs kapcsolatot kell kiépíteni

18 Piacterek kialakulása
Hibrid modell: Nyílt Piactér A vevő és a szállító közé egy új szereplő épül be, az úgynevezett piactéri szolgáltató Előnyei: A katalógusok tartalmát a piactéri szolgáltató egységesíti, a piactér szereplőinek, azaz vevőknek és szállítóknak csak a piactérrel rendszereihez kell illesztenie saját rendszereit Vállalati saját piacterek Technikai megvalósítása megegyezik a nyílt piacterek rendszereivel

19 Nyílt piactéri szolgáltatások
Elektronikus katalógus Katalógus tartalom egységesítése, normalizálása, terminológia kidolgozása Tranzakciós szolgáltatások Aukció On-line aukciók megszervezése, lebonyolítása Beszerzési szolgáltatások Szállító értékelés, szállítók, termékek ajánlása Banki és szállítmányozási szolgáltatások

20 Vállalati saját piacterek
Vevő igényei alapján működik A vevő kontrollja a szolgáltatások és a tranzakciók felett biztosított A vállalat saját ügyviteli, számviteli rendszereivel integrálható A szállítók rendszereivel az integráció a nyílt piacterekhez hasonlóan megvalósítható Nincs forgalomtól, tranzakciótól függő állandó szolgáltatási díj

21 Megrendelések listája

22 Megrendelés adatai

23 Az elektronikus beszerzési rendszerek legfontosabb előnyei:
Összefoglalás A kérdés nem az, hogy kell-e a beszerzési folyamatokat elektronizálni, hanem mikor, hogyan és kivel álljunk neki! Az elektronikus beszerzési rendszerek legfontosabb előnyei: Költségmegtakarítás Időmegtakarítás Dokumentáltság Ellenőrizhetőség Folyamatok egységessé és automatizálttá válnak Gyors és naprakész kimutatások készíthetőek

24 e-Beszerzési rendszerek elterjedése itthon
Aukcióztatás Jelenleg körülbelül 200 cég használja KKV-k érdeklődése is felélénkült e-Sourcing megoldások Nagyon kevés felhasználó Az érdeklődés középpontjában e-Beszerzési rendszerek Főleg külföldi vállalatok itthoni leányvállalatai kezdik használni Nagy az érdeklődés Komplex költség analízis megoldások

25 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Elektronikus beszerzés"

Hasonló előadás


Google Hirdetések